Lefurile angajatilor de la companii precum Pfizer sau Johnson&Johnson sint acordate dupa reguli facute de romani. Prin intermediul unui soft special, peste 40 de firme din America isi platesc salariatii dind un simplu click. Ele apeleaza la un program informatic creat in urma cu 13 ani, la care acum lucreaza, pentru a-l imbunatati, un grup de ieseni, angajati ai companiei Synygy.

In timp ce echipa de aici lucreaza la partea de programare, 20 de angajati din Bucuresti se ocupa de implementarea programului la clienti. In plus, toti angajatii au „fir rosu" cu colegii din America si lucreaza in colaborare cu alti 200 de programatori de la centrul din India.

Programul functioneaza ca un motor care pune cap la cap citeva date, precum numarul de angajati ai companiei, piata pe care activeaza, vinzari sau concurenti, iar la sfirsit rezulta leafa pe care fiecare salariat trebuie sa o primeasca. Periodic, programul face si rapoarte, care se pot lasa cu penalitati sau cresteri ale salariilor pentru cei care au rezultate sub sau, respectiv, peste asteptari.

Programul la care lucreaza iesenii functioneaza ca un motor care pune cap la cap reguli bine stabilite dintr-o anumita firma, precum domeniul de activitate, numarul de angajati, vinzari, la sfirsit rezultind leafa pe care fiecare angajat trebuie sa o primeasca.

In plus, sint stabilite obiective pentru fiecare angajat, modul in care acestea pot fi indeplinite, dar si penalitati pentru rezultate sub asteptari. Se adauga aici bonusurile sau alte pachete salariale pe care un angajat le poate obtine.

Echipa de 45 de ieseni dezvolta programul, introducind noi reguli in baza de date cu care lucreaza softul, pentru un rezultat cit mai corect privind remunerarea. „In Statele Unite ale Americii nu se mai face nimic fara acest soft.

Sistemul este foarte cautat, pentru ca ajuta managerii marilor companii la implementarea unei politici corecte de salarizare", ne-a spus Mihai Popoaca, country manager Synygy in Romania.

Adaptat la companii cu mii de salariati

Programul are o istorie bogata, acum lucrindu-se la cea de-a 11-a versiune. „Exista un soft general, pe care acum il imbunatatim si pe care il configuram pentru fiecare client in parte. Compania nu ofera, asadar, numai consiliere, ci si partea de implementare", a adaugat Mihai Popoaca.

Softul poate fi adaptat pentru companii cu mii de angajati, iar clientul decide cum sa fie adaptat programul, adica numai pentru un departament sau pentru toti angajatii companiei. Periodic se fac rapoarte pentru fiecare salariat, pe baza carora se face evaluarea acestuia, se vede daca si-a indeplinit sau nu sarcinile.

„Softul ajuta in doua directii: pe de o parte il sprijina pe manager sa vada cum evolueaza angajatii, iar, pe de alta parte, salariatii sa-si cunoasca raspunderile, sa vada cum sta in rapoartele finale", mai spune country managerul Synygy in Romania.

Clienti numai peste ocean

Pina in prezent, nici o companie din Europa nu a comandat programul, toti clientii fiind din Statele Unite ale Americii. „Este un concept relativ nou pentru piata europeana si, cu atit mai mult, pentru cea romaneasca, dar, pentru noi, nu sint prioritare aceste piete.

Vedem, insa, ca se investesc bani in motivarea salariatilor, dar inca pe criterii traditioanale, precum volumul vinzarilor", explica Mihai Popoaca.

Calculatorul are, insa, avantajul de a elimina orice discriminare sau subiectivism in fixarea salariilor, iar leafa fixata de computer poate fi, la rindul ei, negociata. Cind vine vorba despre pret, acesta este variabil.

„Conteaza citi angajati are compania sau citi vrea sa includa in baza de date. Pretul depinde si de urgenta cu care trebuie implementat programul si cit de complet se doreste sa fie sistemul", mai spune Popoaca. In medie, analiza conditiilor dintr-o companie dureaza doua-trei luni.

Softul, aplicat si la proprii angajati

Compania Synygy a fost infiintata in 1991 si a devenit lider mondial in furnizarea de programe si servicii destinate in special managementului intreprinderilor. In prezent are 500 de angajati la cele trei centre din SUA, India si Romania. „In Bucuresti vrem sa marim echipa, de la 20, la 30 de oameni, iar, la Iasi, vrem sa angajam inca 15 persoane.

Valoarea oamenilor din Romania este foarte ridicata, iar talentul lor este apreciat la nivelul intregii companii. De altfel, ne tratam angajatii din Romania exact la fel ca pe cei din SUA sau India", spune directorul Synygy Romania. Lefurile sint fixate, in mod normal, cu ajutorul aceluiasi soft la care lucreaza pentru a-l imbunatati sau implementa.