Piata farmaceutica din Romania va creste in anul 2006 cu aproximativ 20%, comparativ cu nivelul de 18,1% din 2005, ca urmare a cresterii semnificative a segmentului de retail si a recuperarii segmentului de spital, potrivit celui mai recent studiu al Cegedim Romania.

Al treilea trimestru din 2006 a confirmat tendinta de crestere a pietei totale, avansul pietei farmaceutice fiind de 17,9%, fata de 14,5% la sfarsitul celui de-al doilea trimestru, marcand traversarea cu succes a momentului dificil de la inceputul anului 2006.

Potrivit companiei de cercetare, in perioada iulie-septembrie, valoarea pietei a fost de 1,39 miliarde de lei, in timp ce in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 valoarea pietei a fost de 5,24 miliarde lei.

Pe canale de distributie, piata de retail a crescut cu 23,2% in perioada octombrie 2005 - septembrie 2006 pana la valoarea de 4,1 miliarde lei, iar cea a vanzarilor prin intermediul spitalelor a crescut usor cu 2,2% la 1,14 miliarde lei.

Pe segmente, produsele cu prescriptie medicala au crescut asemanator cu cele fara prescriptie medicala. (+ 22,9%, respectiv + 24,0%).

Astfel, vanzarile produselor cu prescriptie medicala s-au majorat cu 22,9%, la 3,25 miliarde lei, in timp ce avansul produselor fara prescriptie medicala a fost de 24%, la 855,3 milioane lei.

In ceea ce priveste companiile farmaceutice, clasamentul Cegedim este dominat de GlaxoSmithKline, inclusiv Europharm, care a realizat vanzari in intervalul octombrie 2005 - septembrie 2006 de 433,4 milioane lei, ceea ce reprezinta o cota de piata de 8,3%.

A doua clasata este compania Hoffman La Roche, care a consemnat vanzari de 363,8 milioane lei si o cota de piata de 6,9%, urmata de grupul Sanofi - Aventis care a raportat, in acelasi interval, vanzari de 331,5 milioane lei, obtinand 6,3% cota de piata.

Pentru anul viitor este putin probabil ca aceste performante sa se repete, tinand cont de toate dificultatile actuale, insa compania de cercetare estimeaza o crestere in continuare a pietei farmaceutice cu o rata anuala intre 10-15%.

Potrivit Cegedim, aceste date estimeaza iesirile de produse din farmacii catre pacienti.