Sarabanda externalizarilor facute in detrimentul Administratiei Portului Constanta de Gheorghe Moldoveanu, actualul director general al companiei nationale ce gestioneaza in numele statului poarta maritima a Romaniei continua in ciuda faptului ca pozitia sa in varful ierarhiei Companiei este tot mai nesigura.

In cursul zilei de ieri, la ora 10.00 era programata sa aiba loc o licitatie privind externalizarea integrala a serviciilor de depoluare pentru intregul Port Constanta.

Ca si in alte cazuri -vezi licitatiile privind inchirierea (echivalenta cu vanzarea!!!) pentru doua decenii a Portului Tomis, a serviciilor de comunicatii (telefonie fixa, etc.), securitate si paza, precum si a celor de remorcaj-Moldoveanu a pregatit si aceasta pseudo-licitatie intr-un cvasianonimat mediatic.

Mai mult, in acest caz se poate sustine cu certitudine ca licitatia pentru serviciile de depoluare a beneficiat de un secret desavarsit, de organizarea ei neavand cunostinta nici multi dintre angajatii CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta.

Cat despre publicarea anuntului referitor la data si ora desfasurarii sedintei de licitatie pe site-ul oficial al CN APMC nici nu a putut fi vorba, in conditiile in care interesele meschine ale lui Gheorghe Moldoveanu si a clientelei sale politico-economice trebuiau bine ascunse de ochii contribuabililor si, pe cat posibil, chiar si de cei ai actualei conduceri a Ministerului Transporturilor.

Numai ca din anumite ratiuni obscure, licitatia cu pricina a fost amanata pana la o data neprecizata.

Firme fara trecut incaseaza „halci” din Portul Constanta

Activitatea de depoluare in porturile maritime este deosebit de profitabila, mai ales in conditiile actuale cand legislatia autohtona, armonizata cu cea a Uniunii Europene, implica masuri foarte rigide in special in privinta calitatii apei din bazinul portuar.

Astfel ca, in conditiile in care traficul de nave in Portul Constanta a crescut in ultimii ani si este de asteptat sa creasca si mai mult in cursul acestui an, (avand in vedere relansarea transportului maritim la nivel mondial), curatarea acvatoriului portuar pe spezele comandantilor si a armatorilor navelor vinovate de inerentele scurgeri accidentale in apa portului a unor produse petroliere

provenite de la motoarele acestor vase, este o afacere deosebit de rentabila pentru orice firma mai mult sau mai putin specializata in acest sens.

De aceea, miza licitatiei amanate era binecunoscuta de directorul Moldoveanu, motiv pentru care a arvunit-o deja unui client cu dare de mana, asa cum s-a intamplat si cu alte servicii care au fost smulse companiei de stat pentru a indestula buzunarele unor imbogatiti ai tranzitiei.

Pe langa faptul ca prejudiciile aduse statului prin lipsirea Administratiei Portuare de aproape toate sursele importante de venituri sunt greu de calculat, Moldoveanu este responsabil si de aplicarea dubioasa a procedurilor legale la licitatiile desfasurate sub patronajul sau.

Aceasta intrucat, daca tot s-a intentionat debarasarea statului de serviciile portuare, ar fi fost mult mai echitabil si mai profitabil pentru Administratia Portuara sa se organizeze privatizari corecte prin care sa se permita accesul in cel mai mare port din sud-estul Europei, a investitorilor straini autentici, cu experienta in domeniu si cu potenta financiara.

Cu o singura exceptie-inchirierea Terminalului din Molul IIS catre unul dintre cei mai mari operatori de containere din lume-toate celelalte licitatii importante organizate de CN APMC sub conducerea lui Moldoveanu nu au facut decat sa cedeze „halci” masive din potentialul economic al Portului Constanta, catre societati romanesti fara experienta in domeniu si care nu au investit mai nimic in

modernizarea portuara, folosindu-se mai mult doar de dotarile vechi preluate de la CN APMC.

In aceste conditii, consideram ca autoritatile centrale competente si in special Ministerul Transporturilor ar trebui in cel mai scurt timp sa actioneze in vederea demiterii lui Gheorghe Moldoveanu din functia ocupata in cadrul conducerii APC si sa procedeze la demararea unor cercetari minutioase asupra modului cum s-au incheiat contractele pentru inchirierea serviciilor portuare in ultimii ani,

respectiv legalitatea licitatiilor organizate in acest sens. Vom reveni.