Corpul de control al ministrului de Interne a constatat o serie de erori ale Poliției în cazul accidentului de la 2 Mai, unde un băiat de 19 ani care consumase mai multe tipuri de droguri a intrat cu mașina într-un grup de opt tineri, doi dintre ei murind pe loc. Vlad Pascu ar fi trebuit sancționat încă din ziua anterioară accidentului, când a fost oprit în trafic chiar de șeful Poliției Rutiere Constanța. Cătălin Predoiu a anunțat că șeful Poliției Județene Constanța, Adrian Glugă, a demisionat. El a spus că în Constanţa bătălia cu criminalitatea a fost pierdută în ultimii 5-10 ani, astfel că întreaga structură organizatorică a Inspectoratului Județean de Poliție va fi „desființată și reclădită”, iar între timp va exista o conducere interimară.

Cătălin PredoiuFoto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Cătălin Predoiu a anunțat luni seară concluziile raportului Corpului de Control legat de modul de intervenție a Poliției în cazul lui Vlad Pascu, oprit de poliție chiar în noaptea tragediei și lăsat să plece fără a fi testat pentru droguri, deși în mașina lui au fost găsite stupefiante.

Concluziile raportului arată încălcări succesive ale normelor din partea echipajelor de Poliție, „pe fondul pregătirii profesionale precare ori a nerespectării cu bună știință a regulilor” de către polițiști, precum și carențe în actul managerial privind organizarea misiunilor din competență.

Conform raportului, Vlad Pascu fusese oprit în trafic, cu o zi înainte de accident, chiar de către șeful Poliției Rutiere Constanța, care nu l-a sancționat deși mașina nu avea asigurare RCA, iar pe autoturism nu era pus semnul de „șofer începător”.

El a spus că s-a luat decizia declanşării cercetării prealabile pentru neglijenţă faţă de inspectorul şef al Poliţiei Judeţene Constanţa, Adrian Glugă. Luni, acesta a demisionat.

Predoiu a susținut că acest raport - care scoate la iveală nereguli grave și pe care îl va trimite Parchetului - reprezintă „baza politico-administrativă pentru o schimbare cuprinzătoare la nivelul întregii Poliţiei Române” și că „se impune o resetare completă a întregului aparat de aplicare a legii din structurile MAI, dar şi a structurii Ministerului Afacerilor Interne ca atare”.

Declarațiile ministrului de Interne:

  • Mă voi referi exclusiv la cazul Constanța, Vama Veche. Analiza evenimentelor de la Crevedia este în curs la nivelul departamentelor componente și competente din minister și, în foarte scurt timp, în această săptămână, vor fi prezentate de către șeful DSU concluziile acestei analize.
  • Declarația mea va constitui baza politico-administrativă la nivelul Ministerului Afacerilor Interne pentru o acțiune de schimbare progresivă și cuprinzătoare la nivelul întregii Poliții Române, dar și la nivelul centralei Ministerului Afacerilor Interne.
  • Am lăsat toate independența Corpului de Control în efectuarea controlului. Șeful Corpului de Control nu este numit de mine, nu l-am cunoscut până să ajung în minister și nu am comunicat cu dânsul, direct sau indirect, pe toată durata efectuării controlului, până când a predat raportul de control.
  • Niciuna din concluziile sau propunerile raportului ori din considerațiile pe care le voi face și deciziile pe care le voi anunța nu pot și nu vor înfrânge principiul prezumției de bună credință și principiul prezumției de nevinovăție, principiul conform căruia orice persoană este considerată nevinovată până la proba contrarie stabilită printr-o hotărâre judecătorească definitivă.

Vlad Pascu, oprit în trafic cu o zi înaintea accidentului de către Șeful Poliției Rutiere Constanța, care l-a lăsat să plece, deși trebuia să îi ridice plăcuțele mașinii

  • În 18 august, ora 21:40, numitul făptuitor, aflat la volanul unui autoturism, a fost oprit în trafic, în municipiul Constanța, de către un comisar-șef de poliție, șeful Serviciului Rutier Constanța.
  • Raportul Corpului de Control constată și susține că la acel moment au fost încălcate norme care stabilesc că trebuia aplicată sancțiunea contravențională pentru lipsa semnului distinctiv de începător a șoferului, având în vedere că șoferul avea o vechime mai mică de un an de la dobândirea permisului. De asemenea, au fost încălcate prevederi legale care dispuneau ridicarea plăcuțelor de înmatriculare ale autoturismului verificat.

Cel care a sunat la 112 cu câteva ore înaintea accidentului a reclamat presupus consum de droguri de către Vlad Pascu

  • În 19 august, la orele 00:40 s-a recepționat un apel la 112, în care se făceau mențiuni cu privire la modalitatea neobișnuită în care era condus un autovehiculul pe drumurile publice. Din două declarații menționate în raportul Corpului de control rezultă că mențiunile au fost legate de presupusă conducere sub influența băuturilor alcoolice, dar ulterior și presupus consum de droguri. Asta a semnalat cetățeanul care a apelat 112. A fost gestionat de către operatorul 112 Constanța, un agent șef de poliție și de dispecerul Poliției Mangalia, agent-șef adjunct de poliție.
  • La acel moment operativ au fost încălcate proceduri de sistem care stabilesc activități ce se vor întreprinde de către personalul poliției pentru preluare, dispecerizare și intervenție la evenimentele semnalate prin 112, precum și modalitatea de selecție și conduită a personalului cu atribuții în context, constând în faptul că, după preluarea apelului de urgență, nu au transmis datele suplimentare echipajelor din dispozitiv obținute de la apelant, nu au completat toate câmpurile fișei de caz 112 și nici datele necesare privind soluționarea evenimentului, nu au raportat evenimentul conducerii.
  • În 19 august, la orele 02:35 a fost depistat în trafic autoturismul dat în consemn. Un agent de poliție, în timp ce se deplasa cu autospeciala în care se mai aflau un plutonier, precum și patrula compusă dintr-un agent principal de poliție și un plutonier adjutant, în localitatea Vama Veche, a depistat autoturismul cu numărul de înmatriculare comunicat prin dispecerat în localitatea Vama Veche.

Polițiștii care l-au oprit erau obligați să-l ducă la spital pentru recoltare de sânge

  • Conform raportului Corpului de Control, agentul de poliție a încălcat prevederi legale, prin aceea că nu a ridicat plăcuțele de înmatriculare ale autoturismului verificat. A încălcat prevederile legale întrucât, cu ocazia depistării și opririi în trafic a vehiculului, nu a pornit de îndată dispozitivul audio-video portabil de tip body camera, acesta fiind pornit în momentul în care s-a efectuat testul de alcoolemie.
  • De asemenea, s-au încălcat prevederi privind o procedură de sistem, în sensul că în situația în care șoferul nu a putut fi supus din orice motiv testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, erau obligați să-l conducă la o unitate medicală în vederea recoltării de mostre biologice.
  • La ora 02:40, după oprirea în trafic, au fost fotografiate: cartea de identitate și numărul de înmatriculare, au fost transmise pe grupul de whatsapp și a fost postat rezultatul interogării pe aceste grupuri.
  • Un agent și un plutonier au efectuat și controlul autoturismului, ocazie cu care în portiera stânga faţă au fost găsite un pachet de țigări în interiorul căreia se afla o țigară confecționată artizanal, parțial consumată, care conținea materie vegetală de culoare brun-verzuie cu miros înțepător, specific cannabisului și un blister de bromazepam conținând 4 comprimate.
  • Au fost încălcate prevederi legale pentru că nu au fost duși la sediul biroului de Poliție Vama Veche-2 Mai și însoțitorii pasageri ai făptuitorului accidentului, deși au fost legitimați. Conducerea la secție trebuia să fie făcută în vederea stabilirii situației referitoare la descoperirea unei țigarete confecționate artizanal, parțial consumată, plus blisterul cu cele 4 pastile de bromazepam.
  • În jurul orei 3:00, agentul de poliție a solicitat ofițerului coordonator, subinspector de poliție sprijin în vederea testării alcoolemiei șoferului. Rezultatul testării a fost negativ.
  • Ofițerul coordonator a solicitat dispecerului Poliției Mangalia sprijin pentru testarea șoferului cu un aparat drugtest însă dispecerul a comunicat că nu are planificat un polițist rutier din cadrul Biroului Rutier Mangalia care să aibă un aparat drugtest.
  • La acel moment operativ, potrivit raportului Corpului de Control, agentul-șef adjunct de poliție a încălcat o procedură de sistem, constând în aceea că nu a raportat conducerii Poliției Municipale detalii privind evenimentul semnalat și imposibilitatea testării conducătorului auto cu aparatul drugtest, nu a depus diligențe pentru solicitarea sprijinului formațiunilor de la IJP pentru testarea cu drugtest.
  • De asemene, șeful Poliției Mangalia a încălcat prevederile unui ordin ministerial privind programul de lucru al polițiștilor, în sensul că nu a organizat program de lucru astfel încât să asigure continuitatea serviciului polițienesc.

Vlad Pascu a plecat de la Poliția Vama Veche la ora 04:30, la 05:21 a fost anunțat accidentul

  • Activitățile procedurale s-au încheiat în jurul orelor 4:30. Făptuitorul a părăsit sediul Poliției Vama Veche. În registrul de evidență persoane conduse la sediul Biroului Poliție Vama Veche-2 Mai, a fost înregistrat, a fost consemnat faptul că a fost condus la ora 03:00 de către agentul respectiv, la sediul subunității.
  • La ora 05:21, la nivelul STS Constanța a fost recepționat prin 112 apelul prin care s-a semnalat accidentul rutier. Apelul a fost transferat către Centrul Operațional al IPJ Constanța, concomitent cu ascultarea colectivă realizată de către Dispeceratul Poliției Mangalia. La ora 05:25 sesizarea a fost transmisă efectivelor de Poliție aflate în serviciu, inclusiv Serviciului Rutier.
  • La ora 05.30, operatorul 112 din cadul Inspectoratului de Poliție a fost informat cu privire la depistarea în trafic a făptuitorului, iar la fața locului s-a deplasat o echipă operativă din cadrul Serviciului Rutier Constanța, care a efectuat cercetarea la fața locului, l-a testat pe conducătorul auto cu aparatul drugtest, rezultatul fiind pozitiv la cocaină, amfetamină și metamfetamină.
  • Polițiștii rutieri l-au condus pe conducătorul auto la Spitalul Municipal Mangalia, în vederea recoltării de probe biologice de sânge și urină. În cauză a fost întocmit dosar penal, fiindu-i atribuit număr al Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța, pentru infracțiunea de ucidere din culpă.
  • Aceste aspecte, de fapt, sunt în linii mari cunoscute de opinia publică, urmare a relatărilor din mass-media, dar le-am reluat pentru că ele așa au fost însușite în cadrul raportului Corpului de Control, documentul oficial.

„O serie de încălcări succesive ale normelor”

  • În ceea ce privește concluziile raportului, cu privire la modul de intervenție a efectivelor de poliție, la evenimentul analizat s-a stabilit că acesta a fost caracterizat de o serie de încălcări succesive ale normelor incidente domeniului constatării și sancționării faptelor de natură contravențională circumscrise siguranței rutiere, al constatării infracțiunilor și întocmirii actelor procedurale aferente pe fondul pregătirii profesionale precare și a lipsei de experiență ori nerespectării cu bună știință a obligațiilor ce le reveneau polițiștilor care au asigurat și au acționat în conformitate cu cele relatate în raport.
  • Lipsa unei baze de date la nivelul MAI care să conțină informații referitoare la existența și valabilitatea poliței RCA, deși este o problemă, nu a fost de natură să împiedice stabilirea situației de fapt și dispunerea măsurilor legale. De asemenea, s-a stabilit că instructajul polițiștilor delegați nu a fost adaptat tuturor elementelor situației operative.
  • Totodată, s-au stabilit carențe în actul managerial exercitat la nivelul tuturor palierelor ierarhice în ceea ce privește organizarea, planificarea, coordonarea și controlul misiunilor din competență. Toate acestea au condus la neaplicarea prevederilor legale și a dispozițiilor procedurale cu ocazia gestionării evenimentului sesizat prin 112 de către un agent șef de poliție, operator 112 din cadrul Biroului Central Operațional IPJ Constanța, un agent șef adjunct de Poliție, dispecer în cadrul Poliției Mangalia și un subcomisar, șeful Biroului Centrul Operațional.

„Capacitate redusă de adaptare și reacție a forțelor de ordine”

  • De asemenea, s-au constatat neverificarea existenței și valabilității poliței RCA de către șeful Serviciului Poliției Rutiere și agenții care l-au oprit ulterior pe făptuitor, fiind încălcate prevederi legale privind statutul polițistului și organizarea și funcționarea Poliției Române, nerespectarea dispozițiilor legale cu privire la intervenția și constatarea infracțiunii de deținere ilegală de substanțe psihoactive de către un subinspector de poliție și agent de poliție cu încălcarea unor prevederi legale din legea privind organizarea și funcționarea Poliției Române și statutul polițistului.
  • Având în vedere cele constatate pe timpul verificărilor, Comisia de control s-a sesizat din oficiu cu privire la existența unor date și indicii privind comiterea unor infracțiuni de abuz în serviciu, sesizare care a fost înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța. Acest lucru este deja cunoscut, de asemenea, de către mass-media.
  • Pe fondul intensificării fenomenului infracțional în ceea ce privește consumul și traficul ilicit de substanțe psihoactive în zone și medii frecventate de turiști, cu precădere în Vama Veche, s-a constatat o capacitate redusă de adaptare și reacție a forțelor de ordine.

Șeful Poliției Județene Constanța și alți trei șefi din IPJ, cercetați prealabil

Raportul propune următoarele măsuri:

  • Declanșarea cercetării prealabile pentru neglijență manifestată în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau a dispozițiilor primite de la șefii ierarhici sau de la autoritățile anume abilitate de lege față de inspectorul șef de Poliție Județeană Constanța (Adrian Glugă).
  • Inspectorul General al Inspectoratului General al Poliției Române va analiza și dispune cu privire la declanșarea cercetării prealabile pentru neglijență manifestată în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau a dispozițiilor primite de la șefii ierarhici sau de la autoritățile anume abilitate de lege pentru mai mulți lucrători de poliție: un comisar șef de poliție, adjunct al șefului IPJ Constanța, un comisar șef de poliție, șeful Serviciul Rutier din IPJ Constanța, comisar de poliție, șeful Poliției Municipiului Mangalia, agent de poliție, operator 112 în cadrul Biroului Centrului Operațional IPJ Constanța.
  • Revizuirea unei dispoziții a Inspectoratului General al Poliției Române în sensul stabilirii elementelor de bază ale planificării la sfârșitul anului pentru anul calendaristic următor, urmând ca la intrarea în vigoare a unor noi strategii sau programe sau prin asumarea unor angajamente de către conducere, documentul de planificare să fie actualizat.
  • Stabilirea unor prevederi distincte referitoare la elementele necesare elaborării planurilor de acțiune, planuri convergente cu planuri anuale prin implementarea cerințelor referitoare la mijloace și resurse.
  • Elaborarea plan de activități IPJ Constanța, în termen de maxim 5 zile de la primirea planului de măsuri.
  • Actualizarea unor planuri operaționale indicate aici. Identificarea riscurilor aferente activității realizate de toate structurile IPJ Constanța și plan de măsuri.
  • Actualizarea inventarului situațiilor generatoare de întreruperi la nivelul entității publice și corelativ a planului de asigurare și de asemenea, actualizarea unor situații a funcțiilor sensibile, stabilirea unor măsuri adecvate pentru controlul acestora.
  • Reluarea procesului de inventariere a activităților procedurale la nivelul entității și în special, stabilirea unui calendar de realizare a procedurilor aferente gestionării unor riscuri tactic operaționale.
  • Transmiterea raportului pentru valorificare către Ministerul Afacerilor Interne, transmiterea raportului pentru valorificare la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța.
  • Raportul surprinde la modul general și capacitatea redusă de adaptare a forțelor de poliție la noi provocări în dezvoltare în ceea ce privește traficul de droguri în județul Constanța din cauza deficitului de personal existent la nivelul tuturor structurilor de poliție. Nu numai în Constanța și în general, în țară.
  • O parte din concluziile raportului le găsesc perfect argumentate și întemeiate. Pe de altă parte, unele chestiuni au rămas insuficient clarificate sub aspectul argumentării, respectiv, din punctul meu de vedere, cauzalitatea directă dintre deficiențele constatate în teren cu ocazia producerii accidentului și responsabilitatea managerială a conducerii Inspectoratului la nivelul inspectorului-șef al IPJ Constanța.
  • De aceea, deși poate părea paradoxal, singura variantă în care aceasta poate fi lămurită deplin pe lângă concluziile raportului care, repet, sunt întemeiate și argumentate, este aprobarea acestor concluzii și, în consecință, sesizarea comisiilor de disciplină de la nivelul IGPR pentru a cerceta cauzele disciplinare propuse de raport precum și transmiterea acestui raport la Parchet pentru a fi valorificat conform legii.

Șeful Poliției Județene Constanța a demisionat luni

  • Menționez, de asemenea, că în cursul zilei de astăzi domnul inspector-șef Constantin Adrian Glugă și-a înaintat raportul de eliberare din funcție.
  • În concluzie, voi sesiza comisiile de disciplină cu raportul și îl voi transmite Parchetului.

„Se impune o resetare completă a întregului aparat de aplicare a legii din structurile MAI”

  • Dincolo de raport am continuat să analizez și personal și în cadrul echipelor din minister cu care lucrez nu numai ceea ce s-a întâmplat la Vama Veche și întregul context local și național din punct de vedere al infracționalității și respectării legii și capacității de reacție a poliției.
  • De altfel, este o analiză, un demers început de când am sosit aici la minister. Am luat act și analizat cu atenție punctele de vedere exprimate în mass-media acuze critici, sugestii, propuneri.
  • În opinia mea, se impune o resetare completă a întregului aparat de aplicare a legii din structurile MAI dar și a structurii Ministerul Afacerilor Interne ca atare.
  • Voi începe această resetare, nu prin strategii și teorii, ci prin măsuri concrete aplicate în teren de la bază din stradă, acolo unde cetățeanul trebuie să fie protejat. O voi începe din Județul Constanța și o voi extinde treptat în toată țara.
  • Județul Constanța, alături de București este unul dintre cele mai dificile comunități din punct de vedere al aplicării legii și al provocărilor implicate de fenomenul criminologic. Găsim în județul Constanța toate formele de criminalitate în gulere albe, evaziune fiscală, contrabandă, trafic de persoane, droguri, arme, crimă organizată.
  • Cauzele pentru care s-a ajuns aici sunt vechi și nu țin exclusiv de insuficienta capacitate de reacție a poliției, ci și de precaritatea educației civice, de condiții socio-economice dificile pentru unele micro-comunități. Complicități politice istorice, despre care presa a scris frecvent, clemența justiției, despre care presa a scris frecvent. Dar eu mă voi ocupa acum doar de ceea ce am în competență, respectiv poliția.

„În Constanța, bătălia cu criminalitatea a fost pierdută în ultimii 5-10 ani, cel puțin”

  • Cert este că la momentul la care vorbim, în Constanța, bătălia cu criminalitatea a fost pierdută în ultimii 5-10 ani, cel puțin, din punctul meu de vedere, și voi reorganiza acum condițiile pentru a lansa din nou această bătălie într-un format și cu o echipare care să fie adaptate inamicului din teren.
  • Concret voi lua următoarele măsuri, dincolo de ce îmi propune raportul:
  • Reorganizarea de sus și până jos a IPJ Constanța. Întreaga structură organizatorică va fi regândită și adaptată amplorii fenomenului infracțional specific acestui județ și o nouă echipă managerială de tranziție va asigura operarea sistemului până când nouă organizare va intra în funcțiune.

„Desființez IPJ Constanța și îl vom reclădi într-o nouă organizare managerială”

  • Practic, desființez inspectoratul și îl vom reclădi într-o nouă organizare managerială și funcțională adaptată la realitatea infracțională din teren. Pentru a avea o șansă în lupta cu criminalitatea, acești oameni care zi de zi se luptă cu ea, trebuie puși într-un context organizatoric complet diferit, echipați corespunzător inclusiv cu mijloace logistice.
  • Această nouă structură operațională va fi rezultatul unei gândiri colective cu cei mai buni specialiști de care dispunem în țară, în materie de combatere a criminalității. Dar voi solicita și un raport extern de expertiză de la țări partenere strategic prin experți în structuri de forță care combat criminalitatea.
  • Noua organigramă aici, pe Constanța, va fi adoptată prin ordin de ministru, emis în cel mult 45 de zile, adică în jurul datei de 15 octombrie, după ce va fi conceput astfel încât să fie capabilă să confrunte fenomenul infracțional de magnitudinea celui existent în județul Constanța, în special în ceea ce privește evaziunea fiscală, trafic de droguri, trafic de ființe umane, crimă organizată.
  • Noul IJP Constanța va fi un proiect pilot care va servi drept model de orientare pentru restructurarea unităților teritoriale ale Poliției Române. Până atunci, în perioada de tranziție la nouă structură, cum spuneam, o nouă echipă managerială va gestiona activitatea curentă și va fi condusă de doamna comisar șef Mădălina Vlangăr, actual director la Centrul de Cooperare Polițienească Internațională, ofițer cu experiență în cooperarea polițienească internațională, care a ocupat inclusiv poziții de atașat de afaceri interne, fost șef de Brigadă de Combatere a Criminalității.
  • Conform Legii 218 din 2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, în cadrul IGPR funcționează Consiliul Superior compus din conducerea IGPR, șefi de direcții generale și direcții din IGPR, șefi ai unităților teritoriale, președintele Corpului Național al Polițiștilor și rectorul Academiei Alexandru Ioan Cuza. Cer acestui Consiliu să se întrunească de urgență și să facă o analiză și o evaluare a funcționării poliției în fiecare județ pe care să o înainteze Ministerului Afacerilor Interne în cel mult 60 de zile cu accent pe problematica pregătirii profesionale a cadrelor și a eficienței fiecărei conduceri a fiecărui Inspectorat Județean de Poliție.
  • Conform Legii 218 din 2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, la nivelul municipiului București și al fiecărui județ funcționează autorități teritoriale de ordine publică, compusă din șefii Poliției, Poliției Locale, reprezentanți ai Consiliilor Locale, Județene, respectiv a municipiului București, reprezentanți ai primăriilor și Corpul Național al Polițiștilor. Invit toate Autoritățile Teritoriale de Ordine Publică să emită un raport extraordinar asupra eficienței unităților teritoriale de poliție care se dă conform legii publicității, o prevedere legală expresă.

Propuneri de modificare a legislației: „Vrei carnet, test antidrog”

  • Voi propune Guvernului și Parlamentului legislație pe următoarele direcții: măsuri care vizează conducătorii auto, instituirea obligativității testului antidrog cu ocazia examinării medicale pentru dobândirea sau reînnoirea permisului și extinderea examinării medicale la restituirea permisului de conducere reținut pentru consumul de alcool și droguri. Deci, vrei carnet, test antidrog.
  • Instituirea unor noi situații în care efectuarea testării antidrog-alcool este obligatorie suplimentar prevederilor actuale. Atunci când în vehicul sunt identificate substanțe care pot avea caracter psihoactiv, recipiente cu alcool desfăcute, conducătorul auto figurează în baza de date că a încălcat normele privind consumul de alcool și droguri la volan, precum și când a comis infracțiuni la regimul substanțelor interzise.
  • Mărirea termenelor pentru restituirea permisului de conducere atunci când acesta a fost anulat ca urmare a consumului de alcool și droguri. În prezent, 6 luni de la data executării pedepsei amenzii sau pedepsei în regim de privare de libertate, voi propune 3 ani.
  • Un an de la data grațierii totale ori a restului de pedeapsă de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere sau de la data împlinirii termenului de prescripție a executării pedepsei în caz de consum de alcool și droguri. În prezent, repet, este un an. Voi propune 5 ani.
  • Instituirea măsurii de confiscare obligatorie a mijloacelor de transport în care sunt depistate droguri sau conducători auto a fost confirmat pozitiv cu droguri. Este o prevedere care funcționează și în state membre ale Uniunii Europene.
  • Instituirea măsurii suspendării anulării înmatriculării în cazul în care autovehiculul nu deține RCA similar actualei soluții referitoare la ITP. Acestea au fost măsuri care vizează conducătorii auto proprietari de vehicule.

Polițiștii să fie obligați să facă test antidrog

Măsuri care vizează polițiștii:

  • Instituirea obligativității testului antidrog în cadrul examenului medical pentru admiterea în MAI, precum și anual, în timpul carierei.
  • Instituirea obligației de a se supune testării antidrog/alcool pe timpul serviciului, când sunt indicii comportamentale.
  • Instituirea obligației de a se supune testării pentru determinarea comportamentului simulat (poligraf) în cazul în care polițistul nu trece testul de integritate, cel de fidelitate sau în alte situații strict reglementate.
  • Suspendarea din funcție pentru o perioadă determinată în cazul în care:
  • polițistul nu se supune testării sau testarea indică un rezultat pozitiv,
  • polițistul nu trece testul de integritate sau cel de fidelitate,
  • polițistul este implicat în evenimente grave, strict reglementate și conform unei proceduri.

Măsuri referitoare la pregătirea antidrog a polițistului:

  • Cursuri obligatorii, pe perioada școlarizării și pe perioada pregătirii continue, cu privire la utilizarea aparatelor drugtest și etilotest/etilometru, identificarea semnelor de consum a drogurilor și recunoașterea drogurilor și a altor substanțe psihoactive,
  • Elaborarea de către DIICOT și IGPR a unui Ghid de constatare a infracțiunilor prevăzute de Legea 143/2001 și Legea 194/2011, care să fie pus la dispoziția polițiștilor rutieri, de ordine publică și jandarmi, polițiștilor de frontieră români.

Măsuri privind dotarea:

  • Consolidarea capacității de detectare a drogurilor, creșterea numărului de drugteste. Achiziția a 244 de aparate drugtest pentru care este asigurată finanțarea din fonduri nerambursabile, proiectele Helipol și Mixt Mobil, care au ca termen de implementare 31 decembrie 2023. Identificarea unor soluții de achiziție pentru creșterea numărului de aparate drugtest cu minim 200.
  • Creșterea capacității de expertizare a laboratoarelor antidrog ale IGPR.
  • Implementarea concepției de poliție canină – antidrog la nivelul MAI.
  • Stabilirea competenței de urmărire penală proprie pentru polițiștii antidrog, pentru toate infracțiunile prevăzute de Legea nr. 143/2000 și Legea nr. 194/2011, cu excepția celor comise de grupările de crimă organizată, urmând ca DIICOT să exercite supravegherea urmăririi penale, cu posibilitatea preluării în anchetă proprie a oricărui caz. Este vorba despre faptele de importanță redusă în raport de trafic de droguri, consum minor de substanțe.
  • În acest fel degrevăm. Este o solicitare mai veche a procurorilor pentru a se concentra împreună cu unitățile de poliție pe marile tranzacții de trafic de droguri și a nu mai bloca aparatul cu alte fapte de importanță mai redusă.

Toate instituțiile de învățământ ale MAI vor fi militarizate

Măsurile organizatorice care vor urma după lansarea proiectului pilot la Constanța:

  • Reorganizarea Aparatului Central al MAI pentru creșterea eficienței acestuia.
  • Reorganizarea unităților de învățământ ale MAI (Academia de Poliție, școlile de agenți de poliție ale Poliției Române, Poliției de Frontieră și Jandarmeriei Române, centrele de pregătire) sub directa coordonare a Aparatului Central al MAI și aplicarea Statutului cadrelor militare la nivelul tuturor acestor unități de învățământ. În concret, vom militariza toate instituțiile de învățământ ale MAI.
  • Regândirea activității Agenției Naționale Antidrog, raportat la evoluția consumului de droguri în România.

Se analizează varianta ca elevii să fie testați antidrog în școli, cu acordul părinților

Măsuri de prevenire a consumului de droguri în școli:

  • Subiectul va fi abordat în cadrul Planului Național Comun de Acțiune –pentru siguranță școlară în 2023-2024 (o primă ședință – 30 august). Urmărim realizarea unui nou mecanism național de acțiune în perspectiva noului an școlar 2023-2024 cu implicarea: Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Educației, Ministerului Sănătății, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, precum și a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Mecanismul va viza în special lupta împotriva drogurilor, violenței și bullying-ului.
  • Ca element de noutate, vor fi constituite grupuri de acțiune la nivelul fiecărei unități de învățământ formate din reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne, ai unității de învățământ, precum și asociațiilor de părinți și elevi.
  • Analiza posibilității testării antidrog a elevilor de către personalul medical calificat ce deservește unitatea de învățământ în situația în care elevul manifestă vizibil un comportament dezadaptativ caracteristic consumului de droguri (cu acordul părinților).

........................

Vlad Pascu, care consumase mai multe tipuri de droguri, a intrat cu mașina într-un grup de opt tineri, la 2 Mai. Roberta Marina Dragomir (20 de ani) și Sebastian Andrei Olariu (21 de ani), ambii fiind studenți la Facultatea de Geografie a Universității București, au murit pe loc. Alți trei tineri au fost răniți.

Tragedia de la 2 Mai, în care au fost uciși doi studenți în vârstă de 20 și 21 de ani, iar alți trei tineri au fost răniți, a aruncat într-un nou scandal Poliția Română, condusă (din mai 2021) de către inspectorul general Benone Matei, aflat în subordinea directă a chestorului Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul de Interne.

În 21 august, ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, a anunțat că va trimite Corpul de control la Constanța pentru verificări. Anunțul a fost făcut atunci după ce au ieșit la iveală detalii revoltătoare: Vlad Pascu fusese oprit de poliție de două ori - cu o zi înaintea tragediei, la un filtru, și chiar în aceeași noapte. A fost lăsat să plece deși i-au fost găsite droguri în mașină, iar autoturismul nu avea asigurare RCA valabilă.

Echipajul care l-a oprit pe tânăr înainte de a provoca accidentul a găsit în mașina de colecție a acestuia, într-un pachet de ţigări, o ţigară tip joint şi o folie pe care scria Bromazepam şi care conţinea patru pastile. Analizele care i-au fost făcute după accident au indicat că Vlad Pascu consumase cocaină, amfetamină şi metamfetamină, deci alte tipuri de droguri decât cele găsite în mașina lui.

Șeful Poliției Constanța, Adrian Glugă, a susținut că băiatul nu a fost testat pentru că, din datele transmise de către polițiștii care l-au oprit, „conducătorul auto nu prezenta semne specifice consumului de substanțe psihoactive”. În schimb, băiatul a fost testat pentru consum de alcool, iar rezultatul a fost 0.

Filmul unui eșec al Poliției Române

  • Potrivit șefului IPJ Constanța, Constantin Adrian Glugă, în seara de 19 august, în jurul orei 00:40 un bărbat a sunat la 112 pentru a spune că pe DN39 Vama Veche 2 Mai un autoturism circulă fără să respecte regulile de circulație.
  • La 02:40 a fost depistat de o patrulă mixtă poliție-jandarmerie pe DN39, au fost legitimați șoferul și pasagerii, iar în mașină au fost descoperite o țigară tip joint și pastile într-un pachet de țigări, a declarat șeful IPJ Constanța într-o conferință de presă.
  • Șoferul a fost dus cu autospeciala la sediul poliției unde a fost testat etilotest - cu rezultat zero, a spus Glugă, adăugând că nu prezenta semne specifice consumării de substanbțe pshihoactive și a fost lăsat să plece în jurul orei 04:30.
  • La ora 05:25 a avut loc accidentul în care au murit doi dintre tinerii loviți de mașina condusă de șoferul de 19 ani.

Adjunctul șefului Poliției Județene Constanța, șeful Biroului Rutier Constanța, șeful Poliției Mangalia și șeful Biroului de Poliție Vama Veche au fost demiși din funcții, în timp ce în cazul altor trei polițiști va fi sesizat Parchetul. Șeful Poliției Județene Constanța, Adrian Glugă, a rămasîn funcție.

Decizia a fost anunțată miercurea trecută de Ministerul de Interne în urma verificărilor făcute de Corpul de control, instituția precizând că acestea sunt primele măsuri, în urma unor date preliminare.

Citește și: