Firma Parat-Ro Sighisoara a fost preluata de concernul american ASCI (Auto-motive Safety Components International). Insa n-am reusit sa aflam mare lucru despre cauzele si implicatiile ulterioare ale acestei preluari.

Saptamana trecuta am primit la redactie un comunicat semnat de „directiunea ASCI GmbH & Co. KG Hildesheim” in care se arata ca firma ASCI Inc. „planifica sa preia incepand cu 01.01.2007 productia de airbaguri, inclusiv toate terenurile si cladirile SC PARAT-RO SRL din Sighisoara.”

Potrivit comunicatului, incepand cu aceeasi data Harald Gitschner va fi „Directorul General al ASCI Ro iar Mike Smith va fi atat managerul Departamentului de Calitate cat si corespondentul nostru in ceea ce priveste dezvoltarea proiectelor.(...)

Pana la preluarea definitiva din 01.01.2007, dl. Uwe Jagals, in calitate de manager productie interimar, va coordona productia airbag-urilor impreuna cu managementul PARAT RO.

Angajatii ASCI RO vor raporta acestuia.” Referitor la cauzele acestei „mutatii” in industria sighisoreana in comunicat se precizeaza destul de evaziv ca „prin reorganizarea centrului nostru de productie din Romania, speram la o imbunatatire continua a competitivitatii noastre ca furnizor al industriei de automobile, un segment de piata in care presiunea pretului este tot timpul resimtita.

Atat caile de comunicare simplificate cat si reprezentarea clara a responsabilitatilor ne vor ajuta sa raspundem cererilor clientilor nostri cu promptitudine si acuratete.” De aici s-ar putea deduce ca firma Parat s-a confruntat cu oaresce dificultati financiare care au condus la aceasta preluare, dar nu putem baga mana in foc...

Harald Gitschner se afla zilele acestea in Germania pentru finalizarea contractelor, urmand ca la intoarcerea in tara sa ne ofere mai multe detalii.

Cu ce se alege ASCI?

In urma acestei tranzactii concernul american obtine o fabrica care in 9 ani de activitate la Sighisoara a ajuns la o cifra de afaceri in 2004 de 3,2 milioane euro, un profit net pe 2004 de 278.000 euro (reinvestit in totalitate), cu un procent la export de 100%, 620 angajati bine pregatiti, unii dintre ei specializati in Germania, si o productie de 5,1 milioane unitati, numai airbag-uri in 2005.

Ca active ASCI se alege cu 22.000 metri patrati teren, 9.000 metri patrati hala, 2.000 metri patrati hala logistica si spatii pentru birouri amenajate toate la standarde occidentale.

Inceputurile industriei auto-motive la Sighisoara

In 1997 s-a inceput la Sighisoara productia de huse pentru automobile intr-un atelier in care lucrau 30 de angajati sub conducerea lui Harald Gitschner si a regretatului Olimpiu Langa. Pentru ca orasul avea potential si cererea la export era in crestere, in 1998 acestia decid cumpararea de la SC Nicovala SA a unor terenuri si hale pe care le amenajeaza si doteaza pentru industria auto-motive.

Numarul salariatilor ajunge pana la peste 100 de muncitori, luand astfel fiinta in mod oficial SC Parat-Ro SRL Sighisoara.

Datorita faptului ca firma a reusit sa obtina certificarea calitatii atat dupa sistemul european, cat si dupa cel american, precum si personal bine calificat (cu stagii de pregatire in Germania) reuseste sa atraga atentia concernului american ASCI, cel mai mare producator de air-bag-uri pentru autoturisme care detine fabrici de profil in mai multe tari.

In urma contactelor si vizitelor la Parat-Ro, conducerea ASCI a hotarat ca productia de air-bag-uri a unei fabrici proprii din Anglia sa fie transferata in totalitate la Sighisoara, astfel ca din 2002 la Parat-Ro se produc si airbag-uri pentru autoturisme din intreaga lume.

Acestea pe langa celelalte articole, mai ales destinate turismului (corturi, lenjerie de pat pentru marile hoteluri, etc.) sau genti pentru scule (intreaga productie a unei fabricii Parat din Cehia a fost detasata la Sighisoara in toamna anului 2003).

Neajunsuri

Ca orice societate din Romania, nici Parat-Ro n-a fost scutita de neplacerile produse de economia de piata cu specific romanesc sau de tendintele economiei mondiale. In 2003 productia de airbag-uri a firmei a inregistrat un recul in timpul verii datorita scaderii productiei de autoturisme la nivel mondial.

Flexibilitatea firmei a permis insa transferul fortei de munca in productia de articole destinate turismului. O noua lovitura a incasat-o Parat-Ro incepand cu 2005 cand euro a inregistrat cea mai scazuta valoare in raport cu moneda nationala, ori productia fabricii fiind destinata 100% exportului, nu s-a mai realizat profitul scontat pentru anul 2005.

In acelasi an a fost liberalizat si comertul cu China insa Harald Gitschner spunea atunci ca "Parat-Ro nu va fi afectata in mod direct de liberalizarea comertului cu China, ci de scaderea puterii de cumparare in Europa generata de deplasarea centrului de greutate a industriei mondiale in Asia.

Daca autoturismele se vor produce in China, e greu de crezut ca vor cumpara airbag-uri de la noi, ci vor avea grija chinezii sa-si faca si fabrici pentru airbag-uri sau huse. De aceea noi incercam sa investim si in piata ne-automotiva, insa nu in detrimentul ei. Astfel ca productia Parat va arata in viitorul apropiat astfel: o treime airbag-uri, o treime genti si o treime corturi.”

E de vazut ce s-a ales de aceasta strategie in conditiile in care ASCI a preluat Parat-Ro.