General (r) Gabriel Oprea, ministrul Internelor, este marele absent din dezbaterea publica despre organizarea alegerilor. Discutia s-a concentrat pe haosul din diaspora, dar deficiente majore si nenumarate exemple de frauda prin turism electoral s-au inregistrat si in tara. Reprezentantii Ministerului Internelor au declarat luni ca institutia si-a indeplinit obiectivul asumat, dar prestatia MAI la alegerile prezidentiale este criticata dur de societatea civila, care acuza Politia de complicitate - prin inactiune - la furtul de voturi prin turism electoral. Mai mult, observatorii independenti la alegeri sustin ca multi politisti au ignorat complet cererile de protectie si ajutor, inchizand ochii la presiunile facute de primari si reprezentanti ai partidelor.

Gabriel OpreaFoto: AGERPRES

Informatia pe scurt:

  • Reprezentantii Ministerului Afacerilor Interne au declarat luni ca institutia si-a indeplinit obiectivul asumat, acela de a asigura un cadru de legalitate pentru desfasurarea alegerilor de duminica.
  • Aceste afirmatii sunt contestate insa de marturiile observatorilor independenti care au supravegheat procesul de vot duminica. Acestia spun ca in foarte multe cazuri oamenii legii nu i-au protejat, asa cum se cuvine, asupra lor fiind facute presiuni fie de primari, fie de reprezentantii partidelor politice de la sectiile de votare.
  • In ceea ce priveste reclamatiile privind turismul electoral, au fost nenumarate cazuri in care politistii nu si-au dat interesul si nu au verificat masinile care aduceau persoane la vot, acestia inchizand ochii la ce se intampla.
  • Mai mult, au fost situatii in care observatorii au fost amendati fiindca au reclamat la Politie suspiciuni de frauda, acesta fiind in fapt rolul lor
  • Interesant este si faptul ca Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne, nu a avut nicio iesire publica in ziua alegerilor pentru a-i impulsiona pe politisti sa fie vigilenti, purtatorul de cuvant fiind singurul care dat declaratii

Centrul pentru Resurse Civice a avut in cel de-al doilea tur al alegerilor perezidentiale circa 500 de observatori acreditati, majoritatea in mediul rural. Cosmin Barzan, reprezentantul ONG-ului, spune ca in mediul rural politia este in mare parte aservita primarului si nu a respectat legea.

"In ziua alegerilor, Politia s-a comportat in doua feluri. In sectiile din mediul rural, Politia este Politia rurala care nu indrazneste sa spuna altceva decat primarul. Prin urmare, punctul meu de vedere este ca politistul statului este aservit primarului si, indiferent de starea de fapt, chiar daca primarul nu a avut niciun rol in aceste alegeri, si s-a tot plimbat prin sectiile de votare, politia nu a facut nimic care sa duca la intrarea in normalitate, desi observatorii nostri au tot facut sesizari. In mediul urban, Politia a reactionat un pic mai bine, dar nu putem spune foarte multe deoarece am avut majoritatea observatorilor in mediul rural. In mediul rural, observatorii au fost victime ale presiunii exercitate atat de presedintii de sectii de votare, cat si de primari. Politia trebuia sa aplice legea. Politia, in complicitate cu autoritatile locale, nu a aplicat Legea 370, acea lege care garanteaza niste drepturi pentru observatori si care reglementeaza o conduita in si in jurul sectiei de votare", a declarat pentru HotNews.ro Cosmin Barzan.

Acesta mai spune ca desi observatorii au facut numeroase sesizari, in anumite cazuri nu s-au luat masuri, fiind si situatii hilare in care observatorii au fost amendati fiindca au sesizat nereguli.

"Desi sesizarile observatorilor au fost multiple, ca primarul sta in fata sau in sectia de votare, dupa ce venea Politistul acesta pleca, iar dupa zece minute revenea in sectia de votare. In Giurgiu avem un observator care a fost amendat ca a sunat inutil la 112. Din informatii neoficiale, primarii au avut aceasta atitudine din cauza presiunilor la care au fost supusi de catre Consiliul Judetean, amenintari cu taierea de fonduri daca nu isi fac norma de votanti. Cea mai mare problema la turul doi a fost turismul electoral asociat cu presiunea pusa asupra observatorilor. Era clar ca observatorii erau singurii, cel putin in mediul rural, care incurcau treburile pentru ca acolo, in comisie, indiferent ca erai de la ACL, PSD sau UDMR, toti se cunosteau in comisie si puteau sa faca manevre. Cum este posibil sa ameninti observatorul cu sechestrul sau cu bataia, ca ii tai cauciucurile la masina si mai stiu eu ce", a mai declarat acesta.

Si Septimius Parvu, de la Expert Forum, este de parere ca in anumite cazuri Politia nu si-a facut datoria, ba mai mult a facut abuzuri, observatorii fiind amendati ca au raportat suspiciuni de turism electoral.

"Eu nu am fost pe teren, deci toate informatiile pe care le am sunt indirecte, prin observatori. Ca observatii generale, avand in vedere ca a fost destul de tensionata ziua votului, am avut mai multe locuri in care observatorii Centrului pentru Resurse Civice, cu care am lucrat, au fost amenintati de presedintii sectiilor de votare, unii au fost dati afara, si am chemat Politia. Din ce am observat, au fost cateva locuri, in Ilfov de exemplu, unde observatorii au fost amendati ca ar fi reclamat ca exista anumite suspiciuni de tursim electoral. Noi i-am ajutat cu juristi sa faca plangere impotriva acestui abuz. Politia asta trebuie sa faca, sa verifice daca este adevarat sau nu ce au raportat observatorii. In alte locuri unde s-a cerut interventia Politiei, a venit politistul local din comuna, care de multe ori a fost pe aceeasi lungime de unda cu autoritatile din localitatea respectiva, si evident ca nu intervenea foarte decisiv, astfel ca am avut cazuri in care am solicitat sa trimita pe altcineva de la judet pentru ca nu se intampla nimic. Chiar am avut un caz in care politistul facea glume cu primarul pe seama observatorului. Pe de alta parte au fost si cazuri in care politia a intervenit, cazul de la Colonesti unde primarul a fugit cu urnele. Acolo un observator a raportat acest aspect. Noi am sunat la politie, iar Politia chiar a intervenit, voturile au ajuns sa fie numarate la BEj si s-au facut dosare penale. Senzatia mea este ca mai ales in mediul rural politia este de multe ori controlata politic. Daca vine din local, politistul nu are nicio autoritate deoarece primarul este cel care face legea acolo", a declarat Septimius Parvu pentru HotNews.ro

Catalin Drula, observator independent in judetul Giurgiu, este si el de parere ca in mediul rural politia nu este echidistanta. "In general, politistii locali sunt timorati de primar si nu dau impresia unei echidistante. Cei de la "judeteana" au fost profesionisti in atitudine, din relatarile celorlalti observatori, eu neavind de-a face cu ei. Senzatia generala pentru observatori nu a fost una de siguranta deplina. La Bulbucata am fost abordat amenintator dupa lasarea serii de un tip masiv, baut, iar politia nu era de fata (plecasera la o interventie). La scurt timp, am aflat ca individul respectiv a pornit o altercatie fizica cu altcineva. Atmosfera generala era de intimidare si ostilitate catre observatori", a declarat acesta.

Cateva exemple concrete

OLT Alina Bogdan s-a acreditat ca observator independent la alegeri, intr-o sectie de votare din Izvoarele, judetul Olt. Chiar in timpul votului, ea a spus pentru HotNews.ro ca "sunt foarte multe persoane neautorizate care stationeaza la poarta statiei de votare, autoturisme de lux care aduc de azi-dimineata oameni la vot, si politia spune ca nu exista temei legal pentru pedepsirea turismului electoral".

"Tocmai ce politistul a evacuat o clasa intreaga de persoane care stateau langa clasa unde este sectia de votare, desi acelasi politist nu a avut nicio problema sa ii lase sa stea aici. Ne spune politia ca nu exista temei legal pentru turism electoral, ca nu poate fi dovedit si mi-au spus ca nu e de competenta lor, nu mai e fapta infractionala", a povestit Alina Bogdan.

O alta marturie a observatoarei: "Politistul de Sectie sta de vorba cu primarul si cu acolitii, soferii harnici care aduc lumea la vot. Sun la 112, nu am cu cine dicuta aici. Lucrurile se precipita, presedintele de birou si loctiitoarea ma ameninta si incearca sa ma intimideze. Apare echipajul, imi spun ca nu am cum sa dovedesc si ca oricum turismul electoral a fost scos de pe lista de fapte penale si contraventionale. (...) Politistii imi strecoara un numar de mobil la care sa ii anunt daca mai apar probleme. Afara e liniste, nu mai vin masini".

GIURGIUReporterul HotNews.ro a fost in ziua alegerilor in comuna Stoenesti din judetul Giurgiu pentru a monitoriza ce se intampla la sectiile de votare de acolo. La sectia de la caminul cultural, acesta a vazut mai multe masini care aduceau cetateni la vot, unele cu numere de inmatriculare din alte judete/tari. In fata sectiei de votare au venit la un moment dat si doua masini de politie, insa nu au intrebat pe nimeni de "sanatate".

Reporterul HotNews.ro s-a dus la politisti pentru a-i intreba ce se intampla: "Nu putem sa va dam o declaratie. Va rog sa vorbiti cu ofiterul de presa. Doamna presedinte de sectie trebuie sa faca sesizare ca sa verificam de unde vin masinile. Avem o raza foarte mare de acoperit. Pana acum nu am avut incidente", a spus unul dintre politisti.

BACAU Potrivit Expert Forum, un observator al Eurocivic a observat indicii de turism electoral in Bacau precum si prezenta unui numar mare de votanti pe listele suplimentare a alertat Politia, care a trimis politistul local, insa acesta nu a luat atitudine. Primarul agresat verbal observatorul. Observatorul a fost dat afara din sectia nr. 559 din Comuna Sanduleni, Sat Coman, Bacau.

"Mai multi observatori au fost amendati de agentii de politie pentru ca si-ar fie exercitat in mod abuziv dreptul de a sesiza Politia in legatura cu suspiciuni de neregula si de fapte ce ar putea fi calificate ca frauda electorala. Desi transmiterea unor asemenea sesizari este unul din mijloacele aflate la indemana observatorilor pentru a asigura corectarea sau prevenirea neregulilor electorale, organele de politie ii sanctioneaza pentru ca ar exercita aceste drepturi/atributii in mod abuziv. Limita caracterul exercitiului abuziv pare ca se interpreteaza intodeauna in defavoarea observatorilor, aspecte pe care observatorii spera ca le vor sanctiona instantele judecatoresti in cadrul plangerilor contraventionale pe care le vor formula", potrivit Expert Forum.

Date oficiale despre verificarile facute de Politie pe 16 noiembrie

Potrivit informatiilor de pe site-ul MAI, din ordinul lui Gabriel Oprea, peste 58.000 de politisti, jandarmi, politisti de frontiera, pompieri si angajati de la alte structuri operative au fost in ziua votului la datorie. 13.300 de angajati ai Ministerului Afacerilor Interne au avut misiunea de a asigura masurile de ordine publica, iar 4.700 de specialisti au fost mobilizati pentru a verifica si solutiona sesizarile privind posibile incidente electorale. 34.200 de politisti, pompieri, politisti de frontiera si jandarmi au asigurat paza si protectia sectiilor de votare din intreaga tara.

Purtatorul de cuvant al MAI, Monica Dajbog, a sustinut luni, 17 noiembrie, o declaratie de presa avand ca tema evaluarea masurilor de ordine publica luate de structurile Ministerului Afacerilor Interne in ziua votului.

"In urma analizei efectuate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, putem concluziona ca alegerile pentru Presedintele Romaniei s-au desfasurat intr-un climat general de normalitate, fara evenimente care sa puna in pericol siguranta cetatenilor sau legalitatea exercitarii votului. Pe parcursul celor doua zile de vot, dar si al campaniei electorale, Ministerul Afacerilor Interne si-a indeplinit obiectivul asumat, acela de a asigura un cadru de legalitate pentru desfasurarea alegerilor si de maxima siguranta pentru cetatenii romani. Ministerul Afacerilor Interne a avut ca principale responsabilitati asigurarea materialelor necesare procesului de vot, garantarea desfasurarii in conditii de siguranta a manifestarilor electorale si aplicarea masurilor de protectie si paza a sectiilor de votare", a declarat aceasta.

Purtatorul de cuvant al MAI a declarat ca la nivel national, in cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidentiale, au fost sesizate 504 situatii privind incalcari ale legii, de doua ori mai putine decat la alegerile din 2009, cand au fost inregistrate 986 de sesizari, iar in urma verificarilor efectuate, jumatate dintre sesizari nu s-au confirmat.

"Dintre sesizarile confirmate, 65 au fost contraventii, pentru care s-au aplicat 16 avertismente scrise si amenzi in valoare de 32.600 de lei. Cele mai multe sesizari privind faptele contraventionale, au facut referire la continuarea propagandei electorale, consumul si comercializarea de bauturi alcoolice in spatiul de protectie al sectiei de votare si sfatuirea alegatorilor cu privire la candidatul pe care ar trebui sa-l voteze. In cursul zilei de duminica au fost inregistrate 124 de sesizari privind savarsirea unor fapte penale. In urma verificarilor efectuate pana in prezent, s-au constatat 96 de infractiuni pentru care sunt cercetate 87 de persoane, una in stare de retinere. Cele mai multe dintre aceste persoane sunt cercetate pentru coruperea alegatorilor, pentru ca au votat de doua sau de mai multe ori si pentru violarea confidentialitatii votului. In toate cazurile, cercetarile se fac sub coordonarea unitatilor de Parchet competente. Precizez ca la alegerile din 2009, in cel de-al doilea tur de scrutin, s-au efectuat cercetari cu privire la 160 de persoane", a declarat aceasta.

In data de 16 noiembrie, la nivel national, au fost organizate 513 filtre rutiere (cu 80 mai multe decat in turul I), politistii verificand respectarea prevederilor legale referitoare la transportul public de persoane, dar si sesizarile de turism electoral. Pe parcursul intregii zile au fost verificate 4.144 de autoturisme, dintre care 284 autocare, 835 autobuze si 1.773 microbuze.

Ce trebuie schimbat la urmatoarele alegeri

Cosmin Barzan de la Centrul pentru Resurse Civice spune ca legea trebuie schimbata, iar observatorii sa aiba mai multa putere.

"Legea nu a permis ONG-urilor sa aiba acces la listele suplimentare. Acces au doar reprezentantii partidelor politice, daca partidul este operator de date cu caracter personal, si organizatiile apartinand minoritatilor nationale. Propunerea mea este ca observatorii acreditati de AEP sa poata merge cu politistul si sa constate materialele electorale dupa perioada de campanie, sambata si duminica. Se merge cu politistul in sat si in oras, iar unde se intalnesc bannere, se face proces verbal si se dau amenzi la partide. In ceea ce priveste votul multiplu, trebuie permis accesul ONG-urilor la listele suplimentare pentru ca in cazul in care se sesizeaza BEC si AEP si verifica ei, dureaza. Noi am tot incercat sa ne mobilizam si sa facem diverse aplicatii electronice in care sa bagam CNP-urile de pe listele suplimentare si asa putem vedea foarte simplu cine a votat in mai multe locuri", a declarat Cosmin Barzan.

Cine este Gabriel Oprea, ministrul de interne

Gabriel Oprea face parte din garda veche a PSD, el fiind artizanul, impreuna cu Marian Sarbu, Cristian Diaconescu si Neculai Ontanu, a ultimei scindari a PSD, din 2010, concomitent cu preluarea de catre Victor Ponta a mandatului de presedinte al formatiunii, potrivit Mediafax.

Relatiile dintre Ponta si Oprea au fost unele tensionate, cel putin in ceea ce priveste declaratiile publice ale celor doi, desi acestea nu au fost tot timpul asa, Oprea fiind si nasul primului copil al lui Ponta.

Oprea a fost mai putin de o luna ministru al Administratiei si Internelor in Guvernul PSD-PDL, intre decembrie 2008 si ianuarie 2009.

El a demisionat, dupa 20 de zile de la numire, de la conducerea MAI, ca urmare a faptului ca PSD i-a retras sprijinul politic intrucat nu s-a consultat cu partidul la numirea secretarilor de stat, inclusiv a lui Virgil Ardelean la DGIPI.

El si-a anuntat demisia din PSD, unde a fost lider al filialei Ilfov, in 15 ianuarie 2009, la doua zile dupa ce a parasit functia de ministru al Administratiei si Internelor. Dupa demisia din PSD a infiintat UNPR, partid aparut in 2010, dupa plecarea mai multor parlamentari din PSD, si care s-a remarcat printr-o campanie sustinuta de racolare a unor parlamentari, primari si consilieri locali si judeteni de la PSD si PNL. Dupa ce a intrat la guvernare alaturi de PDL in 2009 - "pentru interesul national", UNPR a pus umarul in 2012 la picarea guvernului PDL in 2012 si a intrat la guvernare alaturi de PSD, justificandu-si gestul tot prin necesitatea servirii "interesului nationale".

In perioada 2003-2004, Oprea a fost ministru delegat pentru Administratia Publica, in Guvernul Nastase. El a detinut, in perioada 2002-2003, si functia de prefect al Capitalei.