Tocmai se instalase comod la televizor, cand o voce il someaza, intr-o germana stalcita: „Scoate banii“. Sub amenintarea unui pistol cu amortizor, Willi Betz, patronul celei mai mari firme private de expeditii din Europa, reuseste sa ingaime: „N-am bani in casa!“ Urmeaza cinci impuscaturi, Betz se prabuseste la pamant, plin de sange. Gangsterul roman fuge din vila din Reutlingen, fara prada.

Cu pistolul in coaste

Centrala Betz
foto: Dani Rockhoff

Atins aproape mortal, Willi Betz supravietuieste atacului armat petrecut in 1995, chiar in ziua de sarbatoare a Inaltarii Domnului. Luni intregi umbla in carucior cu rotile, intreaga sa familie isi pierde linistea. In 1999, autorul atentatului, Vasile G.

-impreuna cu complicele sau, Michael O., autorul mai multor atacuri armate asupra unor banci germane- reuseste sa fuga din penitenciarul din Karlsruhe, unde isi ispasea condamnarea pe viata.

Familia Betz se urca in avion si pleaca o vreme din Reutlingen, de frica razbunarii criminalilor. Insa necazurile familiei Betz abia acum incep. La 79 de ani, mogulul din bransa transportatorilor internationali de marfuri, Willi Betz, sufera o noua lovitura. De data aceasta, numele Betz nu e pe lista de victime, ci de faptasi.

Actele la control

Pe strada Betz
foto: Dani Rockhoff

In 1994, Willi Betz GmbH&Co KG achizitionase concernul de transporturi Somat, cu 5.500 de soferi, 3.000 de autocamioane si 4.500 de remorci, aflate anterior in proprietate de stat bulgareasca. Astfel, Betz a ajuns lider de bransa, camioanele sale de mare tonaj impanzind Europa, nu rareori in tranzit prin Romania.

Sindicatele din Germania il acuza insa pe Betz de „trafic de sclavi“, referindu-se la personalul bulgar angrenat in logistica Betz.

Firma de expeditii internationale Willi Betz se extinde pe kilometri intregi in zona industriala Reutlingen-Laisen, are in proprietate mii de camioane cu remorca pentru transcontainere. Betz „si-a tras“ chiar si o strada intreaga, achizitie neobisnuita in Germania, unde mai toate strazile sunt bun public.

In martie 2003, centrala din Reutlingen a firmei Willi Betz a fost tinta celei mai mari razii de politie la o firma din Germania. De pe balconul locuintei mele situate chiar vizavi de firma, zile in sir am asistat la blocajul „strazii Betz“ cu zeci de masini alb-verzi ale politiei germane.

Sute de kilograme de acte si dosare au fost incarcate de politie in dube, arhivele electronice au fost confiscate si duse la cercetari. Peste 600 de functionari ai Kripo au participat la perchezitii in firma si la locuinta familiei Betz, situata in acelasi areal.

Presa locala din Reutlingen a semnalat si aducerea pentru transportul documentelor a unei Gulaschkanone, o remorca gen ceaun-pe foc folosita in dotarea militara austriaca.

Mita si soferi la negru

Panorama Betz
foto: Dani Rockhoff

Juniorul Betz ,Thomas, si el patron al marii companii logistice din Reutlingen, se afla in detentie preventiva in Stuttgart-Stammheim, din septembrie 2005. El a fost arestat pe aeroportul din Munchen, la reintoarcerea dintr-o vizita de afaceri din Bulgaria si este in continuare in arest, motivat de procuratura prin temerea ca acuzatul ar putea disparea.

Oarecum ciudat, deoarece intreaga sa familie si centrul existentei sale se afla in Reutlingen.

In 20 septembrie 2005 s-a deschis procesul impotriva lui Thomas Betz si a inca doi inculpati. De ce il acuza procuratura din Stuttgart? Thomas Betz ar fi facut uz de „metode economice criminale, mai cu seama de coruptie“, pentru a-si elimina rivalii si propulsa firma cat mai sus in competitia de bransa.

Astfel, pentru obtinerea de autorizatii de transport in tranzit, el ar fi mituit, cu 4.000.000 de euro, inalti functionari din Georgia si Azerbaidjan.

In afara de aceasta, lui Thomas Betz i se mai aduce acuzatia ca, prin ocupare ilegala a fortei de munca -concret, a cca 900 de soferi bulgari, apartinand firmei Somat- fiscul si asigurarile sociale germane ar fi fost pagubite cu o suma evaluata intre 50-70.000.000 de euro.

In afara evaziunii fiscale, acuzatiile procuraturii se mai refera si la numere de inmatriculare si acte falsificate ale cca 900 de camioane achizitionate de Betz din Bulgaria.

Totodata, firmei de expeditii i se mai pun in carca si acuzatii de corupere a fostului vicepresedinte al Oficiului federal pentru Transport de Marfuri (BAG), Rolf Kreienhop, prin plata mai multor deplasari si punerea la dispozitie a unui automobil de lux, marca Mercedes.

In schimbul acestor avantaje, Kreienhop i-ar fi oferit lui Betz diverse informatii de insider, printre altele, despre actiunile de control initiate de BAG.

Legenda Betz cu cauciucurile intepate

Metodele de expansiune ale firmei -care are, in toata lumea, aproape 8.000 de angajati, mai ales din tari est-europene- au provocat reactii puternice, adesea agresive, nu numai la nivel de sindicat al transportatorilor, ci si din partea micilor firme de expeditii, pe care „le-ar fi adus la sapa de lemn“, prin politica sa de dumping social. Nu arareori, soferii lui Betz s-au trezit cu cauciucurile intepate.

Batranul Betz, intre timp „o legenda“ in lumea transportatorilor europeni, a fost crutat momentan de justitia germana, deoarece, in urma atentatului armat din 1995, este considerat doar partial apt pentru aducerea in instanta. Procuratura din Stuttgart considera insa, ca o mare parte din actele de coruptie ar fi fost agreate sau chiar semnate de el.

Extensii in politica

Noi date in procesul Betz semnaleaza presa locala din Reutlingen saptamana trecuta, cand saptamanalul Reutlinger Wochenblatt scrie despre repetate perchezitii ale politiei si procuraturii in spatiile firmei Willi Betz, pentru gasirea de acte acuzatoare la adresa unor alti membri din conducerea firmei.

De data aceasta, ar fi vorba despre dovezi in sensul unei constrangerii aplicate de management asupra angajatilor companiei, de a semna o lista anexata solicitarii adresate lui Gunther Oettinger, ministrul crestin-democrat al landului Baden-Wurttemberg.

Sesizarile anonime trimise procuraturii din Stuttgart indica faptul ca solicitarea catre Oettinger ar fi insotita de 1.200 de semnaturi ale angajatilor lui Betz si s-ar referi la punerea in libertate a lui Thomas Betz, pe perioada judecarii procesului.

Presa locala considera ca este dreptul oricarui acuzat si al avocatilor acestuia de a recurge la actiuni in favoarea sa, atata vreme cat vina nu este complet dovedita. De asemenea, se mai mentioneaza faptul ca, pana de curand, firma era unul dintre cei mai mari platitori de impozite ai orasului Reutlingen.

In urma raziilor si prelungitei presiuni din justitie, s-ar fi luat la un moment dat in calcul, la nivel de firma, mutarea sediului sau fiscal in alt oras din Germania, ceea ce poate insemna importante pierderi la bugetul local.

Demontarea acuzatiilor pas cu pas

In 27 iulie, judecatoria Stuttgart a decis insa restituirea tuturor documentelor confiscate la sediul firmei Willi Betz in 10 iulie, in scopul demonstrarii unei presupuse constrangeri la nivel de conducere, asupra salariatilor firmei, pentru semnarea listei „cu adresa politica“. Deci avocatii lui Betz au putut marca o bila alba de imagine si actiunea de reabilitare continua.

„Bani poti adesea sa pierzi, numele insa, o singura data“ e un motto al lui Betz inca de la inceputurile firmei, in 1945.

Firma de expeditii contesta toate acuzatiile, precizand ca vrea „sa demonteze toate suspiciunile“. Acuzatiei de coruptie la adresa presedintelui BAG, Kreienhop, avocatii lui Betz aduc argumentele acoperirii unor costuri de deplasare si al contractului de leasing pe Mercedes „in limitele pietei“.

„N-au fost dezvaluite nici secrete de firma in aceasta relatie“, a mai precizat purtatorul de cuvant al firmei.

Transportatorii sub lupa

Cazul Betz nu este singurul cu proportii de scandal in lumea marilor transportatori rutieri germani. Pana in anul 2001, firma Fixener din Perl-Borg (Saarland) era a cincea ca marime din bransa. Fratii Joachim si Christian Fixemer, ca si reprezentantul lor din Europa de Est, Wjatscheslaw Minailow, au fost dusi pe banca acuzatilor.

Joachim Fixener e un fost prieten al lui Thomas Betz, se cunosc si ar fi impartit aceeasi locuinta, in timpul studentiei la Bremerhaven. Mita imputata lui Fixener e insa mult mai modesta, de 900.000 de euro. O mita modesta, „svabeasca“, o considera revista Stern, in comparatie cu cea presupusa de 4 milioane, a lui Betz .

Dincolo de procesele si practicile, dovedite sau nedovedite, ale tycoonilor din transporturi si logistica, ceea ce tine insa mereu bransa cap de afis, este ponderea sa in economia germana si in ocuparea fortei de munca. Metodele folosite de angajatori sunt insa asemanate de Stern cu „cele brutale, aplicate doar in constructii sau gastronomie“.

Germania este tara de tranzit numarul 1 din Europa. Cu cca 60.000 de firme angajate in acest sector si mai mult de o jumatate de milion de oameni, dintre care 350.000 la volan, venitul bransei s-a ridicat anul trecut la peste 30 de miliarde de euro.

Controalele Oficiului federal pentru transportul de marfa (BAG) considera insa ca, in cursa pentru contracte de expeditii, se folosesc metode din ce in ce mai lipsite de scrupule. Unul din 5 camioane controlate de BAG e in neregula, foarte multi soferi conduc sub presiunea timpului si intr-o accentuata stare de oboseala, provocand accidente rutiere.