Este revoltator cum o companie internationala de talia Bechtel - contractorul lucrarilor la Autostrada Transilvania a acceptat sa subcontracteze serviciul de paza unei societati conduse de un individ cu cazier, unui fost puscarias implicat in doua scandaluri pe vremea cand era capitan SPP.

In primul rand, in afacerea Tigareta II, Catalin Tanase a fost condamnat pentru complicitate la contrabanda si asociere in vederea comiterii de infractiuni. In al doilea rand, Tanase a avut probleme grave cu Justitia in urma unui incident auto: a fugit de la fata locului dupa ce ranise cu masina o persoana.

Nevasta la inaintare

Incepand din 2004, Bechtel a dat serviciul de paza pe mana firmei bihorene International Security Oradea, in fruntea careia se afla, pana acum cateva luni, Tihomir Grubisa si Catalin Tanase.

Exista suspiciunea ca International Security Oradea a reusit sa obtina contractul privind asigurarea serviciilor de protectie tocmai datorita sprijinului acordat de sotia lui Tihomir, care ocupa la vremea respectiva functia de sef de personal la Bechtel.

Cert este ca, dupa o perioada de un an cat a fost director la societatea International Security, Tihomir a fost numit security manager la Bechtel, fiind remunerat cu 3.000 de euro lunar.

Dupa numire, International Security Oradea a obtinut contractul de asigurare a pazei pentru intregul santier Bechtel Romania, iar conducerea societatii bihorene a fost preluata de mana dreapta a lui Tihomir, un anume Catalin Tanase.

Trustul GAZETA va dezvaluie cine este personajul care, in prezent, conduce societatea care a subcontractat serviciul de paza pe perioada construirii autostrazii Transilvania. Adica, cine ne pazeste Autostrada.

Puscariasul Tanase

Fost capitan SPP, Catalin Tanase a tinut capul de afis in 1998, alaturi de generalul Trutulescu, in scandalul Tigareta II.

In urma unui proces indelungat, Tanase, alaturi de nume grele la acea vreme, a fost condamnat pentru savarsirea infractiunilor de contrabanda, complicitate la contrabanda, asocierea pentru savarsirea de infractiuni, fals, uz de fals, marturie mincinoasa, incalcare de consemn si retinerea sau distrugerea de inscrisuri.

Din sase ani de puscarie a executat doar trei, Tanase sustinea in momentul audierilor ca implicarea sa in procesul “Tigareta” a fost doar ca urmare a executarii unui ordin dat de Trutulescu.

Cert este ca, in perioada scandalului declansat de Tigareta II, Tanase nu a fost sanctionat disciplinar de Consiliul de Judecata al SPP nici macar dupa ce a fost retinut. Procurorii militari care au efectuat ancheta in dosarul Tigareta II solicitasera judecatorilor sa ii aplice lui Tanase o pedeapsa mai blanda, deoarece acesta “cooperase foarte bine” pe parcursul derularii anchetei.

Colaborarea buna reprezinta, cel mai probabil, si motivul pentru care Tanase a executat doar trei din cei sase ani de inchisoare la care a fost condamnat. Sau, poate ca in toata aceasta clementa un rol important l-a jucat tatal sau, ziarist la o publicatie a Armatei.

Turist in Turcia

Cu toate ca scandalul Tigareta II era in toi, la acea vreme, Catalin Tanase beneficia de un regim special. Astfel, in mai 1998, el se plimba, fara nicio grija in Turcia.

Cu toate acestea, la intoarcerea in tara, el a fost retinut de catre ofiteri ai Politiei de Frontiera Calafat, in baza unui mandat de arestare emis dupa ce acesta a accidentat cu masina o persoana in Bucuresti si a fugit de la locul faptei. La controlul pasaportului, politistul de frontiera a constatat ca Tanase era dat in urmarire generala de catre Brigada de Politie Rutiera Bucuresti.

El era, insa, cautat si pentru a fi adus la procesul Tigareta II, in care, la acea vreme, era acuzat de complicitate la contrabanda si asociere in vederea comiterii de infractiuni.

Protector cu cazier

Dupa acest incident, Tanase a fost supus audierilor in dosarul Tigareta II si condamnat la puscarie. La scurta vreme dupa executarea a trei ani din pedeapsa, Tanase se implica in societatea International Security Oradea, unde il cunoaste pe Tihomir. Asta, in ciuda faptului ca avea cazier.

Odata cu demararea lucrarilor la Autostrada Transilvania, Tihomir reuseste sa prinda contractul pentru paza punctului de lucru de la Chiribis-Suplacu de Barcau. Cand i-a lasat locul lui Tanase, de director la International Security, mai mult ca sigur Tihomir i-a cedat fostului puscarias si pachetul majoritar de actiuni.

Din 2005, societatea oradeana reuseste sa-si extinda contractul cu americanii pentru toate punctele din tara.

In loc de concluzie, ar fi de spus ca, in prezent, situatia la Bechtel sta astfel: avem o societate care se ocupa de paza si care il are in frunte pe un fost puscarias si un security manager la Bechtel care trebuie sa coordoneze activitatea societatii subcontractoare de unde el insusi a plecat.

Niste legaturi putrede care pornesc tocmai de la principiul conform caruia Bechtel ia in calcul pentru serviciul de paza doar fosti ofiteri de paza. Sa fi fost oare angajarea in sistemul Bechtel a unor fosti ofiteri de Informatii o conditie pentru ca americanii de la Bechtel sa obtina fara licitatie megacontractul Autostrazii?