Compania Search Corporation SRL, controlata de omul de afaceri Michael Stanciu a primit din fonduri bugetare cel putin 35 de milioane de euro pana in prezent. Search Corporation a castigat zeci de proiecte majore, cu finantare internationala si sute de proiecte de infrastructura rutiera sustinute cu bani de la Guvern.

Firma lui Michael Stanciu este profilata si pe studii de circulatie care includ planuri urbanistice generale sau zonale, precum si planuri detaliate sau strategii pentru amplasarea parcarilor.

In februarie 2005 Serach Corporation a fost desemnata drept castigatoarea licitatiei pentru realizarea unui studiu de circulatie pentru Cluj-Napoaca. Desi oferta societatii lui Stanciu a fost de 9 miliarde de lei, cu 2 miliarde mai scumpa decat a altei firme inscrise la licitatie, primaria clujeana a preferat Search Corporation.

Recent, un episod similar s-a petrecut si la Sibiu, unde firma lui Stanciu a castigat licitatia pentru Piata Garii si pachetul de strazi al orasului. Inca 12 milioane de euro pentru Search Corporation in urma unei licitatii dubioase.

Firma magnatului Michael Stanciu a avut un cuvant greu de spus in stabilirea Programului de Autostrazi din Romania si a fost preferata proiectelor de strategia generala si a studiile de prefezabilitate la autostrazile& Brasov – Targu – Mures, Bucuresti – Albita, Deva – Nadlac, Bucuresti – Pitesti, Bucuresti – Bors.

In cazul proiectului autostrazii Transilvania, Stanciu a fost platit, pentru aceleasi servicii, de doua ori, mai exact in 1997 – 1999, iar apoi in 2004, fapt dezvaluit de cotidianul "Buna ziua, Ardeal".

Fapt dovedit, IPTANA, fostul Institut de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene din subordinea MTCT, a efectuat inca din 1991 studiul de amplasament pentru viitoarea autostrada.

Prima plata efectuata de MTCT catre IPTANA, preluata deja de afaceristul Michael Stanciu, a avut loc in perioada 1997-1999, iar intreaga documentatie, in sase volume, a fost inaintata Bancii Mondiale de Guvernul Ciorbea.

Proiectul abandonat a fost reluat de Executivul PSD in 2004, care a platit inca o data acelasi grup de firme pentru servicii identice. Firma lui Michael Stanciu este profilata si pe studii de circulatie care include planuri urbanistice generale sau zonale, precum si planuri detaliate sau strategii pentru amplasarea parcarilor.

Dat fiind faptul ca orasul Cluj-Napoca nu a beneficiat de un studiu general de circulatie din anul 1997, municipalitatea a decis sa realizeze o astfel de expertiza la inceputul anului 2005, in luna februarie.

Desi oferta societatii Consilier Construct, o alta firma cunoscuta pentru contractele publice derulate, a fost cu doua miliarde mai scazuta, primaria a ales Search Corporation.

Din sute de firme de proiectare, Search Corporation si IPTANA, coordonate de afaceristul Stanciu sunt, in mod evident, preferatele municipalitatilor din Romania. Dovada sunt contractele pentru diverse studii de fezabilitate, de circulatie si proiecte de infrastructura.

Search Corporation a derulat studii de circulatie pentru Oradea, Brasov, Ploiesti si Arad, iar in 2005 a castigat contractul pentru orasul Cluj-Napoca. Monopolul celor doua companii, dezvoltat inca din perioada guvernarii feseniste a rezistat si in actualul mandat al Aliantei DA.

Stanciu a cumparat in 1991 cea mai mare societate de stat din domeniul proiectarilor, IPTANA, iar in paralel si-a dezvoltat inca o firma, cu acelasi obiect de activitate, Search Corporation.

Miscarea abila i-a deschis afaceristului calea catre cele mai mari proiecte initiate de guvern sau de autoritatile locale de pe intreg teritoriul tarii. Cu toate acestea, Consiliul Concurentei nu s-a autosesizat vreodata in acest caz.

Cum de altfel, nu s-a autosesizat nici DNA in privinta platii duble pentru acelasi studiu de amplasament pentru autostrada Transilvania. Recent, Search Corporation si-a deschis calea si spre orasul Sibiu, unde a castigat licitatia pentru reabilitarea Pietei Garii si a unui pachet de strazi.

De aceasta data, Stanciu s-a asociat, in calitate de subantreprenor, cu Strabag AG. Fapt similar cu cel petrecut la Cluj, oferta Strabag –Search Corporation a fost acceptata de municipalitatea sibiana, desi era de departe, cea mai costisitoare.

La licitatia internationala organizata de Primaria Sibiu au mai participat alte doua societati& Scanmoor din Marea Britanie – oferta de 11,2 milioane euro si Swietelsky Austria – 10,8 milioane euro .

Strabag-Search au participat la licitatie cu pretul cel mai mare, de 15,7 milioane de euro, iar reducerea valorii contractului a fost negociata de primarie dupa ce a fost declarat castigatorul.

O alta ignorare a legii achizitiilor publice a fost faptul ca Search Corporation este totodata si societatea care a intocmit documentatia in vederea licitatiei. Astfel, era incompatibila ca participanta la licitatie.

Aceste aspecte au fost insa ignorate de comisia de licitatie a Primariei Sibiu, prezidata de viceprimarul Eugen Mitea. Mai mult, primarul Sibiului s-a implicat in aceasta licitatie, chiar daca nu ar fi trebuit sa aiba vreun amestec.

Adresa prin care celelalte doua societati participante erau instiintate ca nu au castigat licitatia este semnata de primar. Acest lucru se intampla la data de 27 ianuarie 2006, pe cand Strabag-Search Corporation au fost declarate castigatoare inca din 19 ianuarie.

Potrivit caietului de sarcini privind licitatia mentionata, "Autoritatea contractanta (primaria) isi rezerva dreptul de a accepta sau respinge orice oferta (…). Autoritatea Contractanta poate face acest lucru inainte de acordarea contractului fara orice raspundere fata de ofertanti.

Cu alte cuvinte, comisia de licitatie ar fi putut respinge ofertele celorlalti doi participanti, dar nu dupa semnarea contractului cu Strabag-Search Corporation.