La inceputul tranzitiei spre economia de piata s-a simtit clar nevoia pentru consultanta in management, absolut necesara pentru reusita unei afaceri. Astfel, aceasta necesitate a dus la aparitia mai multor firme de specialitate, atat pe plan national, cat si pe plan local.

Vergil Oancea, managerul unei asemenea societati de consultanta ne povesteste cum a inceput totul. Cu o pregatire si o experienta vaste in domeniu, Oancea s-a decis sa infiinteze o firma de consultanta in afaceri, actualmente membru al Asociatiei Consultantilor in Management din Romania (AMCOR).

Activitatea societatii se axeaza in special pe consultanta in managementul organizational si consultanta in ceea ce priveste managementul afacerilor. Care sunt atu-urile Profit Consulting, precum si secretele reusitei in acest domeniu, aflam in interviul urmator, acordat in exclusivitate de catre managerul Vergil Oancea

-Ce v-a determinat sa demarati aceasta afacere?

-Doua lucruri au stat la baza deciziei de a incepe afacerea. Timp de peste 25 de ani am fost managerul unei companii mari din Constanta. In al doilea rand, intre anii 1971-1973 am absolvit cursurile postuniversitare ale unui institut de pregatire al cadrelor de conducere din Romania, la care au fost prezenti consultanti de anvergura mondiala de la UNESCO.

Pentru a putea urma cursurile, am fost scos din productie timp de doi ani. Astfel, am luat primele si cele mai importante notiuni de management si marketing si m-am convins ca nu poti sa indeplinesti obiectivele unei firme daca nu aplici principiile managementului si marketingului.

Intre anii 1980 - 1992 am predat la Institutul de Subingineri din Constanta - actuala Universitate Ovidius - cursul de organizare a productiei si a muncii, care nu era altceva decat managementul intreprinderii. Timp de sase ani, intre 1991-1997, am condus Colegiul de Management al unei universitati din Constanta.

Avand aceasta pregatire si experienta, am fost obligat sa ma documentez si, in 1993, m-am hotarat sa infiintez o firma de consultanta in afaceri care a devenit membru al AMCOR.

-Care este profilul firmei dumneavoastra?

-Consultanta in managementul organizational si consultanta in ceea ce priveste managementul afacerilor, unde am executat mai multe proiecte care au avut rezultate apreciate. Mai precis, am realizat planuri de afaceri si studii de fezabilitate.

In prezent, m-am specializat in managementul calitatii, dupa standardul ISO 9001, si in managementul mediului, dupa ISO 14001/2004.

-Care dintre serviciile firmei sunt cele mai solicitate?

-Serviciul de consultanta profesionala in ce priveste managementul calitatii este, de departe, cel mai solicitat. Din ce in ce mai multe firme realizeaza ca nu pot rezista concurentei de pe piata decat cu produse corespunzator calitative.

Prin calitate se intelege satisfacerea cerintelor clientilor, cerinte care nu intotdeauna sunt la cel mai inalt nivel. Alte servicii cautate sunt planuri de afaceri si studii de fezabilitate.

-Dezvaluiti-ne secretul reusitei in consultanta.

-Seriozitatea in tratarea contractelor. De asemenea, trebuie sa fii la curent cu ultimele noutati, modalitati si metode de prestare servicii de consultanta in ceea ce priveste prevederile legale.

-Prin ce servicii se deosebeste firma pe care o conduceti de celelalte cu acelasi domeniu de activitate?

-Prin rigurozitatea proiectelor si, mai ales, prin faptul ca aceste proiecte au fost apreciate de organismele abilitate in ceea ce priveste certificarea, atat din tara, cat si din strainatate. La aceasta ora avem patru sisteme de management al calitatii certificate, proiectate si implementate.

Nu am avut respingeri ale documentatiei acestor proiecte. Ultimul succes a fost certificarea sistemului de management al calitatii proiectat pentru Intreprinderea de sarme si cabluri din Harsova.

-Care sunt modalitatile prin care va selectati personalul?

-In consultanta de management, selectarea personalului este riguroasa pentru ca un astfel de consultant trebuie sa aiba cunostinte la un standard ridicat. Solutiile pe care acesta le adopta in documentatia pe care o preda beneficiarului trebuie sa fie viabile si sa duca la rezultatul pe care il asteapta clientul.

-Dezvaluiti-ne ultimele noutati pe care le puneti la dispozitia clientilor.

-Proiectele de remodelare manageriala a firmelor in raport cu strategiile si obiectivele stabilite de firme, inclusiv consultanta pentru stabilirea acestor strategii in raport cu cerintele pietei si cu conjunctura economica in care activeaza firma respectiva.

-Aveti in vedere o eventuala extindere a afacerii?

-Firma pe care o conduc intra intr-un consortiu de firme de consultanta care vizeaza foarte mult proiectele de consultanta pentru firmele mici si mijlocii in cadrul Patronatului Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Constanta.

La aceste firme se constata o necunoastere si, implicit, o neutilizare a avantajelor pe care le creeaza existenta proiectelor in cadrul acestor firme. Ca urmare, aici este un teren pe care trebuie sa activam.

Trebuie avut in vedere ca firmele mici si mijlocii au o importanta extraordinara, ele constituind peste 98% din numarul total al societatilor comerciale existente.

-Cum decurge colaborarea intre firmele de consultanta?

-Deocamdata, un numar de trei firme de consultanta face eforturi pentru a sta la dispozitia IMM-urilor. Pentru o cooperare si o informare reciproca mai larga, AMCOR a instituit in urma cu doi ani opt comisii specializate pe anumite domenii din management.

Aceste comisii activeaza acum destul de timid, dar au inceput sa culeaga material si sa sistematizeze pentru a-l pune la dispozitie tuturor firmelor membre AMCOR.

-Care este politica firmei pe care o conduceti?

-Politica este de a conlucra cu alte firme de consultanta astfel incat, indiferent de marimea firmei, acestea sa aiba un punct la care sa se poata adresa pentru problemele lor. Data fiind vastitatea si varietatea sa, consultanta in management nu poate fi rezolvata de o singura firma.

Cel mai bine este ca aceste firme de consultanta sa lucreze in consortiu. Sunt firme care au nevoie de dezvoltare si, implicit si de finantare, respectiv de atragerea unor fonduri pe care Uniunea Europeana le pune la dispozitie.

Pentru a obtine aceste fonduri, firma trebuie sa aiba un plan de afaceri, un studiu de fezabilitate, sa prezinte si un sistem de management al intreprinderii, al calitatii, strategia etc. Acestea nu pot fi rezolvate de o singura firma din Constanta, pentru ca nu exista o firma cu toate aceste specializari.

-Agentii economici romani prefera firmele de consultanta autohtone?

-Din pacate, intreprinzatorii nostri apeleaza, in mai mare masura, la firmele de consultanta din strainatate, ale caror preturi sunt foarte mari, la nivelul a sute de mii de euro.

Problemele acestor firme romanesti pot fi rezolvate, cu usurinta, la aceeasi calitate si la preturi mult mai scazute, de consultanta autohtona.