Curtea Europeana de Justitie a declarat, marti, ilegala legea germana care protejeaza Volkswagen de o eventuala preluare, transmite Rador care citeaza New York Times. In urma acestei decizii, Porsche ar putea prelua controlul majoritar al celui mai mare producator auto din Europa, din care in prezent detine 31%.

Decizia este o reusita importanta a Uniunii Europene in incercarea de a elimina pachetele strategice sau asa-numitele actiuni de aur care ofera guvernelor o influenta speciala asupra companiilor listate la bursa.

"Decizia Curtii Europene de Justitie este o veste buna pentru piata interna si pentru libera miscare a capitalului," a declarat Oliver Drewes, purtatorul de cuvant al Comisiei.

Potrivit Rador, Curtea Europeana de Justitie a decis, ca legea Volkswagen incalca legislatia UE pentru ca limiteaza drepturile de vot la 20% si permite statului de origine al Volkswagen, Saxonia Inferioara, sa aiba drept de veto asupra deciziilor strategice cu doar 20% din voturi.

Porsche a salutat aceasta decizie care ii permite sa-si exercite toate drepturile de vot acordate de pachetul de 31% din actiunile Volkswagen.

Reprezentantii producatorului de automobile sport au declarat ca decizia le-a permis sa-si mareasca "substantial" posesiunile la Volkswagen, refuzand insa sa precizeze daca aceasta inseamna ca ar putea deja obtine controlul majoritar.

"Nu s-a decis ce vom face in continuare. Vom prezenta decizia curtii consiliului de conducere iar acesta va hotari cum vom proceda," a spus Frank Gaube, purtatorul de cuvant al Porsche.

Urmatoare intalnire a consiliului de conducere este stabilita pentru 12 noiembrie, a spus acesta, adaugand ca nu poate preciza daca problema Volkswagen va fi discutata sau nu. O sursa apropiata a declarat ca este putin probabil ca Porsche sa-si mareasca participatia la VW pana la sfarsitul anului.

Volkswagen a anuntat ca va analiza impactul deciziei asupra statutului sau, in timp ce uniune sindicala IG Metall a cerut guvernului de la Berlin sa se asigure ca reprezentantii muncitorilor din consiliul de conducere al Volkswagen vor putea in continuare bloca inchiderea uzinelor sau transferurile.

Legea Volkswagen din 1960 stipula ca Germania si Saxonia Inferioara au fiecare dreptul sa numeasca doi membri in consiliul de conducere atat timp cat detin actiuni. Guvernul federal german nu mai este actionar Volkswagen, dar Saxonia Inferioara este al doilea actionar ca marime si sustine ca intentioneaza sa-si pastreze pachetul de 20,1%.

Atat autoritatile de la Berlinul, cat si cele din Saxonia Inferioara, au declarat ca accepta decizia instantei europene, ministrul german al justitiei afirmand ca va demara imediat procesul de amendare a legislatiei.