Inaugurat in urma cu putin peste 4 luni, Podul de la Calafat-Vidin, al doilea peste Dunare intre Romania si Bulgaria, are peste 20 de defecte serioase, identificate de oficialii bulgari in urma unei inspectii, a declarat ministrul bulgar al Transporturilor, Daniel Papazov, citat de Independent Balkan News. Printre defectele identificate se numara gauri in asfalt, probleme de drenaj, de iluminat si defectiuni ale semafoarelor. "Daca va ajuta cu ceva, partea romaneasca e intr-o stare mai proasta", sustine ministrul bulgar.

Podul Calafat-VidinFoto: DanubeBridge2.com

Podul de la Calafat-Vidin, denumit si podul "Noua Europa" ("New Europe") este al doilea pod care leaga Romania de Bulgaria. Inaugurat pe 14 iunie, podul este menit sa faciliteze legatura dintre Europa Occidentala si Peninsula Balcanica, dar si sa preia o parte din traficul de pe Podul de la Giurgiu-Ruse. Noul pod este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de orasul Istanbul din Turcia.

Cotidianul Bulgarian 24 Chassa (24 de ore) informa pe data de 13 octombrie ca o groapa mare a aparut in carosabil pe podul care face legatura peste Dunare intre Bulgaria si Romania. Podul a fost asfaltat in luna aprilie si dat in folosinta la mijlocul lui iunie, informeaza Novinite. Groapa a fost acoperita temporar cu ciment, in loc de asfalt.

Comentand subiectul, ministrul Papazov a declarat luni: "Nu inteleg de ce vorbiti depre o groapa in Podul peste Dunare 2 pentru ca sunt mai multe gauri si o serie intreaga de probleme."

Potrivit ministrului, o problema cruciala o reprezinta cea a canalizarii, apa acumulandu-se sub asfalt. Exista ingrijorarea ca, odata cu venirea iernii, problemele s-ar putea inrautati in conditiile in care apa scursa prin crapaturile din afalt ar urma sa inghete si, astfel, sa se dilate.

"Daca va incalzeste cu ceva, partea romaneasca e intr-o stare mai proasta", a declarat Papazov, citat de Independent Balkan News.

Papazov a precizat ca se mai inregistreaza probleme cu iluminarea podului si ca semafoarele nu functioneaza.

In ceea ce priveste partile responsabile pentru problemele inregistrate, ministrul a pus la indoiala faptul ca firma spaniola care l-a construit ar putea oferi despagubiri, in conditiile in podul a fost certificat de catre comisii interne si internationale. Mai mult decat atat, Papazov a precizat ca nu a vazut nicio clauza in contractul incheiat cu constructorii care ar putea da dreptul de a solicita corectarea defecte grave.

Podul Calafat-Vidin, al doilea"pod al Prieteniei", a fost inaugurat de pe data de 14 iunie 2013, in prezenta premierului Victor Ponta, a omologului sau bulgar, Plamen Oresarski, si a comisarul european pentru Politica Regionala, Johannes Hahn.

Premierii roman si bulgar, Victor Ponta si Plamen Oresarski, au salutat inaugurarea noului pod peste Dunare, dar au mentionat ca finalizarea proiectului a durat foarte mult, Ponta aratand ca ambele parti trebuie sa invete astfel sa lucreze mai eficient la marile proiecte.

"A durat foarte mult pentru a fi construit, eu sunt al saselea prim-ministru roman, de la Isarescu pana la inaugurare. Lectia importanta este sa invatam impreuna sa lucram mai eficient la marile proiecte necesare ambelor tari", a spus Ponta, potrivit Mediafax.

Noul pod peste Dunare dintre Romania si Bulgaria, de la Calafat-Vidin, va fi denumit "Noua Europa" ("New Europe"), a anuntat premierul Victor Ponta, precizand ca a convenit acest lucru intr-o discutie avuta cu presedintele bulgar, la ultimul Consiliu European.

"Podul, dupa cum am discutat la Bruxelles, la ultimul Consiliu European, cu presedintele Bulgariei si impreuna ne-am gandit, am si propus si asa va ramane - New Europe Bridge", a spus Ponta.

Podul Calafat-Vidin

Podul are o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.

Romania si Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin in martie 2000, insa initierea proiectului a intarziat din cauza fondurilor insuficiente.

Costurile constructiei, care pana in anul 2011 erau estimate la circa 225 de milioane de euro, au depasit cel mai probabil 250 milioane de euro.

Proiectul a beneficiat de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.

De exploatarea podului si perceperea taxelor pentru traversare se va ocupa o societate mixta romano-bulgara cu sediul la Vidin.

Pietonii si biciclistii, precum si ambulantele si vehiculele folosite de politie si pompieri vor fi scutite de plata taxelor care vor fi percepute pentru traversarea noului pod de peste Dunare, la Calafat-Vidin. Guvernele roman si bulgar au aprobat miercuri aceste taxe, care vor varia de la 6 la 37 euro pentru diferitele vehicule rutiere.

Guvernul bulgar l-a insarcinat pe ministrul Transporturilor sa faca analize suplimentare ale traficului si taxelor si, intr-un termen de trei luni si dupa consultari cu partea romana, sa propuna reexaminarea.

De asemenea, partile au aprobat deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei de stat intre Bulgaria si Romania, la Vidin-Calafat. Punctul va fi rutier, feroviar de marfa si de calatori si fluvial.

Echipe mixte de politisti de frontiera bulgari si romani vor efectua controlul calatorilor si marfurilor pe teritoriul romanesc in cazul traficului rutier si pe cel bulgaresc in cazul traficului feroviar.

Taxele pentru trecerea podului

Soferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri si de masini transport marfa cu greutate mai mica de 3,5 tone vor plati o taxa de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru masinile cu mai mult de 9 locuri si maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).

Aceeasi taxa de 54 lei va fi achitata si pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 3,5-7,5 tone, conform unei hotarari de guvern.

Pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 7,5-12 tone, taxa va urca la 81 lei (18 euro).

O taxa de 113 lei (25 euro) vor plati soferii de masini cu mai mult de 23 locuri pe scaune si autovehiculele de transport marfa cu o greutate mai mare sau egale cu 12 tone si cu maximum 3 axe, in timp ce pentru masinile de transport marfa cu o greutate mai mare sau egala cu 12 tone, dar cu 4 axe va fi platita o taxa de 167 lei (37 euro).