Calator cu CFR: 15, 10, 5 - Portofoliu vs. chipiu

de Catalin Sturza     HotNews.ro
Vineri, 4 ianuarie 2008, 11:34 Actualitate | Opinii


Catalin Sturza
Foto: Hotnews
Cateva subiecte revin, in fiecare an, cu rigoare calendaristica in sumarele jurnalelor de stiri: ambulantele cu petrecareti care au mancat prea multi carnati de Craciun si de Anul Nou, inundatiile traditionale de primavara, trenurile blocate in plin camp vara, din cauza caniculei, si trenurile blocate in camp iarna, din cauza troienelor de zapada.

Anul acesta, respectivele jurnale de actualitati nu ma intereseaza deloc. Nici nu vreau sa aud de ele. Au stat trenuri in camp 5, 10, 15 ore, calatori disperati si inghetati au sunat la toate televiziunile, s-au transformat in jurnalisti ad-hoc, au pus, cu ajutorul entuziast al reporterilor TV, Ministerul Transporturilor pe jar, inzapezirile au fost decretate evenimentul momentului, au fost intoarse pe toate partile in lungi dezbateri televizate, insusi ministrul Orban a oferit explicatii, a dat piept cu rafalele de intrebari.

Dupa ce am stat opt ore intr-un tren, intre Ploiesti si Bucuresti, spectacolul media cu zbaterile neputincioase ale autoritatilor si cu pumnii inclestati ai pasagerilor congelati ramane foarte departe de mine. Odata ce am trait evenimentul, stirea derivata din el ma lasa cu totul si cu totul rece.

Ce nu inteleg, totusi, e de ce trebuie sa dea explicatii insusi dl Ludovic Orban pentru trenurile intarziate si pentru macazurile inghetate. E, as spune, un fenomen interesant al administratiilor romanesti: cand ceva nu functioneaza, te duci cu jalba direct la seful al mare. Indiferent de inaltimea piramidei ierarhice, aceasta este escaladata instantaneu, in special cand in joc se prinde o televiziune.

Agenda cu numere de telefon a jurnalistilor, ca si cea cu nume de tapi ispasitori a cetatenilor e scurta si responsabilii sunt cautati imediat la varf, prin ministere.

Ministrul Orban a incercat, din cate am auzit, sa explice cum vor fi dezghetate macazurile Garii de Nord, e chiar posibil sa fi aratat, intr-un fel sau altul, ca regreta situatia. insa, in cele opt ore petrecute intre Ploiesti si Bucuresti, intr-un tren care, ce-i drept, prezenta niste urme firave de incalzire, nici un reprezentant al Cailor Ferate Romane nu a trecut sa dea socoteala pasagerilor pentru cele intamplate.

„Nasul” a defilat printre biletele intinse, mandru si debordand de optimism, pana la gara Ploiesti, atinsa conform programului. Dupa primul popas de o ora in camp, in afara programului, „Nasul” pur si simplu s-a evaporat. S-au raspandit cateva zvonuri, pasagerii ar fi fost sfatuiti de seful trenului, prin telefonul fara fir, sa se dea jos si ar fi urmat s-o ia inapoi spre Campina cu ce gaseau si puteau.

insa, brusc, orice reprezentant al CFR, orice geanta cu chipiu care ar fi putut sa dea explicatii si sa raspunda la intrebari a disparut in eter. Experienta intarzierilor tot mai spectaculoase a inceput, se vede, sa-si spuna cuvantul.

La intrarea in Bucuresti, cand, nu-i asa, criza se rezolvase, o pereche de „Nasi” a reaparut si a strabatut in viteza trenul. intrebarile celor care inca se ambitionau sa nu se resemneze, cate or mai fi fost, au ricosat si au cazut pe jos. Cat despre posibilitatea de a intoarce spre buzunarele clientilor CFR o parte din suma platita pe bilet, insotita, eventual, de scuzele de rigoare, nici pomeneala. Cafea, o gustare calda, ceva sandvisuri pentru calatorii infometati, dupa opt ore de asteptat in camp?

Totusi, ce sa-l intrebi pe ministrul Ludovic Orban? De ce (vorba unuia dintre calatori) exista si in Siberia trenuri, care mai si reusesc sa-si atinga destinatiile la timp? Cand vor descoperi Caile Ferate Romane secretul plugurilor de zapada si al incalzirii macazurilor?

Mai degraba, l-as intreba pe dl ministru de ce nu-si inchide telefonul pentru ziaristi, cand apar astfel de probleme, si de ce nu-si sfatuieste, in schimb, subalternii sa rezolve problema de sus in jos. Ceea ce a explicat ministrul transporturilor putea sa lamureasca orice sef de tren.

Se pare, insa, ca titularii nostri de portofolii ministeriale sufera de masochism si vor, cu tot dinadinsul, sa faca pe tapii ispasitori. sefii transporturilor romanesti se sacrifica, desi isi dau seama ca vor fi intelesi gresit, ca vor da o gramada de interviuri stresante la televizor. In realitate, ei ii protejeaza, cu cavalerism, pe greu incercatii titulari de geanta si chipiu.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4639 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    E normal (Vineri, 4 ianuarie 2008, 13:38)

    Florin [anonim]

    Tot ceea ce se intampla e firesc. Responsabilii de un domeniu primari, ministrii, prim-ministri sunt oameni care in marea lor majoritate NU AU FACUT NIMIC IN VIATA LOR. Asta e cruda realitate. Au terminat o facultate (evetual, fiind si exceptii) in timpul ei nu au invatat nimic pentru ca regula e sa fie tineri si deci sunt sanse mari sa fi terminat una privata. (Mai ales in anii '90 facultatile private au fost un dezastru!) Apoi au facut "bussines" ei sau proptelele lor si pentru ca se castiga bine si daca au ceva carisma intra in politichia romaneasca. Cum poate un astfel de individ sa conduca un domeniu (aleg la intamplare) administratie publica, sanatate, transporturi sau o intreaga economie cand n-a fost nici macar o zi administratorul unei fabrici sau seful uneui garaj sau medic intr-o policlinica sateasca?
    La asta se adauga si faptul ca la inscaunare vine si cu liota de "specialisti" pe care si-i propteste pe scaunele de exacutie reusind sa inlature orice sansa ca domeniul respectiv sa beneficieze de experienta profesionala a cuiva.
    Sa nu uitam ca orice astfel de demnitar e "obligat" de mediul in care se invarte sa creda ca functia lui e vesnica, ca e mai presus de lege si ca oricum el e cel mai destept le stie pe toate si toate i se cuvin asa cum spunea un fost ministru "oricum primesc prea putini bani pentru cat muncesc"
    Cunoaste cineva exemple contrare?
  • 0 (0 voturi)    
    La poarta Levantului ..... (Vineri, 4 ianuarie 2008, 13:43)

    Nasul [anonim]

    Din pacate, la noi, cu cat esti mai sus in ierarhia oricarei structuri administative ca atat esti mai departe de problema. Si atunci, muntele de explicatii este direct proportional cu pozitia pe aceasta scara, in timp ce numarul de actiuni intru rezolvarea problemelor, invers proportional.

    Emblematica pare a fi zicerea unui fost diriguitor al transporturilor, ajuns acum Presedinte: "Iarna nu-i ca vara".

    Si tot emblematic, poate copii nepotilor nostri vor vedea acea Romanie in care unora sau mai multor slujbasi, nu conteaza de ce rang, le va pasa cat de cat de cei carora le datoreaza salariul si spaga.

    Abia atunci vom vedea macaze dezghetate, bauturi calde, sandwitch-uri sau elemente mai putin materiale, scuze publice sau demisii de onoare care sa fie si respectate.

    Mi-e teama insa ca, la poarta Levantului va avea in veci deplin succes atitudinea tipic fanariota a dispretului fata de "prostime": Las' ca merge si asa .....
  • +1 (1 vot)    
    Articol de bun simt (Vineri, 4 ianuarie 2008, 14:49)

    Mihaela [anonim]

    Mi-a placut articolul, si o sa imi placa ori de cate ori vreun jurnalist reuseste sa-mi arate si un alt aspect alt problemei, diferit de cel "standard".
  • 0 (0 voturi)    
    Calator cu CFR (Vineri, 4 ianuarie 2008, 14:52)

    Inca roman [anonim]

    Tara de secol 21.....
    i.e.n.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu e nimic iesit din comun (Vineri, 4 ianuarie 2008, 15:07)

    Adrian [anonim]

    Mai fratilor, aceste fapte se intampla si in alte tari de exemplu acum 2 saptamani in montreal a nins 30 cm si centrul a fost blocat aproape total 1 saptamana dar nu l-au luat presa pe ministrul transporturilor sa-l intrebe de dezapezire. Problema noastra a romanilor e presa care in cautare de stiri de senzatie te mai miri ce spun. Mi-e rau numai cand ma uit la stiri si vad cum pun problema, parca numai la noi ninge si numai la noi se blocheaza drumuri.
    • 0 (0 voturi)    
      presa latra (Vineri, 4 ianuarie 2008, 15:26)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      Presa trebuie sa latre, altfel ministrii inghesuie caciula (de nurca:) pe urechi si se fac ca ninge :))

      Purtatorii de geanta si chipiu vor fi intotdeauna protejati fiindca nu deranjeaza. Populatia se identifica cu ei si nu-si exprima invidia. Oricine se gandeste ca putea fi si el "nas" sau politist de la Rutiera sau functionar la REBU si cu nimic mai competent decat cei care sunt acolo. Ministru insa se stie ca e greu sa ajungi... si e foarte usor sa fii invidiat si dusmanit.

      Singura specie de slujbas caruia-i pasa catusi de putin de cel caruia-i datoreaza salariul si spaga e slujbasul ales. Orice alta specie e aroganta, dispretuitoare, hrapareata si tiganoasa. Daca slujbasul de la stat mai are ceva frica de reclamatii, vanzatorul, benzinarul si parcatorul te considera prada lor legitima si te trateaza ca pe un gunoi, cu toate bacsisurile pe care le-au mancat (sau, mai bine zis, baut) de pe urma ta. Ce sa ne mai miram de personalul CFR?.......

      ~Nautilus
  • 0 (0 voturi)    
    am fost si eu pe acolo (Vineri, 4 ianuarie 2008, 15:23)

    valentin [anonim]

    da, cred ca am calatorit probabil impreuna in trenurile groazei in cursul zilei de ieri
    ma bucur ca cineva s-a gandit sa scrie despre ceea ce am trait ieri.
    la stiri totul pare diluat, tratat cu eurii televiziunii si compactat in 120 de secunde.
  • 0 (0 voturi)    
    O problema de mentalitate a cetatenilor (Vineri, 4 ianuarie 2008, 20:33)

    Andrei [anonim]

    Situatii ca acestea sunt de asteptat pe plaiuri mioritice.
    Asa am fost 'invatati' - intr-o institutie/companie/organizatie 98% din indivizi sunt angajati sa aiba si ei un loc de munca, unde presteaza activitati monotone si neinteresante. Pe scurt, se plafoneaza! Drept urmare pur si simplu nu ii intereseaza daca problema de care te plangi tu se rezolva acum sau peste 3 luni, drept urmare te vor trece prin toata ierarhia de sefi si sefuti, pana cand unuia/uneia i se va face mila de tine si va 'indrepta' lucrurile. Ba mai mult, toti dau vina pe sefi cu o satisfactie bolnava. Cu siguranta asa au fost obisnuiti de 'regim'.

    Drept urmare cea mai sigura solutie ca doleanta ta va avea parte de atentia cuvenita e sa pui problema direct pe masa sefului/sefei. De voie, de nevoie se va intoarce in sila catre tine macar pt a auzi ce ai de spus, mai ales daca esti persuasiv(a). Cu atat mai mult daca reprezinti o televiziune care le poate stirbi imaginea politica.

    Parerea mea e ca interventii ca aceasta vor mai exista hat mult timp, pana vom 'creste' (vezi canadienii de mai sus).
  • 0 (0 voturi)    
    pas cu pas (Sâmbătă, 5 ianuarie 2008, 10:35)

    tineadth [anonim]

    he, he, he...tare fain pui tu problema. chiar sunt de acord cu mihaela, de mai sus: un articol de bun simt!
    chiar ma intrebam, daca vreunul dintre inghetatii de pe drumuri mai pot gandi la rece problema, daca nu le e prea lehamite de toate dupa tot disconfortul...
    dar, tu, draga catlin, nu esti prea pretentios?
    ma refer la toate: de la cafea in tren, pana la explicatii...
    intr-o romanie in care majoritatea instutiilor, de la universitati la spitale, sunt tributare nu doar conditiilor normale de lucru, ci si, mai ales, bunului simt, tu ce vrei?
    esti cam utopic, asa in dorinta ta de a acorda credit unor angajati ai cfr, si simpatic, cand ii iei aparea ministrului. in orice caz, original!
    si totusi, care e ideea cu instutia asta e cfr-ului?
    pe ei nu ii ating reclamatiile? nimic nu e luat in serios? calatorii sunt niste scaune animate?
    iar problema cu stirile ce debordeza de calamitati si care sunt dat in reluare zile la rand, nu sunt neaparat problema ziaristilor, cat a consumatorilor.
    pur si simplu, avem ce dorim!
    sau nu?
  • 0 (0 voturi)    
    pas cu pas (Sâmbătă, 5 ianuarie 2008, 10:35)

    tineadth [anonim]

    he, he, he...tare fain pui tu problema. chiar sunt de acord cu mihaela, de mai sus: un articol de bun simt!
    chiar ma intrebam, daca vreunul dintre inghetatii de pe drumuri mai pot gandi la rece problema, daca nu le e prea lehamite de toate dupa tot disconfortul...
    dar, tu, draga catlin, nu esti prea pretentios?
    ma refer la toate: de la cafea in tren, pana la explicatii...
    intr-o romanie in care majoritatea instutiilor, de la universitati la spitale, sunt tributare nu doar conditiilor normale de lucru, ci si, mai ales, bunului simt, tu ce vrei?
    esti cam utopic, asa in dorinta ta de a acorda credit unor angajati ai cfr, si simpatic, cand ii iei aparea ministrului. in orice caz, original!
    si totusi, care e ideea cu instutia asta e cfr-ului?
    pe ei nu ii ating reclamatiile? nimic nu e luat in serios? calatorii sunt niste scaune animate?
    iar problema cu stirile ce debordeza de calamitati si care sunt dat in reluare zile la rand, nu sunt neaparat problema ziaristilor, cat a consumatorilor.
    pur si simplu, avem ce dorim!
    sau nu?
  • 0 (0 voturi)    
    Toti ministrii (Sâmbătă, 5 ianuarie 2008, 12:22)

    Rollo Tomasi [anonim]

    Toti ministrii de pana acum sunt vinovati in mod indirect. Ori de cate ori, dupa ce a aparut o asemenea situatie, ar fi trebuit sa ia masuri pentru pedepsirea celor vinovati precum si pentru stabilirea unui mecanism pentru pedepsirea unor asemenea persoane in viitor.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by