Ti-ai facut o microintreprindere ca sa o poti folosi pentru plata salariilor? Ai microintreprindere dar vrei sa derulezi afaceri de milioane de euro si sa platesti impozit redus? Ei bine de acum incolo lucrul acesta va fi aproape imposibil.

Noul Cod fiscal a fost promulgat si publicat in Monitorul Oficial. In ciuda dezbaterilor pe aceasta tema, nu putini vor fi cei surprinsi de prevederile noului cod.

Principalele aspecte ale Codului Fiscal sunt analizate pentru HotNews de Gabriel Biris, avocat specilaist in litigii financiare, partener la casa de avocatura Biris Goran.

Regimul microinteprinderilor

1. Impozitul pe microfirma va fi de 2% pe venit fata de 3% cat a fost pana in prezent . Insa din 2008 impozitul va urca la 2,5% pentru ca in 2009 sa ajunga la 3%.

2. Nu vor fi considerate microintreprinderi firmele care au peste 50% din venituri realizate in urma activitatilor de consultanta si management.

Aceasta masura a fost introdusa ca sa ingreuneze folosirea microintreprnderilor pentru plata de salarii.

3. Firmele care vor realiza venituri mai mari de 100 de mii de euro pe an acestea vor plati impozit pe profit de la inceputul anului.

Aceasta este o masura antiabuz care elimina parctic integral posibilitatea de a folosi microinteprinderile pentru a face afaceri speculative de peste 100 de mii de euro.

In acest moment o microintreprindere ramane microinteprindere pana la anul putand face afaceri de milioane de euro. La anul s-ar fi infiintat o noua microinteprindere si speculatiile se reluau.

Din cauza acestor smecherii Cota unica de impozitare nu poate fi pe deplin eficienta. Cei care contesta cel mai tare cota unica de impozitare sunt chiar cei care nu platesc impozite, afirma Gabriel Biris.

4. Impozitarea castigurilor din actiuni a ramas la acelasi nivel, adica de 1% pentru titlurile detinute peste un an si 16% pentru cele detinute sub un an.

Pe bursa, cele doua cote, coroborate cu metoda de calcul a impozitul la pretul mediu ponderat poate duce la situatii in care diferentele dintre impozitul intre impozitul pe care credem noi ca trebuie sa-l platim si impozitul pe care trebuie sa-l platim va fi foarte mare.

Impozitul nu se calculeaza ca diferenta intre pretul de vanzare si pretul la care am achizitionat efectiv actiunea ci ca diferenta intre pretul de vanzare si pretul moderat. In final, rata de impunere va fi mai mare decat cota de 1% pentru titlurile detinute peste un an.

Pastrarea celor doua cote de impunere diferite creaza distorsiuni. Pentru a elimina aceste distrosiuni ar fi trebuit ca metoda de calcul sa fie raportata la pretul istoric.

5. Impozitul pe castigul din speculatii imobiliare.

S-a eliminat impozitul pe castig si s-a introdus un impozit degresiv pe pretul de vanzare.

Introducerea acestui impozit va aduce mult mai putini bani la bugetul de stat decat ar fi putut aduce impozitul pe castig (diferenta dintre pretul de vanzare si cel de cumparare) fara exceptii.

Impozitul acesta va afecta in special pe micii vanzatori de locuinte fiindca ei vor avea de platit un impozit mult mai mare decat speculatorii care vand proprietati valoroase.

Pentru tranzactii de ordinul milioanelor de euro se plateste un impozit maxim de 2% sau chiar de 1% (daca proprietatea a fost detinuta mai mult de trei ani). Cu alte cuvinte, la vanzari mari impozitul scade.

Solutia corecta in ceea ce priveste acest impozit ar fi fost pastrarea impozitul pe castig si eliminarea exceptiilor care au facut ca in 2006 in 7 luni, din toata tara, sa se stranga doar 25 milioane de euro impozit.

6. Impozitul pe cladiri platit de persoanele juridice.

Se da posibilitatea autoritatilor locale sa stabileasca o cota de impozit de pana la 1,8% din valoarea cladirii fata de 1% cat era pana in prezent.

Este o marire exagerata, si impozitul de 1% fiind deja unul foarte ridicat. Practic, pentru o cladire de birouri, clasa A, marirea de impozit de 1,8% poate reprezenta chiria pentru o luna, adica circa 10% din venituri.

Un alt aspect extrem de nociv al acestui Cod Fiscal se refera la diferenta enorma de impozit platita pentru spatiile comerciale (hoteluri, magazine) de persoanele fizice si cele juridice. O persoana juridica ajunge sa plateasca un impozit si de 100 de ori mai mare decat o persoana fizica.

Ca urmare, s-ar putea sa asistam la o crestere a spatiilor comerciale proprietate personala. Adica statul incureaza persoanele fizice, exact zona unde se manifesta cel mai puternic evaziunea fiscala si munca la negru.