Adio administratori de bloc!

de Doina Ganea     Ziarul de Vrancea
Marţi, 1 mai 2007, 0:00


Noul proiect de lege privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari da frisoane celor ce si-au facut o profesie de capatii din a fi administrator. Actul normativ transforma blocurile de proprietari in adevarate institutii administrative.

Potrivit legii, administratorul trebuie atestat de catre primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale, in baza unei hotariri a consiliului local. Cum in Focsani exista aproximativ 800 de asociatii de proprietari, rezulta ca va fi nevoie de cel putin tot atitea hotariri de validare.

Membrii comisiei de cenzori trebuie, obligatoriu, sa aiba cel putin studii medii si sa depuna garantii. Acestea se varsa intr-un cont bancar, in baza unui contract de garantie, iar cuantumul lor nu poate fi mai mic decit media anuala a totalului cheltuielilor lunare ale asociatiei.

La rindul sau, presedintele asociatiei, persoana aleasa cu cel mai mare numar de voturi, poate numi temporar un vicepresedinte caruia sa-i delege atributiile sale. Presedintele asociatiei de proprietari, membrii comitetului executiv, administratorul si cenzorii pot fi remunerati pe baza unor contracte de mandat.

Salariile acestora sint stabilite de adunarea generala a proprietarilor, la data adoptarii bugetului anual de venituri si cheltuieli.

Asociatia poate face credite bancare

Membrii asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe si un fond de reparatii anual, necesar pentru imbunatatirea proprietatii comune. Pe linga acesti bani, proprietarii mai pot aproba si alte fonduri cu caracter special. In adunarea generala a proprietarilor hotaririle se iau cu acordul majoritatii.

Proprietarii care din diverse motive nu participa la sedinta pot imputernici un alt membru al familiei sau un alt reprezentant. Imputernicirea trebuie sa fie scrisa si semnata de proprietarul in numele caruia se voteaza. In cazuri xceptionale, hotaririle pot fi luate prin acordul scris al majoritatii proprietarilor pe baza de tabel nominal.

Pentru lucrari majore privind exploatarea, intretinerea, repararea, consolidarea,
reabilitarea si modernizarea proprietatii comune, asociatia de proprietari poate angaja, in numele proprietarilor si cu semnatura lor individuala, credite bancare sau orice alte forme de creditare.

Temeiul legal pentru un astfel de imprumut financiar il constituie noile prevederi care obliga asociatia de proprietari sa ia masuri pentru imbunatatirea confortului termic, reabilitarea imobilelor si modernizarea lor. Tot in numele proprietarilor, asociatia poate incheia polite de asigurare pentru "a reduce riscurile cu privire la proprietatea comuna".

Serviciul public de administrare a blocurilor

Directorul SC ENET SA, Valter Popescu, crede ca este necesara aparitia unui serviciu public in cadrul Primariei Focsani care sa asigure administrarea transparenta si civilizata a blocurilor. "Se poate foarte usor sa se constituie un serviciu public autosustenabil cu un nucleu de angajati care sa urmareasca derularea contractelor directe intre fiecare proprietar si fiecare furnizor de servicii.

In acest fel, banii respectivi nu mai iau alte traiectorii, alte trasee, iar societatile furnizoare de utilitati vor fi mult usurate in
functionare pentru ca banii ar ajunge la acestea in timp util si nu cu intirziere, asa cum se intimpla acum. Asociatiile ori umfla notele de plata ale locatarilor, ori nu platesc la timp facturile. Am avut cazuri in care dupa ce am inchis apa calda si caldura la o asociatie, a venit administratorul a doua zi cu 20.000 lei, adunati practic peste noapte", ne-a spus directorul Valter Popescu.

Acesta mai spune ca noua lege reglementeaza multe din aceste neplaceri pe care le intimpina multi dintre locatarii de la bloc, dar inconvenientul ramine termenul de 50 de zile pentru plata facturii si TVA-ul care trebuie oricum platit de ENET, indiferent ca incaseaza sau nu acesti bani.

Una s-a propus, alta a iesit

Recentul act normativ mai stabileste ca majoritatea proprietarilor dar si cei direct afectati pot decide ca proprietatea comuna sa fie utilizata si de catre terti, persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat.

Pentru schimbarea destinatiei locuintelor acum este nevoie doar de avizul comitetului executiv si acceptul proprietarilor cu care se invecineaza spatiul supus schimbarii, atit pe orizontala, cit si pe verticala.

Reprezentantul municipalitatii in relatia cu asociatiile de locatari, Ion Nicolae, considera ca legea in forma ei actuala este diferita de amendamentele facute de presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari Habitat, Mihai Mereuta. "Una au cerut ei si alta a iesit de la Parlament. Conditiile impuse
pentru presedinte, cenzori si administratori vor face ca nimeni sa nu mai accepte aceste functii", ne-a declarat Ion Nicolae.

Pro si contra administratori

Opiniile unor locuitori ai Focsaniului despre administratorii de bloc sint impartite. Unii cred ca, in marea lor majoritate, administratorii stiu numai sa ia, nu sa si dea. Lista acuzatiilor aduse administratorilor este lunga: ca sint in cirdasie cu cenzorii si presedintele si daca nu fura banii asociatiei tot se "invirtesc"; fac
numai ce vor ei; tin fondurile de rulment si reparatii la banci si incaseaza dobinda; nu platesc reparatiile si cheltuielile comune; iau comision din montarea de antene si reclame pe bloc, care afecteaza sanatatea locatarilor.

"Asta inseamna ca nu oricine va mai fi vatafu' blocului, gata sa fure din bani si apoi sa stai in tribunale sa ii recuperezi! Da, este o lege buna! Nu au bani administratorii? Nu-i problema! Vor aparea firme de administratie! Si atunci sa-i vedem pe cei care acum isi finanteaza afacerile cu
banii locatarilor!", ne-a spus Marieta Creteanu , o "blocatara" din Focsani. Alti focsaneni cred, dimpotriva, ca legea va pune pe fuga si putinii administratori care mai tin catastifele asociatiilor. "Pai,
care e nebun sa depuna o suma egala cu cheltuielile pe o luna ale asociatiei, fie ea si cea mai «ieftina» luna, nu «media anuala»? Cum sa depuna cenzorii garantie materiala? Ei doar verifica gestiunea nu umbla cu banii asociatiei.

Si chiar administratorul, cum sa depuna o suma egala cu salariul de administrator pe 10 ani (asta insemnind garantia in cazul unei asociatii care are un fond de rulment de 20.000 lei)? Dupa ce ca se gasesc cu greu administratori, pe putinii bani pe care ii poate oferi o asociatie de proprietari... Au facut-o lata cu legea asta noua", este de parere Anton Pascu, un alt focsanean intervievat. Noua Lege a Asociatiilor de Proprietari a trecut de votul Parlamentului pe data
de 6 martie si urma a fi promulgata de presedinte. Deocamdata, aceasta a fost retrimisa la Senat pentru reexaminare. (Doina GANEA)








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1447 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by