PR-ul Antenei 1 a trimis presei rezultatele Omnibusului Antena 1 din februarie 2006. Cateva concluzii, la prima vedere:

1. Antena 1 iese foarte bine, e drept, in propriul sondaj, inclusiv in puncte nevralgice cum ar fi credibilitatea. In trecut, postul a fost acuzat ca face jocurile politice ale patronului lui, Dan Voiculescu.

2. Realitatea TV iese si ea de asemeni foarte bine la o serie intreaga de categorii din zona credibilitate-seriozitate-independenta. Postul se departajeaza net de plutonul televiziunilor mici, din punctul de vedere al respondentilor, care ii acorda un credit asemanator cu cel acordat televiziunilor mari.

3. Pro TV iese mai putin bine la categorii unde ne-am fi asteptat sa iasa altfel, gen "post in ascensiune". Ramane cu conotatiile de spectacol.

4. Acasa TV sta senzational dintr-o multime de puncte de vedere. Celui de-al doilea post al lui Sarbu i se asociaza foarte multe conotatii pozitive, gen "fantezie", la care nu ne-am fi putut astepta, din punctul nostru de vedere un pic snob de facatori de gazete si telespectatori de Jay Leno sau mai stiu eu ce.

5. Prima TV incepe sa-si contureze o imagine distincta, alternativa, bazata pe reality show-uri si alte productii mai putin conventionale. Motto-ul postului ar putea fi "Povesti adevarate", daca nu cumva Acasa n-ar vehicula un concept care e puiul "Povestilor adevarate" de pe vremuri ale Pro.

Asocierea dintre vedete si postul TV denota de asemeni cateva fapte relevante, conform procentelor.

1. Pro TV este postul lui Esca, al lui Teo Trandafir si al lu Tabara. Restul "vedetelor Pro" nu conteaza. Explicatia ar putea fi faptul ca Esca, Teo si Tabara s-au afirmat intr-o epoca in care Pro TV punea la cale productii grandioase si investea in star-systemul unic. Acum, postul din Pache propune diferite experimente avangardiste prin raport la gustul publicului, gen "Fete cu lipici".

Prezentatorii acestui tip de productii de ora 23.00 nu s-au impus, inca, in constiinta publicului.

2. Antena 1 e intr-o situatie diametral opusa. Gradul (procentual) in care postul e asociat cu o vedeta scade lin de la Sandra Stoicescu la Lucian Mandruta. O bila alba pentru Headvertising-ul lui Serban Alexandrescu: acest gen de perceptie se potriveste foarte bine cu imaginea de "echipa" creata de ID-urile cu Gabriela Firea pompier si Mihaela Radulescu rugbist.

3. Aceleasi procente spun ca Realitatea TV este postul lui Turcescu, asa cum era si acum doi ani. Desi este vorba de o televiziune de nisa care a ajuns sa se bucure in diferite puncte de aprecierea publicului, Realitatea TV nu a creat prezentatori cunoscuti dupa relansare.

4. Pare ca "Divertisul" si "Vacanta mare" nu au fost luate in considerare ca atare in chestionar, ci doar prin componentii lor. Probabil ca ar fi obtinut procente mai mari decat membrii.

Concluzii generale

1. Exista o "zona gri" in care televiziunea X este asociata cu vedeta sau emisiunea Y de la rivala ei Z, gen "Gabriela Vranceanu-Firea de la Realitatea TV" Asta spune multe despre gradul de nediferentiere si anonimatul unor productii si prezentatori tv care ocupa in momentul de fata peste 50 la suta din grila televiziunilor care conteaza.

2. Pro-ul si Antena continua sa-si separe identitatea. Castigul celei de-a doua pare important si credibil in zona in care este ajutata de Valeriu Lazarov si gasca acestuia de Mircea Radu si Dan Negru. Antena 1 a pus la cale diferite productii de prime-time si access in ultimele sezoane, cu costuri mari si adresare larga. S-ar putea ca imaginea de "post in ascensiune" sa se lege de asta.

3. Din datele puse la dispozitia presei lipseste cel putin o nisa care mi se pare relevanta, anume Dan Diaconescu. Daca managerii din televiziunile mari vor continua sa neglijeze astfel de fenomene de pe piata, s-ar putea ca intr-o zi sa se trezeasca fara public.

Dincolo de perceptia deloc magulitoare pe care o au Diaconescu si OTV-ul, ar fi foarte interesant ce conotatii au la public demiurgul de la Mac Donalds-ul din Romana si armata lui de tehnicieni ajutati material de Vadim.

4. Nu in ultimul rand, datele trebuie luate cum grano salis. Fara nici un fel de suspiciuni, trebuie sa subliniez ca este vorba de un sondaj comandat de unul din competitorii de pe piata. E drept, se stie ca Antena 1 face periodic astfel de analize pentru uz intern de multa vreme. Uneori le distribuie presei.