Foarte utile romanilor aflati in cautarea unui loc de munca, site-urile de joburi devin surse de venit tot mai importante.

La aproximativ opt ani de cind a facut primii pasi, piata joburilor online a inceput sa se aseze. Primii jucatori s-au detasat deja de concurenta, in vreme ce actorii mai mici au inceput sa caute nise prin care sa-si atraga noi clienti. In consecinta, piata este destul de aglomerata, dar aceasta nu inseamna ca nu este nevoie de noi site-uri de acest gen.

Mai ales daca nou intratii vin cu servicii de nisa inedite. Totodata, cei care au intrat deja in acest business, reusind sa dobindeasca o oarecare notorietate, au mari sanse ca in viitorul apropiat sa cistige bani seriosi de la companiile internationale care vor sa intre pe piata autohtona.

„In piata de recrutare online vor mai intra jucatori externi, dar exclusiv prin achizitia jucatorilor principali de acum“, apreciaza Liviu Dumitrascu, CEO eJobs. Din informatiile companiilor de profil, in 2007 banii rulati in aceasta industrie ar putea totaliza 4-5 milioane de euro.

Ce presupune un site de recrutare

Multa experienta pe piata de recrutare, citeva zeci de mii de euro pentru inceput si doi-trei ani de rabdare pina apar primele profituri. La aceasta ar trebui sa se astepte un investitor care se gindeste sa faca bani dintr-un site de joburi. De altfel, in Romania, cele mai prolifice site-uri de joburi au in spate fie agentii de recrutare traditionale, fie mari actori pe piata online.

Este, spre exemplu, cazul Neogen care detine BestJobs.ro sau netBridge care detine atit hr-romania, cit si myjob.ro. „Exista doi-trei mari jucatori care au acaparat deja cea mai mare parte din piata, astfel incit ar mai exista loc pentru site-urile mici, de nisa, si nu pentru cele generaliste care, pentru a putea supravietui, ar trebui sa aiba in spate o forta financiara.

Nu cred ca un dezvoltator independent ar mai putea avea succes“, ne-a declarat Florin Secanu, Product Manager Jobbing.ro, site ce apartine companiei Smart Management Agency.

„La inceput am investit citeva zeci de mii de euro, dupa care a trebuit sa alocam bani pentru partea de mentenanta si de dezvoltare a site-ului, ceea ce inseamna alte citeva sute de mii de euro in citiva ani“, povesteste acesta. Mai mult, potrivit lui Secan, pentru a putea face un astfel de site profitabil, trebuie sa se investeasca foarte mult si in promovarea lui.

„Sumele difera de la caz la caz. Se poate face foarte bine promovare online, dar si in alte moduri“, mai spune managerul Jobbing.ro.

Profituri dupa trei ani

Tot pentru inceput proprietarii de site-uri de recrutare sustin ca este mai bine sa nu se perceapa nici un comision companiilor care doresc sa isi posteze anunturile de recrutare pe respectiva pagina de Internet. Astfel, se cistiga o baza de potentiali clienti, dar si vizibilitate. In acest timp, site-urile cistiga exclusiv vinzind publicitate.

„Momentan, noi cistigam bani doar din publicitate, deoarece sistemul nu a ajuns inca la maturitatea necesara pentru a oferi servicii platite.

Intentionam sa oferim servicii gratuite doi-trei ani, dupa care vom oferi servicii standard, dar si premium, pentru cei care vor sa isi scoata mesajele in evidenta“, sustine oficialul Jobbing.ro, potrivit caruia in momentul de fata site-ul, ca entitate de sine statatoare, nu este profitabil. „Va deveni profitabil, dar nu pe termen scurt. Estimam insa ca atunci profitul va fi destul de bun“, mai spune Secanu.

Potrivit acestuia, in primii ani de viata ai unui astfel de site este extrem de important sa se foloseasca toate metodele prin care se poate genera trafic. „Cind deschizi un astfel de site trebuie sa ai in spate multe cunostinte in domeniu. De asemenea, este de preferat sa ai in spate un partener puternic care sa-ti asigure softul necesar.

Dupa aceea, apare intrebarea «Cum faci sa fii cunoscut pe Internet?» si aici intervin metodele conventionale de promovare - partea de optimizare“, mai explica reprezentantul Jobbing.ro.

Ce se ascunde in spatele unui site de joburi

„Angajatorul introduce un anunt de angajare, iar candidatii aplica la anuntul respectiv si raspund la interviul online - unde este cazul. In contul sau, angajatorul are o serie de instrumente de filtrare, dupa care poate selecta dintre CV-urile depuse candidatul ideal pentru postul respectiv.

De asemenea, angajatorii mai folosesc optiunea de cautare in baza de date cu CV-uri, dupa mai multe criterii“, lamureste Calin Fusu, director general la Neogen, companie care detine BestJobs.ro, modul in care functioneaza un site de acest tip. Cum se cistiga insa bani din aceasta activitate?

In timp ce o persoana care isi trimite CV-ul pe un site nu plateste absolut nimic, compania angajatoare trebuie sa achite o taxa firmei care posteaza anunturile respective pe site-ul propriu. Aceasta se ridica, la unele firme, la aproximativ 19 euro pentru un anunt postat pe o perioada de 30 de zile.

„Majoritatea clientilor prefera pachetele de 10 si 30 de anunturi, alaturi de optiunea de cautare in baza de date cu CV-uri“, sustine Fusu.

De asemenea, exista si varianta in care companiile ce detin astfel de site-uri pot oferi, contra cost, o anumita vizibilitate anunturilor unor firme. De cele mai multe ori, societatile care platesc mai mult sint promovate pe prima pagina a site-ului. Tot in aceeasi categorie se inscriu si anunturile personalizate.

Nu in ultimul rind, detinatorii de site-uri de joburi primesc bani oferind servicii de cautare dedicata.

Practic, la solicitarea companiei-client, specialistii societatilor de recrutare online identifica persoanele potrivite pentru postul vizat din baza de date cu CV-uri, dupa care obtin acordul acestora de a participa la procesul de recrutare, oferindu-le, evident, mult mai multe informatii despre pozitia respectiva sau despre compania angajatoare.

Nu in ultimul rind, printre sursele de venit ale detinatorilor de site-uri se numara promovarea joburilor prin newsletter sau promovarea diferitelor evenimente avind ca grup-tinta managerii sau profesionistii in resurse umane.

Pe de alta parte insa, acelasi site poate cistiga si vinzind spatiu publicitar altor firme, fara ca acestea din urma sa doreasca neaparat sa recruteze. In acest caz, conteaza extrem de mult traficul de pe acest site, dar si caracteristicile persoanelor care obisnuiesc sa acceseze site-ul respectiv.

Outplacementul, o nisa de exploatat

Pentru ca site-urile de joburi nu mai sint de mult o noutate nici pentru cei care isi cauta un loc de munca, dar nici pentru cei care ofera o slujba, iar piata de profil este destul de aglomerata, companiile care detin un astfel de site au venit in ultima perioada cu noi servicii, pentru a se putea astfel diferentia de concurenta.

Unul dintre acestea este outplacementul, iar compania care a introdus pe piata autohtona un astfel de serviciu este Smart Management Agency, care, pe site-ul pe care il administreaza, Jobbing.ro, desfasoara programul Smart Outplacement. Este vorba despre un serviciu util companiilor aflate in faza de restructurare a personalului.

Implementind cele mai adecvate solutii de redirectionare catre piata muncii a excedentului de personal existent, companiile nevoite sa disponibilizeze un numar mare de oameni reusesc, in acest fel, sa nu isi strice imaginea.

Totodata, serviciul vine in sprijinul companiilor de resurse umane si al altor firme care doresc sa angajeze, dar si al posesorilor de site-uri de joburi care isi pot rotunji veniturile. Cum? In cazul outplacementului, clientul companiei care patroneaza un site de joburi devine compania de resurse umane care doreste sa realizeze o campanie de outplacement.

In schimb, firmele existente in baza de date a sistemului beneficiaza gratuit de lista de CV-uri cu datele complete ale personalului disponibilizat. Sistemul poate fi destul de flexibil, in conditiile in care se pot crea structuri de foldere pe meserii, fise de prezentare a candidatilor sau poate exista posibilitatea incarcarii CV-urilor in mod direct.

„Noi luam bani de la firmele de recrutare care vor sa faca o campanie de outplacement“, ne-a explicat Florin Secanu, potrivit caruia acest serviciu poate genera bani, dar nu in aceeasi masura ca activitatea de baza a unui site de joburi. „Astfel de campanii nu sint sute pe an, asa ca nu poate constitui un business in sine“, este de parere Secanu.

Bani din consilierea managerilor

Destul de recent introdus in portofoliul unor companii care detin site-uri de recrutare, un alt serviciu ce se anunta promitator din punctul de vedere al veniturilor pe care le poate genera se refera la consilierea pentru dezvoltarea carierei si la coaching.

„Pentru HR Romania este un business extrem de profitabil, in primul rind pentru ca obiectivul nostru este ca, pina la sfirsitul anului, prin serviciile de consiliere, sa atragem peste 80% dintre managerii din Romania in a deveni utilizatori ai site-ului nostru.

Un boost important in venituri va veni din directia serviciilor conexe (pe care momentan, pina la lansarea site-ului, nu le putem dezvalui)“, ne-a declarat Maria Alexandra Focsa, Senior HR Consultant hr-romania.ro.

Integral in Cotidianul