In pachetul de legi promovat de Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) privind masurile de reforma a administratiei locale, unul dintre proiecte intentioneaza sa aduca modificari la Legea finantelor publice locale.

Inovatia se refera la controlul prefecturilor asupra modului de alocare a unor capitole din bugetul de stat catre localitatile judetului.

Desi nu au aparut inca reactii din partea institutiilor vizate, o astfel de modificare poate schimba echilibrul dintre institutiile administratiei locale, lasand camp deschis cresterii autoritatii guvernamentale in raport cu acestea.

Daca, in conditiile actualei legi, un fost presedinte de CJ precum Nicolae Mischie spunea ca "din pixul meu vin banii", in conditiile in care noul proiect de lege va fi adoptat, fiind supus aprobarii prin procedura de urgenta), exista posibilitatea, finantarea CL sa se mute pe biroul prefectilor.

O comisie condusa de prefect

Potrivit proiectului pentru repartizarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, aprobate anual prin Legea bugetului de stat si din cota de 22%, se va constitui un comitet judetean, care va stabili criteriile pe baza carora CJ repartizeaza sumele pentru finante publice locale, prin ordin al prefectului.

Comitetul va fi format din prefectul judetului, directorul general al directiei finantelor publice judetene, reprezentantul din judetul respectiv desemnat de Asociatia Comunelor din Romania, reprezentantul din judetul desemnat de Asociatia Municipiilor din Romania si presedintele CJ, in calitate de reprezentant al Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania".

Cu alte cuvinte, proiectul de lege instituie, prin ordin al prefectului, un comitet care sa supervizeze repartizarea fondurilor de functionare („echilibrare") a bugetelor consiliilor locale, care va impune prezenta la masa „impartelii", pe langa repre-zentantul Guvernului Romaniei si al institutiilor implicate in constructia bugetului (omul finantelor publice din judet), a reprezentantilor comunitatilor locale reuniti in asociatii de profil. Reprezentantii Guvernului sustin insa ca masura este necesara pentru a corecta repartizarea a resurselor bugetare.

„Urmarim rationalizarea sistemului"

Liviu Radu, secretar de stat in MAI, ne-a declarat ca modificarea legii vizeaza „rationalizarea sistemului", care trebuie sa capete mai multa rigoare. Secretarul de stat sustine ca, la ultimele alocari bugetare pentru echilibrarea bugetelor locale, s-au facut greseli de repartizare.

Prin aceasta masura, considera reprezentantul guvernamental, nu creste cu nimic rolul prefectului in alocarea de sume unuia sau altuia dintre consiliile locale. „Realocarile se fac dupa formula guvernamentala", a afirmat Radu.

„Criteriile raman cele stabilite de Ministerul Finantelor Publice (MFP) si de MAI, in analiza procesului de repartizare intervenind – prin noua lege – si comitetul judetean pentru finantele publice", a precizat reprezentantul MAI.

El a spus ca, in aceasta categorie supusa controlului prefectilor, nu intra si fonduri precum cele alocate dezvoltarii locale. Nicoara:

„Este o falsa impresie!"

Presedintele CJ Cluj, Marius Nicoara, nu stia de intentia de modificare a Legii finantelor publice locale. „Probabil ca atunci cand s-a gandit masura, s-a avut in vedere faptul ca unele consilii judetene au facut greseli la repartizarea banilor.

Daca de acum inainte repartizarea o va face prefectul, in calitatea sa de reprezentant al Guvernului, se are in vedere o mai mare garantie ca banii ajung acolo unde trebuie", a afirmat presedintele CJ Cluj. „Daca este vorba despre sumele alocate dupa formula guvernamentala (a echilibrarii bugetelor locale – n.r.), nu se poate spune ca va creste puterea prefectului. Este o falsa impresie. Dar, daca ar fi vorba despre alte fonduri, atunci, intr-adevar, n-ar fi in regula", considera Nicoara.