Este Sorin Oprescu adevăratul câştigător al alegerilor din 10 iunie? Oficial, fără nicio îndoială. Cu toate acestea, acest scurt text se inscrie în seria celor care văd candidatura lui Nicuşor Dan ca fiind adevăratul eveniment semnificativ pentru acest scrutin. Caracterizat adesea ca o persoană fără carismă, plicticoasă sau ca un candidat cu proiecte la fel de nerealiste ca cele propuse de mai toată lumea, Nicuşor Dan a mobilizat în campanie şi a reuşit să aducă la vot acel segment al electoratului care este cel mai greu de convins în astfel de competiţii electorale. Candidatura sa a dat naştere mult mai multor dezbateri pe principalele platforme de discuţii online decât toate celelalte candidaturi din Bucureşti la un loc.

Alin CroitoruFoto: Arhiva personala

Termenul de ‘fenomen social’ folosit în titlul articolului doreşte să mute accentul de pe mesajele şi proiectele prezentate de Nicuşor Dan spre ceea ce este în spatele succesului său. Într-o Românie în care marea parte a societăţii civile afişează un comportament antreprenorial la fel de dezvoltat ca cel al firmelor private, a obţine spijinul gratuit al multor dintre aceste organizaţii este in sine o realizare. Cu atat mai mult cu cât nimeni nu putea să creadă cu adevărat că în acest moment Bucureştiul ar putea alege acest tip de primar. Modul în care candidatura sa fost primită de către acel segment al electoratului etichetat de mulţi drept “clasă de mijloc” este doar un episod într-o serie mai largă de fenomene care au putut fi observate în ultima perioadă. Astfel, mişcările legate de Roşia Montană sau exploatarea gazelor de şist, fenomenul anti-ACTA, parţial Piaţa Universităţii de la inceputul lui 2012 şi presiunea publică exercitată asupra numirilor de la ministerul educaţiei* sunt doar câteva dintre semnele vizibile ale faptului că există lupte care merită a fi purtate chiar dacă raportul forţelor este evident în favoarea adversarului. Dincolo de marile diferenţe dintre tipurile de fenomene sociale enumerate anterior, cred că există şi câteva elemente comune. Faptul că oameni activi economic, social şi cultural au găsit timpul şi energia pentru a se implica în susţinerea unui candidat fără şanşe reale la fotoliul de primar poate fi asociat cu dorinţa acestui segment de electorat de a spune că jocul merită jucat indiferent de rezultat. De asemenea, aspectul social semnificativ este că aceste grupuri sociale cu convingeri, competenţe şi interese diferite sunt capabile a se mobiliza şi a lua atitudine într-un mod din ce în ce mai vizibil.

Autosuficienţa afişată de Oprescu şi caracterul prăfuit al unui Prigoană rejucând rolul unui Vanghelie care a candidat la primăria Capitalei fără a avea nicio sansă au fost cu siguranţă factori favorizanţi ai mobilizării în favoarea lui Nicuşor Dan. De asemenea, o parte a votanţilor PNL care nu se putea regăsi în demagogia dusă pe noi culmi de un candidat al cărui nume poate fi încă asociat cu uşurinţă cu cel al lui Ion Iliescu şi talentul cu care PDL-ul a reuşit sa alunge o parte a propriului electorat prin propunerea făcută au reprezentat aspecte importante ale reorientării acestui segment de populaţie către Nicuşor Dan.

Onestitatea, inteligenţa, tenacitatea şi poate mai ales modestia au fost câteva dintre principalele atuuri puse în valoare de echipa sa de campanie. Acestea au reuşit să magnetizeze surprinzător de mulţi militanţi şi un număr de votanţi superior celui estimat de majoritatea cercetărilor sociologice. Astfel de experienţe de solidaritate şi de înregimentare pentru susţinerea unui mesaj comun sunt utile atât pentru că arată că există un segment al populaţiei căruia îi pasă, cât şi pentru că oferă şansa de a învăţa civismul practicându-l. Acest tip de fenomene reprezintă adevărate punţi de legătură între segmente diverse ale implicării în viaţa socială, deschid calea spre dialog între diferitele părţi a societăţii civile. Nu faptul în sine că reprezentanţii societăţii civile s-au implicat în lupta electorală reprezintă o noutate, ci faptul că militanţii apolitici au coborât în stradă şi au făcut un alt tip de campanie. Atât reţele online, cât şi reţelele profesionale, de rudenie sau de prietenie au ocupat un rol important în persuadarea electoratului pentru susţinerea candidatului independent Nicuşor Dan. Folosirea reţelelor sociale în lupta electorală nu este un lucru inedit, dar amploarea pe care echipa de campanie a lui Nicuşor Dan a reuşit să le-o aloce este un lucru ce merită menţionat.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro