Calendarul privind Evaluarea Nationala isi va urma cursul, iar maine se vor afisa rezultatele inainte de contestatii, a anuntat joi, Stelian Fedorca, secretar de stat pentru invatamantul preuniversitar in Ministerul Educatiei. Stelian Fedorca a mai precizat ca "Am primit in scris raspunsul oficial al Academiei Romane care ne confirma ca raspunsul la subiectul al doilea din examenul de Limba romana poate fi acceptat atat ca subiectiva, cat si ca predicativa."

Stelian FedorcaFoto: Agerpres

Raspunsul Academiei Romane transmis catre Ministerul Educatiei are semnatura academicianului Eugen Simion si a prof. dr. Gabriela Pana Dindelegan, membru corespondent al Academiei Romane.

"Ca raspuns la adresa (...), trimisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (cabinetul Ministrului), referitoare la subiectul al II-lea A.3, propus pentru evaluarea nationala a elevilor de clasa a VIII-a, va aducem la cunostinta punctul de vedere al Sectiei de gramatica de la Institutul de Lingvistica al Academiei Romane 'Iorgu Iordan - Al. Rosetti', si anume:

Fraza propusa spre analiza este o constructie relativa cu o organizare speciala, ce admite doua posibilitati de interpretare, cu atat mai mult cu cat e vorba de un text scris, in care nu se marcheaza locul accentului frastic:

(1) Subiectiva + Verb copulativ + Nume predicativ

(2) Predicativa + Verb copulativ + Subiect.

Si chiar daca interpretarea propozitiei relative ca subiectiva este cea curenta in practica scolara, reflectand topica stilistic neutra (subiectul preceda predicatul), spre cealalta interpretare, ca predicativa, conduc argumente precum: (a) caracteristica limbii romane de a avea o topica libera, inclusiv pentru componentele din structura Subiect + Verb copulativ + Nume predicativ, ceea ce inseamna posibilitatea de a varia, cu efecte stilistice si discursive, topica subiectului si a numelui predicativ; (b) acordul la plural cu verbul copulativ (Ceea ce ma jeneaza sunt dificultatile, si nu este dificultatile). Alte argumente, ce deriva din organizarea sintactica particulara a acestui tip de constructie, sunt discutate detaliat in Gramatica limbii romane (GALR), elaborata de Academia Romana, 2005 (prima aparitie), 2008 (tiraj nou, revizuit), la urmatoarele capitole: Constructii cu propozitii relative (2008, II: 211), Subiectul (2008, II: 367), Numele predicativ (2008, II: 290), Organizarea informationala a enuntului (2008, II: 919).

Contragerea si expansiunea, procedee curent utilizate in practica scolara pentru identificarea tipului de subordonata (la care face referire adresa primita de la Minister), sunt, in acest caz, nerelevante, caci, prin constrangerea propozitiei relative, constructia isi pastreaza aceeasi disponibilitate de intervertire a ordinii componentelor.

In concluzie, pentru subiectul supus dezbaterii trebuie acceptate ambele interpretari: subiectiva si predicativa".

Cele mai importante declaratii ale lui Stelian Fedorca, secretar de stat pentru preuniversitar:

  • Am primit in scris raspunsul oficial al Academiei Romane care ne confirma ca raspunsul la subiectul al doilea din examenul de Limba romana poate fi acceptat atat ca subiectiva, cat si ca predicativa.
  • Precizez ca a inceput de dimineata re-notarea lucrarilor, in mare parte dintre centre s-a terminat re-notarea urmand ca pana la ora 21:00 sa se transmita situatia finala.
  • Calendarul privind Evaluarea Nationala isi va urma cursul, maine se vor afisa rezultatele inainte de contestatii.
  • La videoconferinta cu inspectorii scolari am discutat si despre Bacalaureat, iar in urma discutiilor reiese ca sistemul video este functional, comisiile sunt constituite.
  • Am atras atentia ca nu vom tolera sub nicio forma colectarea de fonduri pentru protocol, sanctiunile merg de la excluderea din comisie si pana la plangere penala.
  • Am primit o petitie semnata de parinti care sustin ca si raspunsul atributiva sa fie punctat, raspunsul este raspunsul Academiei Romane - subiectiva si predicativa.
  • Subiectele au fost elaborate in decursul anului 2011-2012, subiectele au fost selectate, dupa care o alta echipa a selectat din munca celor 240 de profesori, subiectele fiind apoi validate de o alta echipa, si au fost construite mai multe variante din care au ramas 10 variante.
  • Sunt 7 profesori in ultima echipa.
  • Dupa ce se termina examenul vom vedea care sunt acele cadre didactice.
  • Sunt cadre didactice din tara, profesori de limba romana, 240 de persoane selectate printr-un apel public, alte 6 cadre didactice care nu sunt angajati ai Centrului National de Evaluare, apoi o alta echipa a validat aceste subiecte, echipa care nu este echipa Centrului National de Evaluare.
  • Nu vor fi intarzieri cu afisarea notelor la Evaluarea Nationala. In mare parte din judete s-a si terminat recorectarea.
  • Intr-un judet probabil va dura pana la 18:00-19:00, dar pana la ora 21:00 vom avea situatia finala, cu cate lucrari au fost renotate.

Declaratiile secretarului de stat in Ministerul Educatiei Stelian Fedorca vin dupa o videoconferinta cu inspectorii scolari generali si dupa ce ministrul interimar Liviu Pop a anuntat ca baremul de corectare la examenul de Limba si literatura romana din cadrul Evaluarii Nationale 2012 se modifica. Vor fi punctati cu 6 puncte atat elevii care au ales "subiectiva", cat si cei care au scris "predicativa" ca raspuns la subiectul "Noteaza litera corespunzatoare raspunsului corect: Propozitia subordonata din fraza Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii este: a. atributiva; b. predicativa; c. subiectiva".

Citeste si: