Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Sectorul energetic 2011: Marile esecuri si micile realizari

Pentru sectorul energetic, 2011 nu a fost tocmai un an remarcabil. Partea pozitiva este ca au fost incheiate cateva investitii incepute cu multi ani in urma, a fost rezolvata cu mare greutate problema legislatiei in domeniul energiei regenerabile si au demarat cateva proceduri de privatizare si de atragere a unor investitori. Pe de alta parte, au fost inregistrate multe esecuri rasunatoare: retragerea investitorilor din proiectul reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda, pierderea unor procese care au dus la renuntarea infiintarii companiilor Electra si Hidroenergetica, neputinta de a vinde pachetul de aproape 10% de la Petrom si aducerea Romaniei in fata Curtii Europene de Justitie din cauza nerespectarii legislatiei comunitare, se arata intr-o analiza HotNews.ro. La acestea se adauga faptul ca Hidroelectrica a ajuns in 12 luni intr-o situatie precara, fapt pentru care a decis sa rezilieze unele contracte. In luna octombrie a anului trecut, Comisia Europeana a decis sa trimita Romania in fata Curtii Europene de Justitie, pentru ca nu s-a aliniat pe deplin la normele europene privind piata gazelor naturale. Oficialii europeni arata ca toti participantii la piata trebuie sa aiba acces egal la retelele pentru transportul gazelor naturale in scopul aprovizionarii clientilor.

Cum pot fi luminate zeci de mii de case folosind PET-uri umplute cu apa

In primavara, un ONG din Filipine a demarat un proiect prin care zeci de mii de case au fost luminate prin intermediul unor peturi umplute cu apa. Sticla devine pe timpul zilei un "bec solar" echivalent cu un bec normal de 55 de watti. Pana acum, 25.000 de familii care nu isi permiteau sa plateasca facturi la electricitate au reusit sa isi lumineze casele, chiar daca doar pe timpul zilei. ONG-ul si-a propus sa aplice pe scara larga o idee aparuta acum noua ani in Brazilia, dar adaptata apoi de cercetatorii MIT pentru a se potrivi nevoilor oamenilor saraci din mahalalele filipineze. In acesta tara unde aproape jumatate din populatie isi duce traiul cu mai putin de doi dolari/zi, exista 12 milioane de familii care nu au electricitate in casa. Solutia este prietenoasa cu mediul si ieftina: in acoperisurile de tabla ale caselor extrem de intunecoase se fac gauri in care sunt introduse, pe jumatate, sticle de plastic umplute cu apa. Sticla fixata in tavan raspandeste in incaperea intunecoasa lumina solara, asa ca cei care nu au electricitate se pot descurca pe timpul zilei astfel. Pe de alta parte, cei care au curent electric pot face economii macar pe timpul zilei, cand nu vor mai trebui sa aprinda lumina. ONG-ul care a gandit acest program spune ca o sticla poate fi folosita timp de cinci ani. Pana acum s-au montat cam 3.000 de PET-uri pe luna, insa planul este ca proiectul sa fie dezvoltat si in alte tari, intr-un ritm accelerat.

Masinile electrice in 2011 – De la neajunsuri si vanzari sub asteptari, la clienti dornici sa se adapteze si teste de amploare

O alta idee prietenoasa cu mediul, dar mult mai scumpa, a incheiat un an cu vanzari sub asteptari. Este vorba despre masinile electrice. Anul trecut s-au lansat mai multe modele de autoturisme numite eco, insa vanzarile au fost de sub 50.000 de unitati pe plan mondial, dintr-un total de 50 de milioane de automobile. Masina electrica este inca dezavantajata de autonomia mica si de costul extrem de mare de achizitie, insa un numar semnificativ dintre cei care au testat astfel de automobile s-au adaptat rapid la autonomia redusa si au programat incarcarile astfel incat sa nu ramana cu masina in drum, scrie Financial Times. Pe plan mondial, in doar doua piete s-a ajuns la vanzari in jurul a 10.000 de unitati: Japonia si Statele Unite ale Americii. In Germania s-a depasit valoarea de 2.000 de masini, iar in Marea Britanie si Norvegia s-a depasit valoarea de o mie de autoturisme. Ca modele, Nissan Leaf si-a gasit in jur de 20.000 de clienti, Chevrolet Volt sub 10.000, iar modelele Citroen, Peugeot si Mitsubishi aproximativ 3.000. Analiza Financial Times arata ca anul acesta mai multe marci au anuntat ca lanseaza noi modele pe piete necunoscute pana acum pentru astfel de tehnologie.