In zodiacul chinezesc, editorialistul Cornel Nistorescu se afla sub semnul sobolanului. Se regaseste fondatorul Evenimentului Zilei in caracteristicile zodiei? "Intotdeauna am 5 gauri pe unde sa fug si 10 idei pe unde sa scap", spune el. Incepand cu saptamana trecuta, Nistorescu este liber de contractul cu Evenimentul Zilei. Unde "fuge" Nistorescu si ce "idei" are?

BUSINESS MAGAZIN: Din momentul in care ati spus ca pe 28 septembrie va inceteaza contractul cu Evenimentul Zilei, multa lume s-a intrebat ce veti face dupa. Asadar?

CORNEL NISTORESCU: Nu stiu exact. Eu sunt ardelean si am urmatorul principiu, invatat in copilarie: daca incepi un lucru, il duci pana capat. Si atunci, in mod sigur ca ce fac saptamana asta - in care expira contractul - voi face si saptamana viitoare. Voi duce la capat un lucru pe care l-am inceput in anul asta de anonimat.

BUSINESS Magazin: Adica?

CORNEL NISTORESCU: Am inceput niste proiecte in imobiliare. De ce imobiliare? Romania a traversat un val extrem de propice in domeniul respectiv. Nu puteam sa stau deoparte. Ar fi fost unul dintre cele mai neinspirate lucruri din viata mea sa ratez acest val. Si, pe de alta parte, ce era sa fac? Sa traiesc din dobanzile de 0,95% date de marile banci? Sa ma uit la luna?

BUSINESS MAGAZIN: Nici un proiect in presa?

CORNEL NISTORESCU: Nu stiu. Este o perioada extrem de confuza in mass-media. Parerea mea este ca piata nu se consolideaza, ci ca se pulverizeaza. Avem de-a face cu o faramitare a presei, cu o pierdere de credibilitate, o reasezare.... Exceptand Pro TV-ul si, in oarecare masura Antena 1, restul inca este supus unei mari confuzii. Si in audio-vizual, si in publishing. Este o diversitate mediatica nebuna dusa pana la iresponsabilitate.

BUSINESS MAGAZIN: Adica nici dupa 15 ani presa din Romania nu a reusit sa-si gaseasca directia?

CORNEL NISTORESCU: Care directie? Apele nu s-au clarificat in nici un fel. Nici chiar prezenta marilor trusturi internationale nu a reusit sa profesionalizeze industria. Ca stiu sa faca business, asta e altceva. Dar mass-media nu inseamna numai profit. Si fabricile de caramida alearga dupa bani, nu? Si bisericile alearga dupa bani... Mass-media mai inseamna si etica, deontologie, ideal.

BUSINESS MAGAZIN: Spuneti ca nu stiti daca veti ramane in media. Cauza este "pulverizarea" despre care vorbeati mai devreme? Lipsa de etica? Sau este o alta cauza?

CORNEL NISTORESCU: Nu stiu pentru ca, in primul rand, mai am de lucru la proiectul despre care iti povesteam mai devreme. Doi: nu stiu daca este momentul sa incerci un proiect nou intr-o asemenea confuzie.

Intre 20 de ziare cate exista acum, merita sa incerci sa mai lansezi un ziar? Este asta solutia? Este asta atitudinea inteleapta sau inteligenta a unui om care stie ce se intampla? Nu fac parte dintre cei care sunt atat de siguri de ei si atat de auto-suficienti incat sa zic ca as reusi in orice conditii. Nu cred asta.

BUSINESS MAGAZIN: Dar ar mai exista o varianta. Sa va indreptati catre un ziar existent, cu notorietate. Prin vara se vehicula ca ati fi in negocieri cu Romania Libera...

CORNEL NISTORESCU: Nu am fost in negocieri cu nimeni. Oferte, discutii si apropo-uri au fost. Din mai multe parti. Nu am avansat discutiile pentru ca nu mi se parea corect sa incerc sa pacalesc contractul pe care l-am avut. Si nici nu aveam energie pentru asta.

Multi mi-au propus sa deschid o firma pe numele mamei sau sa treaca pe numele unei prietene un procentaj dintr-o companie de media, pe care sa incep sa o construiesc dinainte. Sa fac trucuri de felul asta. Nu m-a interesat. Pentru asta iti trebuie spirit duplicitar, capacitate de disimulare. Dimineata sa fac pe constructorul, iar seara sa fac pe omul de media.

Nu pot, nu am motivatie sa cobor intr-un asemenea registru de comportament care tine mai degraba de subconstientul unora decat de inclinatia mea.

BUSINESS MAGAZIN: Noua ne-a mai trecut pe la urechi o informatie. Cum ca ati fi in discutii cu Gruner und Jahr, pentru un proiect comun, o revista... Cum comentati?

CORNEL NISTORESCU: Nu pot sa spun acum ce se va intampla, nu stiu. Eu am o vorba: vulpea cu clopotei nu prinde niciodata iepuri. Si in al doilea rand, eu discut abia dupa ce am sarit santul. Nu pot sa spun mai multe. Am fost de curand la Hamburg, am vorbit cu ei.. Gruner und Jahr - care este deja in Romania prin revista Auto Motor si Sport - va creste in mod cert aici.

Vorbim de unul dintre cei mai mari actori de media ai Europei si ai lumii, care detine branduri precum Geo, Capital din Franta sau Financial Times... Au know-how, experienta. Si nu au cum sa lipseasca de aici.

BUSINESS MAGAZIN: De pe ce pozitie ati mentine contactul cu media?

CORNEL NISTORESCU: Cred ca mai am resurse de creativitate sa gasesc o modalitate de exprimare. Asta nu inseamna ca trebuie sa recurg la media neaparat. De pilda, as putea sa plec prin tara si sa ma intorc cu o carte - nu cu un ziar, o revista sau o emisiune. Vorbind de media, ce sa-ti zic? As fi de-a dreptul nefericit sa nu gasesc un loc in care sa ma exprim macar din cand in cand.

Dar sa mai conduc sau sa ma supun unui infern de a gestiona o companie complicata, este un gand la care voi renunta mai repede decat la acela de a ma opri din scris. Nu am avut nici un fel de aspiratie sa conduc oameni in media. Dimpotriva, mi se parea o corvoada. Mi se parea mult mai important sa ma conduc pe mine insumi.

BUSINESS MAGAZIN: Ati simtit aceasta corvoada la Ringier?

CORNEL NISTORESCU: Cu Ringier am lucrat foarte putin si nu e relevant... Doar am avut moduri diferite de a vedea lucrurile, din cauza diferentei de cultura. E tarziu acum sa ma preocupe tipul de organizare a lui Ringier. Daca as fi avut 25 de ani, m-as fi gandit sa invat... sau sa-i descoper avantajele si plusurile. Si sa evit minusurile. Nu ma mai preocupa.

Experienta Evenimentul Zilei s-a incheiat cu o echipa si cu un tip de a face presa.

BUSINESS MAGAZIN: Cand?

CORNEL NISTORESCU: La sfarsitul anului trecut, cand echipa a si plecat. S-a schimbat si puterea... S-a incheiat o epoca. O epoca de politic, o epoca de a face presa si chiar de a te comporta in societate. Aveam de-a face cu un progres firesc. Daca ar fi evoluat altfel situatia - din toate analizele mele - lucrurile nu puteau sa mearga decat prost. Trebuia sa plec.

BUSINESS MAGAZIN: In tot acest an, ati evitat sa vorbiti, sa va exprimati... Cat de complicat era contractul?

CORNEL NISTORESCU: Unul extrem de complicat, care nu putea fi rupt peste noapte. Cu tot cu anexe, avea 1.600 de pagini. Data de pe vremea nemtilor (Gruner und Jahr) si ma obliga la un an de non-concurenta. A existat si o scrisoare de garantie de 500.000 de dolari...

Da, se vorbeste in industrie despre "clauza Nistorescu" - ca n-ai voie sa aduci prejudicii companiei, nici sa iei clienti sau sa faci o activitate cu acelasi specific ce ar putea "rupe" din cota de piata a companiei pentru care ai lucrat. Toate astea sunt rezultatul unei experiente germane si a unei practici internationale.

In Romania, nici jurnalistii, nici companiile nu stiu sa-si negocieze contractele. Este normal sa nu poti lasa la intamplare comportamentul unui om dupa ce rupe o relatie profunda cu o companie. Sa iti ia clientela, sa-ti dinamiteze relatiile, sa-ti arunce pe piata contracte, sa le faca oferte oamenilor-cheie, sa iti paralizeze centrii nervosi ai companiei.

E prea mult amatorism in contractele din Romania. Prea multa tafna si prea mult urechism.

BUSINESS MAGAZIN: In afara de proiectul imobiliar, in ce alte companii mai sunteti implicat?

CORNEL NISTORESCU: In agentia de publicitate TBWA, din care detin 10%, la Radio Total - 7%, Europa FM - 3%, Alfa Cont - 60%. Dar pot sa vand... Am stiut din primul moment ca singura modalitate de a ma ridica la un anumit standard profesional si de management este asocierea cu grupurile straine.

Si, asociindu-ma cu grupurile straine, am descoperit ca singura modalitate de a ramane pe piata este sa nu te asociezi cu ele. Pentru ca grupurile straine sfarsesc prin a te reduce la conditia de angajat. Asa merg lucrurile in Romania. Din lipsa unei filozofii si strategii economice pe termen lung, riscul Romaniei este sa transforme poporul roman intr-un popor care presteaza servicii. Nimic mai mult.

BUSINESS MAGAZIN: Revenind la confuzia din mass-media despre care vorbeati la inceput, la lipsa de etica ce marcheaza industria... Cum vedeti contributia Clubului Roman de Presa la indreptarea lucrurilor?

CORNEL NISTORESCU: Nu cred ca va avea vreo contributie. CRP s-a nascut pentru a-si apara propriile interese, patronale. Nu e o comunitate profesionala cu adevarat. Intre timp, unii dintre membri tot vanzand sau pierzand din interese, au incercat sa faca o schimbare de directie.

Dar atata timp cat fundamentul nu a fost pus pe principii profesionale si etice, ci din alte ratiuni, rolul CRP nu se va schimba. E ca si cum ai ridica o constructie ca sa-i schimbi fundatia, pentru a o pune pe cea corecta.

BUSINESS MAGAZIN: Numiti un lider de opinie in presa romaneasca. Pe cel mai important, in viziunea dv - daca acest grad de comparatie este permis.

CORNEL NISTORESCU: Nu ma pune sa fac asta. Vrei o discutie transanta? As prefera sa nu dau nume. Stii cu ce m-am ales dupa 20 de ani de discutii transante? Cu o stampila ca sunt ciufut, incomod, ca n-am simtul umorului... Pot doar sa spun ca scena duce lipsa de oameni care sa tinteasca cauze, nu interese.