14 parlamentari in functie scapa de investigatiile ANI pe mandatul din perioada 2000 - 2004, iar in cazul altor trei posibilitatea verificarii averii s-a pierdut definitiv, din cauza termenului de prescriptie de trei ani prevazut in noua lege de functionare Agentiei, a declarat Horia Georgescu, secretarul general al ANI, intr-un interviu pentru HotNews.ro. De pilda, medicul Serban Bradisteanu, in cazul caruia ANI a solicitat confiscarea unei parti din avere (4 milioane de euro, considerata avere nejustificata) a scapat definitiv si de ancheta ANI, tot din cauza prescriptiei, explica Georgescu.

Asculta integral interviul cu Horia Georgescu, secretar general ANI

Descarca fisierul audio in format MP3

Pe latura penala, cazul Bradisteanu a fost inchis inca din decembrie 2009, fiind achitat de Tribunal. DNA a facut recurs la Curtea de Apel, termenul de judecata fiind luni, 11 octombrie. Pe latura administrativa, ANI a propus confiscarea sumei de 4 milioane, insa Curtea de Apel, unde se judeca cauza, a trimis, saptamana trecuta, dosarul intocmit de ANI catre comisia speciala. Comisia n-a fost inca infiintata in baza noii legi.

Medicul Serban Bradisteanu, fost senator PSD, a fost cercetat atat penal, cat si de catre Agentia Nationala de Integritate. Procesul penal s-a incheiat in decembrie 2009, Bradisteanu fiind achitat de Inalta Curte. Detalii aici . A mai ramas dosarul in care ANI a solicitat confiscarea averii de 4 milioane de euro, dar si soarta acestui dosar este pecetluita iar cazul inchis definitiv.

In luna aprilie, Curtea Constitutionala a desfiintat practic Agentia Nationala de Integritate, declarand neconstitutionala o mare parte din legea de functionare. Noua lege a fost votata abia in septembrie. In acest interval, activitatea ANI a fost blocata. Noua lege a adus cateva modificari importante. A introdus un termen de prescriptie, in sensul ca dupa trecerea a trei ani de la incheierea mandatului de primar, senator sau alta functie de demnitate publica, ANI nu mai poate sa verifice averi. Potrivit noii legi, dosarele ANI, in care se propune confiscarea averii sau se constata incompatibilitati, trebuie sa treaca mai intai prin filtrul unor comisii speciale formate din judecatori si procurori inainte de a fi trimise in instanta. Desi noua lege a intrat in vigoare din septembrie, nici pana astazi n-au fost infiintate comisiile speciale de pe langa Curtile de Apel, care vor prelua dosarele cu investigatiile finalizate de ANI.

Georgescu spune insa ca este neclar daca magistratii din comisiile speciale vor reface investigatiile Agentiei sau vor acorda un aviz de legalitate si vor trimite mai departe dosarele in instanta. Daca infiintarea comisiilor va mai intarzia mult, termenul de prescriptie de trei ani se va aplica si parlamentarilor care si-au incheiat mandatul in 2008 si care, din 2011, nu vor mai putea fi verificati de ANI.

Pe scurt, ANI face progrese tehnice, are un soft mai performant de cautare a declaratiilor de avere si de analiza inteligenta a datelor, insa activitatea Agentiei este paralizata de efectele deciziei Curtii Constitutionale. Astfel, cauzele sunt fie deja prescrise, conform termenelor introduse in noua lege, fie sunt imposibil de trimis rapid in instanta, din cauza ca noile comisii speciale inca nu s-au infiintat.

Cele mai importante declaratii facute de Horia Georgescu in interviul pentru HotNews.ro

  • Am evaluat toate dosarele care se aflau in lucru, pentru ca toate au trebuit sa fie inchise si ulterior redeschise, toate acele 4000 de dosare care erau in lucru. Pentru a evita pe viitor in fata instantei probleme de procedura referitoare la colectarea probelor. ANI a formalizat si standardizat un sistem informatic care are in vedere abordarea intr-un proces de lucru fluent a procedurii de verificare a averii, a intereselor si incompatibilitatilor.
  • Exista o matrice activa care are elemente de analiza inteligenta, iar inspectorul urmeaza o procedura standardizata foarte clara care este si in conformitate cu auditul pe anul 2009, precum si cu noile cerinte legale. Matricea inteligenta analizeaza automat datele introduse in declaratia de avere si de interese, genereaza automat acele solicitari de date si de informatii care trebuie transmise altor institutii si urmareste tot procesul de la initierea sesizarii pana la ultimul termen in fata instantei. Astazi am emis un comunicat de presa prin care am lansat varianta finala si facilitatea de cautare avansata a celor 1.600.000 de declaratii de avere.
  • Deciziile instantelor de judecata deocamdata sunt neunitare. As putea sa dau doua exemple concrete. In cazul Bradisteanu, cel pentru care am solicitat instantei confiscarea a 4 milioane de euro, Curtea de Apel a decis saptamana trecuta ca acest dosar sa se intoarca la mai vechile sau mai noile comisii de cercetare, cele prevazuta in noua lege care existau pana la aparitia ANI. Deci, noi ne-am intors in urma cu doi ani si jumatate, cand avocata Alice Draghici, membra in Consiliul National de Integritate, solicita comisiilor de pe langa Curtea de Apel sa transmita acest dosar catre ANI pentru competenta solutionare. Noi am desfasurat verificari pe o lege perfect constitutionala la acel moment, am solicitat instantei confiscarea, dar iata ca acum, dupa doi ani si jumatate, ne intoarcem de unde am plecat.
  • Inca un caz: este o situatie de incompatibilitate, unde avem o decizie definitiva a Inaltei Curti, in care persoana in cauza a solicitat revizuirea sentintei in conformitate cu decizia Curtii Supreme. Asteptam un rezultat, dar iata ca decizia Curtii a produs consecinte ireparabile.
  • Dosarul Bradisteanu va fi analizat din punct de vedere al noii legi, dar este riscul major ca acea comisie sa constate ca, prin introducerea termenului de prescriptie de trei ani, sa nu mai intre in competenta nici a comisiei nici a ANI, deoarece el a indeplinit calitatea de senator intre 2000 - 2004, toate verificarile sa fie declarate nule, iar domnul senator sa ramana bine merci cu acea suma de 4 milioane de euro, pentru care a fost trimis in judecata si pe coruptie.
  • Avem o situatie concreta, pentru 14 membri ai Parlamentului nu vom mai putea verifica perioada 2000 - 2004. E vorba de parlamentari care si-au continuat mandatul 2000-2004, 2004 - 2008, 2008 - 2012. Am pierdut o perioada de verificare, situata in 2000 - 2004. Pentru trei fosti membri ai Parlamentului, care si-au incheiat mandatul in 2004, aceasta posibilitate de a verifica averea s-a pierdut definitiv. Este vorba de Teodor Maghiar (PSD), fost senator, fost rector al Universitatii Oradea, trimis in judecata de DNA pentru un prejudiciu de 24 milioane de euro, si fostul senator Codrin Stefanescu (PRM),un mare colectionar de arta, in cazul caruia presa a semnalat mai multe situatii care necesitau atentia institutiilor competente.
  • Am demarat discutii cu CSM, s-au luat masuri si urmeaza ca in perioada urmatoare CSM sa stabileasca setul de reguli pentru a institui cat mai rapid, eu sper pana la sfarsitul lunii, a comisiilor speciale de pe langa Curtile de Apel. In acest moment, ele nu sunt constituite pentru ca este posibil sa necesite schimbarea regulamentului de functionare a instantelor.
  • In acest moment, opinia mea este ca dosarul Bradisteanu este pierdut. Pe masura ce instantele se vor pronunta, in momentul in care termenele vor fi discutate, vom vedea, nu cred ca va fi o practica unitara. Chiar daca am pierdut posibilitatea de a verifica anumite perioade de timp, Agentia a procedat la reluarea verificarilor strict administrative in dosarele care au fost inchise din cauza deciziei Curtii Constitutionale.
  • ANI va proceda la fel ca in trecut prin evaluarea averii, va strange toate datele necesare si va formula concluzii, dupa caz, in fata Parchetului sau in fata acestor comisii. Ramane de vazut cum vor functiona aceste comisii, daca vor fi un filtru, si toate actele si lucrarile ANI vor fi reluate, sau vor proceda rapid la transmiterea dosarelor catre instanta, ceea ce este de dorit. Magistratii beneficiaza de independenta, si atunci ei au optiune fiecare caz in parte dupa cum considera necesar si dupa normele de procedura. Deci, inca e neclar felul in care vor lucra aceste comisii.