Criza de la "Evenimentul zilei" se muta in justitie si in strada

de     Ziua
Marţi, 28 decembrie 2004, 0:00


Criza de la "Evenimentul zilei" declansata de demiterea redactorului-sef Dan Turturica s-a mutat, pe de o parte, din redactie in Justitie, iar, pe de alta parte, in strada. Dan Turturica a declarat ieri pentru ZIUA ca a depus o plangere la Tribunalul Conflictelor de Munca, cerand suspendarea de indata - prin ordonanta presedintiala - a masurii de "destituire prin detasare la Bacau".

In plus, Turturica crede ca actiunea de fond, care priveste eventuala anulare a hotararii luate de reprezentantii grupului "Ringier" va fi solutionata de catre Justitie in favoarea sa: "Personal sunt convins ca voi primit castig de cauza in instanta si ca se va proba faptul ca inlaturarea mea a fost abuziva".

In alta ordine de idei, ieri la pranz, peste 80 de persoane au pichetat sediul Ambasadei Confederatiei Elvetiei la Bucuresti, tara de origine a trustului "Ringier".

Alaturi de sustinatorii din interiorul redactiei ai lui Dan Turturica - care, potrivit aprecierilor acestuia, reprezinta 80% dintre gazetarii "Evenimentului" - s-au aflat si membri ai Asociatiei Victimelor Mineriadelor din Romania si ai Asociatiei 21 Decembrie.

Acestia au scandat, printre alte, lozinci "Nu muncim la saiba/ Suntem jurnalisti!", "Jos cenzura!", "Nu vrem tabloid/ Presa de partid" sau "Ringier, presa nu-i mosia ta!"


"Caz unic in presa din intreaga lume!"
Dan Turturica a declarat pentru ZIUA: "Momentan, ziarul are doi redactori sefi! Cred ca este un caz unic in presa din intreaga lume, eu si cel numit de "Ringier", Razvan Ionescu. Chiar daca sunt in concediu, dupa actiunea de protest (n.red. - 14.

00), ma voi intoarce in redactia, unde alaturi de toti jurnalistii, mai putin cei din "Sectia Sport" si "Sectia Politica Externe", care nu s-au solidarizat cu noi, vom protesta pasnic in continuare".

Turturica ne-a mai declarat ca lui nu i s-a adus la cunostinta concret ceea ce i se reproseaza si ca din punctul lui de vedere demiterea sa - prin delegarea ca sef al Editiei de Moldova a ziarului - are doua conotatii.

Prima este politica, el fiind schimbat pentru ca deranjase anumite interese, iar cea de-a doua pentru ca n-a acceptat sa transforme "Evenimentul zilei" intr-un tabloid, un ziar de scandal. "Acum, nu ma tem decat ca oamenii care sunt impreuna cu mine vor fi demisi si ei.

Cum am fost eu hartuit, asa se poate intampla si cu ei!" Pe de alta parte, Turturica a evitat sa comenteze faptul ca ex-directorul general al "Evenimentului zilei", Cornel Nistorescu, care a fost si el schimbat din functie de catre conducerea Ringier, n-a participat la miting: "Nu stiu de ce nu a ajuns!"


Turturica nu accepta o despartire amiabila
Redactorul-sef demis al "Evenimentului zilei", Dan Turturica, a tinut sa puncteze pentru ZIUA ca el nu este de acord cu o despartire amiabila: "Consider ca n-am incalcat nici un punct din cele stabilite initial cu reprezentantii Ringier si ca nu am motive sa demisionez.

Daca ma vor inlatura ei insa, atunci trebuie sa se supuna clauzelor contractuale si sa-mi plateasca despagubiri, asa cum se prevede in actul semnat intre noi. De altfel, nu voi tolera sa concedieze nici unul dintre cei care au fost alaturi de mine si care nu fac altceva decat sa lupte pentru libertatea presei".


Amsabadorul sfidator
Interesant este ca Ambasadorul Elvetiei a respins sfidator orice discutie cu redactorii "Evenimentului zilei", cu toate ca in timpul actiunii de protest un interpus le promisese ca va primi o delegatie in jurul orei 13.30. "Asa-zisa discutie n-a insemnat decat o alta palma primita de noi.

Am fost luati de la poarta si condusi la un consilier, care ne-a spus ca el nu are cum sa ne ajute si sa lasam o mapa de protest pe care el i-o va inmana Ambasadorului".

Mapa pe care totusi gazetarii i-au predat-o indirect lui Francois Chappuis contine in esenta un protest al Sindicatului jurnalistilor de la "Evenimentul zilei" din care desprindem: "Regretam ca suntem nevoiti sa protestam public in fata sediului Ambasadei Confederatiei Elvetiene in Romania in legatura cu metodele practicate de trustul de presa elvetian "Ringier" in Romania.

Echipa de jurnalisti tineri, care a transformat "Evenimentul zilei" dintr-un tabloid insalubru intr-un influent ziar de referinta este consternata de furia demolatoare a conducerii Ringier, de inversunarea cu care aceasta companie elvetiana pare hotarata sa distruga spiritul "Evenimentului zilei".

(...) Conducerea Ringier a luat astfel o decizie stupefianta, care aminteste de practicile comunisto-securiste: trimiterea redactorului sef in exil, intr-un oras de provincie pentru a-l pune in imposibilitatea de a conduce echipa. Comportamentul abuziv a continuat prin instalarea unui al doilea redactor sef, desi organigrama prezentata de trustul Ringier nu contine aceasta functie.

Mai mult, acest nou redactor sef a organizat duminica (n.red. - 26.12.2004) o a doua sedinta de redactie si a scos un alt ziar decat cel convenit anterior de toti editorii coordonatori si sefii de departamente. (...

) Constatam ca unele trusturi occidentale de presa care au venit in Romania, intre care Ringier, in loc sa introduca respectul pentru lege si dreptul la libera exprimare copiaza metodele comuniste prin care libertati fundamentale sunt batjocorite".

In aceeasi ordine de idei, "aripa Turturica" arata ca astazi va organiza un alt miting de protest in fata sediului Delegatiei Comisiei Europene si ca "in zilele urmatoare vom declansa un conflict de munca si vom intra in greva", ea considerand ca noua echipa impusa de Ringier incearca sa transforme ziarul intr-un tabloid imund, care sa "mangaie puterea pe crestetul capului".


Replica Ringier
De cealalta parte a baricadei, grupul Ringier, prin directorul Cosmina Noaghea, a vrut sa clarifice anumite aspecte si sa asigure redactorii ca "Evenimentul zilei" nu va fi transformat de noua conducere desemnata intr-un tabloid. Asadar, Cosmina Noaghea a precizat intr-un mail intern trimis redactiei ca "In nici un caz ziarul nu va fi tabloid.

Logica spune ca un grup de presa nu are nevoie de doua ziare care sa concureze pe acelasi segment (n.red. - Ringier detine si ziarul "Libertatea") Ca atare, motivele repozitionarii sunt clar legate de obtinerea unei publicatii de referinta cu un tiraj puternic pentru a asigura perspectiva financiara si o cota de piata importanta".

Mai mult, contactata de reporterii ZIUA, Cosmina Noaghea ne-a afirmat aseara: "Ziarul va aparea maine (n.red. - marti, 28.12.2004) facut de o echipa restransa de oameni, care au acceptat sa lucreze pentru un cotidian si nu pentru o persoana. Oricum, indiferent de amenintarile venite dintr-o parte sau alta, decizia luata de Ringier nu se va schimba".















45 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă