Să călătorești în Germania pentru 49 de euro pe lună: un nou bilet de transport valabil începând de luni le promite utilizatorilor o „revoluție”. Dar costul și eficiența acestui sistem sunt puse sub semnul întrebării, potrivit AFP.

Tren german de mare viteza ICEFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Prin această inițiativă, Germania vrea să sprijine populația în fața inflației, promovând în același timp utilizarea unor mijloace de transport mai puțin poluante.

„Deutschlandticket” oferă acces nelimitat la autobuze, metrou, trenuri locale și regionale - trenurile de mare viteză fiind excluse.

Înainte de a concluziona că este „cea mai importantă reformă a transporturilor din istorie”, după spusele ministrului Transporturilor, Volker Wissing, sau o „revoluție feroviară”, potrivit unui politician ecologist, abonamentul de 49 de euro trebuie să își demonstreze eficiența.

Asociația germană a managerilor de transport public (VDV) se așteaptă la cel puțin 16 milioane de viitori abonați într-o țară cu 84 de milioane de locuitori. Aproximativ 750.000 de bilete au fost deja vândute, fără a-i lua în calcul pe cei care și-au transformat abonamentul obișnuit în Deutschlandticket.

S-a ajuns la un acord de finanțare între regiuni și stat, care vor plăti fiecare câte 1,5 miliarde de euro pe an, pentru a evita creșterea deficitului Deutsche Bahn, operatorul feroviar național, estimat la 30 de miliarde de euro.

Opoziția a criticat aceste cheltuieli. Banii ar fi trebuit să fie folosiți „pentru îmbunătățirea și renovarea infrastructurii feroviare”, a declarat deputatul creștin-democrat Michael Donth.

Rețeaua este îmbătrânită, cu un necesar de investiții de 8,6 miliarde de euro pe an, timp de un deceniu.

De la mașină la tren? Mai ecologic sau nu?

Trenuri supraaglomerate, întârzieri, probleme tehnice... doar 65,2% dintre trenurile de lung parcurs au ajuns la timp în 2022, o scădere de 10 puncte în decurs de un an.

Aceste dificultăți au ieșit la iveală odată cu introducerea primului bilet low-cost, vara trecută. Pentru 9 euro pe lună, germanii puteau utiliza toate mijloacele de transport regionale.

A fost un succes uriaș, cu 52 de milioane de bilete vândute, dar operatorilor feroviari le-a fost greu să facă față acestei nebunii.

„Pentru a rezolva aceste probleme, cu siguranță nu este o soluție scăderea prețului abonamentelor”, a declarat pentru AFP Christian Böttger, cercetător la Universitatea Tehnică din Berlin.

Ministrul Transporturilor nu a exclus o creștere a prețului biletelor în viitor, pentru a face formula mai viabilă din punct de vedere economic.

Mai ales că transferul sperat de la traficul auto către transportul în comun nu este garantat.

Mulți utilizatori, care locuiesc „departe de centrele orașelor”, nu dispun de „o infrastructură feroviară suficientă care să înlocuiască mașina”, potrivit expertului.

„Biletul climatic” în alte țări

Potrivit unui bilanț al Biroului de Statistică, biletul de 9 euro a dus doar la o „stagnare” a traficului rutier față de 2019.

Iar mașinile au emis mai multe emisii de gaze cu efect de seră în 2022 în Germania, cu o creștere de 0,8 milioane de tone, potrivit Agenției Federale de Mediu.

O altă dezbatere: trenurile sunt cu siguranță mai „verzi” decât mașinile (compania națională de căi ferate din Germania obține 61% din energia electrică din surse regenerabile), dar ele continuă să polueze (restul provine din cărbune și gaz).

De biletul de 49 de euro vor beneficia în principal „persoanele din mediul urban care au deja un abonament puțin mai scump”, a declarat pentru AFP Oliver Wittig, expert în transporturi la EY.

Multe țări caută să relanseze transportul feroviar pentru a reduce impactul sectorului transporturilor asupra emisiilor de carbon.

Experimentul cu biletul de 9 euro nu a convins Franța: „Este scump și a generat prea puțin transfer de la mașină la tren”, a declarat în octombrie ministrul francez al transporturilor, Clément Beaune.

În Spania, abonamentele gratuite pentru trenurile regionale și suburbane au fost lansate în septembrie.

Potrivit Renfe, operatorul feroviar spaniol, în primul trimestru au fost emise 2,1 milioane de abonamente.

În Austria, un „bilet climatic” este disponibil din 2021 pentru a utiliza toate mijloacele de transport în comun din țară, inclusiv trenurile pe distanțe lungi, pentru 1.095 de euro pe an, contribuind la un „boom” al călătoriilor cu trenul, potrivit operatorului ÖBB.