Podul Calafat-Vidin, al doilea peste Dunare intre Romania si Bulgaria, a fost inaugurat vineri in prezenta premierului Victor Ponta, a omologului sau bulgar, Plamen Oresarski, si a comisarul european pentru Politica Regionala, Johannes Hahn, transmite Agerpres. La evenimentul de inaugurare a asistat si guvernatorul Bancii Nationale, Mugur Isarescu.

Podul Calafat - VidinFoto: DanubeBridge2.com

Panglica a fost taiata de constructorii romani si bulgari care au participat la ridicarea podului. Doi copii imbracati in haine traditionale - baiatul, in costum bulgaresc, iar fetita, in costum romanesc - au tinut panglica de culorile steagurilor Romaniei, Bulgariei si Uniunii Europene.

Premierii roman si bulgar, Victor Ponta si Plamen Oresarski, au salutat inaugurarea noului pod peste Dunare, dar au mentionat ca finalizarea proiectului a durat foarte mult, Ponta aratand ca ambele parti trebuie sa invete astfel sa lucreze mai eficient la marile proiecte.

"A durat foarte mult pentru a fi construit, eu sunt al saselea prim-ministru roman, de la Isarescu pana la inaugurare. Lectia importanta este sa invatam impreuna sa lucram mai eficient la marile proiecte necesare ambelor tari", a spus Ponta, potrivit Mediafax.

El a adaugat ca spera ca foarte curand sa nu mai existe puncte de frontiera intre Romania si Bulgaria, prin aderarea ambelor tari la Spatiul Schengen.

La randul sau, premierul bulgar, Plamen Oresarski, a afirmat ca ii pare rau ca "povestea" acestui pod a fost atat de lunga si a precizat ca, atunci cand s-a decis inceperea constructiei, el a fost implicat in asigurarea finantarii proiectului.

El a aratat ca astfel de proiecte reprezinta simbolul unor bune relatii intre state si oameni si pot impulsiona dezvoltarea economica a Bulgariei si Romaniei.

Podul Calafat-Vidin se va numi "Noua Europa"

Noul pod peste Dunare dintre Romania si Bulgaria, de la Calafat-Vidin, va fi denumit "Noua Europa" ("New Europe"), a anuntat premierul Victor Ponta, precizand ca a convenit acest lucru intr-o discutie avuta cu presedintele bulgar, la ultimul Consiliu European.

"Podul, dupa cum am discutat la Bruxelles, la ultimul Consiliu European, cu presedintele Bulgariei si impreuna ne-am gandit, am si propus si asa va ramane - New Europe Bridge", a spus Ponta.

Podul dintre Calafat si Vidin, cofinantat din Fondul de Coeziune al UE, este parte a coridorului paneuropean de transport care leaga orasul german Dresda de orasul Istanbul din Turcia.

Podul are o lungime de aproximativ doi kilometri, doua benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferata, doua trotuare si o pista pentru biciclisti.

Romania si Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin in martie 2000, insa initierea proiectului a intarziat din cauza fondurilor insuficiente.

Costurile constructiei, care pana in anul 2011 erau estimate la circa 225 de milioane de euro, au depasit cel mai probabil 250 milioane de euro.

Proiectul a beneficiat de imprumuturi si finantari gratuite de la Uniunea Europeana, Banca Europeana pentru Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutia Germana de Credit pentru Reconstructie si Dezvoltare.

De exploatarea podului si perceperea taxelor pentru traversare se va ocupa o societate mixta romano-bulgara cu sediul la Vidin.

Pietonii si biciclistii, precum si ambulantele si vehiculele folosite de politie si pompieri vor fi scutite de plata taxelor care vor fi percepute pentru traversarea noului pod de peste Dunare, la Calafat-Vidin. Guvernele roman si bulgar au aprobat miercuri aceste taxe, care vor varia de la 6 la 37 euro pentru diferitele vehicule rutiere.

Guvernul bulgar l-a insarcinat pe ministrul Transporturilor sa faca analize suplimentare ale traficului si taxelor si, intr-un termen de trei luni si dupa consultari cu partea romana, sa propuna reexaminarea.

De asemenea, partile au aprobat deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei de stat intre Bulgaria si Romania, la Vidin-Calafat. Punctul va fi rutier, feroviar de marfa si de calatori si fluvial.

Echipe mixte de politisti de frontiera bulgari si romani vor efectua controlul calatorilor si marfurilor pe teritoriul romanesc in cazul traficului rutier si pe cel bulgaresc in cazul traficului feroviar.

Taxele pentru trecerea podului

Soferii de autoturisme cu cel mult 8+1 locuri si de masini transport marfa cu greutate mai mica de 3,5 tone vor plati o taxa de 27 lei (6 euro) pentru trecerea peste noul pod de la Calafat-Vidin, pentru masinile cu mai mult de 9 locuri si maximum 23 locuri pe scaune taxa fiind de 54 lei (12 euro).

Aceeasi taxa de 54 lei va fi achitata si pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 3,5-7,5 tone, conform unei hotarari de guvern.

Pentru masini de transport marfa cu o greutate intre 7,5-12 tone, taxa va urca la 81 lei (18 euro).

O taxa de 113 lei (25 euro) vor plati soferii de masini cu mai mult de 23 locuri pe scaune si autovehiculele de transport marfa cu o greutate mai mare sau egale cu 12 tone si cu maximum 3 axe, in timp ce pentru masinile de transport marfa cu o greutate mai mare sau egala cu 12 tone, dar cu 4 axe va fi platita o taxa de 167 lei (37 euro).