Elevii din comuna Barbatesti, judetul Valcea, care au obtinut note de 9 si 10 la tezele cu subiect unic, desi cele din catalog nu trec de 6, ar putea ocupa locul elevilor cu note de 7 sau 8, proveniti din scoli exigente. Notele din copiat intra in competitie cu cele pe merit si munca. In mediul rural asemenea exemple sint cu zecile. Reforma Adomnitei va afecta viitorul unor copii, promovind nonvaloarea si smecheria.

Parintii, elevii si profesorii sint invitati sa-si spuna opinia, sa ofere solutii si alte exemple, sa puna intrebari autoritatilor. Hotnews.ro va pune la dispozitie un site de dezbateri, iar Andreea Pora va contacta autoritatiie pentru a raspunde la intrebarile si problemele semnalate de voi.

UPDATE: Sondaj: tezele cu subiect unic respinse de 66,50 % din profesori

Potrivit unui sondaj realizat de Intuitext, un procent de 40,51% dintre profesori considera ca initiativa Ministerului Educatiei de introducere a tezelor cu subiect unic este "foarte proasta", iar 25,95% sustin ca este "proasta". Doar 13,95% dintre cei intervievati au apreciat ca "foarte buna" ideea tezelor unice, 8,12% drept "buna" si 11, 47 "acceptabila". Un procent mic, de 6,80%, afirma ca tezele cu subiect unic sint o solutie optima pentru admiterea in licee.

Peste jumatate dintre cadrele didactice - 51,81%- considera ca cea mai buna solutie pentru intrarea la liceu este reintroducerea examenului de admitere, 20,12% cred ca cele mai indicate ar fi mediile din gimnaziu, 15,71% dorec sa se revina la testele nationale, iar 5,56% prefera o alta varianta, neprecizind care.

Sondajul Intuitext a fost realizat pe un esantion de 1.133 cadre didactice.

Dezastrul tezelor unice

Introducerea tezelor cu subiect unic incepe sa-si arate efectele asupra invatamintului. In multe cazuri, in special in mediul rural, notele de la teze sint cu mult mai mari decit cele din catalog.

Acesti elevi vor fi favorizati in fata celor care au muncit, s-au pregatit, dar nu au fost lasati sa copieze sau nu au stiut subiectele dinainte.In scolile bune notele de la tezele cu subiect unic se situeaza de multe ori sub cele din diferite comune, unde elevii de abia trec clasa, asa cum o dovedesc cataloagele.

Media pentru intrarea la liceu este formata 50% din media notelor de la teze si 50% din media generala obtinuta in clasele V-VIII. Daca in catalog se trece media rotunjita obtinuta de elev la teza, media de admitere se calculeaza pe baza notelor cu doua zecimale.

Avantajati de tot acest sistem sint elevii slab pregatiti, cu profesori ingaduitori, ei putind lua locul la liceele bune celor care au invatat. Aceasta din cauza lipsei examenului de la sfirsitul ciclului gimnazial, scos de noile legi ale invatamintului.

Primul exemplu, judetul Vilcea,

Comuna Barbatesti, din cei 16 elevi ai scolii care au sustinut tezele unice la matematica, 11 au obinut nota 9 si 5 nota 10. Asta in timp ce catalogul arata cu totul altceva, media pe clasa ajunge cu chiu cu vai la 6, citiva din noii geniali fiind corijenti.

Comuna Humureni, din 13 elevi care au dat tezele la matematica, 6 au luat nota 9 si 7 nota 8. Notele din timpul anului sint insa cu mult mai mici.

Comuna Petrari, are un total de 40 de elevi, din care 4 au obtinut nota 10, 15 nota 9, 19 nota 8, un 5 si un 7. Situatia se repeta, cei mai multi din elevi cu note sub 5 la matematica.

Liceul din Govora, din cei 23 de elevi, 12 au luatr note de 10.

Prin comparatie, la Colegiul National de informatica " Matei Basarab" din Tirgu Jiu, din 130 de elevi doar 13 au luat nota 10.

Reactie

Profesorul Florin Smeureanu, inspector scolar adjunct in judetul Valcea, spune ca viciul este in lege, care prevede ca profesorii supraveghetori sint din scoala, iar sefii comisiei sint chiar directorii.

"Problema e una de supraveghere, nu de corectura, si nu facem decit sa ne batem joc de acei elevi care invata si sint la scoli exigente, iar pe ceilalti sa-i invatam de mici, cu astfel de . O sa ne trezim ca la liceele bune vin acesti elevi, ale caror note nu reflecta nivelul de cunostinte"

Profesorul Florin Smeureanu, afirma ca situatia este aproape generalizata in mediul rural, ca la toate disciplinele s-a intimplat la fel, dar ca sint putini cei care vor sa o recunoasca. "Ar fi necesara o ancheta care sa nu vizeze datele generale de pe un judet, atitea note de 9, atitea de 10, atitea de 6, ci sa se intre in fiecare scoala si sa se faca o comparatie cu notele obtinute de elevi in cursul anului.

O sa vedem ca elevi care se chinuie sa treaca clasa, au luat la teze note de 8, 9 si 10, asta in timp ce la scoli si licee bune, notele de la teze reflecta exact nivelul elevului". Inspectorul promite ca dupa ce se va termina intregul proces, inclusiv constestatiile, va cere o ancheta amanuntita, inclusiv s-ar putea sa sesizaze Parchetul.