Primele 6 luni ale lui 2007 arata - daca se mai indoia cineva - ca acest an va fi din nou, din punctul de vedere al industriei auto, peste cel anterior, confirmand statutul Romaniei de piata in expansiune.

Luna iunie a realizat usoare reasezari in unele puncte, volumul de vanzari fiind ceva mai redus fata de mai. La inmatriculari, situatie care conteaza oficial in statisticile europene, lucrurile stau si mai bine, Romania ajungand, in premiera, pe pozitia 8 din 27 de state.

Principalul motiv al stagnarii pietei in iunie il reprezinta finalizarea inca de luna trecuta, in mare parte, a contractelor din Programul de innoire a parcului auto, astfel ca piata a intrat oarecum in fagasul normal. Dar asta nu inseamna ca nu a fost o luna foarte buna pentru vanzatorii de masini.

Chiar daca nu s-au semnat mai multe contracte ca in mai, din punctul de vedere al statisticii oficiale s-a inregistrat o crestere.

Vanzari

Totalul raportat de dealeri se ridica, pentru iunie, la 30.337 autoturisme vandute, ceea ce reprezinta o scadere de 7,8% fata de mai.

Pe intreg semestrul s-au contractat 146.292 vehicule din categoria autoturisme, adica un plus de 24,6% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Productia interna s-a ridicat la 23.435 unitati (plus 9,4% pe 6 luni), cea mai mare parte a acestora fiind Dacia Logan.

Dintre acestea, 10.630 au fost exportate, cifrele aratand o crestere importanta semestru pe semestru (37% mai multe exporturi decat in primele 6 luni din 2006), cu o valoare ce de-paseste probabil 600 milioane euro. Totalul importurilor de turisme a fost in luna a sasea de 18.154 unitati, in usoara scadere fata de luna trecuta.

Modelele autohtone au reusit sa vanda 12.183 unitati, ceea ce ne conduce, printr-un calcul simplu, la concluzia ca nu exista stocuri pentru cele doua marci, Dacia si Daewoo, productia fiind livrata aproape instantaneu catre cumparatori. Se mai poate trage insa o concluzie: Dacia a ajuns sa vanda volume sensibil egale in Romania si la export, ceea ce, trebuie sa recunoastem, este o premiera.

Marci si modele

La analiza evolutiei vanzarilor pe marci constatam ca, in mare, toata lumea a inregistrat scaderi de volume fata de luna trecuta, exceptiile fiind insa suficient de consistente astfel incat piata sa ramana relativ echilibrata.

Cel mai bine a punctat Fiat, care a ramas, probabil, cu livrari neefectuate de luna trecuta, din ?Programul rablelor", cresterea de 52% nefiind justificata de alte evenimente de marketing. Liderul pietei de import ramane Renault, care a dus diferenta pana la Skoda, aflata pe locul doi, la mai bine de 1.000 de masini.

Marca ceha a pierdut teren mai ales pe modelele Fabia si Octavia Tour, primul din cauza introducerii noului model, al doilea din motive ce tin mai mult de bun-simt. Avem apoi Volkswagen in crestere, Opel, Peugeot si Ford in scadere, Chevrolet, Hyundai, Toyota si Fiat in crestere, clasate exact in ordinea de mai sus.

Cele mai vandute modele au fost in iunie, ca de obicei, Renault Clio si Megane, primul in scadere (nu stim exact daca scaderea apartine lui Clio 3 sau lui Symbol, deoarece Renault cumuleaza datele celor doua), cea de-a doua aflandu-se insa intr-o surprinzatoare revenire de forma.

Dupa cele doua se pozitioneaza o masina care a cam bulversat piata in ultimul an, Chevrolet Aveo, modelul fiind un fel de Logan al lui GM. Acesta a urcat un loc in pofida usoarei scaderi de vanzari, si asta intrucat contracandidatii sai au scazut mai mult (Opel Astra Classic, Skoda Fabia, Skoda Octavia Tour). Au crescut in schimb Skoda Octavia II, Hyundai Accent si Volkswagen Polo.

Tot in scadere, mare, a fost si Ford Fiesta. Exista si un model care nu apare in top 10, dar care ar trebui mentionat pentru evolutia sa: Kia cee"d. Din pacate, acesta nu reuseste sa copieze salturile spectaculoase din celelalte tari europene, din cauza impo-sibilitatii fabricii de la Zilina de a onora comenzile neasteptat de mari ale romanilor.

Integral in Saptamana Financiara