​Lipsa asigurării RCA pentru mașina Mercedes decapotabilă cu care tânărul Vlad Pascu, drogat fiind, a intrat într-un grup de opt tineri în localitatea 2 Mai, ucigând pe loc doi dintre ei și rănind alți trei, nu ar trebui să-l scutească de plata unor daune morale semnificative către victime și rudele celor decedați.

Control în traficFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Legislația RCA prevede că victimele și rudele acestora pot primi despăgubiri în cazul unui accident provocat de către un vehicul neasigurat RCA sau în cazul unui accident soldat cu vătămări corporale și/sau deces produs de un vehicul neidentificat.

Ce faci dacă ești victima unui accident cu o mașină fără RCA

În aceste cazuri, păgubiții trebuie să se adrese către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), care este organism de plată în aceste cazuri.

Important de reținut este că după efectuarea plăților, BAAR va deschide proces în instanță pentru a recupera sumele plătite drept despăgubire de la persoana vinovată de producerea accidentului.

Primul pas pe care trebuie să-l faci dacă ești victima unui accident cu o mașină fără RCA este să contactezi Poliția pentru a intocmi Proces Verbal de constatare a evenimentului rutier, a declarat pentru HotNews.ro Florin Taloș, un broker cu zeci de ani experiență în piața de asigurări.

Pe baza procesului verbal întocmit de Poliție, te adresezi apoi BAAR pentru deschiderea unui dosar de daună.

  • „În cazul accidentului din 2 Mai, rudele victimelor ar trebui în primul rând să se adreseze Poliției, să intre in posesia unei copii a procesului verbal unde să se arate vinovatul și faptul că acestea nu deținea asigurare RCA, după care să deschidă dosar de daună la BAAR. Apoi pot cere despăgubiri pentru daune materiale, daune morale etc.”, a precizat pentru HotNews.ro Florin Taloș, broker în asigurări.

Vezi procedura și formularele pentru deschiderea dosarului de daună

Brokerul a subliniat că și dacă o victimă ajunge la spital după un astfel de accident de circulație, spitalul va deschide dosar de daună.

  • „Dacă există asigurare RCA, spitalul se va adresa asigurătorului, iar dacă nu se va adresa Poliției pentru procesul verbal și apoi deschide dosar de daună la BAAR. Biroul auto se duce apoi în instanță pentru a recupra banii de la cel vinovat de accidentul auto”, a explicat acesta.

Ce despăgubiri se acordă de regulă în caz de deces?

Cele mai mari despăgubiri apar în cazul accidentelor grave în care mor oameni sau există victime care necesită îngrijiri medicale îndelungate ori rămân cu handicap. În astfel de cazuri se solicita daune morale.

  • „De obicei lucrurile acestea se rezolvă prin avocați specializați. La un moment dat erau și niște firme specializate care te jecmăneau de bani pentru a te reprezenta în instanță, pentru că de obicei acolo se ajunge.
  • În caz de deces, sumele acordate de instanțe depind de cine e decedat. Una este să fie un tânar, alta un tată de copil sau o mamă de copii. Situațiile sunt diferite. Limita maxima de despăgubire este de maxim 6 milioane de euro pentru daune morale, dar instanțele acordă mult mai puțin.
  • În astfel de cazuri ai nevoie nevoie neapărat de un avocat specializat care să te reprezinte, altfel este greu să te descurci. La o daună materială, unde îți e lovită mașina te duci la service și iei un deviz de reparații, dar când e vorba de victime și mai ales de daune morale atunci e greu pentru un cetățean să se descurce”, a declarat pentru HotNews.ro Florin Taloș.

Asigurarea obligatorie RCA are două scopuri:

  • protecția financiară a celui vinovat de producerea accidentului. În lipsa ei păgubitul din accident poate solicita vinovatului, în justiție, daune materiale, pentru vătămări corporale, inclusiv daune morale de valori semnificative, dificil de acoperit de către persoana vinovată
  • protecția financiară a persoanei păgubite, în urma unui accident, pentru a beneficia de o reparare a prejudiciului material și/ sau moral suferit, independent de situația materială a celui care a produs dauna (paguba). (Sursa: Ghidul RCA al ASF)

Orice asigurare RCA, indiferent de preț, ar trebui să acopere plata unor despăgubiri pentru daune materiale în limita a 1,22 milioane de euro și plata unor despăgubiri pentru vătămări corporale, daune morale și deces în limita a 6,07 milioane de euro.

Ce plăți pentru deces în accidente produse de mașini fără RCA s-au făcut anul trecut

La solicitarea HotNews.ro, oficialii Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR) au furnizat câteva detalii despre situația plăților făcute anul trecut.

  • „În anul 2022 BAAR a efectuat plăți de despăgubiri pentru deces în 92 de accidente produse prin intermediul unor vehicule neasigurate. Pentru aceste cazuri, s-au plătit despăgubiri în total de 30 de milioane de lei.
  • E necesară precizarea că, într-un caz pot fi una sau mai multe persoane decedate și persoane vătămate.”, au precizat oficialii BAAR, fără alte detalii.

Cu alte cuvinte, dauna medie plătită anul trecut în aceste accidente a depășit 326.000 de lei, echivalentul a peste 66.500 de euro.

Studiu de caz: Daune morale de 200.000 de euro în cazul unui omor cu o mașină fără RCA

HotNews.ro a descoperit în jurisprudența instanțelor din România o decizie din anul 2020 a Curții de Apel Suceava în cazul unui accident de circulație comis cu intenție, cu o mașină fără RCA, ce a avut ca urmare moartea victimei.

Dosarul arată că totul s-a întâmplat seara și a plecat de la o ceartă în parcarea unui magazin, unde inculpatul care nu avea permis auto, a condus și parcat o mașină neînmatriculată, deci fără RCA și cu un număr fals de înmatriculare.

  • „Inculpatul împreună cu alte persoane a fost prezent anterior acestei date şi ore la magazinul din localitatea de mai sus, în interiorul căruia se situa victima împreună cu soţia sa, care lucra la acel magazin, iar tot anterior, între inculpat şi soţia victimei a avut loc o ceartă în legătură cu modul în care inculpatul a parcat maşina cu care venise în acel loc, soţia victimei susţinând că nu trebuie să parcheze în preajma magazinului unde lucra, iar inculpatul susţinând că el poate să parcheze într-un loc public.
  • După cum rezultă tot din declaraţiile martorilor, anterior săvârşirii accidentului, inculpatul a consumat alcool, bere şi ţuică, dar prin rechizitoriu nu este trimis în judecată pentru conducere sub influenţa alcoolului, situaţia fiind reţinută de către instanţă ca o împrejurare care caracterizează celelalte infracţiuni.
  • Real este faptul că şi această stare a inculpatului a provocat cearta cu soţia victimei.
  • Inculpatul conducea autoturismul în cauză, care nu era înmatriculat, avea numere false de înmatriculare şi nu era asigurat RCA, lucru care nici nu putea fi posibil de vreme ce nu era înmatriculat, iar inculpatul nu deţinea permis de conducere, fapte pe care acesta le recunoaşte ca atare şi a contestat în faţa instanţei doar faptul că în cadrul accidentului nu a acţionat cu intenţia de a omorî victima.
  • A mai reţinut instanţa că după discuţia contradictorie arătată mai sus, inculpatul pleacă din faţa magazinului la volanul autoturismului în cauză însoţit de martorul (...), în direcţia de mers K., iar la un moment dat întoarce autoturismul spre direcţia opusă, în sensul de mers K. – M. şi ajunge cu o viteză de 62 km/h în preajma magazinului, unde între timp victima a ieşit din magazin cu o bancă în mână, s-a postat în mijlocul şoselei alături de bancă, cu intenţia vădită de a-l opri pe inculpat.
  • Inculpatul nu evită partea vătămată, deşi putea şi trebuia să o evite dacă nu circula cu viteză, dacă era diligent şi nu consuma alcool, întrucât iluminarea locului îi permitea acest lucru, rezultând că în final loveşte în mod direct victima, care era aşezată în mijlocul străzii lângă bancă, pe care le proiectează în aer, victima ajungând pe asfalt, iar banca fiind proiectată în martorul O., aflat pe stânga şoselei în direcţia de mers a inculpatului, alături de mama sa P.
  • Mai mult, inculpatul nu frânează în mod brusc aşa cum ar fi trebuit să facă, ci accelerează şi îşi continuă drumul împreună cu martorul din dreapta sa, şi ajung cu maşina la locuinţa tatălui său unde o abandonează, după ce în prealabil o acoperă cu nişte coceni de porumb, după care, fuge şi se sustrage de urmărirea penală.”, se arată în rezumatul acestui dosar.

Decizia primei instanțe: 15 ani de închisoare cu executare și daune morale de sute de mii de euro în sarcina BAAR

Pentru aceste fapte, vinovatul de omor a fost condamnat în primă instanță, în anul 2019, de Tribunalul Botoșani la 15 ani de închisoare cu executare.

Victimele au solicitat daune morale, Tribunalul Botoșani a obligat Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să plătească în locul inculpatului A. daune părţilor civile, după cum urmează:

  • 1. B., soţia supravieţuitoare a victimei C., suma de 30.500 lei, cu titlu de daune materiale plus dobânzile legale calculate de la data decesului 13 februarie 2019 şi până la achitarea integrală a debitului şi suma 30.000 euro, cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 2. minorului D., născut la (...), reprezentat prin mama sa B., fiul victimei C., suma de 30.000 euro cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 3. minorei E., născută la (...), reprezentată prin mama sa B., fiica acesteia din afara căsătoriei cu victima C., suma 30.000 euro, cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 4. minorei F., fiică a victimei C., născută la (...), reprezentată prin mama sa B., suma 30.000 euro, cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 5. G., tatăl victimei C., suma de 1500 euro, cu titlu de daune materiale plus dobânzile legale calculate de la data decesului 13 februarie 2019 şi până la achitarea integrală a debitului şi suma de 30.000 euro cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 6. H., mama victimei C., suma de 30.000 euro, cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 7. I., sora victimei C., suma de 10.000 euro, cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 8. J., sora a victimei C., suma de 10.000 euro, cu titlu de daune morale plus dobânzile legale începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului;
  • 9. Spitalul Judeţean de Urgenţă .., suma de 1224,09 lei cheltuieli ocazionate de spitalizarea victimei C., cu dobânda legală de la data debitului, 2 februarie 2019 şi până la achitarea integrală a acestuia,
  • 10. Serviciului de Ambulanţă Judeţean ... suma de 419 de lei, reprezentând cheltuieli de transport, cu dobânda legală de la data debitului, 2 februarie 2019 şi până la achitarea integrală a acestuia;
  • 11. Spitalul Clinic de Urgenţă ... suma de 10918,78 lei cheltuieli ocazionate de spitalizarea victimei C., plus dobânda legală, sume actualizate cu rata de inflaţie la data plăţii, începând cu data rămânerii definitive a prezentei hotărâri şi până la achitarea integrală a debitului.

Decizia Tribunalului Botoșani a fost atacată, inclusiv de către BAAR, care a susținut că nu ar trebui să plătească nimic fiind vorba de un omor și nu de ucidere din culpă.

În 2020, Curtea de Apel Suceava a decis că și dacă accidentul auto a fost comis cu intenţie, revine BAAR obligaţia de plată a despăgubirilor civile cauzate prin fapta culpabilă a inculpatului, cu excepţia celor suportate de unităţile sanitare ce au acordat asistenţă medicală victimei, ce vor fi achitate nemijlocit de către autorul infracţiunii de omor.

În plus, pedeapsa cu închisoarea a fost redusă la 11 ani şi 5 luni închisoare.