<-- Dosare Juridice - Schoenherr Asociatii -->

Dosare Juridice - Vama

Traficul din marile orase si vamuirea la poarta fabricii: O legatura mai putin obisnuita

de Mihai Petre, Cosmin Dinca     Deloitte Romania

Mihai Petre, Cosmin Dinca
Foto: Deloitte Romania
Capitala Romaniei a urcat pe primul loc in topul oraselor cu cel mai aglomerat trafic, publicat de compania de navigare si cartografiere TomTom. Una dintre multele cauze ale acestei situatii este transportul de marfuri. Cum ar putea contribui procedurile de vamuire la ameliorarea traficului?

Chiar daca exista o serie de restrictii referitoare la masa autovehiculelor si zonele in care pot circula, in anumite cazuri camioanele sunt nevoite sa traverseze orasul tocmai pentru a-si indeplini obligatiile legale. Un exemplu este vamuirea marfurilor care, asa cum vom vedea, daca ar fi aplicata in forma simplificata ar ajuta la decongestionarea traficului din orase, lucru deloc de neglijat in conditiile actuale. Aplicarea procedurii simplificate de vamuire, puse la dispozitie de legislatia vamala, ar imbunatati, totodata, si lantul de aprovizionare al marilor importatori/exportatori din Romania. 

Dar sa vedem ce se intampla acum. Daca este vorba de marfuri care intra sau ies din Uniunea Europeana, prezentarea lor la birourile vamale de destinatie sau de plecare este obligatorie pentru efectuarea controlului vamal.  Avand in vedere ca majoritatea importatorilor/exportatorilor din Romania au depozitele/fabricile de descarcare sau incarcare a marfurilor situate la marginea oraselor, dar multe dintre birourile vamale de control sunt situate in interiorul acestora, camioanele trebuie sa patrunda in orase, ducand la o supra-aglomerare a traficului. 

De exemplu, in cazul unui import de marfuri din Turcia, transportatorul trebuie sa isi planifice ruta astfel incat camionul sa treaca mai intai pe la biroul vamal din Bucuresti pentru controlul vamal, chiar daca destinatia marfurilor este un depozit de pe autostrada A1. La fel si in cazul exportului, marfa se incarca de la sediul exportatorului aflat in afara orasului, dupa care transportatorul trebuie sa treaca din nou pe la biroul vamal din interiorul orasului pentru obtinerea liberului de vama la export.

Implicit se pierde foarte mult timp in trafic si de aici apar intarzieri in lantul logistic de aprovizionare. Un alt efect este aglomerarea suplimentara a traficului cu aceste autovehicule.

O solutie avantajoasa

O solutie atat pentru a rezolva dificultatile intampinate de transportatori, cat si pentru a elimina una dintre cauzele care conduc la blocaje in trafic, este utilizarea de catre agentii economici a procedurii de vamuire la domiciliu.
Aceasta procedura, prevazuta de actuala legislatie vamala, face posibila plecarea mijlocului de transport direct de la depozit spre punctul de destinatie, fara drumuri inutile catre biroul vamal din interiorul oraselor. 

De exemplu, conform procedurii de vamuire la domiciliu, se poate efectua controlul vamal, respectiv se poate obtine liberul de vama direct la sediul importatorului/exportatorului. Procedura presupune implicare minima din partea ofiterilor vamali si se poate efectua chiar si in afara orelor de program ale acestora.

Mai mult, de anul acesta este disponibila in Romania si procedura de vamuire centralizata care le permite operatorilor economici care detin certificarea AEO (Operator economic autorizat) sa depuna declaratia vamala (de import sau de export) la un singur birou vamal, respectiv cel responsabil de aria unde sunt stabiliti, chiar daca marfurile urmeaza sa fie prezentate fizic la alte birouri vamale din tara.  

Spre deosebire de alte state din Uniunea Europeana, procedurile simplificate sunt foarte putin folosite in Romania desi aduc avantaje atat pentru optimizarea lantului de aprovizionare, cat si pentru decongestionarea traficului din marile orase.  Autoritatile vamale incurajeaza si ele utilizarea vamurii la domiciliu, insa agentii economici trebuie sa faca primul pas pentru autorizare.  

Un articol semnat de Mihai Petre, Senior Manager Deloitte Romania Cosmin Dinca, Senior Consultant Deloitte Romania


Citeste mai multe despre   



















3725 vizualizari

  • -2 (8 voturi)    
    blocajul e cu vehicule mici, nu camioane turcesti (Joi, 16 noiembrie 2017, 10:34)

    i_on [utilizator]

    unde ati vazut voi camioane de mare tonaj in Bucuresti atat de multe incat sa blocheze traficul? poate pe centura, dar acolo e locul lor; iar problema e ca noi nu avem centura, dupa 30 de ani de capitalism

    iar traficul in bucuresti e generat de faptul ca nu avem retele de transport feroviar, metrou, apoi neavand centura, multi care ar trebui sa ocoleasca trec prin prefrumosul Bucuresti pentru ca nu au alta solutie (ex: daca vrei sa mergi de la Pitesti la Constanta doar nu o sa vrei sa imbatranesti pe centura Bucuresti cu o singura banda in cea mai mare parte si fara poduri pentru intersectii), samd ...
    • +4 (4 voturi)    
      Blocajul e cu camioane de tot felul (Joi, 16 noiembrie 2017, 14:27)

      Koss [utilizator] i-a raspuns lui i_on

      Am vazut in cartierele Bucurestene, Cluj, Timisoara, Arad si lista poate sa continue.

      Sunt cozi kilometrice de camioane care asteapta in vama. Ca sa ajunga la acele cozi, trebuie sa intre de pe centura mai intai in acele cartiere unde sunt plasate birourile vamale, utilizand drumurile de acces disponibile, dupa care trebuie sa si iasa din acele cartiere ca sa ajunga la destinatia finala, care de cele mai multe ori este in afara orasului.
    • +3 (5 voturi)    
      cred ca asta cu traficul e doar o gaselnita (Joi, 16 noiembrie 2017, 16:14)

      Doru490348 [utilizator] i-a raspuns lui i_on

      care sa justifice vamuirea despre care se vorbeste in articol. In rest vedem cu totii, traficul e sufocat de masinile personale din care 99% circula cu una, maxim doua persoane inauntru, nu de camioane.
  • +7 (13 voturi)    
    Stimati autori, (Joi, 16 noiembrie 2017, 11:32)

    achvp [utilizator]

    Ati omis din articol o informatie de importanta covarsitoare: care sunt plafoanele valorice incepand de la care un agent economic se poate inregistra/autoriza pentru vamuirea la domiciliu!
    Si poate prezentati si o estimare referitor la numarul (aproximativ) de companii din Romania care ar putea indeplini aceste conditii.
    In rest, sa scriem asa, ca sa ne bagam in seama ca suntem cunoscatori, este tare usor, nu este nevoie de contributia conjugata a doi super-specialisti de la Deloitte!
    • +10 (10 voturi)    
      plafoane valorice (Joi, 16 noiembrie 2017, 13:33)

      MihaiPetre [utilizator] i-a raspuns lui achvp

      Stimate domn

      Plafoanele valorice la care faceti referire au fost abrogate de acum 10 ani, dupa aderarea la UE din 2007. Asadar, vorbim de mii/zeci de mii de societati care ar putea aplica pentru vamuirea la domiciliu.

      Cu respect

      Mihai Petre, "super specialist"
      • +4 (4 voturi)    
        Aveti dreptate (Joi, 16 noiembrie 2017, 14:43)

        achvp [utilizator] i-a raspuns lui MihaiPetre

        Si imi cer scuze pentru confuzia facuta si pentru tonul condescendent al mesajului anterior.
        Plafoanele restrictive la care am facut din eroare referire sunt aplicabile in cazul obtinerii certificatului de amanare (exonerare) de la plata TVA in vama.
        Si chiar va multumesc pentru faptul ca "ati aprins o lampita", care ma determina sa aprofundez problema a.s.a.p. Este pentru mine si societatea pe care o reprezint o tema de studiu chiar interesanta, avand un numar semnificativ de operatiuni de import (in special) si export, cu caracter repetitiv.
        Dupa un briefing preliminar, se pare ca niste probleme ar fi totusi legate de procedura si formalitatile de autorizare. Desi in teorie, conform Normelor ANAF aplicabile (din 21.05.2017, cu actualizarile si completarile ulterioare), "pe hartie" lucrurile arata aparent simplu si accesibil, practica continua sa ne omoare. De la comisionarul vamal am primit o informatie (e drept, neverificata inca) conform careia, in orasul nostru, nici chiar gigantul (inca) agent economic local nu ar fi reusit, desi incearca, sa obtina autorizatia necesara de la Directia Regionala Vamala. Din ratiuni de confidentialitate, nu pot face nominalizari si nici localizari, care ar putea oferi indicii sugestive.

        Cu stima,
        V.P.
        • +3 (3 voturi)    
          Amanare TVA (Joi, 16 noiembrie 2017, 16:09)

          Koss [utilizator] i-a raspuns lui achvp

          Pot beneficia de amanare TVA in vama si operatorii economici care detin certificarea AEO sau detin o autorizatie de vamuire la domiciliu, fara sa indeplineasca pragul valoric.

          Cosmin D.
        • +3 (3 voturi)    
          Vamuirea la domiciliu functioneaza in toata tara (Joi, 16 noiembrie 2017, 19:23)

          MihaiPetre [utilizator] i-a raspuns lui achvp

          Nicio suparare, stati linistit. Nu este niciun impediment pentru autorizare, dupa ce aprofundati problema, cu siguranta veti vedea ca lucrurile merg si in practica, nu doar pe hartie. Cea mai mare problema in domeniul vamal din Romania este ca foarte putina lume citeste legislatia inainte de a discuta cu autoritatea vamala si de aici neclaritatea. Mai contribuie putin si comisionarii vamali la aceasta situatie printr-o abordare similara, si de aici cercul vicios. Vamuirea la domiciliu, alaturi de vamuirea centralizata, este cel mai mare beneficiu logistic pentru un operator economic. Sa stii ca in 0.5-3h maxim ai liberul de vama, este de nepretuit. Mai adaugi si exporturi seara/in wend (aici da, este o limita de 40 mil ron) si esti cel mai eficient din breasla! Pentru orice nedumeriri/incurcaturi practice, va stau cu drag la dispozitie. Cu respect, Mihai Petre.
  • +4 (4 voturi)    
    in (Joi, 16 noiembrie 2017, 19:41)

    nahir [utilizator]

    vremurile de mult apuse, birourile vamale erau la marginea orasului.
    cine le-o fi pus in oras, ala sa le si mute in exterior. pe linia de centura. mai simplu si mai usor este sa-ti transporti lucratorii vamali din oras spre exterior unde e punctul de lucru decat sa bagi tirurile in oras.
  • 0 (0 voturi)    
    Nedumerire (Sâmbătă, 18 noiembrie 2017, 12:31)

    maverick99 [utilizator]

    ''Procedura presupune implicare minima din partea ofiterilor vamali si se poate efectua chiar si in afara orelor de program ale acestora.''

    Obtinerea liberului de vama sau inceperea si finalizarea procedurilor vamale de export se pot face si in afara orelor de program ale Vamii ? Sau e vorba doar de notificarea transmisa la import prin intemediul sistemului informatic?
    Exportul facut in procedura simplificata de inscriere in evidentele declarantului se pot efectua doar in timpul programului Vamii sau depinde de interpretarea agentilor din fiecare Birou Vamal de Interior? :)


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică