Valoarea medie pe deal este de aproximativ 40 mil. $ (27 mil. €), cu mentiunea ca, pentru aproximativ 35-40 de tranzactii, nu se cunoaste inca suma tranzactiei. Valoarea medie este similara celei din 2006, cand a fost raportat un numar de 134 de fuziuni si achizitii, in valoare totala de 5,2 mld. $ (3,5 mld. €). “Este important de retinut ca aproximativ 2,7 mld.

$ din valoarea totala consemnata in 2007 reprezinta tranzactia Rompetrol. Daca am exclude aceasta tranzactie de exceptie, valoarea medie pe deal ar fi de aproximativ 22 mil. $”, a declarat pentru Business Standard Emilian Radu, partener in cadrul PwC Romania.

Fuziuni si achizitii de peste 6 miliarde de dolari in 2007

“Vedetele” in materie de fuziuni si achizitii in 2007 au fost constructiile, serviciile financiare, retailul si productia, potrivit lui Emilian Radu, partener in cadrul PwC Romania. In 2006, raportul firmei de consultanta consemna ca domenii de interes pentru tranzactii, manufacturingul, constructiile, serviciile, industria media si domeniul farmaceutic.

“Pentru anul viitor, domeniile in care se asteapta o activitate mai intensa de fuziuni si achizitii sunt materialele de constructii, retailul, industria media, retailul din domeniul farmaceutic si industria alimentara”, apreciaza Emilian Radu.

Din totalul fuziunilor si achizitiilor din 2007, doar noua tranzactii au avut o valoare mai mare de 100 milioane de dolari, iar zece au fost realizate cu sume intre 50 si 100 de milioane. In raportul PwC pentru anul trecut (CEE M&A Survey 2006), Romania se situa pe locul cinci in regiunea Europei Centrale si de Est, dupa Rusia, Polonia, Cehia si Ungaria.

“In acest moment, nu avem valori consolidate la nivel regional, insa nu cred ca vom sta mai rau decat anul trecut. Nici nu vom urca prea mult in acest top, pentru ca ne confruntam cu tari care au piete mature in raport cu Romania”, considera partenerul firmei de consultanta.

Cele mai importante tranzactii din 2007 au fost, pe langa Rompetrol, Immoeast-Polus Center (246 milioane de dolari), Immoeast-Armonia Shooting Center (150 milioane) si Cadbury-Kandia (132 milioane). Potrivit lui Emilian Radu, numarul achizitiilor care se desfasoara pe piata il depaseste pe cel al fuziunilor.

“De multe ori, se vorbeste despre o tranzactie ca fiind fuziune, cand este, de fapt, o achizitie. Termenul “fuziune” suna mai frumos, este mai usor de vandut ca mesaj celor doua parti, inclusiv staffului care va fi preluat”, explica Radu.

integral in Bussines Standard