Fatalitate - s-a mai scumpit benzina! Dar, hai sa mai fim si un pic englezi! Sau americani!

de Cristian Stefan     Contributors.ro
Marţi, 11 septembrie 2012, 15:24 Contributors

Tabelul de mai jos pune faţă în faţă, pentru prima dată în presa noastră, evoluţiile în timp ale preţului de vânzare al benzinei comune (Euro 95) din mai multe ţări din UE. Concluzia este evidentă – şi săraci, şi bogaţi, şi dependenţi şi independenţi petrolier, toţi plătim mai mult la pompă, faţă de acum un an, doi sau patru ani. (am ales să ne comparăm la vara lui 2008, deoarece barilul de ţiţei atingea în iulie pe piaţa mondială maximul istoric de 145 dolari). La toţi, benzina s-a scumpit de trei ori şi toţi avem preţuri comparabile.

Tabelul de mai jos pune faţă în faţă, pentru prima dată în presa noastră, evoluţiile în timp ale preţului de vânzare al benzinei comune (Euro 95) din mai multe ţări din UE. Concluzia este evidentă – şi săraci, şi bogaţi, şi dependenţi şi independenţi petrolier, toţi plătim mai mult la pompă, faţă de acum un an, doi sau patru ani. (am ales să ne comparăm la vara lui 2008, deoarece barilul de ţiţei atingea în iulie pe piaţa mondială maximul istoric de 145 dolari). La toţi, benzina s-a scumpit de trei ori şi toţi avem preţuri comparabile.

Note – preturi litru benzina standard EURO 95 / coloana import – cat acopera importurile din necesarul intern de titei brut

Sursa – Eurostat (pentru datele europene), NYME ( pentru cotaţiile crude oil la New York, contracte cu livrare in luna urmatoare)

Si este normal să se întâmple aşa, atâta timp cât ne aflăm într-o piaţă comună ( fără bariere vamale) şi toţi producătorii duc în rafinării petrol la fel de scump. Că acceptăm sau nu, există o fatalitate a preţurilor la pompa, dar, că vedem sau nu, mai avem si un pic de noroc. Haideti sa privim realist lucrurile!

  1. 1. de ce e petrolul scump ?

Cel mai simplu răspuns ar fi că nu ajunge pentru câtă lume are din ce în ce mai multă nevoie de el! Pe pieţele în dezvoltare precum China, India, Brazilia etc, apar tot mai mulţi consumatori, dacă ar fi să ne gândim doar la cei care îşi cumpără pentru prima dată o maşină. Sigur că, în ultimii ani ( ani  de criză), preţul a mai dat înapoi, dar acum, pieţele par să îşi revină. In acelaşi timp, preţul se inflamează ori de câte ori apar noi ştiri privind conflicte mocnite care ar putea pune în pericol aprovizionarea mondială cu petrol ( vezi Iran sau,  mai nou, Siria).

  1. 2. De ce petrolul e la fel de scump pentru toată lumea, chiar şi pentru cei care au petrolul lor şi sunt independenţi?

Sa luam exemplul SUA, care sunt (inca) cel mai mare consumator si depind, in proportie de 45%, de importuri de petrol. De câţiva ani, americanii sunt cuprinşi de o frenezie a noilor tehnologii de forare şi speră ca, ajutaţi de canadieni, să-şi asigure independenţă energetică totală până în 2030. Ce le va aduce aceasta? Iată ce spune un articol realist (“Independenţa nu e soluţia tuturor problemelor”), publicat in februarie pe blogul Forbes: “Companiile din SUA vor continua să cumpere şi să vândă energie pe piaţa mondială. Dacă preţurile noatre interne cad sub preţul mondial, producătorii noştri îşi vor exporta aurul negru. Marea Britanie ofera un bun exemplu in acest sens. UK este aproape oil independent de cand a descoperit rezervele din Marea Nordului, dar preţurile lor la benzină sunt aproape la acelaşi nivel ca în SUA, scăzând taxele. Mai mult, preturile variaza după cotaţiile mondiale.  Deci, independenţă energetică nu înseamnă  benzină ieftină, nici măcar preţuri stabile”.

De ce este Marea Britanie „un bun exemplu”? Să ne imaginăm că Londra (guvernul) vine şi spune – „de mâine, din petroul nostru, pe care îl scoatem din marea noastră, facem benzina la fel de ieftină ca acum patru ani!”

Credeţi că se vor găsi mulţi englezi ( sa nu mai vorbim de scotieni – tot spun ei ca, de fapt, e petrolul lor) care să reziste ispitei de a pune câteva canistre în Eurostar, să le vândă prietenilor francezi, cu un profit frumuşel, fie şi doar de 50 de eurocenţi la litru? Sau se va găsi un tractorist francez care să nu vrea motorină mai ieftină? (doar toată lumea are nevoie de un aur ieftin!).

Ce credeţi că se va întâmpla atunci?  Ceva ce, culmea, britanicii tocmai au experimentat – în această primăvară au avut un weekend de coşmar, cu cozi kilometrice la benzinării, totul pornind de la frica de penurie.

  1. 3. De ce benzina e mai scumpă decat acum patru ani, desi cotaţia barilului a scăzut?

Preţul benzinei nu depinde exclusiv de cel al petrolului. Exista costuri de rafinare si de distributie, iar acestea nu au dat inapoi, mai ales in conditiile instabilitatii date de criza economica. Apoi, mare parte din pretul de la pompa este reprezentata de taxele speciale incasate de stat (accize)  – in UE, ponderea accizelor variaza intre 25% (Est, unde sunt in continuă creştere/ aliniere) si 40% (Vest). Tot din cauza crizei, statele sunt puţin dispuse sa reduca aceste taxe, pentru ca reprezinta o sursa sigura de bani la buget (vezi cazul Frantei care zilele trecute a anuntat doar o “reducere modestă şi provizorie” a accizelor carburanţilor pentru a lupta cu creşterea preţurilor la pompe, o soluţie costisitoare pentru stat dar mai simplă decât îngheţarea preţurilor, propusă iniţial de preşedintele Hollande în campania sa electorală. Reducerea va costa bugetul public 300 de milioane de euro, iar la pompă va duce doar la scăderea cu …6 cenţi a preţului. Vecinii nemti au catalogat imediat măsura ca fiind una populistă,” nu credem ca aşa se va ajunge la reducerea pe termen lung a preturilor, efectul asupra  economiei va fi pe termen scurt si, apoi, reducerea preturilor la pompa nu este treaba guvernului”, a declarant purtătorul de cuvant al guvernului de la Berlin)

Si in sisteme mai liberale, precum SUA, guvernul tot „umflă” cu 12% ( in medie) pretul de la pompa. Dar, chiar daca procentul taxelor este considerabil mai mic decat in Europa, galonul de benzină la americani a revenit la 3,9 dolari (preţ mediu), ca acum patru ani, aproape de maximul istoric.

Să mai adăugăm la toate aceste motive şi riscul valutar, mai ales pentru ţările în care moneda naţională ( in care se face vânzarea la pompă) s-a devalorizat mai repede faţă de dolar ( în care se exprimă petrolul pe plan mondial). Evident, preţurile nu vor da înapoi, mai ales când se anticipează o continuare a devalorizării, producătorii încercând astfel să-şi acopere riscul valutar.

  1. 4. De ce, totusi, statele (europene) nu impun o ingheţare a preţurilor la pompă?

Aceasta ar duce la falimentarea rafinariilor, care ar lucra sub costuri. Guvernele au visteriile goale si practic nu si-ar putea permite costurile de subventionare a preturilor. Paradoxal, costurile ar fi şi mai mari pentru statele care mai au rezerve de petrol, deoarece producatorii care exploateaza aceste rezerve de petrol nu ar mai avea resurse si nici „motivare” pentru a continua să investească şi să sustina/creeze locurile de munca in acest sector, directe si indirecte. (Practic, profitul pentru investitii vine in acest moment din diferenta intre pretul titeiului autohton si pretul mondial). Ar fi ca o sabotare a propriei economii.

In realitate, statele sunt primele interesate sa sustina investitiile in sectorul energetic.

“Este absolut raţional (it makes absolute economic sense) să promovezi producţia de titei şi gaze şi resursele pe care noi, UK, suntem norocoşi să le avem, şi credem că măsurile de încurajare vor duce la investiţii de 2,4 miliarde de lire, crearea a 4.000 de locuri de muncă britanice şi venituri suplimentare la buget de 600 de milioane de lire”. Iată cum şeful puternicei organizaţii patronale Oil&Gas UK (OGUK) saluta, la sfârşitul lunii iulie, anunţul ministerului lor de finanţe privind pachetul de facilitaţi pentru stimularea investiţiilor în energie. Asta după ce, raportul pe 2011 al OGUK spunea clar – suntem o industrie care asigură 340.000 de locuri de muncă în Marea Britanie, asigurăm peste 90% din cererea internă de ţiţei si 60% din cea de gaze, suntem pregatiţi să plasăm investitii masive, astfel ca, în 2020, să putem în continuare să asigurăm peste 60% din cererea de ţitei si gaze, dar … “vom acţiona într-un context în care preţurile sunt total instabile, cel puţin să avem siguranţa  în materie de tratament fiscal. Or, încrederea industriei a fost puternic zdruncinată de anunţul surpriză din martie 2011 privind creşterea taxelor”…

Argumentul suprem “locuri de muncă“ este şi mai clar strigat peste Ocean, unde, chiar în această periodă, influentul  American Petroleum Institute cauta sa explice „ce se intampla cu preturile la benzina”, dar, in acelasi timp, a declansat o campanie naţională (cum doar americanii ştiu să facă!) “Vote for energy”, de promovare a “interesului naţional”. O industrie care asigură 1 din 20 de locuri de muncă americane are dreptul să ceară fiecărui alegător ca acum să-şi întrebe candidaţii la alegerile din noiembrie – “ ce faci pentru a susţine energia naţională?“.


Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro























Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

1906 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Da, dar nu in 2 mai si in Vama Veche... (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:59)

    Metec [utilizator]

    Daca gaseste Chevron sau nu stiu mai cine petrol acolo, gata, nu mai am unde sa ma duc la mare, in Romania! Nu vreti sa se intample asta, nu? Mai dati-l naibii de petrol, folositi si alte surse de energie: soarele, vantul, marea... Nu avem chiar atata nevoie de masini, pe cat ne spun marii producatori auto!
  • 0 (0 voturi)    
    chiar asa sa fie ! (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:21)

    GeorgeHaiduc [anonim]

    Sunteti bun sa ne spuneti si ce profit au avut companiile petroliere gen Exxon, BP, Shell etc in ultimul an sau jumatate de an? Oare de ce pomeniti doar de probabilitatea de a intra in faliment a rafinariilor in cazul in care ar fi inghetat pretul !!! Pana si Petrom al nostru a avut un profit urias... Ca sa nu vorbim de profitul net de miliarde pe care l-a facut, spre exemplu, un Exxon.
    Daca se poate, rugamintea este sa fiti impartial si sa completati articolul si cu profitul realizat de cei care fac legea in domeniu.
    Altfel, va veti pierde credibilitatea iar pe viitor cititorii vor ocoli numele dumneavoastra pe HN..
    stima
    • 0 (0 voturi)    
      Nu te uita la profit (Marţi, 11 septembrie 2012, 17:22)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui GeorgeHaiduc

      Uita-te la marginea de profitabilitate . Iti place profitul facut de Shell , Petrom , Exxon ? Cumpara actiuni .Bineinteles ca o cifra de 3700 miliarde lei (profit Petrom) suceste mintea babuinului dar daca o pui la 3.6 E per capita /luna devine mizilic . Si e normal sa aiba 3.6 euro profit cand iti vand benzina de 36 euro , trebuie sa aiba de unde sa acopere toate gaurile seci si platformele avariate pe care tu nu le vezi la pompa .
  • 0 (0 voturi)    
    titeiul (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:41)

    rubini [utilizator]

    Unul din motivele pentru care carburantii se scumpesc
    este teama ca rezervele planetare sint pe sfirsite ;
    De fapt nu teama producatorilor ci a noastra a consumatorilor, o teama indusa de ei (de producatori).
    Insa unul din cei mai mari producatori de titei , infirma
    teoria epuizarii resurselor si afirma ca titeiul nu este de origine fosila ci ar fi de origine abiotica si ca s-ar produce continuu in stratul de magma si practic rezervele ar fi inepuizabile.
    Se poate cauta pe google "originea abiotica a petrolului"
    Cei care s-au folosit de aceasta teorie care apartine de fapt unui savant german sint Rusi
    care o si sustin si afirma ca puturi care acum 50 de ani au fost inchise ,produc din nou!
    • 0 (0 voturi)    
      O porcarie (Marţi, 11 septembrie 2012, 17:30)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui rubini

      E vorba de un singur camp care a avut doua varfuri de productie din cauza unei migrari si gata au scos alta basina de teorie . Tu uita-te la Petrom sub OMV ca are 1/3 din maximul atins pe vremea lui Ceausescu (de mult ,in 1976) in ciuda faptului ca au toate i-pad-urile si gizmo-urile moderne la dispozitie .Uita-te la Indonezia , fost mebru OPEC acum importator .Lasa conspiratiile documentate cu trei randuri .
      • 0 (0 voturi)    
        tot titeiul (Marţi, 11 septembrie 2012, 17:52)

        rubini [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        alexaionescu.wordpress.com/2009/10/21/criza-petrolului/
        Probabil ca tu te-ai documentat din trei rinduri,
        altfel documentatia este atit de ampla incit nu ai reusi sa o parcurgi pina la capat niciodata.
        Teoria a fost sustinuta chiar de Mendeleev
        (savant rus); totusi tu nu te-ai interebat niciodata
        cam citi dinozauri ar fi trebuit sa moara dintr-o data
        la un loc si in anumite conditi ca sa formeze atitea miliarde de barili de titei?
        • 0 (0 voturi)    
          Hehe (Marţi, 11 septembrie 2012, 18:33)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui rubini

          Daca vorbesti de dinozauri ca sursa primara a petrolului stim deja la ce nivel ne aflam . Breaking news era vorba de microorganisme .
          http://en.wikipedia.org/wiki/Biomass_(ecology)

          Minuneaza-te ca bacteriile sunt mai grele decat plantele+animalele luate impreuna de muuulte ori .
          • 0 (0 voturi)    
            cred ca .. (Marţi, 11 septembrie 2012, 22:10)

            rubini [utilizator] i-a raspuns lui gamma

            Prin dinozauri e drept ca nu am folosit ghilimelele de rigoare m-am referit la materia organica in general.
            Dar tu ca fan al teoriei biotice ar trebui sa sti
            ca conform acestei teori bacteriile (anaerobe) doar au descompus materia organiga cazuta pe fundul oceanelor deci care este relevanta greutatii lor?
            Minuneaza-te singur de greutatea lor!
  • 0 (0 voturi)    
    hmmm (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:54)

    adrian_rolland [utilizator]

    un galon benzina = 3.9$
    un galon = 3. 785 litri
    1 l benzina = 6.11 ron

    mai simplu ar fi ca americanii dau pe 4 l de benzina cam cit dam noi pe 2.

    tare as fi curios sa vad ce s-ar intimpla in SUA la un pret al combustibilului egal cu cel din Europa.

    iar faza cu costurile de productie... cit este salariul unui angajat Shell / Exxon / Chevron in tara natala si cit este al aceluiasi angajat in Romania. Ca productivitatea este aceeasi, uneori chiar mai buna la noi.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi