Consiliul pentru Combaterea Discriminarii reactioneaza in scandalul asistentelor pensionate fortat. "Femeile au dreptul sa opteze, fie pentru pensionarea cu 2 ani mai devreme decat barbatii, fie pentru a lucra pana la varsta legala de pensionare a barbatilor", anunta CNCD, care solicita Ministerului Sanatatii sa ia masuri pentru eliminarea abuzurilor. Avertismentul vine dupa ce presa a relatat ca mai multe asistente medicale au fost "pensionate fortat". "Solicitam in mod imperativ incetarea acestei practici de discriminare pe criteriu de sex", anunta Consiliul. CNCD avertizeaza angajatorii din sistemul public ca, daca nu revin asupra deciziilor de concediere ilegale, va demara proceduri din oficiu de sanctionare care implica amenzi de pana la 100.000 lei.

  • Trei asistente medicale de la Spitalul Municipal din Ramnicu Sarat se lupta cu managerul pentru a fi reangajate, a relatat in urma cu o zi Evenimentul Zilei. Potrivit sursei citate, probleme cu reangajarea asistentelor ar fi si la spitalele din Craiova si din Braila.
  • "Cred ca dincolo de interpretarea legii e vorba despre reaua-vointa a conducatorilor de unitati sanitare", a declarat vicepresedintele Federatiei Sanitas, Iulian Pope.
  • Este vorba despre asistente medicale care ar fi trebuit sa se pensioneze in baza unei legi intrata in vigoare in aprilie, insa Guvernul a revenit cu o ordonanta prin care asistentele care doreau sa ramana in activitate o puteau face pana la varsta de 65 de ani, scrie EVZ.

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) anunta intr-un comunicat remis HotNews.ro ca "a luat act cu ingrijorare de practica de a concedia in mod obligatoriu femeile, asistente medicale, care au atins limita legala a varstei de pensionare - diferita de cea a barbatilor".

"Concedierea obligatorie a femeilor din simplul motiv ca au atins sau depasit varsta legala de pensionare, atunci cand aceasta este diferita pentru barbati si pentru femei, constituie o discriminare pe criteriu de sex, potrivit jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene", explica Consiliul.

Potrivit CNCD, prevederile legale trebuie interpretate in sensul in care femeile au dreptul sa opteze, fie pentru pensionarea cu doi ani mai devreme decat barbatii, fie pentru a lucra pana la varsta legala de pensionare a barbatilor. Decizia apartine exclusiv angajatului, femeie, in mod individual, iar ea trebuie sa fie respectata de catre angajator.

Consiliul solicita "Ministerului Sanatatii sa emita o circulara cu privire la aceasta interpetare si sa interprinda masuri pentru eliminarea abuzurilor si prevenirea altor concedieri discriminatorii. Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii atrage atentia ca, in cazul in care angajatorii din sistemul public nu se conformeaza jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, a legislatiei UE si a legislatiei nationale antidiscriminare, va demara proceduri din oficiu pentru sanctionarea concedierii femeilor pe motiv de savarsire a unor fapte de discriminare directa, caz in care va proceda la aplicarea de amenzi contraventionale (intre 2.000 si 100.000 lei)".

CNCD le cere de asemenea tuturor angajatorilor din sistemul public sa respecte principiul nediscriminarii si egalitatii de sanse intre femei si barbati, dar si "sa revina asupra deciziilor de concediere ilegale si discriminatorii a femeilor, doar pentru simplul motiv ca au atins limita varstei de pensionare, diferita fata de cea a barbatilor".

Redam mai jos comunicatul integral remis de CNCD referitor la pensionarea obligatorie a asistentelor medicale din sistemul public de sanatate

"Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a luat act cu ingrijorare de practica de a concedia in mod obligatoriu femeile, asistente medicale, care au atins limita legala a varstei de pensionare - diferita de cea a barbatilor.

Solicitam in mod imperativ incetarea acestei practici de discriminare pe criteriu de sex.

Concedierea obligatorie a femeilor din simplul motiv ca au atins sau depasit varsta legala de pensionare, atunci cand aceasta este diferita pentru barbati si pentru femei, constituie o discriminare pe criteriu de sex, potrivit jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Astfel, hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene, din 26.02.1986, in cazul M.H. Marshall C.T. and T. - E.I. Area I.B. nr. 152/84 - in care obiectul litigiului l-a constituit o decizie cu titlu preliminar asupra interpretarii Directivei Consiliului nr. 76/207 CE din 1976, a statuat ca reclamata a fost concediata pentru singurul motiv ca a depasit varsta de pensionare prevazuta de legislatia nationala pentru femei.

Curtea de Justitie a Uniunii Europene a retinut ca trebuie mai intai observat ca problema de interpretare cu care este sesizata Curtea nu priveste accesul la un regim legal sau profesional de pensionare, altfel spus, conditiile de acordare a pensiei de batranete sau de retragere, ci de fixarea unei limite de varsta in ceea ce priveste incetarea relatiei de munca in cadrul unei politici generale de concediere, adica prevederile art. 5 parag. 1 din Directiva nr. 76/2007.

Exceptia prevazuta la art. 1 parag. 2, campul de aplicare a Directivei nr. 76/2007 pentru domeniul securitatii sociale trebuie interpretata in mod strict, exceptia la interdictia discriminarilor pe motiv de sex, prevazut de art. 7 prag. 1 lit. a) din Directiva 79/2007 nu este aplicabila decat fixarii varstei de pensionare pentru acordarea pensiilor de batranete si de retragere si consecintelor care pot decurge de aici pentru alte servicii de securitate sociala.

Art. 5 parag. 1 din Directiva nr. 76/2007 trebuie interpretat in sensul ca o politica generala de concediere, implicand concedierea unei femei pentru simplul motiv ca ea a atins sau depasit varsta la care are dreptul la o pensie de stat si care este diferita pentru barbati si pentru femei in virtutea legislatiei nationale, constituie o discriminare pe criteriu de sex, interzisa de aceasta directiva. Hotararea prejudiciara data de interpretarea actului comunitar leaga toata instantele nationale in masura in care solutioneaza probleme de drept (Decizia din 27.03.1963 Da D. a Curtii de Justitie a Uniunii Europene.)

Raportat la Romania, prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 stabilesc limita varstei de pensionare la 63 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati. Limitele de varsta se ating gradual, in timp. Potrivit art. 56 alin. (1) lit. d) din Codul Muncii, incetarea de drept a contractului individual de munca intervine la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.

Prevederile legale mai sus citate trebuie interpretate in sensul in care femeile au dreptul sa opteze, fie pentru pensionarea cu doi ani mai devreme decat barbatii, fie pentru a lucra pana la varsta legala de pensionare a barbatilor. Decizia apartine exclusiv angajatului, femeie, in mod individual, iar ea trebuie sa fie respectata de catre angajator.

Avand in vedere cele de mai sus, solicitam in mod expres tuturor angajatorilor din sistemul public sa respecte principiul nediscriminarii si egalitatii de sanse intre femei si barbati.

Solicitam ca toti angajatorii din sistemul public de sanatate sa aiba in vedere interpretarea de mai sus a legii si sa revina asupra deciziilor de concediere ilegale si discriminatorii a femeilor, doar pentru simplul motiv ca au atins limita varstei de pensionare, diferita fata de cea a barbatilor.

Solicitam Ministerului Sanatatii sa emita o circulara cu privire la aceasta interpetare si sa interprinda masuri pentru eliminarea abuzurilor si prevenirea altor concedieri discriminatorii.

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii atrage atentia ca, in cazul in care angajatorii din sistemul public nu se conformeaza jurisprudentei Curtii de Justitie a Uniunii Europene, a legislatiei UE si a legislatiei nationale antidiscriminare, va demara proceduri din oficiu pentru sanctionarea concedierii femeilor pe motiv de savarsire a unor fapte de discriminare directa, caz in care va proceda la aplicarea de amenzi contraventionale (intre 2.000 si 100.000 lei)."