Ministerul Transporturilor german interzice Romaniei si Bulgariei cabotajul, pentru inca doi ani. Pana in 31 decembrie 2011, operatorii de transport rutier din cele doua tari nu vor putea efectua transporturi de marfa intre doua puncte de incarcare-descarcare de pe teritoriul Germaniei. Decizia are la baza o cercetare de piata facuta de Oficiul Federal pentru Transportul de Marfa (BAG), dupa care liberalizarea acestui gen de transport strain ar pune in pericol pe cel autohton.

In studiul publicat in 19 februarie pe site-ul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Dezvoltarii Urbane (BMVBS) se trec in revista eventualele consecinte ale liberalizarii transportului intern de marfa pe teritoriul Germaniei, pentru romani si bulgari.

Datorita crizei economice globale, s-a ajuns la o supra-oferta de spatiu de transport pentru marfa. Aceasta a dus la importante scaderi de pret la nivel de operatori, se considera in studiu. Astfel, transportatorii de marfa din Germania a ajuns intr-o situatie extrem de tensionata. Permiterea cabotajului efectuat de operatorii rutieri romani si bulgari ar insemna o presiune suplimentara in acest sector.

Cabotajul este o operatiune de transport rutier efectuata de catre un operator de transport intre doua puncte de incarcare-descarcare aflate pe teritoriul unui alt stat. Nu este considerata cabotaj, deplasarea fara incarcatura pe teritoriul aceluiasi stat strain, intre doua operatiuni consecutive de transport international

„Atat inainte, cat si dupa 1 ianuarie 2007, putine firme de expeditii, transport si logistica germane s-au relocalizat pe teritoriul Romaniei si Bulgariei. Acest lucru este valabil si pentru deschiderea de filiale ale acestor firme germane, in cele doua tari“ se spune in studiul BAG.

Pietele de transport din Romania si Bulgaria sunt acoperite in principal de firme mici si mijlocii. Cu toate acestea, exista si cateva firme germane mari de transport, care deruleaza operationi pe teritoriul acestor tari. Astfel, sunt mentionate firmele Kühne & Nagel, DHL, Editrans, ca si Willi Betz GmbH und Co KG cu sediul in Reutlingen, care prin preluarea fostei case de expeditii de stat Somat, a devenit lidera de piata in Bulgaria.

In anul 2007, firma de transport rutier de marfa Willi Betz a fost subiectul unei ample anchete judiciare, legate tocmai de afacerile derulate cu Bulgaria. In Romania, prin preluarea in decembrie 2008 a firmei de expeditii internationale S.C. Romtrans S.A., consortiul germano-austriac DB Schenker a ajuns lider de piata.

In ambele tari, se mai spune in studiu, firmele germane nu lucreaza prioritar cu mijloace de transport proprii, ci cu transportatori autohtoni. De asemenea, putine camioane germane efectueaza transporturi de marfa in aceste tari. Se mai vorbeste de „greutati in a pune piciorul pe piata de transporturi romana si bulgara“.

Firmele germane „exclud momentan un angajament mai puternic pe aceste piete de transport, dincolo de contractele deja existente“. Ca motive, se invoca „deficientele de infrastructura, insuficient personal calificat, considerabile eforturi administrative, bariere de comunicare (limba, diferente de mentalitate), productivitate redusa in comparatie cu standardele vestice, ca si, pe alocuri, o relativ slaba siguranta juridica“. O problema suplimentara ar constitui coruptia si „lenta schimbare de mentalitate, in sens pozitiv“.

Toate acestea duc la „retinere in afaceri“. Totusi, atat transportatorii romani, cat si cei bulgari, au acces la bursa electronica de transport marfuri din Germania, care le ofera contact direct si multa transparenta in derularea operatiunilor.