Noile buletine de identitate cu cip ar putea fi emise în București abia din luna septembrie din acest an și nu în vară cum a anunțat anterior ministrul de Interne Lucian Bode, în condițiile în care licitația privind infrastructura de emitere a certificatelor digitale pentru noile cipuri este puternic contestată.

Cartea electronica de identitateFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a comunicat, la solicitarea HotNews.ro, stadiul în care se află proiectul de extindere la nivel național a noilor cărți electronice de identitate, despre care ministrul de Interne, liberalul Lucian Bode, a spus anterior că se va întâmpla în vara acestui an mai întâi în București și apoi în restul municipiilor până la finalul anului 2023.

Licitația pentru 9 milioane de cipuri a fost atribuită, dar mai lipsește ceva

Pentru lansarea noilor buletine cu cip, Compania Națională Imprimeria Națională a lansat două licitații majore de zeci de milioane de euro.

O primă licitație, lansată în vara anului trecut, a vizat achiziția a 9 milioane de cipuri și 375.000 de ansambluri din policarbonat cu antenă, contract pe 4 ani cu o valoare estimată inițial la peste 38,2 milioane de euro.

Francezii de la Idemia au câștigat licitația / MAI: Primele cipuri vor fi livrate la finele lunii iulie

La această licitație la care Imprimeria a primit 5 oferte a fost desemnat un câștigător în primăvara acestui an. este vorba de asocierea de firme dintre Idemia Identity & Security France (lider) și Idemia France, arată datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Iată ce spune MAI despre livrarea noilor cipuri.

  • „La 28 februarie 2023 Compania Națională Imprimeria Națională a finalizat procedura de achiziție publica pentru desemnarea furnizorului de cip - uri. A fost semnat Acordul Cadru cu o valabilitate de 4 ani pentru o cantitate de 9 milioane de cip-uri.
  • Estimăm livrarea primului lot de cip-uri în ultima decada a lunii iulie. În intervalul martie -mai au fost desfășurate activități tehnice pentru stabilirea configurației noului tip de cip.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii MAI.

Doar că aceste cipuri ar trebui să conțină și certificate digitale cu care cetățenii să se poată autentifica / identifica în sisteme informatice al MAI și în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private.

Aici sunt însă probleme.

4 contestații și o plângere la Curtea de Apel București la licitația pentru certificate digitale

Cea de-a doua licitație necesară emiterii la nivel național a noilor cărți electronice de identitate a fost lansată de Imprimeria Națională tot în vara anului trecut și vizează crearea unei infrastructuri de chei publice (PKI) pentru emiterea și gestiunea certificatelor digitale.

Această infrastructură de chei publice (PKI) emite "certificatul digital" care se înscrie pe cipul cărții electronice de identitate (CEI). Această infrastructură este esențială nu doar la emitere, ci și la utilizarea / funcționarea CEI.

Aceasta deoarece, ulterior emiterii, la fiecare utilizare a cărții electronice de identitate (CEI), această infrastructură "certifică" faptul că acel certificat este valid și că CEI poate fi utilizată.

De ce e nevoie de infrastructura pentru certificate digitale

Din informațiile HotNews.ro în proiectul pilot de la Cluj pentru cărțile electronice de identitate emise s-a folosit o infrastructură PKI de tip open source, dezvoltată la nivel intern în MAI.

  • „Pentru un număr mare de cărți electronice de identitate, de ordinul milioanelor este nevoie de o infrastructură capabilă să gestioneze un număr mare de certificate digitale.
  • Ca ordin de mărime, trebuie luat în calcul că în momentul în care se vor deschide interfețele pentru servicii publice digitale și un posesor de CEI va utiliza pentru autentificare documentul de 10 ori/zi la un nivel de câteva milioane în circulație, presiunea pe această infrastructură va crește exponențial”, au precizat pentru HotNews.ro surse apropiate acestui proces.

Această procedură de licitație, în care valoarea contractului este estimată la peste 22,8 milioane de lei (fără TVA), este puternic contestată.

  • „În cadrul acestei proceduri au fost depuse până în prezent 4 contestații dintre care 3 au fost soluționate de CNSC.
  • În prezent se află în evaluare la CNSC o contestație și o plângere la Curtea de Apel București.
  • Estimăm finalizarea procedurii la finalul lunii iulie 2023, în măsura în care nu vor fi depuse alte contestații.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii MAI.

În cel mai recent punct de vedere din SEAP, emis de Imprimeria Națională, se spune că deși au fost depuse cinci candidaturi, toate contestațiile depuse la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), precum și plângerea de la Curtea de Apel București au fost depuse numai de asocierea Trans Sped SA (lider), Dendrio Solutions SRL și BIT4ID SRL.

Când estimează MAI emiterea noului prototip funcțional de CEI

Oficialii MAI au mai precizat pentru HotNews.ro că estimează că emiterea noii cărți electronice de identitate (CEI) cu noul cip se va face undeva la finalul lunii august sau începutul lunii septembrie din acest an.

  • „Estimăm crearea unui prototip funcțional CEI cu noul CIP inserat la începutul lunii august. În funcție de testele tehnice, poate fi luată în calcul emiterea noului prototip la finalul lunii august sau începutul lunii septembrie”, au mai precizat pentru HotNews.ro oficialii MAI.

3 din cele 5 oferte au ca terț susținător firma CertSign din grupul UTI

Potrivit datelor din SEAP, la această licitație au fost depuse 5 oferte, dintre care 3 au ca terț susținător firma CertSign din grupul UTI, controlat de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu:

  • 1. Dataware Consulting (ofertant) și Certsign (subcontractant)
  • 2. Orange România (ofertant) și Certsign (subcontractant)
  • 3. Trencadis Corp (ofertant) și Certsign (subcontractant)
  • 4. Advice Information Technology (lider), Entrust Limited (subcontractant), Network one Distribuion (terț) și OSI Sistemske Integracije (ofertant).
  • 5. Trans Sped (lider), Dendrio Solutions SRL și BIT4ID.

Expert: Trencadis s-a retras când a aflat că împarte Certsign cu competiția

Este legal ca la o licitație să depună oferte mai mulți competitori care să aibă în spate același subcontractant?

Andrei Nicoară, expert în servicii de e-guvernare, susține că deși legea permite în acest caz au apărut anumite probleme.

  • „Legea achizițiilor permite ca un terț susținător să susțină mai mulți ofertanți principali, acest lucru este normal dacă produsul este unic și dorim să existe competiție pe aspectele complementare.
  • În cazul CEI, în care CertSign a semnat pentru a susține 3 ofertanți, această situație nu este optimă fiind protejată doar prin prevederi contractuale prin care CertSign se obligă să ofere un tratament egal.
  • Lipsite de transparență aceste aranjamente au determinat compania Trencadis să se retragă când a aflat că-și împarte susținătorul cu competiția sa.”, a declarat pentru HotNews.ro expertul Andrei Nicoară.

Informația legată de Trencadis apare de altfel în chiar una dintre contestațiile depuse de Trans Sped.

Expertul Andrei Nicoară a semnalat pe contul său de LinkedIn că Trans Sped a fost inițial respinsă ca neavând experiența necesară, dar a contestat succesiv atât propria respingere cât și acceptarea celorlalți competitori.

  • „CNSC i-a acordat re-evaluarea, care a fost între timp făcută de CNI și a dat .... același rezultat. Tot CNSC a respins solicitarea de re-evaluare a celorlalți competitori, așadar astăzi este în curs o contestare la CNSC a celei de a doua evaluări și o plângere la Curtea de Apel cu privire la ceilalți competitori.”, spune acesta.

Acesta mai susține că fiecare lună de întârziere a emiterii CEI ar produce pierderi de 1,16 milioane lei din buzunarele cetățenilor și 2 milioane de euro din PNRR.

  • „PNNR finanțează costul CEI în loc ca acesta să fie plătit de cetățean.
  • Până la data finală a PNRR, CEI se va obține gratis în locul unui tarif de 12.5 euro. După încetarea PNRR se va reveni la acest tarif.
  • Există un grafic al producției, cu o valoare anuală de aproximativ 2.000.000 emiteri.
  • Această valoare nu este limitată tehnic ci derivă din numărul de oameni cărora le va expira CI, relativ puțini oameni vor cere CEI în avans.
  • Așadar fiecare lună de întârziere în emiterea CEI obligă 166,000 cetățeni (2 mil cetățeni/12 luni) să achite un CI de 7 lei și produce o pierdere din fondurile PNRR de 2 mil euro (166.000 x 12.5euro).”, susține expertul în e-guvernare.

Pe de altă parte, surse din MAI au precizat pentru HotNews.ro că problemele cu achiziția infrastructurii PKI nu ar afecta bugetul CEI din PNRR, deoarece licitația pentru infrastructura PKI nu se face prin fonduri PNRR.

  • „În caz de întârzieri o soluție de avarie ar putea fi emiterea noilor cărți electronice de identitate având la bază actuala infrastructură open source din proiectul de la Cluj, până când aceasta își va atinge limitele”, au mai precizat sursele.

Aproape 11.000 de cărți electronice de identitate emise la Cluj

Potrivit informațiilor MAI transmise HotNews.ro, până în prezent în cadrul proiectului pilot din județul Cluj, demarat în luna august a anului trecut, au fost emise 10.782 de cărți electronice de identitate.

  • „Nu putem estima câte vor fi emise la nivel municipiului București, întrucât suntem condiționați, pe de o parte, de definitivarea unui nou prototip funcțional care sa poată fi pus în circulație și, pe de alta parte, de numărul de cereri formulate de cetățeni.”, au mai spus pentru HotNews.ro oficialii MAI.

Noile cărți electronice de identitate ar urma să fie emise la nivel național până la finele acestui an, iar costul de 67 de lei, solicitat acum la eliberarea acestora în proiectul pilot de la Cluj, va fi suportat de stat, în condițiile în care avem 200 milioane de euro în PNRR pentru acest proiect, se arată într-un proiect de act normativ adoptat în data de 31 ianuarie 2023 de Guvern.