Consiliul European subliniaza necesitatea operationalizarii depline a Initiativei pentru ocuparea fortei de munca in randul tinerilor, de catre statele membre, incepand cu 1 ianuarie 2014, pentru absorbtia banilor europeni din aceasta facilitate, se arata in concluziile Consiliului European de joi si vineri.

De asemenea, liderii statelor membre ale UE subliniaza necesitatea accelerarii agendei digitale a Uniunii si a pregatirii profesionale a populatiei europene in domeniul tehnologiei informatiei. In privinta Summit-ului Parteneriatului Estic de la Vilnius, de peste o luna, UE se declara dispusa sa incheie Acordul de Asociere cu Republica Moldova.

Principalele concluzii ale Consiliului European din 24-25 octombrie sunt urmatoarele:

Combaterea somajului in randul tinerilor

  • "Consiliul European reaminteste necesitatea ca Initiativa pentru ocuparea fortei de munca in randul tinerilor sa fie pe deplin operationala in ianuarie 2014, ceea ce va permite ca primele plati catre beneficiari sa fie efectuate. Comisia invita statele membre sa mobilizeze toate eforturile necesare in acest scop". In cadrul acestei initiative, Romania are la dispozitie un total de peste 500 de milioane de euro, fonduri europene care pot fi absorbite in 2014 si 2015, in principal pentru 3 regiuni de dezvoltare, in care somajul depaseste 25%: Centru, Sud-Muntenia, Sud-Est Dobrogea.
  • "Consiliul European solicita aplicarea rapida de catre statele membre a garantiei pentru tineret si declaratiei Consiliului privind Alianta Europeana pentru Ucenicie. Aceasta subliniaza ca statele membre care beneficiaza de Initiativa pentru ocuparea tinerilor trebuie sa adopte planuri de combatere a somajului in randul tinerilor, inclusiv prin punerea in aplicare a "garantiei pentru tineret " , inainte de sfarsitul anului 2013 , in scopul de a beneficia rapid de initiativa . In acest context , Consiliul European saluta viitoarea Conferinta care va avea loc la Paris" .

Agenda Digitala

  • "Ca parte a strategiei sale de dezvoltare, Europa trebuie sa stimuleze inovatia digitala, in toate sectoarele economiei. O atentie deosebita ar trebui acordata sprijinului pentru reducerea decalajului digital intre statele membre . Noi investitii ar trebui sa fie promovate pentru a accelera rulajul de infrastructura capabila sa realizeze obiectivele pentru internet in banda larga ale Agendei digitale pentru Europa , si sa accelereze implementarea de noi tehnologii, cum ar fi 4G , mentinand in acelasi timp neutralitatea tehnologica. Masuri legislative pentru a reduce costul tehnologiei de banda larga ar trebui sa fie adoptate rapid.
  • Consiliul European solicita instituirea unei retele puternice de coordonatori digitali nationali, care ar putea juca un rol strategic in tehnologia Cloud, Big Data si dezvoltarea de date deschise. Masurile in curs pentru combaterea evaziunii fiscale, a fraudei fiscale, planificarii fiscale agresive, eroziunii bazei de impozitare sunt de asemenea importante pentru economia digitala. In analiza sa privind TVA-ul, in curs de desfasurare, Comisia Europeana va aborda, de asemenea, problemele specifice economiei digitale, cum ar fi ratele diferentiate de impozitare pentru produsele digitale si fizice.
  • Consiliul European saluta initiativa Comisiei de a infiinta un grup de experti privind impozitarea economiei digitale. Un cadru deschis si nediscriminatoriu trebuie sa fie pus in aplicare pentru asigurarea interoperabilitatii si portabilitatii fara a impiedica dezvoltarea rapida a sferei digitale in miscare si evitarea sarcinilor administrative inutile, in special pentru IMM-uri. Comisia va finaliza examinarea continua a cadrului privind drepturile de autor in UE in primavara anului 2014. Este important sa se modernizeze regimul drepturilor de autor in Europa si sa devina mai facila acordarea licentelor, asigurand in acelasi timp un nivel ridicat de protectie a drepturilor de proprietate intelectuala si tinand seama de diversitatea culturala.
  • In 2011, Uniunea Europeana a avut 300 000 de locuri de munca neocupate in sectorul IT&C , iar pana in 2015 ar putea fi 900 000 de locuri de munca neocupate. Aceasta nepotrivire de competente este in detrimentul obiectivelor noastre de politica economica si sociala. O parte a fondurilor structurale (2014-2020) ar trebui sa fie utilizata pentru educatia in domeniul IT&C, pentru sprijin in recalificare, si penru educatia si formarea profesionala in domeniul IT&C, inclusiv prin instrumente digitale si de continut, in contextul Initiativei pentru ocuparea tinerilor.
  • Trebuie sa se asigure un grad mai mare de integrare a competentelor digitale in educatie, astfel inca din primele etape ale scolii si pana la invatamantul superior sa fie asigurate pregatirea pe durata intregii vieti si formarea vocationala. Marea Coalitie pentru ocuparea fortei de munca din domeniul digital ar trebui sa fie consolidata pentru a contracara nepotrivirea de competente, sprijinind schemele de mobilitate a fortei de munca-tinta.

Uniunea Economica si Monetara si dimensiunea sa sociala

  • Negocierile pentru programarea fondurilor structrale 2014-2020 ar trebui sa fie utilizate pentru a creste in mod semnificativ sprijinul global al UE la instrumentele financiare pentru IMM-uri. Acest lucru va contribui la concentrarea fondurilor in mod adecvat si la extinderea volumului creditelor nou acordate IMM-urilor.
  • Consiliul European ia act de rapoartele Comisiei si BEI privind punerea in aplicare a masurilor care vizeaza finantarea economiei si invita statele membre sa profite de oportunitatile oferite. Acesta reitereaza apelul sau de a extinde asumarea comuna a riscurilor instrumentelor financiare intre Comisie si Banca Europeana de Investitii (BEI) pentru a creste investitiile sectorului privat si ale IMM-urilor. BEI ar trebui sa inceapa punerea in aplicare a acestora, in timp ce lucrul ar trebui sa inceapa imediat ori sa fie asigurate instrumente suplimentare, mai ales in securitizare . In timp ce contributiile la initiativa IMM-urilor ar trebui sa ramana voluntara, Consiliul European invita statele membre la cel mai inalt nivel de participare. Statele membre participante vor informa Comisia si BEI despre contributiile lor pana la sfarsitul anului. Noile instrumente ar trebui sa inceapa sa functioneze in ianuarie 2014.
  • In acest context , Consiliul European solicita de urgenta ca statele membre care participa la Mecanismul unic de supraveghere sa stabileasca o abordare europeana coordonata in pregatirea pentru evaluarea cuprinzatoare a institutiilor de credit de catre Banca Centrala Europeana. Statele membre ar trebui sa ia toate masurile corespunzatoare, inclusiv mecanisme de protectie nationale si aplicarea normelor privind ajutoarele de stat. Consiliul European solicita Consiliului Uniunii Euopene sa dezvolte aceasta abordare ca o chestiune de urgenta si sa o comunice, pana la sfarsitul lunii noiembrie.
  • De asemenea, Consiliul European solicita Eurogrupului sa finalizeze liniile directoare pentru recapitalizarea Mecanismului de Stabilitate, astfel incat acesta sa poata sa recapitalizeze bancile in mod direct. Realizarea uniunii bancare este urgenta si necesita nu numai un singur mecanism de supraveghere, ci si un Mecanism unic de rezolutie. Consiliul European invita legislatorii sa adopte Diectiva privind rezolutia si restructurarea bancilor precum si Directiva de garantare a depozitelor, pana la sfarsitul anului 2013.

Parteneriatul Estic si Republica Moldova

  • Consiliul European asteapta cu interes la Summit-ul Parteneriatului Estic de la Vilnius pe 28 si 29 noiembrie 2013. Acesta subliniaza importanta Parteneriatului Estic pentru construirea unui spatiu comun de democratie, prosperitate si stabilitate pe continentul european. Consiliul European reitereaza disponibilitatea Uniunii Europene de a semna Acordul de Asociere, inclusiv a Zonei Aprofundate de Liber Schimb cu Ucraina, la Summit-ul din Vilnius, cu conditia existentei unor actiuni si progrese hotarate, tangibile in conformitate cu concluziile Consiliului din 10 decembrie 2012 . Consiliul European confirma disponibilitatea Uniunii Europene de a incheia acorduri initiale similare cu Republica Moldova si Georgia, la Summit-ul de Vilnius, cu scopul de a le semna pana in toamna anului 2014.

Scandalul de spionaj SUA-UE

  • (Declaratie a liderilor statelor membre) Sefii de stat sau de guvern au subliniat relatia stransa dintre Europa si Statele Unite ale Americii si valorile acestei societati. Ei au exprimat convingerea ca parteneriatul trebuie sa se bazeze pe respect si pe incredere, inclusiv in ceea ce priveste munca si cooperarea serviciilor secrete. Ei au subliniat ca strangerea de informatii este un element vital in lupta impotriva terorismului. Acest lucru se aplica in relatiile dintre tarile europene, precum si in relatiile cu Statele Unite ale Americii. O lipsa de incredere ar putea prejudicia cooperarea necesara in domeniul colectarii de informatii. Sefii de stat sau de guvern au luat act de intentia Frantei si Germaniei de a solicita discutii bilaterale cu Statele Unite ale Americii cu scopul de a ajunge, inainte de sfarsitul anului, la o intelegere asupra relatiilor reciproce in acest domeniu. Sefii de stat sau de guvern au remarcat ca si alte tari din UE sunt binevenite sa se alature acestei initiative. Ei au facut referire si la Grupul de lucru existent intre Uniunea Europeana si SUA privind problema legata de protectia datelor si au solicitat realizarea de progrese rapide si constructive in acest sens".

Citeste si:

Ce vrea Romania de la Consiliul European: Banii pentru combaterea somajului in randul tinerilor. 500 milioane euro, inca o miza pentru impartirea regiunilor