Luni incep evaluarile nationale ale elevilor de clasa a II-a. Parintii vor afla astfel care este nivelul copiilor la Limba romana - scris si citit, precum si la Matematica. Specialistii din Ministerul Educatiei atrag atentia ca testele nu vizeaza "ceea ce se preda la clasa", pentru ca nu urmaresc reproducerea unor continuturi, ci evalueaza deprinderi si competente pe care curriculumul trebuie sa le formeze copiilor. Rezultatele nu se trec in catalog, sunt comunicate fiecarui parinte si stau la baza planurilor individualizate de invatare pe care invatatorii trebuie sa le construiasca pentru elevii la care descopera anumite probleme.

Elevii la scoalaFoto: Agerpres

Evaluarile de la final de clasa a II-a sunt organizate pentru al doilea an la nivel national, insa este primul an in care la testare intra copii care au facut clasa pregatitoare si au avut curriculum nou la clasele I si a II-a. Calendarul evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a 2015 prevede ca luni, 18 mai, incep primele testari, cu clasa a II-a, la Limba romana - scris.

Calendarul Evaluarii Nationale de la finalul clasei a II-a 2015

  • 18 mai 2015: Scris - Limba romana
  • 19 mai 2015: Citit - Limba romana
  •                       Scris-Citit: Limba romana pentru minoritatile nationale
  • 20 mai 2015: Matematica
  • 21 mai 2015: Scris - Limba materna
  • 22 mai 2015: Citit - Limba materna
  • fiecare testare dureaza 30 de minute

Modele de subiecte pentru Evaluarea Nationala de la finalul clasei a II-a

Reprezentantii Ministerului Educatiei au declarat pentru HotNews.ro ca subiectele de la evaluarile de anul trecut vor fi folosite ca model, in pregatirea pentru testarea de anul acesta, desi elevii de clasa a II-a au o programa scolara diferita de a celor care au sustinut aceasta evaluare anul trecut. In 2014, subiectele au fost formulate pe doua numere, astfel incat elevii care au fost colegi de banca sa aiba cerinte diferite.

Descarca de mai jos Subiectele de la Evaluarea la Scris-citit Limba romana - clasa a II-a 2014:

Evaluarea Nationala la clasa a II-a - Test 1 Citit Limba romana

Descarca de mai jos Subiectele de la Evaluarea la Matematica - clasa a II-a 2014:

Matematica - Subiect de la Evaluarea Nationala la finalul clasei a II-a 2014

Descarca de aici Subiectele de la Evaluarea la Limba materna scris citit 2014

Care sunt obiectivele si regulile evaluarilor de la finalul clasei a II-a

Legea Educatiei prevede ca fiecare scoala organizeaza pentru elevii de clasa a II-a evaluarea competentelor fundamentale: scris-citit si matematica. Rezultatele sunt folosite de invatatoare in elaborarea unor planuri individualizate de invatare pentru copii. Atat rezultatele obtinute de elevi, cat si planurile individualizate realizate de invatatori pentru fiecare copil trebuie sa le fie comunicate parintilor.

Subiectele sunt concepute de Centrul National de Evaluare si Examinare, din subordinea Ministerului Educatiei, iar durata in care elevii de clasa a II-a trebuie sa rezolve testele este de 30 de minute.

Evaluarea se desfasoara in timpul orelor, in clasa in care invata elevii si respectand asezarea obisnuita a elevilor in banci; cel care le imparte copiilor testele este chiar invatatorul de la clasa, asistat de un alt profesor - care nu preda la acea clasa.

Inainte de inceperea evaluarii, invatatoarea le spune copiilor care sunt regulile testarii, dupa care le imparte foile cu subiectele. Fiecare elev trebuie sa isi scrie pe test numele, prenumele si scoala la care invata. Invatatoarele nu au voie sa le spuna copiilor cum sa rezolve subiectele si au obligatia sa asigure respectarea ordinii si a linistii in clasa.

La incheierea celor 30 de minute de evaluare, invatatoarea ia testele de la elevi si le preda presedintelui comisiei. Testele elevilor sunt evaluate si notate apoi de catre profesori din acea scoala; fiecare test este evaluat de catre doua cadre didactice, dintre care unul este invatatorul de la clasa.

Profesorii termina corectarea testelor in cel mult 7 zile de la data sustinerii ultimului test de la clasa a II-a, se arata in cadrul metodologiei.

Rezultatele obtinute de fiecare elev la evaluarea de la finalul clasei a II-a nu se afiseaza, nu se comunica public si nu se trec in catalog. Invatatoarea trebuie sa ii spuna fiecarui parinte rezultatul copilului, care este confidential, si sa elaboreze planuri individualizate de invatare, "acolo unde aceasta se impune", care sa remedieze problemele descoperite.

Metodologia mai prevede ca, dupa finalizarea Evaluarii Nationale de la clasa a II-a 2015, inspectoratele scolare trebuie sa comunice public rezultatele obtinute la nivel judetean, precum si masurile educationale propuse pentru ameliorarea rezultatelor.

  • Amintim ca anul trecut Ministerul Educatiei nu a anuntat public niciun rezultat la nivel judetean sau national al evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a, iar in urma cu putin timp a publicat pe site-ul Centrului National de Evaluare si Examinare un raport al testarilor, in care a folosit insa condurile din teste - ceea ce face aproape imposibila intelegerea rezultatelor.

In cadrul unui Ghid pentru evaluarile de la clasa a II-a, a IV-a si a VI-a, realizat in 2013 de Miscarea Populara sub forma de brosuri de informare pentru parinti, acestia puteau afla ca evaluarea nu este nici examen, nici concurs. Scopul evaluarii de la clasa a II-a este dublu:

  • sa stie, atat parintii, cat si invatatoarea, in ce masura copilul si-a insusit elementele de baza specifice varstei: scris, citit, socotit;
  • sa se poata corecta eventualele dificultati ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai raman la dispozitia invatatoarei (clasa a III-a si a IV-a).

"Evaluarea se va insera firesc in programul copiilor si este constructiv ca parintii sa nu induca teama copilului pe aceasta tema. Milioane de copii din Uniunea Europeana dau acest tip de testari de multi ani", potrivit informatiilor din cadrul brosurii. Tot de aici, parintii aflau ca este Exclus sa se realizeze ierarhii in functie de rezultatele copiilor, iar reorganizarea claselor este de asemenea exclusa. "Segregarea copiilor in functie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de grava din partea invatatoarei si a directorului si ar trebui sanctionata exemplar. Cadrele didactice din Romania au fost instruite in acest sens", prevedea documentul. Sursa si detalii

Calendarul Evaluarilor de la finalul claselor a IV-a 2015

  • 26 mai 2015: Limba romana - testarea vizeaza evaluarea competentelor de intelegere a textului scris in limba romana
  • 27 mai 2015: Matematica
  • 28 mai 2015: Limba materna
  • fiecare evaluare dureaza 60 de minute

Calendarul Evaluarilor de la finalul claselor a VI-a 2015

  • 2 iunie 2015: Limba si comunicare (testare la Limba si literatura romana + Limba moderna)
  • 3 iunie 2015: Matematica si Stiinte ale naturii (testare la Matematica + Fizica + Biologie)
  • fiecare evaluare dureaza 60 de minute

Vezi aici subiectele de anul trecut de la Matematica si Stiinte ale naturii

Descarca de mai jos legislatia privind Evaluarea Nationala de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a in 2015

Informatii de background

Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) - organism in subordinea Ministerului Educatiei care gestioneaza aceste evaluari - a publicat pe site-ul institutiei un Raport al evaluarilor nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a din 2014, insotit de anexe cu rezultatele defalcate pe fiecare judet. In prezentarea rezultatelor, insa, Centrul a mentinut utilizarea unor coduri, ceea ce face aproape imposibil de inteles care este nivelul mediu al elevilor din Romania la evaluarile anul trecut.

In cadrul raportului, specialistii CNEE au mentionat ca testele scrise administrate in cadrul acestor evaluari nationale nu vizeaza "ceea ce se preda la clasa" deoarece nu urmaresc reproducerea unor continuturi asimilate. "Fiind centrate pe deprinderi / abilitati, competente de transfer si de adaptare la situatii noi, aceste teste mobilizeaza achizitii de tip competential si nu reproducerea de continuturi sau de cunostinte predate / invatate. Deoarece 'miza' acestor evaluari nu este cea a unui examen (nu se trec note sau calificative in catalog) impactul lor asupra procesului educational nu este si nu poate fi unul negativ, ci de suport pentru procesul de remediere / stimulare / dezvoltare individuala", spun autorii studiului.

Acestia precizeaza ca "testele nu trebuie 'lucrate la clasa' in mod special deoarece vizeaza deprinderi de baza / competente necesar a fi formate prin curriculumul in vigoare".

De asemenea, specialistii Centrului National de Evaluare si Examinare anunta ca "este necesara o mai buna cunoastere, la nivelul intregului sistem de invatamant preuniversitar, a caracteristicilor si a rolului acestor evaluari nationale, nou introduse prin legea educatiei. Pentru aceasta, este importanta formarea cadrelor didactice atat in calitatea lor de evaluatori, cat si in calitatea de beneficiari ai informatiilor de tip calitativ rezultate in urma administrarii celor trei evaluari nationale. Este foarte importanta familiarizarea cadrelor didactice cu sistemul descriptorilor de performanta asociati unor coduri, pentru a putea utiliza in dialogul cu elevii si cu parintii elementele de tip calitativ si pentru a sprijini decizia evaluativa cu argumente complementare notelor si calificativelor".

In raport se arata ca la Evaluarile nationale de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a au participat, in anul scolar 2013-2014, "toti elevii care au frecventat scoala, inscrisi in aceste clase, conform legii".

Anul scolar 2013-2014 a fost primul in care elevii de clasele a II-a, a IV-a si a VI-a au sustinut aceste evaluari la nivel national. Desi testarile au fost introduse de legea educatiei nr. 1/2011, ele au fost aplicate numai in sistem pilot, deci pe esantioane de scoli si de elevi, in primii ani de la aplicarea legii.

Citeste si: