​Proiectul de Ordonanță de Urgență care reglementează eliberarea certificatelor digitale COVID, de la data de 1 iulie, a fost transmis Guvernului de către Ministerul Sănătății și ar urma să fie aprobat în ședința de marți a Executivului. Din prima zi a lunii viitoare, cei care doresc să călătorească între țările UE trebuie să descarce acest certificat. Certificatul digital va putea fi descărcat de 3 categorii de persoane - cele vaccinate împotriva COVID-19, cele care au trecut recent prin boală și cele care au un test PCR negativ - de pe platforma certificat-covid.gov.ro, dezvoltată de STS, arată proiectul de OUG, document obținut de HotNews.ro.

Pasaport verde CovidFoto: GIL COHEN-MAGEN / AFP / Profimedia

Ordonanţa de Urgenţă privind implementarea certificatului digital COVID (certificatul verde) are toate avizele necesare și va fi aprobată în şedinţa de Guvern de marţi, a anunțat astăzi ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă.

Certificatele privind vaccinarea, testarea sau vindecarea de COVID-19 vor fi eliberate de Ministerul Sănătății prin intermediul portalului web certificat-covid.gov.ro, dezvoltat de Serviciul de Telecomunicații Speciale, prevede proiectul de OUG.

Autenticitatea certificatului va fi garantată de un cod QR. Acest cod QR va putea fi scanat la punctul de trecere vamală, iar certificatul va putea fi prezentat atât pe hârtie, cât și pe telefon.

Pentru eliberarea certificatelor de testare va fi solicitată completarea pe portalul web certificat-covid.gov.ro a următoarelor seturi de date:

  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ pentru SARS-CoV2, județul în care s-a efectuat testarea.
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului / actul de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV2, județul în care s-a făcut testarea.

Pentru eliberarea certificatelor de vindecare va fi solicitată completarea pe portalul web certificat-covid.gov.ro a următoarelor seturi de date:

  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este pozitiv pentru SARS-CoV2, județul în care s-a efectuat testarea.
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului / actul de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV2, județul în care s-a făcut testarea.

Pentru eliberarea certificatelor de vaccinare va fi solicitată completarea pe portalul web certificat-covid.gov.ro a următoarelor seturi de date:

  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara unde s-a făcut vaccinarea.
  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului / actul de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara unde s-a făcut vaccinarea.

Certificatele sunt valabile după cum urmează:

  • Certificatele de testare 24 sau 72 de ore, în funcție de tipul de test
  • Certificatele de vindecare 180 de zile
  • Certificatele de vaccinare până la data de 30 iunie 2022

  • Povestea certificatului verde lansat la nivelul UE: Este gratuit, securizat și va ajuta la realuarea călătoriilor în siguranță

Certificatul a fost propus de Comisia Europeană pentru reluarea călătoriilor în condiții de siguranță în această vară. Acesta va fi gratuit, securizat și accesibil tuturor cetățenilor. Disponibil în format digital sau pe hârtie, acest certificat va reprezenta o dovadă a faptului că o persoană a fost vaccinată împotriva COVID-19, a obținut un rezultat negativ la test sau s-a vindecat în urma unei infecții.

În urma acordului politic cu privire la regulamentul care reglementează certificatul, încheiat între Parlamentul European și Consiliu la 20 mai, pe 1 mai s-a lansat pilonul tehnic al sistemului UE. Creat în doar două luni, portalul UE asigură verificarea caracteristicilor de securitate conținute în codurile QR ale tuturor certificatelor.

Acest lucru le va permite cetățenilor și autorităților să aibă certitudinea că certificatele sunt autentice. În timpul acestui proces, nu se schimbă și nu se păstrează date cu caracter personal.

Regulamentul se va aplica de la 1 iulie, însă toate statele membre care au trecut cu succes testele tehnice și care sunt pregătite să elibereze și să verifice certificatele pot începe să utilizeze deja sistemul în mod voluntar. Încă din 1 iunie, șapte state membre – Bulgaria, Cehia, Danemarca, Germania, Grecia, Croația și Polonia – au decis să se conecteze la portal și au început să elibereze primele certificate ale UE, în timp ce altele au decis să lanseze certificatul digital al UE privind COVID numai atunci când toate funcțiile vor fi implementate la nivelul întregii țări.

O prezentare generală actualizată este disponibilă pe site-ul web dedicat certificatului verde digital Covid.

Regulamentul se va aplica de la 1 iulie și, pentru statele membre care au nevoie de mai mult timp, prevede o perioadă de introducere treptată de șase săptămâni pentru eliberarea certificatelor. În paralel, Comisia va continua să ofere sprijin tehnic și financiar statelor membre pentru a se conecta la portal.

Ministrul italian al sănătății, Roberto Speranza, a anunțat că va propune extinderea folosirii certificatului verde de călătorie al Uniunii Europene și pentru țări din afara blocului comunitar.

  • Cum s-a ajuns la certificatul digital pentru libera circulație în UE

La data de 17 martie 2021, Comisia Europeană a prezentat o propunere de creare a unui certificat al UE privind COVID pentru a facilita libera circulație în condiții de siguranță a cetățenilor în UE în timpul pandemiei. La 20 mai, colegiuitorii au ajuns la un acord provizoriu.

În paralel cu procesul legislativ, Comisia a colaborat îndeaproape cu reprezentanții statelor membre în cadrul rețelei de e-sănătate, o rețea voluntară care conectează autoritățile naționale responsabile cu e-sănătatea, în vederea implementării tehnice. La 21 aprilie, au fost adoptate specificații tehnice, pe baza orientărilor convenite în ianuarie și actualizate în martie, precum și a unui cadru de încredere convenit în martie. În plus, a fost elaborat un model de proiectare împreună cu statele membre care să faciliteze recunoașterea certificatelor UE privind COVID eliberate pe suport de hârtie.

Portalul UE a fost creat de T-Systems și SAP și este găzduit de centrul de date al Comisiei din Luxemburg. Acesta permite verificarea semnăturilor digitale conținute în codurile QR ale tuturor certificatelor fără prelucrarea datelor cu caracter personal. Cheile de semnătură necesare pentru această verificare sunt stocate pe servere la nivel național; prin intermediul portalului, aceste chei pot fi accesate de aplicațiile sau sistemele naționale de verificare din întreaga UE.

Comisia a dezvoltat, de asemenea, programe informatice și aplicații de referință pentru eliberarea, stocarea și verificarea certificatelor, astfel încât să faciliteze implementarea la nivel național; acestea sunt publicate pe site-ul GitHub.

Cele mai recente informații primite de la statele membre cu privire la măsurile luate și la restricțiile de călătorie impuse în contextul pandemiei provocate de coronavirus sunt disponibile pe platforma Re-open EU.

Citește și: