Cea mai mare ambitie a autoritatilor locale cu privire la modernizarea Aeroportului International Cluj-Napoca pare sa prinda culoare in perioada imediat urmatoare. Dupa supermarketuri si hipermarketuri care au rasarit ca ciupericile dupa ploaie, un alt megaproiect se pregateste sa ia startul.

Dezvoltarea Aeroportului Cluj-Napoca ar duce la mai multe companii aeriene straine dornice de colaborare si un flux de persoane ce ar depasi numeric cifrele actuale. Mai mult, potrivit principiului concurentei, ar exista curse “low cost” (cu pret redus) si mai multe curse cargo.

In aceste conditii, segmentul “atins” de aeroport in acest moment, si anume persoanele cu capacitati financiare aflate peste nivelul mediu, s-ar completa cu cei aproximativ 100.000 de studenti care invata in centrul universitar Cluj. Din pacate insa, teoria nu se potriveste cu practica.

Investitorii straini se ingramadesc cu propuneri, proiecte si studii asupra Aeroportului, insa nu exista nici o initiativa oficiala in acest sens. Cu alte cuvinte, in ciuda dorintelor lui David Ciceo, directorul general al Aeroportului, si a presedintelui Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara, proiectul de modernizare se afla intr-un continuu stand-by.

Dezvoltare teoretica

Acum doua saptamani, Marius Nicoara a avut o intalnire cu investitori de origine olandeza, dornici sa puna bazele unei colaborari pentru dezvoltarea aeroportului.

Cu toate ca entuziasmul investitorilor in privinta acestui proiect este mai mult decat admirabil, atat Nicoara, cat si Ciceo au intampinat dificultati atunci cand au fost nevoiti sa le explice olandezilor metoda legala si formalitatile care trebuie completate pentru a duce la bun sfarsit dezvoltarea aeroportului.

Investitorii olandezi nu erau pregatiti in ceea ce priveste notiunile de functionare a aparatelor de administratie locala si a actelor care trebuie intocmite pentru a incepe in etape dezvoltarea aeroportului.

In afara de trei variante de dezvoltare prezentate sub forma unor planse si discutii la prefectura si la aeroport, investitorii nu au formulat nici o initiativa oficiala pentru a da startul la proiectul dorit de mult timp atat de Nicoara, cat si de Ciceo.

Pana in acest moment cel putin, olandezii se alatura celorlalti investitori care au venit la Cluj dornici sa dezvolte doar in teorie aeroportul. Astfel, modernizarea aeroportului pare a fi blocata tocmai de cei care au lansat propunerea de la bun inceput.

Aeroport in stand-by

In acest moment, Aeroportul International Cluj-Napoca se poate mandri cu o serie de proiecte finalizate in cursul lunii trecute. Astfel, s-au efectuat reparatii capitale la calea de rulare, precum si extinderea latimii sale de la 18 m la 28 m pentru cresterea manevrabilitatii si controlul rulajului la sol al aeronavelor conform cerintelor Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (OACI).

De asemenea, s-au efectuat reparatii capitale la canalizare pluviala a platformei de imbarcare-debarcare din partea de est. Un alt proiect finalizat este cel de echipare a “directiei de aterizare 26” a pistei de decolare-aterizare cu sisteme de apropiere vizuala.

Pentru a respecta normele impuse de catre OACI, aeroportul a reabilitat structurile aeroportuare, a reamplasat sistemele vizuale de dirijare a zborurilor pe ambele directii de aterizare, a realocat sistemul de panta si directie, pasarela, sustinere balizaj la supratraversarea raului Somes si studierea regimului de obstacole ca urmare a prelungirii pistei.

Astfel, in speranta ca investitorii vor veni cu “lectiile” facute, Aeroportul se aliniaza la standarde europene, asteptand, cuminte, colaborari straine.