NASA a lansat în toamna lui 2021 o misiune cu buget de un miliard de dolari care se numește Lucy și care este gândită să dureze până în 2033. Sonda Lucy ar fi trebuit să se apropie în 2025 de primul asteroid pe care să-l studieze, dar cercetătorii au găsit un asteroid de care Lucy se va apropia la 1 noiembrie 2023. Lucy este prima misiune NASA care va studia asteroizii „troieni” de pe orbita lui Jupiter și va parcurge peste șase miliarde de km.

Lansarea sondei LucyFoto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

Sonda Lucy a „zărit” pe 3 septembrie un asteroid denumit Dinkinesh, a parcurs 54 milioane km în 40 de zile spre el și mai are de parcurs peste 20 de milioane de km pentru a ajunge nu departe de acest corp ceresc la data de 1 noiembrie.

Sonda spațială se va apropia cel mai mult la 425 km de Dinkinesh care este un asteroid ce are un diametru de aproximativ 400 de metri, apropiat ca dimensiuni de Bennu, de pe care NASA a adus mostre la final de septembrie. Spre comparație, asteroidul Psyche, către care NASA a trimis o misiune recent, are un diametru de 280 KM.

Misiunea a fost numită Lucy după celebra fosilă descoperită în Etiopia în 1974, una dintre descoperirile de referință din arheologie. Lansarea sondei a avut loc în octombrie 2021. Sonda cântărea atunci 1.500 km, dintre care 774 kg reprezenta combustibilul.

Patroclus, Menoetius și Eurybates sunt trei dintre viitoarele ținte ale misiunii, Patroclus fiind cel mai mare, cu 100 km diametru. În 2025 va fi o întâlnire cu asteroidul numit Donaldjohanson.

Partea super-frumoasă a misiunii Lucy este că poate fi modificată pe parcurs: inițial sonda trebuia să studieze opt asteroizi până în 2033, dar au putut fi adăugați doi, iar pentru a ajunge la prima țintă s-a făcut o mică schimbare de traiectorie în septembrie și va mai face una la final de octombrie, dacă va fi nevoie.

Misiunea ne va putea spune ce s-a întâmplat acum 4,5 miliarde de ani cu corpurile cerești și ne poate da detalii despre locul unde s-au format.

Sonda va „culege” informații despre culoarea, dimensiunea, densitatea și geologia corpurilor cerești de care se va apropia în misiunea de peste 6 miliarde km.

Sonda se va apropia de obiectele selectate la o distanță de 400 - 950 de kilometri, în funcție de dimensiunea lor, și la o viteză de aproximativ 24.000 km/h.

În astronomie, adjectivul troian se referă la o planetă minoră sau satelit natural care ocupă aceeași orbită cu un corp ceresc mai mare, planetă sau satelit natural, dar care nu intră în coliziune cu acesta pentru că orbitează în unul din cele două puncte de stabilitate Lagrange.