Sfârșitul unei epoci. Începând de joi, vehiculele cu două roți motorizate trebuie să plătească pentru a parca pe străzile Parisului, o măsură care irită comunitatea care se declară "gata să sfideze interdicția", potrivit AFP.

Paris, noapteaFoto: discoverwalks.com

Două companii au fost angajate de orașul Paris pentru a-i depista pe infractori. Acești prestatori de servicii trebuie să efectueze 2.000 de controale pe zi, potrivit primăriei, care va anunța numărul de amenzi în termen de zece până la cincisprezece zile.

Amenda pentru neplata parcării este de 25 de euro sau 37,50 de euro, în funcție de zonă. Parcarea care blochează sau generează pericol se pedepsește cu o amendă de 135 de euro.

Pentru a parca un vehicul motorizat cu două roți (2WD) pe străzile din Paris, trebuie să plătiți o taxă dacă este vorba de un vehicul termic. În centrul capitalei, parcarea costă 3 euro pe oră, față de 2 euro în cartierele periferice.

"La sfârșitul zilei, trebuie să fie o nebunie! Voi încerca o dată sau de două ori să nu plătesc, vom vedea cât de vioi sunt! Dacă sunt prea dornici, ne vom adapta", spune zâmbind Nicolas (care nu vrea să-și dea numele), un fotograf/videograf care locuiește în suburbii și care se deplasează în Paris pentru muncă pe scuterul său.

Bărbatul de 40 de ani, care deține și un autoturism, se gândește să cumpere o trotinetă electrică, care este scutită de plată.

"Până acum, marele avantaj al scuterelor în Paris, în afară de faptul că poți parca mai ușor decât cu o mașină, este că poți parca gratuit", spune el.

Pentru a justifica introducerea parcării cu plată, dezbătută de ani de zile, Primăria Parisului invocă poluarea aerului, poluarea fonică, dar și un "echilibru mai bun al spațiului public" sau migrarea către "forme de mobilitate mai puțin poluante și mai blânde".

"Trebuie să ieșim din această scutire de care au beneficiat în cele din urmă scuterele și motocicletele. Este o măsură dificilă, care necesită un efort semnificativ, dar care este esențială pentru viitor și pentru lupta împotriva poluării", a explicat pentru AFP David Belliard, adjunct (EELV) pentru mobilitate și transformarea spațiului public la Primăria Parisului.

Rezidenții parizieni au dreptul la un tarif preferențial: cardul anual valorează 22,50 euro pe an, la care se adaugă 0,75 euro pe zi de parcare. De asemenea, se oferă un abonament profesional și, prin urmare, este disponibilă o parcare gratuită pentru motociclete electrice și pentru motociclete cu handicap.

"Vom încuraja oamenii să meargă (să parcheze) în subteran, vom recupera spațiul public, vom reglementa mai bine parcările ilegale", susține Belliard.

Mamă a trei copii mici, care locuiește în arondismentul 20, Anissa (care nu dorește să își spună numele) se plimbă, cu căruciorul în mână, pe trotuarele pariziene, nu departe de un scuter atașat la o poartă de securitate din apropierea unei școli.

Federația Motocicliștilor Furioși (FFMC) a vorbit despre o măsură care "discriminează cu adevărat, în special pentru cei mai săraci oameni care locuiesc în suburbii". "Locuințele din Paris au devenit atât de scumpe încât oamenii se mută din ce în ce mai departe. Cei mai afectați sunt locuitorii din suburbii. Este o adevărată problemă socială, nu pot parcurge 40 de kilometri pe bicicletă", a declarat pentru AFP Jean-Marc Belotti, delegat al FFMC în Ile-de-France.

FFMC, care a lansat o petiție cu aproximativ 42.400 de semnături până joi la prânz, plănuiește o demonstrație sâmbătă la prânz în fața primăriei din Paris. În septembrie anul trecut a fost depusă o contestație la instanța administrativă pentru anularea ordinului.