Judecatoria Foscani a amanat, pentru 15 noiembrie, procesul in care presedintele Consiliului Judetean Vrancea, Marian Oprisan, este acuzat de abuz in serviciu, fals si uz de fals. Avocatii apararii au solicitat un nou termen, dupa ce au constatat ca in aceasta cauza nu a fost citat Guvernul, care este parte vatamata in dosar.

In acest dosar mai sunt inculpati vicepresedintele CJ Vrancea, Mircea Diaconu, directorul suspendat al Directiei Economice din cadrul CJ Vrancea, Valeria Teodorescu, directorul suspendat al Directiei Tehnice din cadrul CJ Vrancea, Ion Costeanu, fostul sef al Serviciului Drumuri si Poduri din Directia Tehnica din cadrul CJ Vrancea, Liviu Rusu, precum si diriginte de santier, Valeriu Iacob.

Anchetatorii au stabilit ca, in cursul anului 2004, CJ Vrancea a primit suma de 1,9 milioane dolari din partea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) pentru pietruirea drumurilor comunale din judetul Vrancea.

Potrivit probelor administrate de procurorii anticoruptie, Comisia de licitatie numita de Marian Oprisan a selectionat si a atribuit lucrari de constructie unor firme neeligibile, conduse de apropiati ai sai.

De altfel, s-a dovedit ca cele trei firme alese nu dispuneau de utilajele necesare efectuarii acestor lucrari, iar una dintre ele era o firma fara sediu si fara angajati.

Firmele respective au contractat lucrari de asfaltare pentru un numar de 41 de drumuri comunale dintre care o parte erau asfaltate anterior, iar pe altele nu s-a executat nici un fel de lucrare, insa banii au fost incasati. Pe cele cateva drumuri pe care au fost executate, lucrarile s-au dovedit a fi de proasta calitate si efectuate fara proiecte tehnice.

In cazul a numeroase lucrari nu au existat inspectori (diriginti de santier) autorizati de Inspectoratul de Stat in Constructii, cum impunea legea. 18 drumuri comunale nu au fost supravegheate si verificate de nicio persoana autorizata. In plus, platile s-au facut integral in contul firmelor selectionate, la doua - trei zile dupa semnarea contractelor.

Ordinele de plata au fost semnate de inculpatii Oprisan Marian si Diaconu Mircea.

Spre exemplu, a reiesit ca in comuna Bolotesti lucrarile de pietruire nu erau necesare, acestea fiind efectuate deja din fondurile locale proprii. In comuna Cotesi, potrivit declaratiei primarului, modernizarea drumurilor nu era o necesitate, iar reprezentantii CJ nu i-au cerut parerea cand au angajat proiectele legate de modernizarea drumurilor.

In comuna Jitia, lucrarile au constat doar in imprastierea de balast pe drum, iar lucrarile au fost executate numai pe un sfert din portiunea de drum contractata. Primarul comunei a cerut refacerea lucrarilor insa a fost refuzat de reprezentantii firmei SC Top Media SRL.

Din probele administrate a mai reiesit ca din banii destinati pietruirii drumurilor, Comisia de licitatie condusa de Diaconu Mircea si din care faceau parte Teodorescu Valeria, Costeanu Ion si Rusu Liviu si-a insusit suma de 3,2 miliarde lei vechi.

Din cercetarile efectuate a mai rezultat ca in perioada 2004-2005, Oprisan Marian a negociat si achizitionat, fara hotararea necesara a Consiliului Judetean si fara avizele de specialitate ale comisiilor din Consiliu, Complexul Turistic „Caprioara”, in jurul caruia detinea, impreuna cu membrii familiei, 8 hectare de teren.

Pentru aceasta achizitie, Oprisan Marian a alocat ilegal 17 miliarde lei vechi din fondurile publice al CJ Vrancea. In plus, acesta a intocmit si inaintat Guvernului Romaniei o adresa falsa prin care a solicitat si obtinut suma de 3 miliarde lei din fondul de rezerva al Guvernului. Pretextele invocate in adresa sunt false, iar banii au fost utilizati tot pentru achizitia complexului.

De asemenea, in patrimoniul CJ Vrancea se afla Hotelul „Rucar” si „Hanul dintre Vii”, situate in localitatile Soveja, respectiv Campineanca. In perioada 2003-2005, acestea au fost utilizate de Marian Oprisan ca locatii de protocol pentru care inculpatul a alocat din bani publici, pentru asa-zise actiuni de protocol, suma de 5,2 miliarde lei vechi.

Potrivit legii, acesta nu putea sa finanteze respectivele locatii, decat introducandu-le in circuitul public.

Prejudiciul in dauna Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului este estimat la 55 miliarde lei (aproximativ 1,5 milioane EURO la cursul de schimb al anului respectiv), reprezentand lucrari de asfaltare neexecutate sau de proasta calitate.

Prejudiciul in dauna bugetului Consiliului Judetean Vrancea se ridica la 22, 2 miliarde lei (600 000 EURO). Prejudiciul in dauna bugetului Guvernului se ridica la 3 miliarde lei (75 000 EURO).