Doi eurodeputați români de la grupul Renew Europe și alți 62 europarlamentari îi solicită președintelui Klaus Iohannis să respingă modificarea Legii Educației, aprobată în Senatul României, pe 16 iunie, interzicând orice referire cu privire la ”teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași”.

Parlamentul EuropeanFoto: Captura europarl.europa.eu

Europarlamentarii semnatari, printre care se numără și Nicolae Ștefănuță (USR) și Ramona Strugariu (PLUS), atrag atenția, printr-o scrisoare deschisă, președintelui nu numai că legea ”ar avea un impact catastrofic asupra vieții persoanelor trans”, dar ar restricționa libertatea academică.

Lista semnatarilor poate fi văzută aici.

”Promulgarea acestei legi ar pune în pericol viețile bărbaților, femeilor, fetelor, persoanelor transgender și persoanelor cu identități de gen diverse. Negarea realității genului înseamnă nerecunoașterea realităților trăite de diferite persoane ca rezultat al identităților lor de gen. Ignorarea acestor diferențe nu înseamnă ștergerea lor. În mod particular, această lege ar avea un impact catastrofic asupra vieții persoanelor trans, care sunt deja victimele constante ale discriminării în România”, arată scrisoarea eurodeputaților.

Parlamentarii subliniază în scrisoarea către președinte că România, împreună cu Polonia, este țara din UE cu cele mai ridicate rate de abuz fizic și sexual împotriva persoanelor LGBTI în ultimii cinci ani (15%).

”România este printre cele cinci țări din UE unde majoritatea populației LGBTI nu este deschisă niciodată sau aproape niciodată legat de identitatea lor de gen sau orientarea sexuală. În mod particular, persoanele trans din UE au parte de ratele cele mai mari de hărțuire pentru că fac parte din comunitatea LGBTI: 1 din 2 persoane trans a fost hărțuită pe baza identității sale. România este țara cu al doilea cel mai mare procent din UE de persoane trans hărțuite (43%)”, arată scrisoarea acestora.

Potrivit eurodeputaților, interzicerea discuției despre identitatea de gen în școli ar putea opri dezvoltarea acceptării și toleranței față de persoane trans și ”ar putea contribui și mai mult la ostracizarea lor, discriminare și posibil la creșterea ratei de violență”.

Parlamentarii avertizează că România nu se află departe de Ungaria, față de care, în 2018, Parlamentul European a adoptat o rezoluție în care condamnă “atacurile la educația și cercetarea liberă, în particular legat de studiile de gen”, cerând ca “principiul democratic fundamental al educației libere să fie complet restaurat și protejat” .

Cei 64 de semnatari au mai adus aminte că România a semnat Convenția de la Istanbul în 2014, aceasta intrând în vigoare în anul 2016, iar obligațiile României sub convenția de la Istanbul de a preveni și combate violența de gen și violența domestică, precum și obligațiile sub Convenția Europeană a Drepturilor Omului de a menține principiul nediscriminării continuă să existe.

”Este dificil să ne imaginăm cum această convenție ar putea fi implementată dacă conceptul de gen este șters. În mod specific, termenul de gen este definit clar în Convenție ca “rolurile construite social, atitudine, activitățile, atributele pe care o anumită societate le consideră potrivite pentru femei și bărbați”, scopul acesteia fiind, printre altele, combaterea violenței motivate de gen și violenței domestice”, mai arată scrisoarea.

Potrivit scrisorii, persoanele trans din România nu vor dispărea dacă identitatea de gen nu mai poate fi menționată în contexte educaționale.

Citește și: