VIDEO Cum functioneaza un sistem de rachete sol-aer BUK si cum lauda presa de la Kremlin insurgentii pro-rusi pentru ca au capturat o astfel de instalatie: Cerul de deasupra Donetsk-ului va fi de acum inainte protejat

de Corina Ionel     HotNews.ro
Vineri, 18 iulie 2014, 15:11 Actualitate | Internaţional


Sistem BUK-M1-2 SAM 9A310M1-2 TELAR la 2005 MAKS Airshow
Foto: Wikipedia/ Public Domain
​Avionul Malaysia Airlines care s-a prabusit joi in estul Ucrainei, cu 298 de persoane la bord, a fost doborat cel mai probabil de o racheta sol-aer, insa originea acesteia ramane nesigura. Potrivit analistilor, datele indica faptul ca avionul comercial a fost doborat de o racheta lansata de un sistem rusesc BUK, larg raspandit in intreaga regiune si aflat atat in mainile Moscovei cat si in ale Kievului. Rebelii ucraineni sustin ca ei nu dispun de asemenea armament, al carui pret este estimat la 500 milioane de euro, insa in urma cu cateva saptamani presa de stat ruseasca ii felicita pe separatistii din Donetsk pentru cea mai recent achizitie militara - un sistem BUK capturat de la o baza ucraineana - care ar fi urmat sa "protejeze" cerul de deasupra disputatei regiuni ucrainene.

Analistii serviciilor de informatii americane, citati de AFP, si-au manifestat convingerea ca o racheta sol-aer a doborat avionul Boeing 777, precizand ca sunt in curs de examinare a datelor pentru a stabili daca racheta a fost lansata de separatistii pro-rusi din estul Ucrainei, de militarii rusi aflati de cealalta parte a frontierei sau de fortele guvernamentale ucrainene, a explicat unul dintre acesti oficiali sub protectia anonimatului.

Totodata, vicepresedintele american Joe Biden a aratat ca aceasta ipoteza este cea mai probabila, desi Statele Unite nu sunt inca absolut sigure.

Un responsabil american a explicat ca desi analizele sunt in curs de desfasurare, este cat se poate de clar ca prabusirea a fost provocata de o racheta sol-aer.

Sistemul sol-aer BUK, fisa tehnica

Racheta Buk, cunoscuta in Occident drept SA-11 sau SA-17, este o racheta de mari dimensiuni care se lanseaza de la sol si care poate atinge o altitudine maxima cuprinsa intre 11-25 km si o distanta de 42 de kilometri, fapt care-i determina pe specialistii militari sa creada ca avionul malarian a cost doborat cu acest sistem sol-aer si cu acest tip de racheta. Avionul MH17 al Malaysia Airlines zbura la o altitudine de circa 10 km, prea sus pentru sistemele portabile obisnuite.

SA 11 BUK
Foto: rumaniamilitary.ro
Fortele ruse si cele ucrainene dispun de variante ale sistemului sol-aer cu raza media BUK, SA-11 si SA-17.

In terminologia NATO, rachetele BUK sunt desemnate prin terminal "Gadfy".

Rachete sol-aer BUK sunt larg raspandite in aceasta regiune. Inainte de izbucnirea conflictului ucrainean, Kievul dispunea de sase pana la opt astfel de baterii, a declarat pentru AFP Edward Hunt, analist pentru aparare la IHS Jane.

Rusia detine mai multe, precum si sisteme de aparare aeriana mai sofisticate, inclusiv S-300 si S-400, dar nu este clar daca aceste sisteme au fost trimise peste granita.



Potrivit The Guardian, sistemul BUK este format dintr-un centru de comanda mobil cu radar (TELAR -Transporter Erector Launcher And Radar) -atasat sau independent -si trei lansatoare.

Sistemul Buk se remarca printr-o operabilitate extraordinara putand fi pregatit in cateva minute pentru lansare. Lansatoarele de rachete pot fi atasate atat pe taburi cat si pe masini militare (TELAR) in functie de zona in care opereaza complexul sol-aer, fapt care-i permite unui singur vehicul sa actioneze autonom sporind astfel mult mobilitatea.

Baza de lansare este mobila si poate duce pana la 4 rachete. Practic, este un mic tanc cu patru rachete deasupra. Ghidajul se face prin iluminarea radio/radar a tintei.

9A317 TELAR al Buk-M2E (versiunea pentru export) la 2007 MAKS Airshow
Foto: Wikipedia/ Public Domain
O racheta BUK cantareste intre 500 si 700 de kilograme, atinge o viteza de 3-4 Mach. Potrivit unui expert in armament citat de The Star, sistemul BUK are o incarcatura de circa 70 kg de explozibili.

Rachetele erau detinute in trecut de catre Uniunea Sovietica, dar astazi sunt in dotarea armatelor din Azerbaidjan, Belarus, Cipru, Egipt, Finlanda, Georgia, India, Coreea de Nord, China, Russia, Siria, Ucraina, Vietnam si Venezuela, scrie RFI.ro.

Sistemul BUK costa in jur de 500 milioane de euro, arata Dan Wasserbly, editorul pentru America al revistei economice Jane's Defence Weekly, citata de The Star.

"Are ghidare inertiala si poate primi update-uri la comenzi in timpul zborului", precizeaza Wasserbly, adaugand ca BUK ar utiliza un profil de zbor in care urca si apoi se orienteaza catre tinta.

Utilizarea sistemului BUK necesita mai multa expertiza decat cea a sistemelor portabile, fapt ce pare sa excluda ipoteza ca ar fi fost utilizate de catre separatistii pro-rusi din estul Ucrainei, sustine Edward Hunt.

"In general, fortele rebele sau separatiste nu le au, pentru simplul motiv ca utilizarea lor necesita multi oameni, mult antrenament si o multime de piese adiacente", a declarat expertul militar.


Expert in armament: Pilotii unui avion de linie nu ar avea nicio sansa in fata rachetei

Pilotii unui avion de linie "nu ar avea nicio sansa" de a apara aeronava si pasagerii, prin manevre evazive, in cazul unui atac cu rachete, a declarat expertul in armament Richard M. Lloyd intr-un interviu telefonic pentru The Star.

Un avion de linie zboara la o viteza de circa 800 km pe ora, in timp ce o racheta trasa de un sistem BUK-M2 s-ar apropia de aeronava la o viteza de circa Mach 3, cu aproximatie 1000 metri pe secunda, arata Lloyd: "Chiar daca ar vedea-o apropiindu-se, ce pot sa faca? E ca si cum ar fi stat locului".


Moscova neaga ca rebelii detin astfel de sisteme insa in urma cu 3 saptamani presa de stat ruseasca ii felicita pentru cea mai recent achizitie militara - un lansator BUK

Reprezentantii rebelilor din estul Ucrainei au declarat pentru TIME ca nu dispun de armamentul necesar pentru a dobora un avion de linie, precum zborul Malaysia Airlines. La randul sau, Mocova a negat ca rebelii loiali Rusiei ar poseda astfel de arme.

Dupa ce autoritatile ucrainene au aruncat vina pe separatisti pentru prabusirea aeronavei, unul dintre liderii Republicii Populare Donetsk, Oleg Tsarev, a declarat pentru sursa citata ca rebelii nu au doborat zborul MH17: "Nu avem arme care sa doboare un avion de la acea altitudine".

Publicatia noteaza insa ca la sfarsitul lunii iunie, mass-media de stat ruseasca ii felicita pe rebeli pentru cea mai recent achizitie militara - un set de lansatoare de rachete BUK, luate de la o baza aeriana ucraineana. "Luptatorii rezistentei din Donetsk au capturat o statie militara anti-aeriana", a declarat principalul post de televiziune al Kremlinului, Vesti.

"Cerul de deasupra Donetsk-ului va fi de acum inainte protejat de sistemul de rachete sol-aer BUK", titra la acea data site-ul postului de televiziune.


Lansatoare BUK, transportate camuflat pe strazile din Ucraina

Un vehicul BUK a fost filmat in timp ce se deplasa de la Torez la Snizhne, scrie The Gateway Pundit, prezentand inregistrarea alaturi de o fotografie cu un sister BUK in localitatea ucraineana Snejnoe.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















22553 vizualizari

  • +14 (20 voturi)    
    Putin este Noul Bashar Al a Saad (Vineri, 18 iulie 2014, 15:39)

    un domn [utilizator]

    el Europei, un euro de caciula fiecarui cetatean UE, sa finantam un comanda sa il faca...nemuritor in mintea si sufletu lui Rogozin !
  • +1 (15 voturi)    
    ... (Vineri, 18 iulie 2014, 15:59)

    rerenenegate [utilizator]

    500.000 euro? Cred ca si eu as putea sa ma chinuiesc un pic, si cu niste credite, sa cumpar sistemul. Ca n-as avea ce sa fac cu el, e partea a doua... Chiar o sa sun maine la o banca sa vad daca aproba creditul, de curiozitate...
    • +4 (10 voturi)    
      vin si eu co debitor (Vineri, 18 iulie 2014, 16:19)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

      chemam teveurie la Otopeni cand Mongo pleaca si stestam sistemul pe el..e ok asa ? sau aveai alt plan ?
      • +2 (4 voturi)    
        ... (Vineri, 18 iulie 2014, 17:08)

        rerenenegate [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Da, da, la asta ma gandeam. Mai economisesc niste bani... :)
    • +3 (9 voturi)    
      ...ușurel cu aritmetica pe scări.... (Vineri, 18 iulie 2014, 16:38)

      Vival [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

      500 milioane euro este un credit pe care nu cred că-l poți accesa.
      • 0 (6 voturi)    
        ... (Vineri, 18 iulie 2014, 17:14)

        rerenenegate [utilizator] i-a raspuns lui Vival

        Initial scria intr-un loc 500k euro. Oricum ambele sume sunt incredibile. Cu 500 mil isi luau cel putin un F-16, si chiar nu mai misca nimic pe cerul Ucrainei.
      • +4 (6 voturi)    
        cred (Vineri, 18 iulie 2014, 17:44)

        mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui Vival

        ca e o greseala... 500 de milioane inseamna cateva avioane foarte performante...
    • -1 (3 voturi)    
      Gigi... (Vineri, 18 iulie 2014, 17:19)

      Arcasu [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

      Vezi ca ti-au scapat niste zerouri... esentiale. Si n-ai putea nici cu tot neamul tau sa iei creditul asta, nici pe 100 de ani!
  • +7 (11 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 18 iulie 2014, 16:06)

    [anonim]

  • +10 (12 voturi)    
    ... (Vineri, 18 iulie 2014, 16:16)

    klaudyuxxx [utilizator]

    aparent functioneaza f bine, chiar si in mana unor MAIMUTE
  • +4 (12 voturi)    
    Si acum (Vineri, 18 iulie 2014, 16:25)

    KostasP [utilizator]

    Sa ne explice cineva sistemul radar/ detectie a a acestui complex buk. Din cate stiam eu, zborurile civile emit un semnal (beacon) care le identifica la sol (pe radar) si arata tipul aparatului, numele companiei aeriene, etc.
    • +2 (8 voturi)    
      simplu (Vineri, 18 iulie 2014, 17:31)

      mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      maimutele 'n-are' radar. ele 'are' doar ciocane.
    • +2 (6 voturi)    
      Banuiesc... (Vineri, 18 iulie 2014, 19:08)

      Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      si este doar o banuiala...ca acel semnal este detectat de statiile radar mari in sine, nu de un radar atasat unui sistem de rachete sol-aer. Banuiesc ca un asemenea radar este folosit doar pentru stabilirea tintei in sine nu pentru comunicatii alternative. Imi cer scuze pentru limbajul profan si repet, este doar o banuiala.
    • +2 (4 voturi)    
      Explicatie (Vineri, 18 iulie 2014, 19:11)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

      Avioanele au un transceiver care emite informatii; sistemul radar foloseste unde radar pentru a detecta avioane, nu asculta emisiile de pe transceiver. Asta inseamna ca poti sa tragi intr-un avion fara sa te intereseze sau fara sa afli ce e cu el, doar vazandu-l pe radarul de control a tintelor.
  • +10 (16 voturi)    
    Da, (Vineri, 18 iulie 2014, 16:27)

    Matrafirefox [utilizator]

    Donetsk-ul va fi aparat de avioane pline de turisti olandezi.

    Ce dobitoci sunt separatistii.
  • +3 (5 voturi)    
    radare (Vineri, 18 iulie 2014, 16:34)

    boogiewoogie [utilizator]

    O intrebare pentru cei care se pricep:

    o astfel de racheta/obiect, nu ar fi fost detectata un turn de control sau alte radare ale avioanelor sau instalatiilor terestre ale armatei?

    Multumesc.
    • +5 (9 voturi)    
      ba da (Vineri, 18 iulie 2014, 17:30)

      mikeyu [utilizator] i-a raspuns lui boogiewoogie

      aparent a fost detectata si de sateliti, doar ca viteza (2-3 mach) face imposibila interventia asupra rachetei. Avioanele civile nu au echipament de detectie a rachetelor sol-aer.
    • +1 (3 voturi)    
      Raspuns (Vineri, 18 iulie 2014, 19:13)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui boogiewoogie

      Nu de turnul de control si uneori nici macar de avioanele din zona: are o suprafata destul de mica si se misca extrem de rapid, ceea ce face ca amprenta radar sa fie mica si agila. Un sistem AWACS ar putea detecta racheta, dar avionul e doborat in 10-15 secunde de la lansare asa ca nu prea ai ce face.
      • +1 (3 voturi)    
        Si atunci cum face diferenta (Vineri, 18 iulie 2014, 20:06)

        KostasP [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

        Intre o tinta prietena si una inamica? :-) Sau la asta nu s-au gandit, inca?
        • 0 (2 voturi)    
          Sistemele nu sunt independente (Duminică, 20 iulie 2014, 10:55)

          Picsius [utilizator] i-a raspuns lui KostasP

          In mod normal centrul de comanda iti da ordinul sa dobori o tinta sau alta. Tu doar o identifici si tragi.

          Daca nu ai centru de comanda poti sa tragi dupa orice daca ai chef nu?
  • +5 (9 voturi)    
    Ce tare (Vineri, 18 iulie 2014, 17:33)

    mikeyu [utilizator]

    "Moscova neaga ca rebelii detin astfel de sisteme." Parol, noi le-am dat doar tancuri.
  • +3 (5 voturi)    
    Catre Hotnews... (Vineri, 18 iulie 2014, 19:04)

    Laurentiu78 [utilizator]

    Oameni buni...nu are cum sa coste 500 de milioane de euro un sistem de rachete din '79, cand cu banii astia cumperi vreo 3 f22 sau f35...La naiba cu banii astia cumperi un submarin nuclear din '79...poate 50 de milioane ( desi tot imi pare mult) sau 5 milioane.
    • -1 (5 voturi)    
      ... (Vineri, 18 iulie 2014, 21:10)

      mionut [anonim] i-a raspuns lui Laurentiu78

      Pai daca am gasi la colt, la Billa, un Sa-11, probabil ca ai avea dreptate.

      Dar e marfa cu cumparatori rari, marfa "for selected people". Cerere mica, pret mare.

      Si cam bati campii cu F22 si submarinele ... parerea mea, fara suparare, ok? :)
      • +2 (4 voturi)    
        nu cred... (Vineri, 18 iulie 2014, 22:01)

        Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui mionut

        http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor
        150 de milioane USD anul fiscal 2009

        http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
        156 de milioane USD 2013

        un amarat de tanc cu 4 rachete amarate (un minuteman 3 care este racheta balistica intercontinentala costa 7 milioane conform wiki) deasupra nu are cum sa coste 500 de milioane de EUR.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Astute_class_submarine
        Asta este cam ultimul racnet de la britanici in 2007. 1.2 miliarde de lire.

        rahatul ala de caruta nu costa 500 de milioane decat daca a fost cumparat de Sova...
        • 0 (0 voturi)    
          Ok. Ai dreptate. (Vineri, 18 iulie 2014, 22:08)

          mionut [anonim] i-a raspuns lui Laurentiu78

          Ca in $subj ...
        • +2 (4 voturi)    
          Totusi, mai citeste ... (Vineri, 18 iulie 2014, 22:14)

          mionut [anonim] i-a raspuns lui Laurentiu78

          Vezi te rog, fara sa te superi pe mine, ce inseamna un sistem intreg SA-11/17. Cu consumabile cu tot ... 16 rachete care pot ajunge in secunde la aproape 3 Mach ... Centrul de comanda, 4 lansatoare, 16 rachete, etc..

          Probabil ca 500 mil Euro se refera la intregul sistem, nu numai la caruta la care te referi.

          Ma retrag din disputa, nu asta vroiam. Scuze pentru eventualela problema creata.
          • +2 (2 voturi)    
            Este o discutie... (Vineri, 18 iulie 2014, 22:30)

            Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui mionut

            nu o disputa...dar imi pare enorm. Chiar tot sistemul, 5 vehicule cu rachetele de rezerva (lansatoarele alea 4 mai cara rachete de rezerva. Chiar si asa un Exocet in Falkland costa 300000 ca sa sara la un milion dupa scufundarea lui HMS Sheffield, si vorbim de o racheta aer-mare cu incarcatura mai mare si mai grea) tot nu au cum sa coste 500 de milioane. Am verificat comparativ pretul unui M1 abrams si e la vreo 9 milioane cu tot cu blindajul suplimentar, etc. In plus rusii sunt cunoscuti ca ofera solutii de armament mai ieftine nu mai scumpe...
            • +4 (4 voturi)    
              pretu` de... (Vineri, 18 iulie 2014, 23:59)

              Capatu` satului [utilizator] i-a raspuns lui Laurentiu78

              wiki are o arecare legatura cu pretu` de cost si foarte putine legaturi cu pretu` de vanzare si posibilitatea de cumparare;
              chiar daca este criza armamentu` de varf nu se vinde la butic;

              f 22 nu este de vanzare. punct. poti sa ai si un miliar de $, daca congresu` si pentagonu` a spus ca nu se vinde nu se vinde;

              vezi cu pretu` submarinelor ca s`ar putea sa gresesti: prin 99-00 tara noastra a dorit sa dezafecteze (cedeze US) submarinul delfinul si sa ia in loc un submarin nuclear second de la americani - raspunsu` US a fost ca nu se pot ceda submarine cu propulsie nucleara;

              asa ca banii nu sunt totu`;

              f 117 A a fost retras din activitate, totusi US nu vinde acest avion nimanui; japonezii au oferit intr`o vreme pt. proiectu` avionului 100 mld. $, dar au fost refuzati;

              armamamentu` vandut de rusi arabilor, la fel cu armamentu` vandut de americani arabilor nu are performantele celor folosite de armatele tarilor producatoare;
              • +1 (1 vot)    
                :) (Sâmbătă, 19 iulie 2014, 0:40)

                mionut [anonim] i-a raspuns lui Capatu` satului

                Love as well as nuclear submarines cannot be bought with money ...
              • +3 (3 voturi)    
                Total de acord... (Sâmbătă, 19 iulie 2014, 0:47)

                Laurentiu78 [utilizator] i-a raspuns lui Capatu` satului

                De exemplu din cate imi aduc aminte israelienii au oferit marea si sarea pt. f22 si au primit un mare nix. Discutia era doar argumentativa din punct de vedere al costurilor, nimeni nu cumpara pe nici o piata alba ori neagra, o racheta minuteman cu 7 milioane...Dar oricum ai privi, 500 de milioane de EUR pentru un sistem BUK este o informatie gresita, si am oferit niste date comparative...Atat vroiam sa spun nu altceva...
        • +3 (3 voturi)    
          Revin ... si iti dau dreptate. (Vineri, 18 iulie 2014, 22:33)

          mionut [anonim] i-a raspuns lui Laurentiu78

          Conform http://www.defencebd.com/2010/11/missile-price-list.html un sistem de rachete SA-11 (BUK-M1) costa cam 45 mil Euro (60 mil USD).

          Cred ca Hotnews, din greseala, a mai bagat un zero ...
          • +2 (2 voturi)    
            ... (Vineri, 18 iulie 2014, 22:50)

            mionut [anonim] i-a raspuns lui mionut

            Ce imi place in link-ul e mai sus e nota:

            "Note: SAMs cost a lot for a reason. You are not buying a single launcher but a complete battery, which includes radars, launcher, reload vehicles, communications, etc. For example an S-300PMU battery has 6 launchers and is capable of engaging 24 targets simultaneously. Long range SAMs with expensive but capable radars tend to be expensive." ...

            :)
  • +2 (2 voturi)    
    ? (Vineri, 18 iulie 2014, 19:39)

    levelboy [utilizator]

    "incarcatura de circa 70 km de explozibili"

    Va multumim, am corectat!

    • +7 (7 voturi)    
      ?? (Vineri, 18 iulie 2014, 21:06)

      mionut [anonim] i-a raspuns lui levelboy

      Nu e 70 kg, e chiar dublu.

      Si credeti-ma, chiar orice maimutza poate desemna o tinta pentru SA-11 si sa execute tragerea.

      Ce e complicat e sa identifici tinta ca "friend or foe". Pe radar iti apar niste tinte, cu joystick-ul o alegi, si pac! In schimb sa identifici tinta, sa verifici transmisiile transpoderelor, sa alegi, sa iei decizii, e mai greu, Si exact asta nu au facut maimutzele.

      Jale.
    • +8 (8 voturi)    
      ???? (Vineri, 18 iulie 2014, 21:28)

      mionut [anonim] i-a raspuns lui levelboy

      Mai mult: un sistem SA-11 complet consta in 4 lansatoare mobile, fiecare cu cate 4 rachete si un centru mobil de comanda echipat cu radar si calculatoare de identificare si urmarire simultana a tintelor. Amplasarea lansatoarelor si a centrului de comanda se face in asemenea fel incat comanda sa fie cat mai camuflata iar cele 4 lansatoare sa fie cat mai dispersate, dar sa acopere o zona mare prin tirul lor.

      Totusi, un lansator mobil din cele patru, poate efectua tragere si singur, fara centrul de comanda in cazul in care centrul mobil (radarul) a fost distrus. In cazul acesta, lansatorul trage-n orb, a prins tinta, o da jos fara sa identifice tintele dupa metoda "friend or foe".

      Din imaginile care se presupun a fi din zona respectiva care arata, prezumtiv, un lansator de rachete defiland pe niste strazi dintr-un oras din Ucraina, se pare ca nu au si centrul de comanda, care este "creierul" unui SA-11.

      Cred ca separatistii au numai un lansator, fara centru de comanda, si au tras in orb dupa metoda "uite un avion, hai sa apasam butonul" ....

      Nu conteaza cati oameni au murit. Unul sa fi murit dintr-o tampenie ca asta, tot e enorm de mult. Nu am cuvinte sa exprim ceea ce simt.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by