"CCR, cu majoritate de voturi, decide ca respinge obiectia de neconstitutionalitate (...) si constata ca dispozitiile Legii pentru modificarea si completarea Legii 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului sunt constitutionale in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii." (Hotnews)

Adica pe romaneste:

  • prag de 50% daca referendumul privind revizuirea Constitutiei se face pana in vara anului viitor (de exemplu in aceasta toamna)

sau

  • prag de 30% daca referendumul se face dupa aceea (adica de exemplu odata cu prezidentialele din toamna anului viitor).

PSD poate incerca un referendum in aceasta toamna. Daca modificarea este validata, partidul are deja pozitionarea pentru 2014 (Antonescu=candidat USL). Daca modificarea nu este validata, vom avea dupa 2014 un presedinte cu ceva puteri in plus = sanse crescute ca PSD sa aiba un candidat la prezidentiale.

Sansele de a se valida un referendum in conditiile unui prag de 50%, fara o sustinere totala din partea intregii scene politice, nu sunt foarte mari. Stim asta de anul trecut.

Ar exista si un aspect ironic: organizatiile PSD s-ar mobiliza pentru ca referendumul sa fie validat, adica pentru ca ... PSD sa 'nu' aiba candidat la prezidentiale anul urmator. ("Dragi pesedisti, iesiti la vot ca altfel ajungem din 2015 la Cotroceni.")

Un referendum anul viitor, simultan cu prezidentialele si cu prag de 30%, ar fi aproape sigur validat. Exista un risc ca voturile anti-constitutie sa fie mai multe, un risc care pare redus in clipa de fata. Acest risc inseamna ca PSD ar putea ajuta pe Antonescu sa devina presedinte dar sa se pomeneasca cu un presedinte puternic, cu Constitutia actuala si cu un parlament mai slab.

In concluzie, amanarea referendumului pentru anul viitor ar solidifica USL. Ambele partide mari vor avea aceleasi scopuri: Antonescu presedinte, referendum validat. Si aproape sigur vor reusi in indeplinirea ambelor scopuri.

O plasare a referendumului privind Constitutia in toamna acestui an ar duce probabil la un an 2014 ceva mai dinamic in plan electoral. Am dubii ca se va selecta aceasta ruta, daca se va intampla asa ceva discutam la momentul respectiv.

Nota bene 1:

In cazul unui referendum simultan cu prezidentialele, opozitia ar cadea in capcana sa creada ca votul "NU" este miza relevanta, ca au in sfarsit discurs si mesaje pentru prezidentiale (tema Constitutiei e cruciala pentru politicieni si 10% din votanti, pentru restul e plictiseala). Teme aditionale de genul "unicameral / 300 de parlamentari" intra in aceeasi categorie, e nevoie de multa consistenta de cu totul alta factura pentru a avea un candidat cu sanse de victorie.

Nota bene 2, apropo de Traian Basescu/MP:

Daca revizuirea esueaza, are nevoie de un presedinte dispus sa-l puna prim-ministru in 2016 (sau sa puna un prim-ministru de la Partidul Miscarea Populara).

Daca revizuirea se aplica, numele presedintelui nu mai conteaza pentru ca actiunile presedintelui nou sunt limitate: daca Partidul MP ia un mandat mai mult decat PSD in 2016, are prima sansa de a forma guvernul, aproape sigur cea decisiva.

Comenteaza pe Sociollogica.