Totul despre avionul care a aterizat fortat in Apuseni: Un model Britten-Norman Islander BN 2A-27, fabricat in 1977 la actualul Romaero

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:06 Actualitate | Esenţial

BN 2A-27 YR-BNP
Foto: Hotnews
Avionul care a aterizat fortat, luni, in judetul Cluj, incident in urma caruia au murit doua persoane printre care si pilotul Adrian Iovan, este o aeronava Britten Norman Islander BN 2A-27. Avionul era unul de mici dimensiuni, bi-motor, cu 7 locuri, singurul de acest tip ce se mai afla in dotarea Scolii Superioare de Aviatie Civila. Modelul a fost produs la noi in tara in 1977 la actualul Romaero, iar ultima evaluare tehnica a fost facuta in 20 decembrie 2013.

Tipul de avion Britten-Norman Islander a fost dezvoltat in anii 1960 de catre grupul britanic Britten-Norman, primul zbor avand loc in 1965. De atunci si pana in prezent s-au fabricat peste 1.200 de astfel de modele si variatiuni in toata lumea.

Modelul este unul bi-motor, cu o lungime de aproape 11 m si o anvergura a aripilor de 15 m. Avionul poate atinge o viteza maxima de 270 de km pe ora si o altitudine maxima de 4.000 de metri.

Printre constructorii care au realizat modelul de avion se numara si actualul Romaero, denumita in perioada comunismului Întreprinderea de Reparaţii Material Aeronautic (IRMA). Astfel, potrivit informatiilor Autoritatii Aeronautice Civile din Romania, in anul 1968, IRMA, împreună cu BN Group, a început programul BN-2 Islander, în cadrul căruia s-au fabricat peste 550 de avioane.

Potrivit aceleiasi institutii, modelul ce a aterizat fortat la Cluj in dupa-amiaza zilei de luni a fost fabricat in 1977, avea numarul de inmatriculare YR-BNP, prima inmatriculare fiind in 1978. Ultima inmatriculare a fost realizata in 2006.

Certificatul de navigabilitate al avionului tip BN2 ar fi fost emis in 20 decembrie 2013 si urma sa fie valabil pana in 27 decembrie 2014, potrivit Mondonews.ro.

Avionul in cauza apartinea Scolii Superioare de Aviatie Civila din Romania, iar potrivit unui raport al institutiei, aeronava YR-BNP a suferit 20 de inspectii tehnice si remedieri de defectiuni in anul 2012.

Avionul BN2 YR-BNP a fost singurul de acest tip ramas in serviciul Scolii Superioare de Aviatie Civila, dupa ce la infiintarea sa, potrivit legii de infiintare, Scoala avea in dotare trei astfel de aparate.

Potrivit tarifelor oficiale stabilite pentru anul 2013, o ora de zbor comercial efectuata cu avionul de tip BN2 costa 335 de euro, iar o ora de stationare la dispozitia beneficiarului costa 29 de euro.

Victor Zota, coordonatorul national pentru transplant, a declarat pentru HotNews.ro ca avionul implicat in tragedia aviatica din judetul Cluj apartinea Scolii Superioare de Aviatie. "Noi avem contract cu Scoala Superioara de Aviatie pe baza caruia cred ca de 12 ani facem transport cu ei", a afirmat Zota.


Citeste si:




Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

16451 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    ca ipotetic (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:11)

    cocodade [utilizator]

    Daca pica kkrau, copy-paste sau "vii cu vii, mortii cu dragnea", cred ca i-ar fi gasit prima data isu si nu taranii din zona (desi eram curios cum s-ar fi comportat daca dadeau nas in nas macar cu un pui de lup).
  • +5 (7 voturi)    
    din pacate (Marţi, 21 ianuarie 2014, 12:15)

    aka_ady [utilizator]

    au murit 2 oameni...si cred ca vinovat va fi declarat pilotul decedat...asa se procedeaza in ro...in acest tip de accidente vina este data pe cel de la mansa sau volan...nimeni nu va mai spune/scrie nimik ca acest sicriu cu aripi este foarte vechi, ca i-a expirat perioada de zbor, etc... deja seful de la Smurd s-a spalat pe maini legat de avionul cel nou, avion ce sta in hangar pe motiv de piesa lipsa (la inventar)...se dau zeci de milioane de euro primarilor USL dar nu se gasesc doua trei milioane pt achizitionarea unor avioane performante pt acest tip de misiuni..din pacate traim in ro si asta ne mananca tot timpul...
    • +3 (3 voturi)    
      de ce nu....o investitie serioasa (Marţi, 21 ianuarie 2014, 15:33)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui aka_ady

      din partea guvernului, pt. executia unui tip de avion mai performant...................ma ingrijoreaza ca vad pe unii ,grabiti sa cumpere altceva, in felul asta ramanem o tara subdezvoltata si fara bani la buget.
      • +3 (3 voturi)    
        Nu, nu investitii din astea (Marţi, 21 ianuarie 2014, 18:40)

        IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

        Prioritate au spectacolele  si dezmat la Mazare pe litoral.
  • +3 (3 voturi)    
    Lasa ca merge si asa! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 19:02)

    marvio [utilizator]

    Sa lasi in utilizare avioane de o asemenea varsta (36 de ani), nedotate cu echipamente moderne de navigatie si operare (exemplu degivrare), pe vreme de iarna, evidentiaza - pe langa inconstienta - inca un exemplu de mentalitate tipic romaneasca: lasa ca merge si asa!

    Asa procedam si cu MIG-urile, si cu AN-urile si cu alte aparate expirate si imposibil de renovat sau imbunatatit. Iar oamenii care aleg totusi sa se urce in astfel de harburi o fac in speranta unei viati mai bune sau din prea multa dedicare pentru propria meserie. Pacat ca ignorarea de catre niste institutii a unor procedure, conduce de multe ori la ce este mai rau!
    • 0 (0 voturi)    
      avioane (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 2:10)

      VladDudu [anonim] i-a raspuns lui marvio

      se pare ca nu intelegi ce se intampla de fapt in aviatie si cum functioneaza avioanele. pariu ca avionul era in stare foarte buna. avioanele au resurse, nu e ca la o masina, ideea e ca pilotul, om cu experienta si presat de doctori, a iesit in afara capacitoatilor lui. stie ce avion e, stie ce incalzitoare pentru degivrare are, stie ce prognoza - care btw, e extrem de buna - doar ca el in calitatea lui de capitan zice DA sau NU. el a zis da, as zice un pic prea zelos si orgolios. astea sunt chestii de crew resource management care se discuta foarte des in aviatie, accidente la care sunt predispusi, nu pilotii cu putina experienta, ci cei cu foarte multe ore de zbor. Zborul a fost asa: au plecat, au intrat in ceata, cu tot cu gpsul lui s au ratacit, intre timp suprafetele aripilor au acumulat gheata, avionul era la limita calarii si apoi a picat. E atat de simplu.

      Ar fi schimbat avionul nou ceva? putin probabil, avioanele de clasa asta nu au incalzitoare de gheata foarte puternice pe aripi si nici viteza nu ar fi fost un factor. Vuie presa de avioane rapide in hangare, muie Ponta, Basescu , aviatia si toate celelalte.

      Inca ceva, BN2 e un avion usor dar bimotor, in conditii normale probabilitatea de a pierde ambele motoare neprovocat e incredibil de mica, ba chiar pe un motor ar fi ajuns fara nici o problema la destinatie.
  • +2 (2 voturi)    
    "Logica" autorului.... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 19:28)

    Cadillac [utilizator]

    Cauza accidentului este........vechimea!

    Deci, daca ar fi fost fabricat in 2007, nu s-ar fi'ntimplat nimic....

    Mod de gindire specific 'jiji'


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version