Tadashi Yanai, miliardarul fondator și CEO al lui Fast Retailing, care deține brandul Uniqlo, previne că Brexitul este „practic imposibil” și ar putea readuce Regatul Unit la stagnarea economică din anii 1970, când țara era adesea descrisă drept „omul bolnav al Europei”. El spune că UK a beneficiat mult timp de statutul de economie deschisă, iar Brexitul ar împinge mulți oameni talentați să caute angajamente în altă parte.

HotNews.roFoto: Hotnews

Părăsirea Uniunii Europene ar aduce și alte uriașe provocări, din cauza nevoii de a menține o graniță deschisă între Irlanda (membră a UE) și Irlanda de Nord (parte din UK), precum și a vocilor în favoarea independenței din Scoția (care a votat clar împotriva Brexitului la referendumul din 2016).

„Dacă Brexitul are loc, Regatul Unit s-ar putea întoarce la situația dinaintea erei Margaret Thatcher, când UK era pomenită ca fiind omul bolnav al Europei. Mă tem că s-ar putea întâmpla din nou”, a spus Yanai pentru CNN Business.

Fosta prim-ministru Margaret Thatcher a câștigat primele alegeri în 1979, după ani de creștere scăzută, inflație mare și șomaj ridicat în economia UK. În anii 1980, încurajate de Thatcher, companii japoneze au început să vadă în Marea Britanie drept o poartă de intrare în Europa și au investit masiv în industria auto, bănci și alte domenii.

Fast Retailing, imperiul global al confecțiilor care deține Uniqlo, a deschis acum 18 ani la Londra primul magazin de îmbrăcăminte din afara Japoniei. De atunci s-a extins în toate piețele majore ale lumii. Fast Retailing a înregistrat vânzări de 19,2 miliarde de dolari în 2018, iar Yanai valorează 30 de miliarde de dolari, conform Bloomberg.

Temerile sale despre Brexit sunt și ecoul celor ale altor executivi japonezi privind relațiile viitoare dintre UK și UE, precum și pregătirile de a părăsi blocul pe 31 octombrie.

Dacă britanicii pleacă fără o înțelegere care să protejeze comerțul, vor fi impuse taxe și alte bariere la intrarea bunurilor din UK pe piața UE, inclusiv pentru automobilele fabricate de companii japoneze. Nissan, Toyota și Honda produc împreună cam jumătate din mașinile fabricate în UK și cele mai multe sunt vândute în Europa. Ele își reduc deja prezența în UK din cauza scăderii vânzărilor și a incertitudinilor legate de viitorul relațiilor țării cu cel mai mare și apropiat partener comercial.

Despre Uniqlo, Yanai a spus că firma sa este angajată să-și mențină prezența în Regatul Unit pe termen lung, în ciuda provocărilor politice și economice în perspectivă. (CNN Business)