Parcarea de reședință în centrul Bucureștiului este mai scumpă ca la Viena, Paris, Roma sau Berlin. Concret, în București, în centrul orașului, abonamentul pentru riverani este între 8.640 lei lei și 1.000 de lei/an, adică între 1.700 și 200 de euro/an, în funcție de zonă și dacă locul este rezervat sau nu, prețul de 1.700 de euro fiind pentru locul rezervat, de care beneficiarul dispune 24 de ore din 24. Pentru parcările de reședință de la Sectoare, tariful este de 600 de lei/an/zona centrală. La Viena, riveranii plătesc 120 de euro/an, la Bruxelles - 10 euro/an, la Berlin 20 de euro/an, la Paris - 45 euro/an, la Sofia între 50 și 70 de euro/an, locurile însă nu sunt rezervate, adică parchezi unde găsești liber, într-o anumită zonă.

Parcare centrul Bucureștiului - 23 august 2022 - 10Foto: Hotnews

Valoarea abonamentelor de parcare în centrul Bucureștiului, pe parcările gestionate de Primăria Capitalei, care se închiriază cu ora, a fost stabilită în 2019, însă până acum nimeni nu a făcut caz de asta deoarece oamenii parcau pe străduțele fără parcări marcate sau pe trotuar și nu plăteau nimic.

Riveranii au descoperit prețurile exorbitante în condițiile în care Primăria Capitalei a anunțat, că de pe 15 august nu mai permite parcarea pe trotuar, iar în interiorul inelului central nu se va mai putea parca fără să plătești, pe toate străzile fiind marcate parcări cu plată.

Viceprimarul Stelian Bujduveanu a anunțat că se discută micșorarea prețurilor pentru riverani, însă până acum nu a fost luată nicio decizie.

Tarifele de parcare cu ora sunt asemănătoare în București și în alte capitale Europene, cel puțin pe zona centrală, aproximativ 2 euro/oră. Dar sunt capitale europene unde parcarea on street, în zona centrală, ajunge și la 5 euro/oră, tocmai pentru a descuraja oamenii să vină cu mașina în centrul orașului și a reduce poluarea.

Cât sunt abonamentele pentru riverani în București

Prețul abonamentelor pentru riverani și tarifele pentru parcare în zona centrală, pentru parcările gestionate de Primăria Capitalei, au fost stabilite prin HCGMB 517/17.09.2019, în mandatul Gabrielei Firea.

Potrivit documentului, valoarea abonamentelor în zona centrală este următoarea:

  • pentru loc rezervat, între 6.720 lei/an și 8.640 lei/an. Dacă abonamentul se face pe o lună valoarea este între 700 și 900 lei, în funcție de zonă, cel mai scump fiind în Zona 0.
  • pentru loc fără rezervare, adică parchezi unde găsești loc într-o zonă, tarifele sunt între 100 și 200 de lei/zonă și între 1000 de lei și 2000 lei pe an.

Sursa aici.

Acesta tarife sunt însă numai pentru parcările publice gestionate de Primăria Capitalei, care sunt în principal în zona centrală și pe marile bulevarde. În paralel există și parcările de reședință de la Sectoare, care sunt cele din spatele blocurilor și unde pentru zona A taxa este de 600 lei/an, pentru zona B-500 lei/an, pentru zona C - 400 lei/an, pentru zona D- 300 lei/an. Zona A este în centrul Capitalei, iar zona D la periferia orașului. Aceste parcări sunt gestionate de Primăriile de Sector.

Până în 2022, parcările de reședință erau foarte ieftine, până în 100 de lei pe an, majorarea până la 600 de lei fiind făcută în 2021, de actuala majoritate din Consiliul General, la cererea primarilor de Sectoare, care au spus că nu mai pot construi alte locuri de parcare și le întreține pe cele existente, la acest tarif.

Cât costă parcarea pentru riverani în alte capitalei europene?

La Viena, un abonament lunar pentru riverani, indiferent de zonă, este de 10 euro/lună. Abonamentul se poate face pentru minim 3 luni și maxim 2 ani. Cine își face abonament pe un an întreg costă 120 de euro. Când aplici pentru abonament mai plătești o taxă federală de 13,30 euro și una administrativă de 35.70 euro. În schimb, pentru restul, parcarea este foarte scumpă, de la 1,10 euro/30 minute, iar timpul este limitat în foarte multe zone la două ore.

La Paris, parcarea pentru riverani costă 45 euro/an. Poți să cumperi și un abonament pe 3 ani, costul fiind de 90 de euro. În rest, taxa de parcare în zona centrală este de 4 euro/oră, iar în timpul zilei nu se poate parca gratuit.

La Bruxelles abonamentul pentru parcarea de reședință este de 10 euro/an. Pentru a doua mașină, abonamentul este de 110 euro/an. În Bruxelles, nu se poate parca gratuit în centrul orașului în timpul zilei, de la 8:00 la 18:00, tariful de parcare fiind de 1,50 euro/oră. Însă este greu să găsești ceva liber, iar în multe zone timpul este limitat la două ore. Duminica parcarea este gratuită.

În Berlin, abonamentul pentru parcarea de reședință este de 20.40 euro/an. Acesta dă dreptul beneficiarului să parcheze în parcările amenajate în zona unde locuiește. În rest, tarifele de parcare sunt între 1 și 4 euro/oră în centrul orașului, în majoritatea zonelor timpul fiind limitat la două ore.

La Roma, parcarea de reședință este gratuită pentru două mașini/persoană. Parcarea cu ora însă este foarte scumpă, 4-5 euro/oră în zona centrală.

La Sofia, permisul de parcare de reședință este între 100-150 leva/an (250-370 lei). Asta înseamnă undeva între 50 și 75 de euro/an

La Varșovia, parcarea de reședință costă 30 lei/an, chiar lângă casă (maxim 150 m) și 600 de lei/an într-o zonă mai mare (cartier).

Locurile de parcare nu sunt cu rezervare, ci se parchează în baza unui permis, în zona în care locuiești.

Când vor scădea prețurile pentru riverani

În municipiul București, conform strategiei din 2018, există trei tipuri de locuri de parcare, a explicat pentru HotNews.ro viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu. Acesta spune că în zona centrală a municipiului București se pot face abonamente de 100 de lei/lună, dar fără rezervare.

  • „Locurile de parcare atribuite Sectoarelor Municipiului București, acele locuri de parcare din spatele blocurilor și care se atribuie în baza unui contract, pe 1 an de zile, dacă locuiești în zona respectivă.
  • Iar la momentul redactării regulamentului din 2019, s-a oferit posibilitatea ca pe locurile albastre, gestionate de Primăria Capitalei, să se creeze acest beneficiu, dar la un tarif foarte mare pentru locurile cu rezervare, de care o persoană dispune 24 de ore din 24, pentru a descuraja ocuparea, fiindcă locurile albastre, cele pe care le administrează Primăria Municipiului București, marea majoritate sunt în zone centrale, unde sunt foarte puține locuri de parcare.
  • De exemplu, pe o stradă cu 35 de locuri de parcare, dacă ar fi atribuite toate cele 35 către locatari, nu ar mai exista parcare pentru restul pe acea stradă și nu ar ajunge niciodată pentru toți locatarii din acea zonă. Și atunci, această resursă a fost tratată ca atare.
  • Poți face un abonament fără rezervare, la un preț decent, sau atunci când vrei să dispui de un loc de parcare în acele zone tot timpul, costă foarte-foarte mult”, a explicat Bujduveanu.

Acesta spune că se discută micșorarea prețului la abonamentele fără rezervare pentru riverani și chiar scoaterea conceptului de loc de parcare cu rezervare, cel puțin în zona centrală.

  • „Luăm în calcul și scăderea acestui tarif de 100 de lei. Am făcut pași în această direcție. Cred că pentru a ajunge la uniformizarea tarifelor pe teritoriul Municipiului București, un preț asemănător celor de la sectoare, 600 de lei pe an în zona centrală, ar fi un preț rezonabil.
  • Asta ar însemna 50 de lei pe lună, dar până nu avem un consens în grupurile politice, nu putem să spunem exact. Dacă ne întoarcem la tarifele pe care le-ați spus, din alte orașe europene, sunt asemănătoare cu cele din municipiul București pentru parcarea fără rezervare sau parcarea de reședință de la Sectoare.
  • Dar trebuie să spuneți că aceste tarife pe care le-ați menționat sunt fără rezervare în alte orașe. Și municipiul București are un tarif redus pentru ocuparea unui loc de parcare fără rezervare”, a declarat Bujduveanu.

Bujduveanu spune că se discută eliminarea conceptului de loc de parcare de reședință cu rezervare, acesta nemaifiind nici în multe orașe civilizate din România, nici în alte capitale europene.

”Este o schimbare de paradigmă în municipiul București ca locurile de parcare pe perioada zilei să poată fi folosite de toată lumea sau dacă nu ne dorim acest lucru. Este o dezbatere pe care trebuie să o avem în perioada următoare și la nivelul Sectoarelor. În alte orașe în România și în lume nu există conceptul de rezervare a unui loc de parcare pe domeniul public permanent. Și aceste tarife la care faceți d-voastră referire, în alte orașe, cu siguranță nu sunt cu rezervare, ci sunt în proximitatea locuinței și în funcție de disponibilitate”, a explicat Bujduveanu.

„Revoluția în parcare”

Primăria Capitalei a început de pe 15 august să elibereze trotuarele de mașinile parcate neregulamentar. Primarul general, Nicușor Dan și viceprimarul Stelian Bujduveanu au anunțat că șoferii nu vor mai putea parca gratuit pe trotuar sau neregulamentar pe carosabil, să încurce traficul și pietonii, în timp ce parcările publice stau goale.

Trotuarele de pe străzile din jurul Primăriei Capitalei, dar și câteva bulevarde din centrul orașului au fost eliberate de mașini, în prima săptămână. Această măsură este așteptată de multă vreme, însă au fost și mai multe scăpări, una fiind prețurile foarte mari ale abonamentelor pentru riverani. Citește aici mai mult despre cum au decurs lucrurile în prima săptămână.