Ministerul Transporturilor a confirmat: contractul cu Todini, pentru executarea variantei ocolitoare a Sibiului, a picat. Lucrarile la centura Sibiului se amana pe termen nedeterminat. Neoficial, reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale spera ca in trei-patru luni, sa fie contractat un nou executant. Procedurile complicate contrazic, insa, aceste sperante.

Parlamentarii Sibiului, neputinciosi in fata situatiei nou create. ZIARUL de Sibiu va prezinta istoria lucra(tu)rilor ce au dus la acest esec.

Dupa cateva luni in care informatiile referitoare la mersul lucrarilor la varianta ocolitoare au lipsit cu desavarsire, Ministerul Transporturilor a anuntat, cu jumatate de gura, solutia - o noua licitatie. „Tot ceea ce va pot spune este faptul ca, in momentul de fata, contractul cu cei de la Todini este in reziliere.

Ce se va intampla? Se va intra pe proceduri pentru organizarea unei noi licitatii”, a declarat Alin Ionescu, purtatorul de cuvant al ministrului Transporturilor, Constructiilor si Locuintei.

Contactata de ZIARUL de Sibiu, Dorina Tiron, directoarea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) a anuntat ca va emite o declaratie oficiala abia saptamana viitoare. Insa a confirmat faptul ca firma Todini a fost scoasa din santierul centurii ocolitoare a Sibiului.

Mai important, insa, este termenul in care vor putea fi reluate lucrarile la centura Sibiului. Neoficial, reprezentantii CNADN sustin ca, in trei-patru luni, varianta ocolitoare ar putea avea un nou constructor. Specialistii din constructii sustin insa, ca termenul acesta s-ar putea prelungi de la sase luni la trei ani.

"Timp de cateva luni, am incercat sa resuscitam un mort. Am tot incercat sa punem contractul cu Todini pe cai legale, insa ne-a fost imposibil”, au declarat, neoficial, reprezentantii CNADN.

Ei sustin ca situatia in care s-a ajuns se datoreaza faptului ca pe 28 septembrie anul trecut, reprezentantii companiei italiene Todini au trimis o cerere de reziliere unilaterala a contractului pentru executia variantei ocolitoare a Sibiului. „Exista un termen de 14 zile in care cei de la Todini se puteau razgandi. Le-am trimis o serie de scrisori in acest sens, nu au facut-o.

Practic, nu mai aveam ce face. Am initiat o serie de negocieri, insa aici este vorba de o finantare europeana, care are reguli stricte. In conditiile in care contractul era reziliat, negocierile noastre cu Todini riscau sa fie interpretate ca negocieri cu o singura companie. Mai si riscam faptul ca cei de la ISPA sa retraga finantarea”, au declarat surse din cadrul CNADN.

La aceste negocieri au luat parte, indirect, prin diferite verificari, si reprezentanti ai Ministerului Finantelor si ai Curtii de Conturi. In viziunea acestora, singura solutie era un nou contract de executie. Din septembrie anul trecut si pana acum, insa, acest lucru nu s-a intamplat.

Oficialii Sibiului, pe spate!

In editia de ieri, ZIARUL de Sibiu publica informatii referitoare la eliminarea celor de la Todini, fara confirmarea oficiala, insa. Articolul din ZIARUL i-a surprins pe majoritatea reprezentantilor administratiei locale.

La Consiliul Judetean Sibiu, ca si la Primarie, nu se stia mare lucru, ultimele date oficiale, de acum cateva saptamani, fiind cele potrivit carora lucrurile se vor repune in miscare. In repetate randuri, primarul Johannis si-a exprimat nemultumirea fata de ritmul lucrarilor la centura.

Senatorul PD, Nicolae Neagu, este in spital. In afara lui, Sibiul nu mai are nici un parlamentar aflat la putere. ZIARUL de Sibiu l-a contactat si pe Cornel Stirbet, deputat PLD. „Ar trebui sa facem ceva, inca nu stiu ce, dar o actiune parlamentara care sa limiteze aceasta stare de fapt.

Ma gandesc la o serie de interpelari la Guvern, la Ministerul Transporturilor si la o coagulare a parlamentarilor de Sibiu in acest scop. Vinovatii sigur ca se pot cauta si chiar trebuie acest lucru”, a declarat Cornel Stirbet.

Din partea PSD, deputatul Ioan Cindrea suspecteaza interese mari in aceasta chestiune. „Este foarte grav pentru sibieni. In anumite perioade ale zilei, prin Sibiu nu se mai poate circula. Cei vinovati sunt cei din cadrul Ministerului Transporturilor. Pe perioada guvernarii noastre, o echipa guvernamentala verifica santierul centurii ocolitoare a Sibiului cel putin o data la doua luni.

Acum, acest lucru nu s-a mai intamplat. Iar in spatele acestei chestiuni cred ca sunt interese care duc si la grupul de la Golden Blitz. Iar Stirbet cu Neagu ar fi trebuit sa se ocupe de mult, acum este deja tarziu. Cand au venit la guvernare au promis ca fac. Iata ca nu au facut nimic”, a declarat Ioan Cindrea.

Ce amana lucrarile?

Cei de la Todini nu au putut fi contactati pentru noi declaratii. Acum doua zile, directorul de proiect, Eugenio Nerviani, se ferea sa comenteze aceasta situatie.

De-a lungul crizei care a intrerupt lucrarile la centura ocolitoare a Sibiului din septembrie anul trecut, cei de la Todini au clamat in repetate randuri faptul ca CNADN le refuza plata unor lucrari de 4,2 milioane de euro, executate deja. De fapt, din punctul de vedere al italienilor, acesta a fost si principalul impediment in reluarea lucrarilor.

Pentru remedierea problemei, a intervenit pana si ambasadorul Italiei in Romania, Mancini, insa din motive care nu se intrevad la Sibiu nu s-a ajuns la nici o solutie.

Reluarea lucrarilor cu o noua firma presupune, dincolo de procedurile de licitatie, si o ampla evaluare a lucrarilor efectuate pana acum. Dupa cum managerul Concefa, Horatiu Cercel, declara si in ZIARUL de Sibiu de ieri, evaluarea unui astfel de santier ar putea dura intre sase luni si trei ani.

Scurta descriere

Centura ocolitoare a Sibiului este prevazuta sa masoare 23,5 km cu profil de autostrada, sase pasaje, opt poduri, patru noduri rutiere, doua intersectii denivelate si o intersectie la nivel. Centura incepe dupa calea ferata din Selimbar, apoi trece pe langa Bungard. Urmatorul punct este zona industriala din partea de est a Sibiului (Balanta, Hidrosib) dupa care trece prin cartierul Gusterita.

Alt nod va fi cu drumul spre Medias, va mai trece prin drumul spre Ocna Sibiului, dupa care se va uni cu E 68 inainte de Cristian.

Care au fost termenele lucrarii?

I Septembrie 2006 - acesta a fost primul termen, stabilit in 2003, in urma licitatiei de atribuire a lucrarilor

II Septembrie 2007 - in martie 2005 se naste decizia ca centura ocolitoare sa aiba profil de autostrada. Constructorii anunta, neoficial, amanarea finalizarii cu un an

III Octombrie 2008 - intr-un raspuns dat interpelarii deputatului Cornel Stirbet, in iunie 2006, ministrul Transporturilor din acea vreme, Gheorghe Dobre, avansa un nou termen - toamna lui 2008

IV Fara termen. In momentul de fata, nici Ministerul Transporturilor, nici CNADN nu mai pot da un termen de finalizare a lucrarilor

Istoria centurii

Septembrie 2003

Compania italiana Todini Construzioni Generali SpA semneaza alaturi de CNADN contractul de realizare a centurii ocolitoare a Sibiului. Proiectul este finantat in proportie de 75% de catre Comunitatea Europeana, prin intermediul programului ISPA, restul fondurilor provenind de la bugetul de stat.

Soseaua de centura este prevazuta sa aiba o lungime totala de 23,5 kilometri, din care 14,6 kilometri cu profil de autostrada.

Mai 2004

In chiar prima zi de campanie electorala, ministrul Transporturilor din acea perioada, Miron Mitrea, inaugureaza santierul centurii ocolitoare a Sibiului. La festivitate participa exclusiv reprezentanti ai PSD, primarul Sibiului nefiind invitat

Septembrie 2005

Cei peste 300 de muncitorii de la Todini ameninta cu greva in lipsa unui contract colectiv de munca. Problemele se linistesc in cateva saptamani

Septembrie 2006

Executantul Todini i-a decizia intreruperii lucrarilor la centura ocolitoare. Motivul - plata ultimei facturi, de peste sase milioane de euro

Ulterior, cei de la Todini anunta ca doresc sa rezilieze contractul. Urmeaza o perioada de intalniri, negocieri intre CNADN si cei de la Todini.

Octombrie 2006

Fara sa faca publica cererea de reziliere a contractului de catre cei de la Todini, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, viziteaza santierul centurii ocolitoare si ameninta cu ruperea contractului. Vizita lui Berceanu nu are nici o urmare.

In lipsa unor acte aditionale, contractul dintre Todini si CNADN ia sfarsit, din moment ce luna octombrie era data ca termen de finalizare a lucrarilor. Negocierile continua.

Noiembrie 2006

In urma negocierilor cu cei de la CNADN, Todini reporneste lucrarile la centura. Pentru o zi, deoarece banii care trebuiau sa intre in conturi de la CNADN nu au mai venit. Reprezentantii CNADN anunta ca centura este gata in proportie de aproximativ 50 la suta. Exproprierile nu sunt, insa, terminate.

Ianuarie 2007

In vizita la Bucuresti, vine Romano Prodi, premierul Italiei. Din delegatie face parte si Luiza Todini, managerul companiei italiene. In urma interventiilor la nivel inalt, cei de la CNADN si Todini se aseaza din nou la masa negocerilor. Dupa cinci ore, rezultatul pare pozitiv, anunta ambele parti.

Februarie 2007

Nici o institutie publica din Romania nu mai raspunde concret solicitarilor scrise ale ZIARULUI de Sibiu cu privire la situatia centurii ocolitoare a orasului. Lucrarile stagneaza in continuare.

Martie 2007

Surse oficiale din cadrul CNADN confirma faptul ca Todini urmeaza sa fie scos de tot din cartile pentru centura ocolitoare a Sibiului. Ieri, reprezentantii Ministerului Transporturilor confirma oficial acest lucru si anunta procedurile pentru o noua licitatie.