Tragedie aviatica, doi morti si cinci raniti. Filmul evenimentelor si marile semne de intrebare in accidentul care a dus la moartea celor plecati sa salveze vieti

de Red. Stiri     HotNews.ro
Marţi, 21 ianuarie 2014, 2:10 Actualitate | Esenţial

Poza cu avionul cazut, postata pe Facebook de Marius Pop, membru al unui club de offroad care a participat la operatiunea de salvare
Foto: Marius Pop, Facebook
Doi oameni, pilotul Adrian Iovan si o studenta la Medicina, au murit dupa ce un avion de mici dimensiuni de tipul Britten-Norman Islander BN 2 a cazut, in imprejurari neelucidate inca, la granita dintre judetele Cluj si Alba. Victimele au fost gasite de un padurar, la circa sase ore dupa ce unul dintre pasageri a sunat la 112 pentru a anunta accidentul. Copilotul este in stare critica. La momentul anuntarii accidentului, toti pasagerii erau in viata.

Aeronava transporta o echipa de medici la Oradea, de unde ar fi urmat sa preia organele unei donatoare aflate in moarte cerebrala.

In urma tragicului accident, raman o serie de intrebari si marturiile victimelor. Pro TV scrie ca un avion Piper Cheyenne de generatia a III-a, in valoare de un milion de euro, sta in hangare. In timp ce asteptau sa fie gasiti de echipele de salvare, doua dintre victime au incercat inclusiv sa faca un foc, dupa cum a povestit doctorul Irinel Popescu.

Din peisajul zilei au lipsit cu totul ministrii Sanatatii, Eugen Nicolaescu, si cel al Internelor, Radu Stroe.

Avionul, care apartine Agentiei Nationale de Transplant, decolase de pe Aeroportul Baneasa din Bucuresti si se indrepta spre Oradea, unde medicii urmau sa participe la o operatie de transplant.

Cum au fost gasite victimele


Secretarul comunei Horea, Cornel Olar, a declarat, citat de agentia Mediafax, ca avionul a fost gasit cu ajutorul padurarilor, care au tras focuri de arma astfel incat sa fie auziti de raniti, iar acestia sa ii ghideze spre locul unde se aflau.

Secretarul comunei Horea, Cornel Olar, a declarat ca pentru gasirea ranitilor au fost mobilizati peste 300 de localnici din comuna Horea, in special padurari si oameni care cunosc padurile din zona.

El a explicat ca a pastrat legatura telefonic cu ranitii, iar padurarii au tras focuri de arma astfel incat sa fie auziti de acestia si ghidati, dupa apropierea sunetului, in zona in care se afla avionul.

El a spus ca zona este greu accesibila si ca nu se putea ajunge cu masina, pentru ca terenul este inghetat.

Marturiile victimelor, relatate de persoanele cu care au stat de vorba:


Medicul Valentin Calu de la Spitalul Elias,
ranit in accidentul aviatic a sunat-o, imediat dupa prabusire, pe directoarea medicala a unitatii, Dana Safta, careia i-a spus "Ne-am prabusit. Sunt intins pe pamant si abia respir", iar ulterior a facut un foc, pentru a se incalzi (agentia Mediafax).

"M-a sunat prima oara la 16.34. Mi-a spus: 'Ne-am prabusit. Sunt intins pe pamant si abia respir'. Ulterior, mi-a relatat ca, dupa ce a constatat ca se poate misca, colegul meu a dat foc obiectelor din bagajul sau - papuci, halat, after-shave -, pentru a se putea incalzi", a povestit Dana Safta.

Directorul medical al Spitalului Elias a mai spus ca a vorbit cu Valentin Calu si dupa ce acesta si ceilalti raniti din avion au fost gasiti de echipele de salvare.

"Cum te simti acum?", a intrebat dr. Safta.

"Putin cam tavalit", a raspuns Calu.

Victor Zota, de la Agentia Nationala de Transplant, pentru Pro TV:
  • "Am tinut legatura cu doctorul Zamfir la 10 minute dupa ce a picat avionul, la fel si cu colegul de la Elias, care a vorbit cu colegii si cu medicii de acolo.
  • Este absolut inimaginabil ca in anul 2014, dupa ce s-au investit milioane de euro in aceasta situatie de identificare a pacientilor, oamenilor accidentati, cu GPS, dupa 7 ore sa nu se stie, sa ii scoata doi padurari ca pe vremea lui Vlad Tepes.
  • Nu stiu ce ati simtit dumneavoastra, ca nu il cunoasteti pe Radu Zamfir si nu sunteti prieteni si colegi cu oamenii de acolo. Ei sunt colegii si prietenii mei. Cu ei fac transplanturi de ani de zile.
  • Stateam si vorbeam cu Radu Zamfir la telefon si imi spunea "domnul doctor MOR, MOR, probabil ca asta este ultimul apel la care va raspund". Si in acelasi timp mi se spunea ca au fost identificati pe o raza de 6 kilometri patrati."
Medic din Oradea, care se afla in aeronava, citat de Gandul.info:
  • "A incercat sa degivreze, a pierdut altitudine si ne-am prabusit".

Irinel Popescu, pentru Digi 24:
  • "Daca nu sunt gasiti in urmatoarele doua-trei ore e posibil ca niciunul dintre ei sa nu mai fie gasit in viata (...) Sunt in frig, singuri in padure si nu inteleg de ce nu sunt gasiti, pentru ca s-a vorbit cu ei la telefon, prin GPS se poate gasi orice telefon, mi-e greu sa cred ca de sase ore nu sunt gasiti"
Marile semne de intrebare:

1. De ce se foloseste un avion de tip vechi pentru acest tip de operatiuni, in conditiile in care televiziunea Pro TV scrie ca in hangar sta un aparat de zbor performant si ultra-rapid, utilat pentru transporturi umanitare.

Aeronava americana a fost cumparata, potrivit Pro TV, prin contributia publica a romanilor care au directionat 2 la suta din impozitul pe venit catre Fundatia Smurd. Avionul a fost folosita pana in prezent exclusiv de echipajele SMURD pentru transportul pacientilor, dar secretarul de stat Raed Arafat afirmase in iulie anul trecut ca acest avion va sta si la dispozitia echipelor de prelevare.

Aeronava Britten Norman Islander are 45 de ani de functionare, potrivit Pro TV.

2. De ce cautarea victimelor a durat atat de mult? Din informatiile existente, patru dintre pasageri au avut telefoane mobile deschise dupa momentul accidentului, dar nici unul nu a putut fi localizat. Un elicopter SMURD care plecase in cautarea supravietuitorilor a fost nevoit sa-si intrerupa misiunea, din cauza cetii.

Site-ul DCNews scrie ca unul dintre pasageri a incercat, in zadar, sa-si activeze sistemul GPS de pe telefonul mobil, care ar fi permis localizarea exacta.

Potrivit sursei citate, Serviciul de Telecomunicatii Speciale nu a putut identifica locul accidentului in baza telefonului mobil deoarece in zonele cu populatie redusa celulele de telefonie mobila sunt amplasate la distante foarte mari, acoperind 600-700 kilometri patrati.

In plus, transponder-ul avionului nu poate fi receptionat decat daca aeronava se afla la o altitudine de peste 1.000 de metri deasupra solului. Din acest motiv ROMATSA nu a putut determina pozitia exacta a avionului, precizeaza DCNews.ro.

3. Cum au gestionat autoritatile aceasta situatie de criza? S-a constituit o celula de criza? Daca da, la ce nivel de subordonare?

4. De ce a tacut ministrul Santatatii, Eugen Nicolaescu? Dar ministrul de Interne, Radu Stroe? Cei doi au avut interventii foarte scurte, primul pentru a anunta ca de comunicare se ocupa Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, iar cel de-al doilea pentru a preciza ca pentru localizarea locului accidentului s-a lucrat cu STS Cluj.

In afara de ministrul Apararii, Mircea Dusa, care a spus ca institutia pe care o conduce va pune la dispozitie tehnica necesara pentru ajutorarea ranitilor, dar autoritatile nu au solicitat sprijin militar, in conditiile in care ar fi destul de greu de trimis o aeronava la fata locului, avand in vedere conditiile meteo nefavorabile, singurul demnitar care a vorbit despre accident a fost premierul Victor Ponta, in timp ce acorda un interviu pentru B1 TV.

"Problema a fost in primul rand de localizare. Din fericire, unul dintre pasagerii raniti avea un telefon mobil si pe baza telefonului mobil s-a reusit cu aproximatie identificarea zonei", a spus Ponta, in studioul B1 TV.

Ulterior, primul ministru, tot in direct, a anuntat ca victimele au fost gasite.

Filmul evenimentelor (agentia Mediafax):

00:28 SMURD: Copilotul avionului, in stare critica. Trei medici, in stare medie spre grava
23:58 Studenta aflata in avionul care ar fi aterizat fortat a murit
23:30 Padurarii au tras focuri de arma ca sa fie auziti de ranitii din avion si ghidati
23:30 Specialisti din Institutul National de Criminalistica, trimisi la locul accidentului aviatic
22:57 ISU Alba: Una dintre victimele accidentului aviatic a murit. Este vorba de pilotul Adrian Iovan
22:50 Seful Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), Ion Burlui, a declarat, luni seara, ca una dintre victimele din avionul care a aterizat fortat este incarcerata, o alta are picioarele rupte, iar o a treia, fracturi la maini.
22:35 Un echipaj al SMURD Cluj incearca resuscitarea unei persoane grav ranite in accidentul aviatic
22:27 O echipa de la Salvamont Bihor a ajuns la locul unde au fost gasite victimele accidentului aviatic
22:03 Toate cele sapte victime din avion sunt in viata. Doua, in stare grava
21:25 Ponta: Ranitii din accidentul aviatic au fost gasiti
21:00 Zota: Doi dintre raniti si-au pierdut cunostinta
20:45 Victimele accidentului, cautate de pompieri, politisti, jandarmi si salvamontisti
19:55  La operatiunile de cautare a victimelor participa si aproximativ 200 de localnici
19:34 Sef Salvamont Vladeasa: In zona unde se afla victimele accidentului aviatic zapada este pana la brau
18:40 Director Romatsa: Stim exact coordonatele aeronavei, dar este foarte greu de ajuns la victime
18:35 Toate cele sapte persoane din avionul care a aterizat fortat au fracturi si rani - surse medicale
18:25  Echipele de interventie nu pot gasi medicii si echipajul din avion
17:35: Elicopterul de la SMURD Mures s-a retras din zona accidentului aviatic, din cauza cetii
17:25: Avionul a fost localizat in zona localitatii Fantanele din Cluj
17:20  Seful IGSU:Toate persoanele din avion, in viata, medicul care a sunat la 112 a acordat primul ajutor
16:45 Avionul de mici dimensiuni s-a prabusit in apropierea localitatii Belis, in judetul Cluj, intr-o zona montana.

Citeste si:


  • Totul despre avionul care a aterizat fortat in Apuseni: Un model Britten-Norman Islander BN 2A-27, fabricat in 1977 la actualul Romaero


Citeste mai multe despre   





Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Alerta intr-un oras din Romania, dupa moartea unui tanar purtator de HIV. Cel putin 38 de tinere sunt suspecte

Autoritatile sanitare din Romania au aflat ca un tanar, purtator de HIV, a intretinut relatii sexuale neprotejate cu mai multe femei. Baiatul a murit acum 4 zile si surse medicale vorbesc despre un cerc de suspecti format din 38 de persoane.








34078 vizualizari
  • -3 (15 voturi)    
    Traiasca Partidul! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 2:36)

    giigi [utilizator]

    In frunte cu t'oarsu El Comandant!!!!!
    • +4 (10 voturi)    
      Intrebari (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:03)

      nelu_controcelu [utilizator] i-a raspuns lui giigi

      D-zeu sa ii ierte pe cei care au murit. Iovan nu putem spune decat ca e un erou pentru ca totusi nu au murit toti in urma aterizarii/prabusirii.
      Dar:
      - nici unul dintre cei de pe avion nu au avut un telefon cu GPS? Sa poata trasmite coordonatele exacte ale locului la telefon? ceva de genul 46.710472,22.371805 ?

      - super meseriasii din armata, servicii speciale , pentru ce au elicoptere ? nu ca sa poata sa mearga la anumite coordonate, sa stea la 50 metrii, vantul nu batea, si sa coboare 5-10 meseriasi cu sfoara cu troliul, chiar acolo in raza de 100 metri?

      Trebuie ei sa ia la pas toata zona? Ca acum 100 de ani?
      • -6 (10 voturi)    
        Dumnezeu sa-i ierte.. (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:13)

        Marcelica2013 [utilizator] i-a raspuns lui nelu_controcelu

        dar sa nu uitam ca:
        1. Sunt zeci de oameni care mor zilnic in tara, in tot felul de accidente chiar mai impresionante, si nu se mai mobilizeaza nimeni. Ce treaba avea ministrul sanatatii ? Doar pt ca e un caz care se da la TV ? Se vede ca inca nu ne-am dezvatat de 'tatucul' care 'rezolva' orice de la centru, in timp ce noi toti ne uitam.
        2. mergeau intr-o misiune unde urmau sa omoare 100% un om, pentru a salva cu o probabilitate de 10-20% alt om (ar fi interesant sa aflam cine urma sa beneficieze de organe, in contextul in care se cam stie cum functioneaza lucrurile in domeniu. Nu prea se deplaseaza o echipa de atatia oameni cu un avion special pentru orice muritor).
        3. Pilotul Adrian Iovan a impuscat un om la viata lui. Exista o justitie imanenta, ca sa n-o numim direct Dumnezeu, sa nu se supere ateii.
        3. Nu stim daca Iovan a fost un erou sau a provocat accidentul si nici nu vom sti vreodata cu exactitate.
        4.Celula GSM in munti are o arie de poate zeci de km, nu sunt usor de localizat.
      • +7 (9 voturi)    
        off (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:23)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui nelu_controcelu

        1. In creierul muntilor nu e ca la mall sau in sufragerie. Celulele GSM sunt la distante foarte mari, iar GPS-ul telefonului nu intotdeauna reuseste sa se contecteze la sateliti suficienti. Umbla zvonul ca a reusit unul sa prinda cva pe GPS, dar eroare coordonatelor era de citeva zeci de km patrati.
        2. Tot din articol se zice ca era ceata, deci nu vad ce putea face elicopterul

        Cine a fost pe munte stie ca e diferenta enorma intre conditiile din oras si cele de prin prapastii. Cine isi petrece timpul doar la mare si la mall nu poate intelege ca semnalul GPS nu e peste tot la fel de puternic...
      • +1 (1 vot)    
        Întrebare (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:32)

        ionv [utilizator] i-a raspuns lui nelu_controcelu

        Au trecut 24 de ore și nicio demisie?
  • +12 (26 voturi)    
    pai nu v-ati prins (Marţi, 21 ianuarie 2014, 2:37)

    gopo111 [utilizator]

    avionul nou e al lui ponta , nu e pt mujici de rind, chiar credeti ca ii lasa el pe aia sa zboare cu avionul lui, daca i se scula sa plece pe undeva si nu era avionul la scara, oricum ma mir ca la citi bani se baga in biserica de catre stat nu i-au gasit prin rugaciuni, ca doar ei sint buni la astea, oricum biserica are de cistigat din asta :)
    • +2 (30 voturi)    
      Eu cred ca i-au gasit foarte repede (Marţi, 21 ianuarie 2014, 5:00)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui gopo111

      Este ceata, zapada mare, te afli intr-o zona izolata, accidentata, greu accesibila in munti. Coordonatele GPS nu le poti da din motive tehnice iar elicopterele de cautare nu zboara. Poti vorbi la telefon, nu stii sa furnizezi nici un reper si esti localizat doar pe baza semnalului telefonic intr-o celula de citeva zeci de km patrati, ca mai mult nu se poate tehnic pentru zona nelocuita unde te afli.

      Cum sa fi gasit intr-o ora, doua pe o suprafata de citeva zeci de km patrati in conditiile de mai sus?!
      • +17 (19 voturi)    
        Eu cred contrariul şi (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:08)

        congra [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        asta uitându-mă la cei îmbrăcaţi în uniforme de la ISU (am un vecin pe scară) - au burţi!!! Nu-mi pot imagina că oamenii de la ISU, angajaţi, în cea mai mare parte doar că au lipit afişe, pot urca pe munte. Îşi dau duhul după 15 minute.
        Această acţiune ne-a arătat că nu suntem în stare să ne salvăm nici salvatorii! Dureros dar apare acum continuarea fatidică, pur românească: "E greu! E foarte greu dar nu avem ce face!".
        Oameni buni, oare ne vom trezi vreodată?
      • +10 (14 voturi)    
        adevarat... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:30)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        daca eram in 1950 erau gasiti repede... totusi cica am fi in 2014
      • +6 (10 voturi)    
        Bineinteles (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:31)

        gamma [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Pai cateva ore dureaza doar drumul pe jos dintr-o localitate pana in mijlocul padurii . Precizia localizarii a fost decenta avand in vedere terenul accidentat , padurea , ceata si numarul mic de celule din zona . Daca esti in spatele unui obstacol semnalul tau e mai slab si apari ca fiind mai departe decat esti . Daca nu esti detectat decat de o celula omni atunci poti vorbi mult si bine la telefon dar ca pozitionare nu se poate spune decat ca esti undeva in jurul ei , mai aproape sau mai departe (km) depinzand de taria semnalului
      • +6 (8 voturi)    
        foarte repede (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:06)

        nelu_controcelu [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        cautandu-i pe jos i-au gasit intradevar foarte repede.

        faptul ca nu s-au dus cu un elicopter la niste coordonate de GPS si sa lase niste oameni priceputi ( medic capitan, medic maior, etc) pe sfoara, in zona sa ajunga iute la ei cu diverse sa le dea primul ajutor,
        au ajuns foarte lent.
    • +7 (23 voturi)    
      Ba ... eu cred ca ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 7:38)

      Diletant [utilizator] i-a raspuns lui gopo111

      ... de fapt, este al lui Arafat, varful de lance in rasturnarea de forte politice care ne-a adus unde suntem si care a adus la putere toate nonvalorile.
      ... Ca sa ma explic: dupa ce ca sunt hoti, mai sunt si incompetenti.
      • -1 (15 voturi)    
        Ma asteptam sa ziceti rele de Arafat (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:05)

        Doru_T [utilizator] i-a raspuns lui Diletant

        de vreme ce și Arafat i-a dat prilej lui Băsescu să-și arate adevărata faţă, lucru ce a dus la proteste directe împotriva lui. Știu ca nu vă place. Dar uitați ca Arafat s-a dovedit apolitic și că a participat necondiționat, direct și indirect la salvarea a zeci de mii de oameni. ZECI DE MII. Singura lui vina e sa facă parte din cel mai incompetent guvern din 1948 încoace (încă o dovadă de necondiţionare, de umilinţă). De vreme ce a pus aeronava la dispoziţie, nu cred că a interzis el cuiva folosirea ei. E drept că băsiştii există. Scuze de politizare a situaţiei nefericite. Cinste celor căzuţi în misiune. Dumnezeu sa-i odihnească.
        • +2 (2 voturi)    
          Hei, hei ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 14:26)

          Diletant [utilizator] i-a raspuns lui Doru_T

          ... nu sunt "basist"! Am si eu mari dubii legate de unele din abordarile domnului Basescu. Eu sunt cu Boc, ..., evident inutil, dar, ..., asta e!
          Cat despre domnul Arafat, ...., mereu mi s-au aprins toate lampile de avertizare in legatura cu prestatiile domniei sale. Incercati sa refaceti firul evenimentelor trecute si o sa vedeti ca a fortat lucrurile, atunci cand era in dezbatere legea sanatatii. Imi pare ca are niste interese legate exclusiv de SMURD. E adevarat ca are reale abilitati organizatorice, dar eu cred ca nu e suficient. E nevoie si de buna credinta. ... Si poate ca ar trebui sa inceapa cineva sa se gandeasca ce ar fi de facut ca sa nu mai ajunga atata lume la serviciile SMURD. Incepand de la o organizare coerenta a sistemului de sanatate, pana la supravegherea mai atenta a circulatiei rutiere ... si nu numai.
  • +7 (13 voturi)    
    pai da... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 2:46)

    stefan2008 [utilizator]

    ... pentru ca in general in Apuseni ai semnal doar pe anumite varfuri. Prin vai poti muri linistit si impacat ca nu esti iradiat cu microunde de 900 MHz (cu 2100 MHz numai RDS-ul o arde... doar pe varfuri prin Padurea Craiului si pana la limita cu Vladeasa).
  • +20 (24 voturi)    
    Este clar ca daca i-ar fi gasit (Marţi, 21 ianuarie 2014, 2:50)

    Kepler [utilizator]

    dupa cel mult doua ore nu murea nici unul!
    Aici s-a vazut inca odata lipsa acuta de reactie a responsabilor politici. Rusine!

    Si pe de alta parte, BRAVO padurarilor!
    • +14 (30 voturi)    
      NU CRED... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 5:09)

      schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Kepler

      Ca reponsabilii politici trebuiau sa se duca in padure! In primul rand ca acestia sunt praf si pulbere! Niste cretini!
      De ce exista o structura paramilitara SMURD?
      Este creata numai pentru autostrazi, s-au sa ne imbolnaveasca cu sirenele la maximum printre blocuri?
      Nu este dl. Arafat cel responsabil? Nu iesise boborul sa-l apere de "dictator".
      Na! SMURD-ul cel eficient? Unde a fost?
      Deci sa fie clar pentru toata lumea: in Romania nu exista un minim de pregatire si proceduri aferente oricarei situatii! Doamne fereste de un cutremur de peste 6,5!
      • +5 (15 voturi)    
        Câtă dreptate ai! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:13)

        congra [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

         Unde e marele organizator, cel pentru care s-a ieşit în stradă?
        Nu m-am uitat la TV dacă a ieşit pe sticlă dar, ceea ce ştiu este că pădurarii au salvat ceea ce s-a mai putut salva nu Marele Om Arafat!!!!
        • 0 (0 voturi)    
          raspuns schrodinger (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 5:16)

          LiviuDrula [anonim] i-a raspuns lui congra

          Intradevar SMURDUL are partea sa de vina dar adevaratii vinovati sunt sefii din MI, armata si guvern ( care dispun de dotarii ) care nu au gestionat aproape deloc aceasta situatie de criza - Rusine
      • +11 (11 voturi)    
        hm (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:41)

        harpseller [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        responsabilii politici trebuiau sa creeze conditiile sa umble altii prin padure, nu ei.

        aia care trebuiau sa umble in padure ( IGSU,Jandarmi,Politie) stateau la cativa km cu harti turistice in mina ( o parte) iar alta parte cu mainile in buzunare, pentru ca nu stiau cum sa citeasca secundele la coordonatele GPS.

        bezna mintii la propriu si la figurat
      • +8 (10 voturi)    
        Mi se pare (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:56)

        virgil popisteanu [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

        Inadmisibil ca in 2014 cu atata tehnologie sa nu localizezi 4 telefoane mobile, sa nu observe nimeni nimic... si sa dureze 6 ore gasirea locului accidentului (mai ales ca unul din raniti a facut un foc). Bine ca pt Muntenegru s-au mobilizat ca sa arate ce tari sunt ei si pe acestia i-au lasat sa moara cu zile.
        De moartea acestor persoane este direct raspunzator cineva din ISU sau din STS si trebuie sa plateasca pt asta.
  • +17 (21 voturi)    
    Jenant si penibil (Marţi, 21 ianuarie 2014, 2:54)

    Nelu777 [utilizator]

    Oare acest sistem pomenit aici nu este functional? http://www.zf.ro/zf-live/video-zf-live-statul-a-investit-mult-in-sisteme-it-complexe-datorita-fondurilor-europene-urmariti-inregistrarea-emisiunii-de-vineri-13-decembrie-cu-bogdan-padiu-ceo-teamnet-11765288

    de la min.3:50

    Intr-adevar diferenta intre viata si moarte nu se face poate chiar in secunde dar in ore se face sigur.
    Cum poti afirma ca detectarea locatiei se face in 5 secunde de la apel cand realitatea este de fapt ce s-a vazut?
  • +11 (21 voturi)    
    Sa facem diferenta intre semnalul GPS si GSM (Marţi, 21 ianuarie 2014, 6:43)

    Intermezzo [utilizator]

    Asadar la telefonul mobil s-a putut vorbi . Deci semnal GSM exista . Intrebarea este : nu cumva din cauza ecranarii copacilor padurii semnalul GPS nu exista ? Poate ca exista , poate ca era slab dar cu GPS-ul trebuie sa ai rabdare . Pina cind ? Pina cind satelitii GPS se aseaza intr-o pozitie favorabila , de semnal maxim .Poate dura si 12 minute . Greu de crezut ca acei oameni raniti si infrigurati se mai gindeau la acest aspect . Si acuma , partea a II-a . Avem semnal GPS . Ce facem cu el ? Daca avem smartphone trebuie sa stim cum din aplicatia MAPS - avind indicata pe harta pozitia GPS printr-un prompter triunghiular - trebuie sa stim cum o putem trimite prin SMS celor interesati . Citi dintre posesorii de smartphone-uri stiu sa faca asta ? Dumneavoastra , iubiti colegi , stiti chiar toti ? Prin SMS pozitia se trimite sub forma unui link - de pilda ca acesta : http://goo.gl/maps/3uINf
    La destinatie daca SMS-ul este citit cu un smartphone , punind degetul pe el se lanseaza automat aplicatia MAPS si arata pe harta locul . Numai ca astea sunt speculatii ale unor oameni care stau la caldurica , asa ca noi . Acolo , in teren , plini de singe si morti de frig , putem intelege ce greu le-a fost acelor oameni sa-si adune gindurile si sa-si aminteasca cum trebuie procedat . Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei morti !
    • +23 (23 voturi)    
      Stimate domn (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:02)

      Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Intermezzo

      1. Ca sa faci triangularea uni semnal pe o suprafata 3 D (latitudine, longitudine, altitudine) ai nevoie de 4 ancore (obiecte cu pozitii stiute). Ele pot fi antenele unui operator GSM sau 4 sateliti GPS.

      2. Ca sa vorbesti la mobil ai nevoie sa fii in raza unei singure antene. Triangularea cu o singura ancora este matematic imposibila. Poti estima distanta fata de antena pe baza semnalului dar unde in jurul antenei nu mai poti (azimutul). Daca stiti o metoda de triangulare cu o singura ancora in spatiu 3D publicati-o: titlul de doctor in stiinte e la un articol distanta.

      3. Semnalul GPS poate fi imprastiat (scatter) de frunzele copacilor iar satelitii aflati aproape de orizont pot fi total obstructionati (semnalul lor) de copaci, dealuri si alte obstacole.

      4. La bordul avionului exista desigur aparate cu antene mari si transmitator radio de putere mare. Dar acestea merg alimentate de curent. Daca cu generatorul sau bateria si cu cablurile s-a intamplat ceva nu au cum sa mearga. Erau doi (cel putin) care stiau in acel avion frecventa de urgenta a aviatiei 121.5 MHz dar poate transmitatorul nu mai mergea.

      5. Chiar daca ar fi avut un aparat GPS performant si portabil, acesta se putea deteriora sau ... pierde in noapte. Avionul nu a cazut cu 0 km/h. S-a rupt si din el s-au imprastiat lucruri. Putea foarte bine sa cada iar noaptea nu gasesti nimic cu un picior rupt si fara lanterna si ametit dupa un accident aviatic.

      6. Nu-i asa ca trebuiau sa aiba cu ei si niste drujbe sa taie pomii inainte de a da telefon?!?

      7. Chiar daca ai un sistem de navigatie performant si merge, trebuie sa stii sa citesti datele. Doctorii aceia credeti ca au fost instruiti printre operatii si pansamente cum sa foloseasca un Garmin?

      8. Ce bine si comod e sa iti dai cu parerea din scaun din fata unui calculator. E cald la dvs in birou? La ei nu era.

      9. Cand judecati o situatie, incercati sa va imaginati scenariul integral si psihologic.

      Cu stima. Alex - pilot de avion
      • +6 (6 voturi)    
        am si eu o intrebare... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:54)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        din cate vad, pari sa te pricepi...
        totusi... chiar nu exista elicoptere care pot zbura pe ceta (din cate stiu sunt)
        mai simplu... de fapt dilema mea e urmatoarea: daca aveau cei de la SAR echipamente mai bune puteau fi gasiti mai repede?
        • +7 (7 voturi)    
          Elicopterul e mai destept decat omul (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:24)

          Nautilus [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          Elicopterele care pot zbura pe ceaţă există. Dar faptul că unealta există nu înseamnă că şefii care decid modul de utilizare a ei nu pot să fie tâmpiţi.
        • +8 (8 voturi)    
          E complicat (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:30)

          gamma [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          1 Si sistemele FLIR sunt afectate de ceata , depinzand de tipul de ceata si de frecventa folosita se poate intalni situatii cand sunt chiar contraproductive .Dar in cele mai bune conditii te poti astepta la triplarea distantei de detectie sa zicem de la 100 la 300m , asta nu inseamna vizibilitate nelimitata .
          2 Gheata se formeaza pe orice tabla de avion , elicopter indiferent de cat costa acesta sau cat e de vechi .Dispozitivele de degivrare nu fac minuni si solutia e sa nu zbori in conditiile respective .Iovan a coborat prea mult , elicopterul SMURD a ales in mod intelept sa se retraga . Valabil si pt presupusul elicopter militar .

          Nu stiu de ce nu a avut avionul o baliza radio de urgenta . Asta e solutia standard nu localizarea GSM
          • +3 (5 voturi)    
            Eu nu stiu (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:56)

            Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui gamma

            De ce avionul nu avea ground proximity warning, acel sistem care face woop woop too low terrain, pull up, pull up. Era probabil prea vechi sau au intrat intr-o vale. GPR (ground proximity radar) detecteaza doar ce e sub el, nu si inainte. Eu unul am insa rabdarea sa nu fac supozitii ci sa astept un rezultat al unei expertize, oricare ar fi el.
            • +1 (1 vot)    
              gpws (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:44)

              cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

              @dr. fly: pt ca probabil GPWS-ul costa mai mult decat avionul in sine.
            • 0 (0 voturi)    
              Pentru ca e nevoie de radioaltimetru (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 19:36)

              AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

              Pe un avion mare, greu si scump poti pune un radioaltimetru, dar pe un avion mic e impractic si prohibitiv.
          • +2 (4 voturi)    
            Dusmanii zborului (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:23)

            Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui gamma

            Cel mai mare: vremea
            Urmatorul: noaptea
        • +5 (7 voturi)    
          Zbor pe ceata (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:54)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          Fireste ca exista elicoptere care pot zbura noaptea si pe ceata. Depinde insa daca existau si in accidentul de fata. Depinde daca pilotii aveau calificarea necesara pentru ca aeronavele nu sunt ca masinile: iti iei permisul si gata, conduci orice, pe ploaie, ceata, zapada, etc. La avion acelasi pilot si acelasi avion pot bine mersi sa zboare VFR (legal) si sa nu zboare IFR (ori nu e dotat avionul, ori nu are certificare pilotul ori ambele).

          In plus, o aterizare cu elicopterul in padure noaptea.... eu nu m-as baga. In general aterizarile in padure ies bine doar in filme.
          • +2 (2 voturi)    
            merci (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:10)

            liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

            asta vroiam sa stiu
      • +8 (10 voturi)    
        ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:17)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        @dr fly:

        1. nu era nevoie de triangularea latitudine/longitudine/altitudine intrucat nu vbim de lovirea unei tinte in teren necunoscut ci de cautarea unor oameni asadar erau suficiente latitudinea/longitudinea, altitudinea rezulta de pe harta dar e irelevanta in context. Deci ne trebuie doar trei ancore. Bun, am rezolvat o problema. De fapt daca folosim antene directionale sunt suficiente 2 antene de receptie. http://en.wikipedia.org/wiki/Transmitter_hunting
        2. O ancora era releul GSM (sa presupunem ca avea semnal doar unul)
        3. Celelalte 2 ancore puteau vehicule ale ISU sau armatei. Contraactiunile electronice parca intrau in fisa postului. Si printre ele intra si determinarea pozitiei unui emitator necunoscut. Aaa...am uitat, s-au descurcat briliant si la Revolutie la capitolul asta.
        • 0 (4 voturi)    
          Corect (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:01)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          Insa ma intreb cum trimiteai cu antenele oamenii noaptea prin padure din cate inteleg pe teren inaccesibil.

          Nu va contrazic in nici un fel. Tot ce am scris este pentru ca am vazut nenumarate comentarii neavizate care spun ca operatiunea de cautare ar fi durat 10 minute, bla bla. Cautarea dura oricum cateva ore. Faptul ca nu erau 7 ci 2 sau 3 este cea care face diferenta dintre profesionalism si ... vanatorii care au ajuns pe jos tragand cu pusca. Insa chiar daca operatiunea de cautare dura 2 h si cea de salvare 2, acei oameni tot nu ar fi supravietuit probabil. Da, fireste ceilalti scapau cu o drama mai usoara.

          Ceea ce am scris este ca sa vada cititorii ca o cautare nu este asa cum cauta ei farmacia cu mobilul so Google Maps.
          • +1 (5 voturi)    
            drumuri (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:25)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

            Exista o incredibila densitate de drumuri "forestiere" in zona (de fapt, avionul era la 2 km de un drum - dar asta nu se stia inca).
            CE atata filozofie, sa trimita 3 - 4 masini pe drumurile care se presupunea ca sunt cele mai apropiate??
            Nu e mare scofala sa faci o triangulatie cu niste masini (chiar si lipsa "informatiei" = a "semnalului" e o "informatie", daca pretinzi ca ai un soft si niste filtre bune)! Pun pariu ca, daca aranjam eu un "antrenament de protest" impotriva exploatarii de la Rosia Montana, ma gaseau in 2 timpi si 3 miscari!!
            • 0 (2 voturi)    
              ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 14:32)

              a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

              Sa faci triangulatie in munti cu antena de pe masina deja suna a SF. Exista un motiv pentru care antenele sunt amplasate la inaltime...
              Chiar presupunand ca STS ar avea astfel de echipamente si ar fi fost posibil tehnic, tot e putin probabil ca acestea sa se fi aflat la o distanta de mai putin de 5-6 ore de locul accidentului.
        • +1 (1 vot)    
          ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:31)

          a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          Si uite asa, folosind wikipedia, putem contrazice orice specialist...
        • +1 (1 vot)    
          corect (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:08)

          thebblack [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          dar nu ai nevoie decat de 2 ancore "obisnuite", cum ar fi 2 antene gsm. e adevarat, vei obtine 2 solutii in "oglinda", dar oricum e mult mai bine decat "am tras cu pusca padure".
      • +2 (4 voturi)    
        transponder in mode S (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:01)

        harpseller [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        http://en.wikipedia.org/wiki/Air_traffic_control_radar_beacon_system

        mai bine ar da banii sa tehnologizeze atit aeronavele cat si sistemele de la sol ale ROMATSA.
        De ce?

        1.One major improvement of Mode S, is the ability to interrogate a single aircraft at a time.
        2.The second major improvement is increased azimuth accuracy.

        The Mode S system also includes a more robust communications protocol, for a wider variety of information exchange.

        At this time, this capability is becoming mandatory across Europe with some states already requiring its use.
        • +5 (5 voturi)    
          AGL (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:42)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui harpseller

          Transponderul nu merge langa sol pe teren accidentat.

          Merge pe un teren plat, fara obstacole (ca acela al unui aeroport) sau in aer.

          PS: wikipedia e un bun punct de pornire dar vedeti, eu predau astfel de tehnologii dupa un doctorat si cateva mii de ore de studiu si examene.

          PS2: ati setat vreodata un transponder?
          • +2 (2 voturi)    
            corect (Marţi, 21 ianuarie 2014, 13:05)

            harpseller [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

            insa un bun transponder iti arata cu o precizie mai buna si cam pe unde s-a oprit emisia, nu?
            (all-call period/roll-call period)

            si inca ceva:
            normal ca exista aparate care sa ajute in zone muntoase:
            - spot satellite messenger(SPOT)
            http://www.findmespot.com/en/
            - personal locator beacon (PLB)
            http://www.sarsat.noaa.gov/

            dar asta presupune 3 lucruri:
            - sa ai device-urile alea la tine si fie in functiune cu bateria in regula
            - tara sa aiba sateliti si retea pentru asta
            - sa stai pe loc, pentru ca daca te misti , e greu sa mai fii localizat

            sa setez un transponder e ultimul lucru pe lumea asta pe care ma gandesc sa-l fac...:)))
      • 0 (2 voturi)    
        Iata cum stau lucrurile (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:38)

        Intermezzo [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        Stimate Dr. Fly , iata prin ce pacatuiti :
        1. Va propuneti sa etalati o competenta pe care n-o aveti .
        2. Va lansati in acuzatii si ironii gratuite fara sa cititi atent materialul ironizat.
        Asadar , unde nu aveti destula competenta ? In materie de telefoane mobile si tablete. La locul accidentului nu se punea problema determinarii pozitiei cu un aparat GPS de sine statator , cum ar fi un Garmin de outdoor , ci cu un telefon mobil , presupus smartphone . Telefoanele mobile tip smartphone si tabletele au senzori GPS de sensibilitate comparabila cu cei de pe aparatele GPS outdoor de sine statatoare . Nu sensibilitatea este problema lor ci tehnica folosirii lor corecte fiindca satelitii GPS isi schimba necontenit pozitia . Cind pornesti un smartphone in aplicatia MAPS el receptioneaza pentru inceput putini sateliti si indicatia este foarte aproximativa . Dar daca-l lasi mai mult timp incepe sa "vada" din ce in ce mai multi sateliti si precizia indicatiei creste . Si acum se vede ca n-ati fost atent la cele 12 minute pe care le mentionam eu in comentariu . Cu toata ecranarea copacilor , experienta mea in paduri, cu GPS-uri de toate soiurile ( Garmin Montana , Samsung Mobile sau GPS-logger Navilock ) mi-a aratat ca in 12 minute satelitii se aseaza si intr-o pozitie favorabila , cu semnal puternic , care poate fi citita si marcata ca FIX pe GPS , oricare ar fi natura lui . Am strabatut kilometri intregi prin vaile si padurile masivelor Leaota si Cozia si indicatiile eronate cauzate de desincronizari au fost absolut neinsemnate , de ordinul zecilor de metri fata de pozitia reala . Eu vorbesc din PRACTICA nu din ce-am citit pe Wikipedia . Asadar tehnica folosirii corecte a GPS-urilor de orice fel presupune in primul rind RABDARE. Cita rabdare ? 12 minute in medie .
        In rest, ironiile dvs le consider simple exercitii RETORICE. Fiindca si eu in comentariul meu am aratat suficienta intelegere si compasiune pentru situatia cumplita in care se aflau ranitii .
        • +1 (3 voturi)    
          Stimate domn (Marţi, 21 ianuarie 2014, 13:38)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Intermezzo

          Atata timp cat asta e opinia Dvs eu nu am de ce sa ma opun. Fiecare are dreptul la propria parere. Eu unul am incercat sa prezint cum reactioneaza oamenii in conditiile acelea, nu cu calm, de la un birou caldut. Faptul ca ma vedeti ca pe un idiot infumurat ma intristeaza dar in fond si la urma urmei probabilitatea sa ne intalnim e aproape nula.

          Felicitari ca ati avut ocazia sa testati GPS uri si ca Dvs veti sti ce sa faceti in caz de accodent. Eu nu am avut pt ca echipamentele pe care lucrez costa mai mult decat apartamentul in care stau asa ca am doar cateva. Numai bine si va doresc ca daca vreodata (Doamne fereste) veti fi nevoit sa va folositi cunostintele, sa fiti cel care va salva vieti. Asta conteaza.
        • 0 (0 voturi)    
          Hmm (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 19:52)

          AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Intermezzo

          Cred ca experienta de utilizator al unui GPS nu va califica sa spuneti lucruri incorecte. Cele 12 minute sunt un mit, nu asteptati niciodata ca satelitii sa se pozitioneze favorabil pentru ca in permanenta pe cer sunt intre 5 si 10 sateliti si aveti nevoie doar de 4 pentru o precizie buna; cele 12.5 minute (fix 750 de secunde) sunt pentru a descarca un mesaj complet complet tabelele de efemeride si pozitiile satelitilor, dar asta se intampla doar daca nu ati folosit recent GPS-ul. Prima pozitie poate fi gasita chiar si dupa 30 de secunde daca exista descarcate pe GPS suficiente informatii.

          Un telefon modern are minim 10 canale pe care detecteaza independent sateliti, deci ii vede aproximativ pe toti in acelasi timp, dar daca nu are date despre pozitia lor nu ii poate folosi pentru localizare. Daca o sa incercati un software gen GPS Essentials o sa vedeti cat de repede descopera telefonul satelitii (secunde) si cum incepe sa ii foloseasca pentru localizare pe masura ce descarca pozitiile lor din transmisia GPS.
      • +1 (1 vot)    
        raspuns Dr Fly (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 5:25)

        LiviuDrula [anonim] i-a raspuns lui Dr. Fly

        Triangularea este in 2014 o metoda depasita - GPS foloseste sateliti si este foarte eficienta - copacii nu deturneaza semnalul - sa fim seriosi si corecti-Prostia intradevar deturneaza ( la figurat) semnalul
        • -1 (1 vot)    
          Nu copacii (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:36)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui LiviuDrula

          Ci numarul lor e problema.
        • -1 (1 vot)    
          Un articol (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:44)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui LiviuDrula

          Legat de atenuarea semnalului GPS in padure si mai ales despre multipath (care poate da valori eronate ale pozitiei chiar in prezenta semnalului). Concluzia e ca pozitia corecta se obtinedupa 10-15 min de la prima achizitie a coordonatelor.

          http://server-geolab.agr.unifi.it/public/completed/2013_EuJRS_46_613_622_Bastos.pdf
    • +1 (5 voturi)    
      dar salvatorii ?? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:30)

      GabrielNegrila [anonim] i-a raspuns lui Intermezzo

      Ranitii sa spunem ca au intrat in panica si s-au pierdut cu firea, dar salvatorii cu care erau in legatura telefonica trebuiau sa le spuna cum sa foloseasca GPS-ul de pe smartphone-ul pe care se pare ca orice roman il are in buzunar , degeaba il ai in buzunar daca nu ai habar sa-l folosesti atunci cand chiar ai nevoie de un astfel de dispozitiv!!! Pentru vorbit si trimis SMS-uri este suficient un celular de 50 lei. Pentru a mia oara se demonstreaza ca romanul arunca banii pe echipamente numai pentru ca asa este la moda, 80% nu stiu decat sa vorbeasca , sa scrie pe WhatsApp , sa dea Check In pe Facebook si uneori sa-si verifice contul de mail !! Nu amestecati aici politica ca nu are legatura cu nivelul de pregatire al fiecaruia , daca tot arunci o gramada de bani pe un lucru macar invata sa folosesti 80% din capacitatile cu care a fost inzestrat !!!
      • +7 (9 voturi)    
        Daca aveau semnal GPS (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:38)

        Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui GabrielNegrila

        Un telefon din ziua de azi nu are antene performante pentru ca un e un dispozitiv "outdoor". Motivul? E facut sa mearga in zone dens populate, cu multe antene GSM si mai e facut sa foloseasca A-GPS.

        In plus, programul dvs de navigatie cu masina, prin software estimeza ca va aflati pe ... strada si va arata atat de frumos pozitia. Dvs de fapt va aflati la distanta ceva mai mare de acel loc, doar pe baza semnalului. Dar pe strada va ajuta si antenele operatorului care ... in padure nu sunt ca deh, la noi inca ursii nu vorbesc la mobil.

        Si va inchei basist: in padure nu e ca in oras.
      • +1 (1 vot)    
        yeap, sure... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:29)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui GabrielNegrila

        Ca te tine bateria telefonului 1000 de ani!!!

        Telefoanele (atat ale victimelor cat si ale salvatorilor) erau ocupate de rechinii din presa - care, in loc sa le salveze bateria si sa ii lase in pace sa-si vada de salvare, ii hartzuiau cu intrebari si idiotzenii "de senzatie"

        NU s-au gandit ca le consuma bateriile si ca le consuma timp pretios, in care puteau sa schimbe informatii - sau, daca s-or fi gandit, CE le pasa lor?? CE nu face omu' pentru bani??!!
    • +3 (5 voturi)    
      ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:44)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Intermezzo

      ok, n-avem semnal GPS dar semnalului GSM (semnal radio ca oricare altul) ii poate fi aflata sursa rapid prin triangulare. Nu trebuie sa faca cei raniti si plini de sange nimic ci doar compania de GSM sau daca asta nu se poate armata/ISU pt. ca are echipamente pt. asa ceva. Se facea inca din WW2.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu se aflau in raza a suficiente antene (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 19:55)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

        Triangularea presupune ca ai suficiente antene cu care sa gasesti directia, insa ei se aflau doar in raza a 2 antene GSM care erau aproximativ in aceeasi directie. Asta inseamna ca stiau o directie aproximativa si o distanta aproximativa.
    • +1 (1 vot)    
      raspuns intermezzo (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 5:20)

      LiviuDrula [anonim] i-a raspuns lui Intermezzo

      Nu copacii ecraneaza semnalul GPS ci prostia autoritatilor . S-a dovedit ca un padurar fara dotare tehnica i-a gasit in timp ce autoritatile erau total ineficiente
  • +3 (13 voturi)    
    2. (Marţi, 21 ianuarie 2014, 6:45)

    thebblack [utilizator]

    de triangulatie au auzit baietii?
    • +2 (2 voturi)    
      isoscel ...sau de care? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:17)

      adrian8 [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

      cam asta ar raspunde 'specialistii' nostrii ...
    • +7 (7 voturi)    
      care "baieti"? padurarii? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:31)

      derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

      ca noi tocmai cu asta incercam sa ne lamurim: care sunt institutiile statului care ar trebui sa intervina intr-o asemenea imprejurare si ce responsabilitati concrete au ele?

      cine are in job description responsabilitatea localizarii intr-o situatie de urgenta? ministerul silviculturii? ca pana la urma asa am rezolvat-o.

      si daca ne ataca rusii, extraterestrii, al-qaeda ce facem? ii localizam cu padurarii? traem focuri de arma si-i rugam frumos sa ne ghideze?

      in fine, poate ai dreptate, la cum este condusa tara asta poate ca tot ce ne ramane de facut este sa-i bagam pe padurari la niste cursuri intensive de aplicatii geodezice, sa le bagam putina triangulatie-n cap.
      • +3 (3 voturi)    
        pai, nici unul (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:04)

        thebblack [utilizator] i-a raspuns lui derblauereiter

        nici aia de la ministerul transporturilor, nici aia de sanatate, nici aia de comunicatii, nici aia de la armata, nici aia de la sts, nici aia de la sri... nimeni.

        daca era macar unul care sa stie sau sa il intereseze, oamenii aia erau gasiti intr-o ora.
  • -11 (13 voturi)    
    Din păcate (Marţi, 21 ianuarie 2014, 6:55)

    Ionutzelu [utilizator]

    Au riscat încă 6 vieţi ca să îl elimine pe Iovan. Lipsa de reacţie cam asta arată. Dacă au avut semmal pentru a da telefon, inclusiv orange sau vodafone îi puteau găsi, cu marja de 5-6 km. Ar fi făcut diferenţa dintre 2 ore şi 6-7. Nu ştiam cine e la bord, dar când am auzit că pilota Iovan... am simţit că nu va scăpa.
    Dumnezeu să îi ierte. Oamenii au fost câini.
    • +9 (11 voturi)    
      Teoria conspiratiei? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 7:43)

      Diletant [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

      ... Sau, despre ce e vorba? Cine, atat de influent, ar fi avut ceva cu Iovan?
      Sunt curios. Poate merita sa stim si noi!
      • -1 (3 voturi)    
        blestemele, frate (Marţi, 21 ianuarie 2014, 13:47)

        Gobelin [utilizator] i-a raspuns lui Diletant

        blestemele !!!
  • +2 (12 voturi)    
    N-ati inteles (Marţi, 21 ianuarie 2014, 7:12)

    Cetateanu [utilizator]

    Localizarea se face rapid doar daca trebuie sa fiti inregistrati intamplator sa vi se faca dosare. Altfel... Dumnezeu sa-i odihneasca!
  • +11 (13 voturi)    
    In Romania. 2014 (Marţi, 21 ianuarie 2014, 7:30)

    Observator roman [utilizator]

    Da, avioane mari sau mici tot cad, in toata lumea. Statistic vorbind suntem asigurati ca din ce in ce mai putine. "Specificul" romanesc al tragediei aviatice de ieri (care are de toate: un grup de medici plecati intr-o misiune umanitara, un pilot cunoscut publicului la mansa, prabusirea intr-o zona de munte greu accesibila) consta, intr-adevar, in DEZ-organizarea operatiei de salvare.

    Oameni buni, va dati seama ca IN CAZ DE CUTREMUR, cu idiotii astia la butoanele de comanda ale autoritatilor AM FI MORTI CU TOTII?

    Nu mai am nimic de adaugat, decat ca Nicolaescu nu e, totusi, ministrul Justitiei (!) cum din viteza apare in articol. Justitia trebuie sa-si spuna si ea cuvantul mai tarziu. Daca ar fi sa ma iau dupa indemnul eminescian, cea mai buna justitie ar fi cea a lui Tepes Voda... "...ca punand mana pe ei / sa-i imparti in doua cete..."
  • +7 (13 voturi)    
    Statul roman (Marţi, 21 ianuarie 2014, 7:32)

    white&proud [utilizator]

    se face vinovat de ignoranta, impotenta viscerala si, iata, de ucidere din culpa. Un pilot ca Iovan, care si-a facut datoria fata de tara in mod ireprosabil, este umilit de autoritati, primind o pensie mizerabila, care nu-i permite sa stea acasa si sa se bucure de o batranete linistita dupa o viata de zbor. Si pentru ca nu-si permite sa stea acasa trebuie sa zboare, chiar si pe un avion tinut in hangar timp de 10 ani si extrem de nesigur, pe o vreme ce nu recomanda nici sofatul, ce sa mai spunem de zburat! Reuseste sa aterizeze fortat avionul si sa salveze pe toata lumea in niste conditii foarte grele - pilot cu experienta, spun autoritatile incompetente! Si ce face statul roman pentru el? Il lasa sa moara de rani neingrijite si hipotermie! Aceasta este tara mea si neamul meu cel romanesc!
    • +7 (7 voturi)    
      Si cam.........atat ! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:52)

      LegatusAugusti [utilizator] i-a raspuns lui white&proud

      Aceasta este tara mea si neamul meu cel romanesc!
      ======================================
      Acesta este rezultatul talharilor post-decembristi care "conduc" tara direct in prapastie. Poporul isi face treaba. Dovada padurarul care noaptea , in munte, in padure, iarna, i-a gasit ! Pacat ca tara actioneaza haotic din lipsa de sefi adevarati.
      Plagy si Somnorika ? Fac treburi mari, zilnic !
      Si cam atat !
      Pe cand impozitul de 1% pe factura de telefon pentru consituirea fondului de salvare a victimelor..............FMI a fost anuntat ?
    • +10 (12 voturi)    
      Un pilot adevarat (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:21)

      Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui white&proud

      Nu suporta pensia. Vrea sa zboare. Dar cat de departe este aceasta intelegere pentru unii facuti sa stea cu capul prea in pamant...
      • -2 (2 voturi)    
        nu orice pensie (Marţi, 21 ianuarie 2014, 13:50)

        Gobelin [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        daca nu i-o micsora Boc in 2011, o suporta bine mersi.
        deci, Boc l-a omorat pe Iovan, ca l-a lasat cu 20 milioane pensie, si bietul aviator nu se descurca singur cu atata, e invatat cu salarii de 300 milioane.
        ce sa-i faci, altii traiesc 4-5 persoane din jumatate cat pensia lui.
        • 0 (0 voturi)    
          Pai daca a contribuit... (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 19:58)

          AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

          Daca a platit impozite la 300 de milioane salariu atunci de ce sa ia pensie 20 de milioane ca unul care a avut salariu 50 si a platit impozite de 6 ori mai mici? Stii, cand iei pensie trebuie sa conteze cat ai platit pentru ea, nu cat cred altii ca iti ajunge.
  • +1 (7 voturi)    
    Avionul si interceptarile (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:33)

    Miky60 [utilizator]

    Din cate stiu avionul era folosita cum sa-i transporte pe Iliescu, Ponta, Voiculescu, Dragnea, Antonescu si Oprescu la o intrunire a USL in Iasi si d-asta nu l-a putut folosi, iar pe doctori nu I-a putut localiza pentru ca toate aparatele erau folosite pentru interceptarea ui Basescu, Neamtu si Ungureanu.

    Cat despre Adrian Iovan, acum cativ ani era catalogat de Antena 1 si 3 drept "Criminalul din Primaverii", acum devine erou... at pot manipula haznalele?
  • +10 (10 voturi)    
    Partidul e-n toate (si-n GPS) ! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:33)

    LegatusAugusti [utilizator]

    Asadar in vremea lui Plagy Voda , NATO & UE maximul tehnologic al republicii este nenea Toader - padurarul !
    Armata nu a fost solicitata (oricum in afara de Afganistan, Irak si parada de 1 Decembrie rar auzi ceva de ea). SRI si aparatura scumpa e ocupata pana peste cap. Ca de obicei cu treburi mari ! Nenea padurarul sa traiasca ! Ca dintre victime inca mai traiesc 5 !
    Daca picau liderii USL (Doamne-fereste !?!) tot 6-7 ore dura ? Veneau americanii (inclusiv Chevron ?) si-i gaseau urgent. Nu ca-s teroristi, da mai rar asa oameni pretiosi si cooperanti !!!
    Vai de mama noastra. Romania seamana teribil cu un avion in picaj fara piloti.
    Odihneasca-se in pace cei morti !
    Despre talharo-politruci numai de rau: plecati mai repede in iad ! Cu tot cu banii furati, nenorocitilor !
  • +6 (6 voturi)    
    Ministri crunti ! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:36)

    adi_b_razzor [utilizator]

    Vb lui Caragiale... Cand sa dea cu subsemnatul, ia-i de u de nu-s ! "E vina prostilor care au murit, mon chere. Bagati-va mintile in cap, unde ati auzit in Romania sa isi asume cineva responsabilitatea. TOT timpul e vina ALTCUIVA, nazistului de X,basistului de Y, comunistului de Z samd"
  • +7 (11 voturi)    
    Elicopter (Marţi, 21 ianuarie 2014, 8:42)

    Mihai2009 [utilizator]

    In toata tara nu e un elicopter de cautare care sa zboare in orice conditii? Exista camere cu termoviziune si daca au facut un foc eu cred ca puteau fi gasiti. Si daca zburau la altitudine mare ar fi fost ok pentru ca fiind in legatura cu ranitii ar fi putut sa se orienteze dupa sunet. Cum salveaza unii oameni in Marea Nordului pe furtuna cand se scufunda vase?
    Trebuie gasit un sistem de cautare pentru ca e jale daca se prabuseste un avion de linie...
    • 0 (0 voturi)    
      Voiati sa mai aibe de cautat si un elicopter? (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 19:59)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Mihai2009

      Nu exista elicopter care sa zboare in orice conditii decat in filme si in cartile SF. Daca trimiteau elicoptere sa ii caute aveau de cautat mai multe epave, nu doar una.
  • +12 (14 voturi)    
    stupefiant (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:11)

    dum_i [utilizator]

    "„E inadmisibil că au fost descoperiţi atât de târziu. Ei trebuiau descoperiţi cu câteva ore mai devreme. Unde sunt echipajele noastre ISU?”, a fost reacţia lui Victor Zota asupra eficienţei autorităţilor. Coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant a mai precizat că pilotul avionului, Adrian Iovan, a fost conştient încă cel puţin două ore după producerea accidentului. „El (Iovan - n.r.) a fost conştient încă două ore. Colega noastră, tânără rezidentă, probabil a intrat în şoc hipotermic. Este inimaginabil ca în anul 2014 să cadă un avion şi să nu-l găsească timp de şase ore. Unde sunt oamenii plătiţi pentru aşa ceva?”, a mai spus Victor Zota la Realitatea TV."


    Ponta dadea in timpul asta interviul zilnic.

    Nu pot sa imi ascund scarba fata de omul asta si regimul lui criminal.
  • +8 (8 voturi)    
    Dotari ISU (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:13)

    Connye [utilizator]

    In acest fel se "deconteaza" banii cheltuiti aiurea pre contracte dubioase de dotare a Isu judetene sau regionale cu sisteme de management a situatiilor de urgenta. Aici sunt banii pentru dotari specifice si antrenamente pentru personal.
  • +6 (6 voturi)    
    de reţinut! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:13)

    barbu007 [utilizator]

    prof. irinel popescu a declarat, într-o conferinţă de presă (se putea să rateze aşa o expunere mediatică?) faptul că şansele de compatibilitate (=potrivire) a ficatului respectiv la un singur pacient (care nici nu era în stare gravă) se estimau la maximum 20 %.
    deci, oamenii aceştia s-au făcut praf pentru...
    • +5 (5 voturi)    
      se incearca... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:57)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui barbu007

      nu avea nimeni de unde sa stie ca o sa moara 2 oameni pentru a incerca sa salvezi unul...
      d c naiba avem avioane de acu 50 de ani asta.... nu am sa comentez... bine ca au demnitarii mertzane
      • +6 (6 voturi)    
        ... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:52)

        tirolez [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

        Da, rusine, dar ne meritam soarta pentru ca ne place linistea, nu? Nu asta ni se spune peste tot, sa facem liniste, sa poata unii lucra (fura) in liniste? Sa nu-i mai deranjam. Oricine deschide gura e invariabil etichetat basist. Gata, le-au inchis pliscul tuturor. E revoltator cum se gasesc bani pentru toate prostiile si toate masinile scumpe si benzina pentru ele. E plin pe Valea Prahovei de masini, unele chiar cu girofar. Pentru astea sunt bani, nu?
    • -1 (3 voturi)    
      Barbule (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:59)

      AlexTavi [utilizator] i-a raspuns lui barbu007

      Ai o gandire cel putin ingusta, superficiala. Cum poti afirma o asemenea ineptie? Irinel Popescu este parintele transplantului hepatic in Romania. Omul asta a salvat mii de vieti si este apreciat si la nivel international pentru performante. Eu cred ca stie mai bine ce spune si ce face.
  • -2 (6 voturi)    
    Precizări (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:25)

    Ionutzelu [utilizator]

    Prezumţie: incidente şi accidente aviatice se întamplă, din păcate. Cauze? O mare varietate: defecţiuni, erori umane (de întreţinere, pilotaj sau ghidaj), condiţii meteo, starea de sănatate a piloţilor şi multe altele.
    Fapte: în anul 2014 un avion cade în pădure şi unul dintre pasageri are telefon smart cu semnal GSM şi conexiune la net. Omul deschide harta şi spune cam pe unde este (când ai net afli cu oarecare precizie pe unde eşti şi fără să activezi GPS-ul, am testat asta pe coclauri). Ce avem până în acest moment? Direcţia de deplasare a avionului, viteza aproximativă şi coordonatele de la care a vorbit ultima oară pilotul cu un controlor de zbor, ora la care a vorbit pilotul şi ora la care a sunat medicul supravieţuitor. Un aviator, un militar sau un marinar, care au învăţat să foloseasca o hartă si o riglă logaritmică, pot deja să determine cu oarecare acurateţe zona prăbuşirii. Dar mai avem ceva: semnal GSM. Din primele secunde ale apelului operatorul cunoaşte antena la care este conectat mobilul. Asta reduce drastic zona de cautare. Coroborând cu celelate informaţii, în maximum o oră ISU trebuia să ştie locaţia cu o marjă de 1-2 km. Între timp echipele (deci nu o echipă, ci mai multe) cu ajutorul localnicilor trebuia să fi fost deja plecate pe direcţia principală de căutare.
    Tot ce am scris cu privire la capacităţile de localizare nu e "la secret".
    Concluziile mele:
    1. Atâta pot ISU, STS şi operatorii GSM de la noi. Nu pot fi de acord cu această concluzie pentru că cel puţin STS-ul are tot ce îi trebuie şi oameni instruiţi corespunzător pentru o acţiune ca asta, cu grad de complexitate medie.
    2. Au fost întârziate în mod deliberat căutările, mizându-se pe faptul că frigul va termina ce a început accidentul.
    Acestea pentru mine reprezintă presupuneri educate.
    • +5 (9 voturi)    
      Haideti sa le punem la incercare cunostintele Dvs (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:32)

      Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

      Daca vreunul din supravietuitori va spune ca a transmis coordonatele exacte prin telefon, teoria Dvs este ok. Daca nici unul nu a facut-o, atunci va sfatuiesc sa o asterneti pe hartie iar cu hartia ...
      • +5 (5 voturi)    
        Nu deţin adevărul absolut. (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:03)

        Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        Ştiţi că ceea ce am scris este plauzibil. Ştiţi ce si de ce. Sunteţi pilot, probabil cunoaşteţi aleile cimitirului Ghencea militar.
        Nu am scris nicăieri ca medicul care a telefonat a dat coordonate exacte în sistem GPS sau altel. Am spus că, uitându-se pe harta disponibilă, a comunicat în mare unde se află.
        Nu sunt adeptul vreunei teorii a conspiraţiei, nu văd mistere spioni şi secrete la orice pas. Aşa cum am scris sunt presupunerile mele educate.
        Dar să te bazezi doar pe localnici şi pe pădurari mi se pare cel puţin bizar.
        Una din probele pentru obţinerea brevetului de pilot amator se bazează pe folosirea hărţii de hârtie, a raportorului şi a riglei logaritmice, chiar dacă trăim în epoca zborului asistat de computer, cu GPS şi alte invenţii deştepte. Chiar nu putea nimeni din Romatsa să stabileasca nişte coordonate pe baza direcţiei de zbor, a vitezei şi a timpului scurs de când a comunicat locaţia şi a cerut permisiunea de a ieşi din plafon până când a dispărut avionul (eventual până la primul telefon dat de medic)?
        • +1 (1 vot)    
          Harta (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:51)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

          Aveti dreptate pana la un punct: nu stiu daca pilotul si copilotul au fost capabili sa le transmita pasagerilor coordonatele stabilite de ei cu harta.

          In plus, in cazul unei urgente pilotul face 3 operatiuni, strict in aceasta ordine de prioritati - DRIVE, NAVIGATE, COMMUNICATE. Prioritatea numarul 1 a pilotului este condusul, navigatia este a doua iar comunicatia a treia. Din momentul in care au detectat prezenta ghetii pe aripi, probabil navigatia si comunicatia cu turnul au fost marginale. Este ceva psihologic, asa functioneaza omul.

          PS: ordinea nu este inventata de mine, este in lista de proceduri la orice avion si se preda in cadrul oricarui curs de aviatie.

          Eu nu spun ca nu aveti dreptate. Dreptatea prezentata de Dvs este doar una din forme si care nu ia in calcul tot, in special modul in care se reactioneaza in cabina. Eu doar v-am prezentat si alte aspecte. Fireste, adevarul va fi pe la mijloc insa am cautat sa fac niste comentarii mai avizate intr-un ocean de comentarii care nu au nimic concret ca baza.
          • 0 (0 voturi)    
            Apreciez (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:23)

            Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

            comentariile dumneavoastră.
            Denotă o pregătire temeinică în domeniu, spre deosebire de ceea ce am scris eu. Subliniez însă că expunerile mele sunt presupuneri educate.
            Nu mizam pe faptul că pilotul sau copilotul ar fi transmis pasagerilor coordonatele, ci plecam de la ultimul punct cu coordonate cunoscute, cel din care pilotul a solicitat şi a primit permisiunea de a coborî la/sub 8000 picioare. Şi eventual ultima transmisiune a transbonderului, de dinainte de a coborî sub 1000 picioare.
            Ştiu şi ordinea DNC, comunicaţiile sunt pe ultimul loc cunoscut fiind faptul că a vorbi în timp ce conduci (pilotezi) în situaţii de urgenţă cu altă persoană decât copilotul (cu turnul adică) reprezintă o periculoasă risipire a atenţiei necesare pentru depăşirea situaţiei critice.
            • -1 (1 vot)    
              Nici pilotul nu stia 100% unde se afla (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 20:08)

              AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

              In zborul instrumental fara radar la bord pilotul stie doar cu aproximatie unde se afla. Daca ai repere la sol stii foarte bine unde esti, daca intri in ceata poti doar sa aproximezi pentru ca mai ai si vant lateral sau longitudinal si atunci viteza de deplasare indicata (IAS) nu este cea fata de sol, ci cea fata de aer. Poate nu ma credeti, dar va spun ca am zburat anul trecut cu unul din cei mai vechi si mai buni instructori de aviatie din Romania ca si copilot, de la Craiova la Bucuresti am avut abatere laterala aproape 10 km din cauza vantului.
      • +1 (1 vot)    
        So... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 16:49)

        Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        Cine cumpară hârtia? (deşi m-a deranjat sugestia dumneavoastră, am păstrat până acum tăcerea asupra ei, din respect pentru informaţiile avizate furnizate în comentarii)
        "Imediat cum mi-a explicat cineva cum sa transmit acele coordonate, le-am transmis.", a declarat unul dintre supravieţuitori, medicul Radu Zamfir.
        Adăugând aceasta informaţie la faptul că operatorul putea determina distanţa dintre releu şi telefon, precum şi sectorul utilizat din celula de acoperire (deci se putea determina un arc de cerc cu lungime de câţiva km), plusând cu faptul că STS-ul spune ca mai întâi a fost conexiune cu un releu apoi cu două şi cu faptul ca cei doi medici au sunat din reţele diferite (tot STS a spus asta), toate astea combinate cu celelalte informaţii (le repet: direcţia generală de zbor, viteza aproximativă, ora la care a dispărut de pe radarul operat de turnul din Sibiu, şi celelalte), cred că oferă nişte baze solide pentru localizarea după maximum 1 oră. Şi asta din birou, nu după 7 ore, prin pădure, puşcând în stânga şi în dreapta să audă supravieţuitorii şi să îi ghideze pe pădurari.
        Bonus, declaraţia directorului Romatsa care la 18.40 spunea că se cunoaşte locaţia exactă, dar e greu de intervenit (deci după două ore de la accident ştiau locaţia, dar au căutat de bezmetici înca cinci?! ore şi au trimis echipele în zmeuriş de două ori?).
        Bonus 2, ISU a mers la faţa locului cu hărţi turistice, ceea ce e cam jenant.
        Stimate domn, aştept răspunsul dumneavoastră.
        Cu consideraţie,
        Ionuţ
        • -1 (1 vot)    
          Cumpar eu hartia (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:39)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

          Bun. Ok. Acum stim pe ce jucam, anume ca pozitia a fost transmisa corect.

          Numai ca vine partea a doua: salvatorii care erau cei mai aproape (localnicii) aveau si ei GPS sau harta? Daca nu, back to square 1.
          • +2 (2 voturi)    
            Simplu. (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:08)

            Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

            Tragic şi dureros de simplu.
            Primii ajunşi, fără de care bilanţul putea fi mai grav, localnicii deci, au plecat de acasă la orele 19 (aproximativ 3 ore de la accident), pentru că au auzit la ştiri ce s-a întâmplat. Şi au găsit epava după, atenţie, două ore. Fără GPS, fără hărţi (turistice?!), doar pe bază de înţelepciune: salvatorii i-au căutat peste tot, mai puţin în zona X.
            ISU şi Jandarmii şi-au călcat pe şireturi, SMURD-ul şi salvamontiştii au fost trimişi de trei ori în zmeuriş, în locuri care nu aveau de a face cu accidentul.
            Din categoria "şi altele": companiile de telefonie mobilă au spus că în zonă semnalul este 3g, cu acces la internet; un pilot care a făcut zborul de test după reparaţiile şi reamenajarea prin care trecuse avionul declară că cei de la Romatsa l-au sunat pe dispecerul Şcolii de Aviaţie să îl roage să oprească ELT-ul, pentru că i-a înnebunit ore în şir; transmisiile ELT conţin locaţia exactă (de altfel au fost semnalate şi de avioanele de linie care survolau zona), dar ce e mai important e ca pot fi detectate cu un dispozitiv simplu (ADF, goniometru, puteţi umple spaţiile, e domeniul dvs de competenţă), dotat cu ac indicator care să arate direcţia din care vine semnalul (nemţii în al doilea război mondial dispuneau de unităţi mobile de goniometrie...)
            Asta este cruda realitate. Salvatorii au fost ţinuţi în ceaţă de cei de la butoane. Li s-au dat coordonate greşite. Cei de la clubul de off road au renunţat să se mai orienteze după informaţiile primite de salvamontişti şi au luat la rândul lor legătura cu localnicii.
            • 0 (0 voturi)    
              Din pacate (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 19:05)

              Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

              Aveti dreptate. Din pacate pentru cei doi morti.
    • +6 (8 voturi)    
      Inca ceva (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:43)

      Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

      Ati fost vreodata cu un analizor spectral sa masurati semnalul GSM intr-o padure, acolo unde exista reflexie, absorbtie, imprastiere de semnal?

      Dupa ce mergeti, mai discutam. Daca vreti am un analizor spectral E4440A PSA langa mine pe masa si am si o padure aproape. Antene am in cabinet. Mergem?

      PS: In padure semnalul se comporta aiurea, creste si scade. Ceea ce inseamna ca estimarea distantei fluctueaza. Cu cativa ... km. Cand insa mergeti pe suprafata, ridicati totul la patrat.
      • +4 (4 voturi)    
        Aveţi, (Marţi, 21 ianuarie 2014, 10:19)

        Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        în mod evident, argumente care îmi depăşesc cunoştinţele.
        Nu am timp, mi-ar plăcea să discutăm mai mult.
        • +3 (5 voturi)    
          Stimate domn (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:32)

          Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

          Am avut marele noroc sa fiu dotat cu cap, cu timp si placere de studiu. Am un doctorat in ... retele digitale wireless, doua patente (brevete de inventie) in domeniu, vreo 10 certificari CISCO (in diverse tipuri de retele).

          Ca hobby am zborul si sunt pilot de avion (VFR) din 2008 si astrofizica.

          Lucrez la universitatea tehnica din Praga - retele (ce coincidenta), la ministerul telecomunicatiilor din Praga (coincidenta) si la ... controlul de trafic aerian din Praga (iar retele) unde predau ... semna, antene, propagare, retele si securitate. Sunt atestat pentru folosirea aparatelor radio in aviatie din 2007.

          Nici eu nu sunt detinatorul adevarului insa sunt iritat de faptul ca unii au aceste cunostinte (pe care le-am dobandit in 15 ani de studiu, examene, certificari si recertificari) de la ... Antena 3 si PRO TV. Televizorul e bun, nu spun nu, dar ca mijloc de relaxare, nu de studiu.
          • 0 (2 voturi)    
            Felicitări! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:47)

            Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

            Atât pentru pregătire cât şi pentru faptul ca aţi reuşit să vă materializaţi hobby-ul.
            Eu am presupus că sunteţi pilot de linie. Aşa comentariul meu vis-a-vis de aleile cimitirului Ghencea ar fi avut sens.
            Nu îmi iau cunoştinţele de la televizor, ar fi prea puţine. Şi deformate. De fapt, de o bună bucată de timp (ani), la televizor mă uit doar pentru filme, tenis, handbal şi snooker. Şi Teleenciclopedia, sau emisiuni asemănătoare, care îmi dau o stare bună, prin lumina şi imaginile frumoase pe care le trasnmit (desigur, sunt şi o sursă facilă de informaţii despre ratoni, de exemplu).
      • +2 (2 voturi)    
        Şi ar mai fi un lucru de spus (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:01)

        Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Dr. Fly

        Conform cronologiei publicate de editorii Hotnews, la 18.40 (deci la 2 ore de la prăbuşire), un director din Romatsa a declarat: "Stim exact coordonatele aeronavei, dar este foarte greu de ajuns la victime".
        Asta în timp ce secretarul comunei ne explică şi cum s-a întamplat în realitate: "avionul a fost gasit cu ajutorul padurarilor, care au tras focuri de arma astfel incat sa fie auziti de raniti, iar acestia sa ii ghideze spre locul unde se aflau."
        Deci, aşa cum aţi scris mai sus, căutarea putea să dureze doar între 2 şi 4 ore. Caz în care fata poate ar mai fi putut să fie salvată. Pilotul era încarcerat, de la 1 oră în sus, având în vedere şi frigul, nu cred că ar mai fi fost mari diferenţe. Dar, atâta timp cât există o şansă cât de mică, speranţele trăiesc.
    • +1 (1 vot)    
      pai n-avea net!! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:39)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

      Ca sa "ai net" trebuie sa ai SEMNAL (retea) de net!
      Ori, asta lipsea acolo, din cate se pare...

      Cat despre pct. 2... teoria conspiratiei! CUI ii folosea sa moara acei oameni??
      • +1 (1 vot)    
        Medicul (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:10)

        Ionutzelu [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        care a transmis coordonatele, dar şi companiile de telefonie mobilă te contrazic.
  • +3 (5 voturi)    
    Continuare (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:29)

    Ionutzelu [utilizator]

    Concluziile mele:
    1. Atâta pot ISU, STS şi operatorii GSM de la noi. Nu pot fi de acord cu această concluzie pentru că cel puţin STS-ul are tot ce îi trebuie şi oameni instruiţi corespunzător pentru o acţiune ca asta, cu grad de complexitate medie.
    2. Au fost întârziate în mod deliberat căutările, mizându-se pe faptul că frigul va termina ce a început accidentul.
    Acestea pentru mine reprezintă presupuneri educate.

    PS Pilotul şi copilotul zburau ca voluntari (asta pentru că am văzut comentariul legat de pensie).
    • +1 (7 voturi)    
      DE unde stii ? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:43)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Ionutzelu

      Pe ce te bazezi cand afirmi ca Adrian Iovan era voluntar ?
  • 0 (6 voturi)    
    really? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:42)

    Cutezatorii2013 [utilizator]

    > "pilot cu experienta, spun autoritatile incompetente"
    >
    Daca un om are experienta castiga in cadrul unor autoritati incompetente, oare ce putem spune despre competentele acelui om? Hmmmm....

    Sa nu uitam ca in 2005 a omorat cu sange rece un om cu manutele alea doua ale lui cu care tragea de mansa.... Karma nu iarta. Din nefericire a mai luat unul cu el si altii sunt grav raniti.

    RIP
    • -1 (5 voturi)    
      in 2005 (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:59)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Cutezatorii2013

      a omorat un om care vroia sa-l jefuiasca...
      nustiu daca e chiar asa rau...

      pe langa asta nu pricep ce legatura au astea 2...
  • +4 (4 voturi)    
    eu propun... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:44)

    liviu_ [utilizator]

    ca toti cei ce merg in avioane in romania sa primeasca din oficiu o sticluta cu cioanura (cum aveau nemtii in WW2)....
    macar sa nu se chinuie saracii pana (nu) ii gasesc in cazul unui accident

    probabil e si mai ieftina decat o racheta se semnalizare sau niste sisteme de localizare decente
  • +9 (11 voturi)    
    si acu... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 9:46)

    liviu_ [utilizator]

    cine isi da demisia?!
    este inadmisibil ca in 2014 sa mora oamenii asteptand medicii...

    nu acuz oamenii ca nu si-au dat interesul... acuz pe cei ce se ocupa de banii pentru achipament ca nu si-au dat interesu (ca de catedrala prostirii neamului nu e ieftina si spre deosebire de elicoptere si echipament performant aia aduce voturi de la fraieri)
    • +4 (4 voturi)    
      Cine își dă demisia? (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:30)

      marki [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Am o presimțire sumbră că... NIMENI. Suspectezi vreun oficial român de responsabilitate, coloană vertebrală? (Că de sentimente umane nici nu poate fi vorba... )
      Ponta și ai lui vor lătra în continuare pe la toate televiziunile, vor găsi toate explicațiile/vinile posibile, tot ce-i poate absolvi pe ei de... incompetență.

      Dumnezeu să-i odihnească pe cei doi...eroi!
      • +2 (2 voturi)    
        normal ca nimeni... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:14)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui marki

        era wishfull thinking...
        eventual o sa fie pedepsit cate un amarat care era pe acolo (vezi maternitatea giulesti)...
        la noi nu tin minte sa fi fost din 89 incace (nu ca inainte era) vreo demisie de onoare...

        evident e nu vor fi vinovati ca au dat bani la biserici, dar nu la spitare, echipamente SAR s.a.m.d. ...
        vai de capu nostru...
    • +3 (3 voturi)    
      In 2012 (Marţi, 21 ianuarie 2014, 11:35)

      Dr. Fly [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Un zbor al Air France s-a prabusit in ocean. Aveau un avion de ultima generatie, nu unul de 45 de ani. Avionul a fost gasit dupa cam ... doua luni.

      Ca sa nu mai amintesc de Steve Fossett, pilot experimentat si care a fost gasit la cativa ani dupa accident, tot in ciuda unor cautari asidue si a unui avion modern.
  • +2 (2 voturi)    
    Oamenii normali (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:10)

    CSO [utilizator]

    Din cate am citit, salvatorii initiali erau oameni care au vazut/auzit la televizor informatii despre prabusirea avionului si au decis de comun acord sa mearga singuri sa caute supravietuitorii. O actiune benevola, fara mobilizarea primarului sau a sefului de post sau a ISU local.
    Sa luam firul logic: ora 16.20 - prefectul Clujului este anuntat ca undeva intre Alba si Cluj s-a prabusit un avion de mici dimensiuni.
    16.30 - activeaza celula de criza, bla, bla
    16.45 - suna pe toti primarii din satele si catunele din zona respectiva sa activeze cat mai multi oameni pentru cautare
    17.00 - primarii merg din casa in casa si mobilizeaza oamenii pentru o cautare umanitara.
    18, 19, 20 - ... sunt gasiti de catre oamenii care ua participat voluntar, exact asa cum s-a si intamplat dealtfel.
    Dincolo de ISU, STS, SRI sau mai stiu eu care, mobilizarea personala a oamenilor a lipsit. Chiar daca zona este una slab populata, ESTE totusi populata!
  • +1 (1 vot)    
    Pentru ingerul AURA (Marţi, 21 ianuarie 2014, 22:42)

    eug. [utilizator]

    Sa-ti fie somnul lin si ingerii aproape-n vise neuitate,in raiul de sub pleoape.
  • +1 (1 vot)    
    comenytariu accident aviatie (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 4:58)

    LiviuDrula [anonim]

    In primul rand vreau sa-mi exprim durerea fata de tragicul accident si sa transmit sincere condoleante famiiliilor Ion si Iovan pentru grelele pierderi ai celor 2 eroi nationali
    Deasemenea dezgustul fata de autoritatile romane ( MI-Stroie) pt ca nu a facut nimic pentru gasirea victimilor care mai mult de 6 ore au indurat dureri groaznice si frigul pana au fost gasite de un padurar ( cinste lui-fara el acum aveam 5 morti-Pt. aceasta nepasare Stroie ar trebui sa-si dea demisia de onoare daca o are.
    Este revoltator si inadmisibil ca premierul sa nu alcatuieasca imediat dupa aflarea tragicului accident 0 celula de criza ( asa cum Dl. Baescu a facuto imediat dupa capturarea ziaristilor acum caitiva ani) ci sa apara ranjind la B!Tv criticand pe Basescu de fapt singura lui grije inafara de excursiile in strainatate pe banii nostri-Este normal ca si premierul sa-si asume esecul si sa demisioneze - prea mul rau a facut romanilor in acesti 2 ani de inactivitate totala de cand e seful guvernului


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version